Jeg kan godt blive harm

Jeg kan godt blive harm;
når der langes ud efter os, som har fritgående katte. :frowning:

Der er aldrig nogen med fritgående katte, som tør tage til genmæle.

:? :? :? Hvorfor mon…

Måske fordi det ikke er så let, forstået som at argumenterne for at man vælger at have det ikke ligefrem falder i god jord?

Tager du selv til genmæle?

Jeg tænker at man som fritgående ejer, må have gjort sig klart hvilke risici man løber, eller rettere ens katte gør, ved at lade dem komme ud.

Jeg har selv fritgående huskatte, og er klar over hvad jeg risikerer, ved at lade dem få deres frihed.
Dette har jeg dog valgt at risikere, for at mine huskatte kan få den frihed de har haft, inden de kom til mig.
Trods dette valg, kan jeg stadig godt mene at jeg og andre med fritgående katte, selv delvis er skyld i, hvis der sker kattene noget.

Jeg kan forstå at det er min tidligere tråd, der må have affødt dette indlæg.

[QUOTE=En forhenværende bruger;187692]Måske fordi det ikke er så let, forstået som at argumenterne for at man vælger at have det ikke ligefrem falder i god jord?

Tager du selv til genmæle?[/quote]

Ja…det har jeg gjort flere gange.
Men jeg oplever også, at jeg er en enlig svale.

Når jeg bor, som jeg gør - kunne jeg ikke drømme om, at de ikke måtte
gå frit.

Jeg er holdt op med det…fordi det er som at slå i en pude…jeg får ikke noget ud af det…derudover leger jeg med tanken om, at hegne grunden ind…ikke fordi jeg mener, at det er forkert at de er fritgående her, hvor jeg bor men fordi jeg får dårlige nerver hver gang der er jægere på spil i skoven:S

[quote=Mig og Mille T;187698]Jeg tænker at man som fritgående ejer, må have gjort sig klart hvilke risici man løber, eller rettere ens katte gør, ved at lade dem komme ud.

Jeg har selv fritgående huskatte, og er klar over hvad jeg risikerer, ved at lade dem få deres frihed.
Dette har jeg dog valgt at risikere, for at mine huskatte kan få den frihed de har haft, inden de kom til mig.
Trods dette valg, kan jeg stadig godt mene at jeg og andre med fritgående katte, selv delvis er skyld i, hvis der sker kattene noget.

Jeg kan forstå at det er min tidligere tråd, der må have affødt dette indlæg.[/quote]

Nej…det er det nu ikke…:slight_smile:

Enhver katteejer ved da udmærket, hvilken risiko vi løber.

Det behøver ikke gang på gang at blive påtalt.
Det er mit valg…

Der kan også ske ulykker i en løbegård.
Jeg har en bekendt, som sidste sommer mistede sin smukke kat i
løbegården - fordi katten tog en hveps…

Sådan kunne man blive ved:
Men det er der ingen grund til.

Jeg vælger det; som er dejligst for mine katte…:wehuu:

Jeg er ret splittet, når det kommer til spørgsmålet om at lade sine katte løbe frit…

Bor man på landet, langt fra traffikerede veje og andet , så kan jeg forstå det…

Bor man i byen, så synes jeg at sagen er en anden… Bylivet for katte er farligt, og det er ikke kun bilerne, jeg ville være nervøse overfor.
Og hvordan kan man vide, at ens naboer, genboer mv, er lige så glade for ens katte som man selv er, især mht “gaver” i blomsterbedet mv… -surrender
Man har før hørt om at “katte/dyre-hadere”, der har forsøgt at forgifte andres dyr, fordi de ikke ville have dem på grunden… :thumbdown:

Stort set alle de katte vi havde, imens jeg boede hjemme, har mistet livet til trafikken… eller, det gælder i hvert fald for dem vi fandt… Nogle forsvandt bare til en uvis skæbne. Det vil jeg aldrig opleve igen!:ked:

Personligt, så ville jeg aldrig lade mine drenge løbe frit, hverken på landet eller i byen. Jeg ville være frygtelig nervøs hvis de ikke kom hjem som de plejede… Nej… jeg skal vide hvor jeg har “mine børn” :wehuu:

Jamen, hvis man vælger at have fritgående katte og har det godt med det, så kan det vel være ligemeget, hvad andre mener?

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg langt foretrækker, at man laver en løbegård/hegner haven ind, end at man lader kattene rende frit.

Jeg tror ikke, at der er nogen steder, hvor der ikke kan bo en kattehadende psykopat, ligesom det vist er få steder i Danmark, hvor der ikke er biler.

[QUOTE=Mig og Mille T;187698]Jeg tænker at man som fritgående ejer, må have gjort sig klart hvilke risici man løber, eller rettere ens katte gør, ved at lade dem komme ud.

Jeg har selv fritgående huskatte, og er klar over hvad jeg risikerer, ved at lade dem få deres frihed.
Dette har jeg dog valgt at risikere, for at mine huskatte kan få den frihed de har haft, inden de kom til mig.
Trods dette valg, kan jeg stadig godt mene at jeg og andre med fritgående katte, selv delvis er skyld i, hvis der sker kattene noget.

[/QUOTE]

Det øjeblik katten er ude af døren er der en risiko for alt mellem himmel og jord.

Nu er det ikke hverken Monas eller dine katte der pisker stemningen op på mine katte - på min grund. Tro mig, det irriterer mig - og jeg finder det urimeligt at det er mig der har alt bøvlet - ejerne er p**** ligeglade. Det gør mig harm!

Jeg vil så mene, at selvom det kan være surt for den enkelte hele tiden at høre på, at det er en dårlig ide med fritløbende katte, så må vi også huske på, at der måske er 10-100 gange så mange mennesker, der læser med her, end der rent faktisk svarer. Og at nogle kommer hertil med simple søgninger på Google. Det ville da være FANTASTISK, hvis blot eet menneske mere tænkte “hey, det var måske en meget god ide at at holde min kat inde / i løbegård, når nu jeg bor midt i byen / op af en motorvej / etc.”.
Jeg holder alenekat. Det er sateme heller ikke fikst. Men ligesom jer med udendørskatte har jeres argumentation for, at jeres katte går ude, så har jeg også min argumentation for, at min kat går alene; jeg må kun have een i min lejlighed - og det er trods alt bedre, at den nøjes med os mennesker, end at vi alle sammen bliver smidt ud af lejligheden.
Men hvis ikke jeg havde læst 1 milliard gange på diverse kattefora, at Amira bør have sig en katteven, så ville hun da måske heller aldrig få een. Nu er planen da trods alt, at når vi flytter til vores eget, så skal vi have en ekstra kat.
For ja, der er flere gode argumenter for indendørskatte og flere katte sammen, end der er argumenter imod. Det er min klare overbevisning.

jeg har ikke noget mod fritløbende katte HVIS:

de på ingen måde generer mig på min matrikel (når jeg får mit hus og den tilhørende løbegård)
de ikke er fertile
ejeren i øvrigt forstår den risiko der er ved at lade dem løbe frit for så vidt angår dyrlægeregninger for territorial-kampe, nedkørsel af bil, psykopater der gør kattene fortræd ect… hvis ejeren har råd til at betale hvad det koster at reparere de ulykke - så fair nok…

så har jeg intet mod fritløbere… men overstående skal altså være opfyldt…

Personligt ville jeg aldrig gøre det for jeg er for bange for mine kattes velfærd for så vidt angår folk der vil gøre dem fortræd… det tør jeg ganske enkelt ikke!

Jeg gider ikke tage til genmæle, fordi det er som at slå i en dyne.

Jeg har fritløbere, og det har jeg valgt, og det er lovligt og jeg kender den risiko der er ved det.

Rent faktisk har jeg i år mistet 8 katte, og ikke én af dem fordi de var fritløbere.
Tvætimod blev 2 så stressede af at miste deres kattelem at de blev urenlige, så jeg derfor fik dem aflivet.

Jeg er så småt igeng med at hegne mine katte inde, og jeg ved at det muligvis kan medføre at yderligere 2 af mine katte må aflives da jeg ikke er sikker på at de kan holde til psykisk at blive spærret inde.

Jeg bor ellers et sted hvor mine katte ikke generer nogen, de fleste af naboerne har faktisk været lykkelig for mine katte, da byen havde et gevaldigt rotte og museproblem inden jeg flyttede hertil.

Chancen for at blive kørt over er forbløffende lille.

Men nu er der flyttet nogen ind, som har en masse fertile katte, der render og overpisser alt i mit hjem. De kommer her og æder mine kattes mad, for det er bedre end det de får hjemme.
De får killinger i hobetal, og de er ikke vaccinerede og de bliver ikke afloppet og ormebehandlet, så de kan jo igen og igen smitte mine.
Det gider jeg ikke have, så nu bliver min have hegnet.

De andre naboer i byen er knap så tolerante, så de indfanger jævnligt én og får aflivet, og når killinge sæssonen er ovre, så vil der blive skudt ud i kattebestanden her i byen.

Der er en del halvvilde katte, som jeg løbende har fået indfanget, men nu skyder jægerne resten til efterår.

Så ryger der nok nogen af familien "fænakke"s katte med i købet, men der bliver adviseret med en seddel i postkassen til alle hustande hvad dag det foregår, så det er jo op til dem selv.

Jeg kan godt forstå hvor irriterende det er for andre med katte der generer (jeg er jo selv plaget af nogen), men jeg kan da godt blive stødt, når disse mennesker ikke kan forstå at vi er nogle der tager ansvar for vores fritløbere, og straks gør alt for at afhjælpe, hvis vi bliver bekendt med at der er et problem med vores katte.
Mine katte er alle neutraliseret (Margrethe bliver dog først om 2 uger, men hun kommer heller ikke ud), øremærket og vaccineret.
Jeg har en nabo med småbørn, der havde en sandkasse, som jeg tilbød at købe et låg til, for jeg var lidt bekymret for om mine katte brugte den som toilet, men naboen takkede nej, da hun selv har 4 katte der bruger den.

Hvis nogle kom og sagde mine katte havde ødelagt noget, ville jeg klart erstatte det.
Hvis mine katte generede folk ved at gå ind, ville jeg sørge for at holde dem inde eller aflive dem.

Og alligevel er der folk der mener jeg er både det ene og det andet fordi jeg har fritløbere.

Men fred være med det, for jeg VED at jeg er en rigtig god katte-ejer, og jeg VED at jeg gør mere for mine fritløbere end mange gør for deres.

Hilsen Dorte med fritløbere - lidt endnu…

[quote=alleos7;187725]

Jeg VED at jeg er en rigtig god katte-ejer, og jeg VED at jeg gør mere for mine fritløbere end mange gør for deres.

Hilsen Dorte med fritløbere -

Jeg er mere end enig :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;187713]Det øjeblik katten er ude af døren er der en risiko for alt mellem himmel og jord.

![/quote]

Det er der jo altså også når katten er indenfor eller i en løbegård eller en indhegnet have.

Så hører man om killinger der har brækket benet ved at sidde fast i en netdør, eller falde ned fra toppen af kradsetræet, så er der en kat der skal aflives fordi den falder ned fra en reol og brækker ryggen, så er der en anden kat, der kommer tilskade fordi den får sig klemt ud af et vindue og falder ned, så er der en kat der brænder poterne på en varm kogeplade, så er der en kat der bliver forgiftet af at spise giftige planter i den indhegnede have o.s.v o.s.v.

Katte, andre dyr og mennesker løber altså en risiko uanset hvor de befinder sig.

Der er aldrig nogen med fritgående katte, som tør tage til genmæle.

Jo, det tør jeg godt.

Fritgående katte er hvad jeg har, og jeg kunne ikke tænke mig det anderledes.
Efter min overbevisning har en kat stort behov for at komme ud, for at have muligheden for at leve så naturligt som muligt, jage, grave huller i jorden for at tisse/skide andre steder end i en kasse med et eller andet unaturligt materiale…muligheden for at liste rundt med næsen i jorden og finde små insekter, finde en varm solplet at tage en middagslur o.s.v…

Men jeg ville ikke kunne finde på at ha’ udekatte i en by.
Det vil være for farligt, fordi der er så mange syge mennesker til…en ting er, at en kat i byen er i større fare for at blive kørt ned, men at afsporede dyremishandlere skulle få fat i dem, det ville jeg ikke kunne holde ud at tænke på.
Og ligeledes ved man, at katte har et rimelig stort område de færdes i, og i byer derfor større risiko for, at nogen føler sig generet af kattene.

Så hvis jeg boede i byen, skulle jeg som minimum kunne tilbyde kattene en meget stor indhegnet have…mindre forhold kunne jeg personligt ikke stå inde for som fysiske rammer for at have katte…hvis ikke det var muligt, skulle jeg ikke ha’ katte, så enkelt er det.

Og jo, jeg er sgu også meget irriteret når der kommer fremmede vilde katte på min grund, angriber kattene, strinter på mit vasketøj på snoren, på bilen, på dørene o.s.v…katte som er et resultat af andres sløseri og ligegyldighed.

Men ikke hvis der kommer en kælen kat på besøg fra en af naboerne, for der kan mine også finde på at gå på besøg, og det er sådan noget man ved og accepterer her på landet hvor jeg bor, at det er en helt naturlig ting, at katte er fritgående.

Nogen påstår de holder for meget af deres katte til at ville lukke dem ud…Jeg begrænser ikke mine kattes udfoldelsesmuligheder og hvor de må færdes, fordi jeg holder for meget af dem til at holde dem lukket inde :p:p

Jeg blander mig sjældent i debatten om fritløb…fordi jeg er skide dobbeltmoralsk :ups:

Min gamle kære Tinnie, 9 år gammel rundstrikket kastratpige har aldrig kendt til andet end det frie liv, da hun er født på en gård.

Hun levede det første 3/4 år af sit liv spærret inde i en lille lejlighed…det havde nær kostet hende livet, hvis ikke jeg havde sagt " Hun SKAL IKKE aflives " siden har hun boet her hos mig, men ønsker ikke at være inde. Hun holder til i naboens fårestald, og jeg fodrer hende og naboens kat ude i vores udhus.

Er det rigtigt koldt, bliver hun tilbudt at være i gang og badeværelse…det kan hun holde ud i 2 minutter, så vil hun ud igen.

MEN fertile udekatte :lynogtorden:så bliver jeg arrig som bare fanden, og truer ejere med bål og brand. Vi bor landligt så løse katte slipper vi ikke for, men jeg forlanger de er kastrater…og sørger folk ikke for det, så tager jeg katten og får den snippet på ejers regning BASTA.

Mine killingekøbere som kun har kælekatte og bor på lars tyndskids mark, blander jeg mig ikke i om de lukker katten ud.

Det er vel lidt det samme som når ingen opdrættere i tråden “aflevere eller udlevere” har skrevet at de aldrig afleverer? :slight_smile:

nu har jeg kun set billeder af Monas dejlige have:wehuu: men boede jeg sådan et sted, så tror jeg måske jeg turde.

Jeg har på sin vis ikke noget imod fritløbere - men jeg har det ikke godt med det selv, netop fordi jeg har mistet en højt elsket kat til uvisheden:ked:

Men jeg tror, den dag jeg endelig kommer et sted hen med have, så vil den blive indhegnet. Så ved jeg at mine katte kun er på min grund, og at de ikke risikere at støde ind i kattehadere eller trafik.

Jeg tror, at mange af de mennesker der viser modstand overfor fritløbere, er dem der selv har mistet på grund af det. Men håber sådan at andre vil lære af ens egne bitre erfaringer.

Jeg er også noget dobbelt moralsk! Jeg er HELT klart for indhegning, fordi jeg gennem mit barndom/opvækst har mistet rigtig mange elskede katte til trafikken (vi boede på landet). Idag har min husmis udetilladelse, men det er ikke med min gode vilje - vi har forsøgt at “omkonvetere” hende mange gange, og hver gang bliver hun en trist, intollerent og hvileløs kat, som er aggressiv over for de andre i huset. Mit alternativ ville være aflivning eller omplacering til et andet hjem - men eftersom vi bor som vi gør nu, finder vi næppe nogen som bor fredeligere, og at aflive en sund og rask 4 årig kat kan slet ikke diskuteres.
Så jeg har både fritgående og have-begrænsede katte - men Vikken er og bliver min sidste friløber :slight_smile:

Ja vi høre så også til dem der har begge dele. Vi bor tæt på en skov og langt fra befærdet vej.
Vi har en stor kattegår, der bliver flittig brugt af alle katte, både fritgående og dem der kun går i kattegården.
Sjovt nok har de et sted under hegnet, hvor de kan komme ud i det fri, men det er vist kun Leopold og Lilli der rigtig bruger stedet.
Derimod nyder de kattegården, for der er der fred og ingen fare. Ingen fremmede katte kan komme ind til dem og det har vi det godt med, både to og firbenede.
Knus Elin

Jeg er sådan set ligeglad med om folk vælger at lade deres katte løbe frit, men for h%¤%¤%&¤& hvor det irriterer mig, at naboens åndsvage kræ skider i min have - tirrer mine katte i løbegård - og færdes i min have, som de ejede den - fisker i mine “koidamme” osv

Tænker i med fritløbende katte på det ?

For min skyld måtte naboens fritløbende katte gerne ende under en bil -what… så var jeg 2 problemer fattigere.:rip: