Jeg kan godt blive harm

[quote=Poly-Cats;187818]Jeg er sådan set ligeglad med om folk vælger at lade deres katte løbe frit, men for h%¤%¤%&¤& hvor det irriterer mig, at naboens åndsvage kræ skider i min have - tirrer mine katte i løbegård - og færdes i min have, som de ejede den - fisker i mine “koidamme” osv

Tænker i med fritløbende katte på det ?

For min skyld måtte naboens fritløbende katte gerne ende under en bil -what… så var jeg 2 problemer fattigere.:rip:[/quote]

Har du overhovedet læst hvad jeg skriver?

Hvis nogle havde et problem med mine katte så skulle jeg skam nok få det løst.

Men at du ligefrem ønsker død over katte, der jo ikke er skyld i at deres ejer er nogle idioter, virker for mig som om at du ikke er så glad ved katte endda, for så kan man da ikke ønske de skulle blive kørt ned.

Føj siger jeg bare.

[quote=Poly-Cats;187818]Jeg er sådan set ligeglad med om folk vælger at lade deres katte løbe frit, men for h%¤%¤%&¤& hvor det irriterer mig, at naboens åndsvage kræ skider i min have - tirrer mine katte i løbegård - og færdes i min have, som de ejede den - fisker i mine “koidamme” osv

Tænker i med fritløbende katte på det ?

For min skyld måtte naboens fritløbende katte gerne ende under en bil -what… så var jeg 2 problemer fattigere.:rip:[/quote]

Dette indlæg er netop den pude jeg snakker om…hvorfor det er håbløst…
Jeg og mine fritløbere skal altid bebrejdes nogens nabos satans katte…at jeg ikke har nogen nære naboer det er ligegyldigt mine katte er stadig naboens satans katte.

Nu er der en jo lov der påbyder at holde ens dyr på egen matrikel …

/Dorte

[quote=Dorte Birkedal;187830]Nu er der en jo lov der påbyder at holde ens dyr på egen matrikel …

/Dorte[/quote]

Og én gang til for prins Knud.

Der er ingen lov der påbyder folk at holde katte på egen matrikkel…

Ring til en jurist og spørg, hvis ikke du tror det.

Lov om mark og vejfred paragraf 1 gælder husdyr.

Katte og hunde er at henregne under kæledyr, og skal derfor nævnes separat hvis de skal tælles med.

Det bliver de først i paragraf 14 der fortæller at folk med loven i hånden kan forlange at du holder dit dyr af deres matrikkel, og at hvis ikke du gør det må de på forsvarlig vis indfange og bortskaffe dyret…

Sagde Dorte der efterhånden har talt med 5 forskellige advokater om det, og alle siger det samme.

Politiet siger det samme.
Landbrugs minnisteriet, retsministeriet og DB´s juridiske ansvarlig siger det samme.

Uanset hvor mange gange folk skriver det, bliver det ikke en sandhed før enten katten får sin egen lov som hundene eller at den nuværende bliver lavet om…

Bølle er løber frit. Af en simpel grund: Hvis han skulle være inde (på vores 42 kvm fordelt på 2 plan) eller i en lille bitte løbegård, så ville han blive sindssyg og endnu mere hidsig og umulig kl bæ om natten, end han er nu…

Jeg havde ellers lovet mig selv at holde mig væk fra netop dette emne i rigtig lang tid, men…

[quote=Mig og Mille T;187698]Jeg tænker at man som fritgående ejer, må have gjort sig klart hvilke risici man løber, eller rettere ens katte gør, ved at lade dem komme ud.

Jeg har selv fritgående huskatte, og er klar over hvad jeg risikerer, ved at lade dem få deres frihed.
Dette har jeg dog valgt at risikere, for at mine huskatte kan få den frihed de har haft, inden de kom til mig.
Trods dette valg, kan jeg stadig godt mene at jeg og andre med fritgående katte, selv delvis er skyld i, hvis der sker kattene noget.[/quote]
Der er flere ting i ovenstående citat som gør, at jeg tænker, at det da er fint nok, at ejere til fritløbende katte har gjort sig klart, hvad de risikerer ved at have fritgående katte. Det er som regel argumenterne for at holde fritløbende katte, men der er jo også andre folk, der må leve med disse menneskers valg. Og selvom mange på diverse fora vil gøre hvad som helst for at løse evt. konflikter, så ændrer det jo ikke på, at det er de fritløbende katte der er årsag til, at mange mennesker er temmelig trætte af katte.

Nemlig. Og netop derfor undrer jeg mig over fremhævningen i følgende citat (fremhævningen er min ;))

[quote=alleos7;187725]
Jeg har fritløbere, og det har jeg valgt, og det er lovligt… [/quote]

[QUOTE=alleos7;187837]Der er ingen lov der påbyder folk at holde katte på egen matrikkel…

Ring til en jurist og spørg, hvis ikke du tror det.

Lov om mark og vejfred paragraf 1 gælder husdyr.

Katte og hunde er at henregne under kæledyr, og skal derfor nævnes separat hvis de skal tælles med.[/QUOTE]

Kæledyr er også husdyr.

Problemet med lovgivningen på dette område er, at den ikke er afprøvet ved retten mht. katte. Så derfor ved dine jurister det ikke bedre end alle os andre - de kan kun have en tro eller en formodning.
Lovgivningen burde efter min mening også gælde katte. Jeg fatter simpelthen ikke, at katte skal have mere lov end hunde og heste til at gå løse.
Men lad nu være med at gøre det til endnu en paragrafdiskussion, for vi kommer aldrig nærmere på en løsning, før lovgivningen har været afprøvet (eller evt. bliver ændret, tilpasset eller får tilføjelser mht. katte).

At folk har deres katte som fritløbende er tildels deres egen sag, dog er jeg personligt rimelig træt af ikke mindre end 4 fertile katte som pt. strinter overalt på min matrikel, skal folk have deres katte til og gå frit så må de neutralisere dem og sørge for de ikke er til gene for andre mennesker.

Jeg har da også solgt killinger som får lov at gå frit, dog er det sjældent sket og der har da været betænkeligheder med det hver gang.
Havde forsvoret nogensinde og sælge en siam til fritløb, men Marcel som bor på Ærø trives med det og er sjældent langt fra sin “far” og er som oftes også i sele men får også lov at gå egne vejne.

MVH
Gitte

[quote=pivnu;187862]Kæledyr er også husdyr.

[/quote]

Ja, kæledyr er også husdyr. Der står jo ikke i folks lejekontrakter at de ikke må holde husdyr i lejligheden fordi de ikke må have en ko i den :wink:

Jeg har ikke en holdning til udekatte, men jeg har en holdning til den lille mis der ligger kørt over.:frowning:

Jeg får det så dårligt hver gang jeg ser det og derfor bliver jeg aldrig en af dem der får udekatte :ked:

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så bliver det en meget vanskelig og ømtålelig diskussion det her. Jeg har det nærmest, som når man diskuterer rygning - og eksrygerne får altid at vide, at de er de værste og mest hellige.

På samme måde tror jeg, at os, der har haft fritløbende katte og er “konverteret” til løbegård eller indhegning, bliver opfattet som hellige. Vi er måske også dem, der missionerer mest, ofte fordi vi har nogle grimme oplevelser bag os, som har ført til, at vi har taget beslutningen om indhegning/løbegård.

Den følelse af at have tjek på kattene, når de er ude, er så dejlig, at jeg ville ønske dem med fritløbende katte kunne prøve den bare for en kort bemærkning :slight_smile:

Vi fik lavet indhegningen pga. en nabo, som truede os med at indfange og aflive vores kat, hvis den kom på hans grund efter hans tredje advarsel :uha:
…men vi har også mistet katte i trafikken -surrender

I dag kan jeg da godt sætte mig ind i, at andre mennesker ikke nødvendigvis synes, at det er særlig dejligt, at have mine katte liggende i deres havehynder, at kattene sætter grusfodspor henover deres bil, at de bruger deres krydderurtebed til toilet, roder rundt i deres skur eller simpelthen gå ind i deres hus og sover til middag.

De færreste af os ville bryde os om at have fremmede hunde løbende rundt i vores have - og en hvis herre ville nok være løs i Laksegade, hvis hunden oven i købet ville slås med vores kat :uha:. Men hvorfor er det så lige, at vi synes, at det er ok, at vores katte løber rundt i andres haver og eventuelt vil slås med de katte, der bor dér?

Man kunne måske, hvis man sætter sagen lidt på spidsen, sige, at når vi som katteejere gerne vil tages lige så seriøst som hundeejerne, så må vi også tage tilsvarende ansvar.

Jeg bor selv i en by, og i byen er der først og fremmest farligt for katten pga. trafikken, dels er vi byboere (det er så en påstand) nok mindre tolerante over for hinanden, når det kommer til vores kæledyr, end man er ude på landet, hvor man altid har levet med dyr omkring sig.

Jeg ved, Mona bor i “paradiset”, hvor der angiveligt er langt mellem bilerne og ganske fredeligt i øvrigt, og personligt har jeg ingen problemer med, at folk har kattene løbende frit på landet og ved skov - og da slet ikke, hvis naboerne ikke føler sig generet af det.

Jeg synes bestemt diskussionen er relevant og kan ikke helt forstå, at “fritløberne” ikke normalt ytrer sig i disse diskussioner, for når ingen siger noget, så syner fortalerne for “burkattene” jo naturligt af meget mere herinde. Vi kan jo ikke se, hvad der tænkes bag skærmene :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;187881]Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så bliver det en meget vanskelig og ømtålelig diskussion det her. Jeg har det nærmest, som når man diskuterer rygning - og eksrygerne får altid at vide, at de er de værste og mest hellige.

På samme måde tror jeg, at os, der har haft fritløbende katte og er “konverteret” til løbegård eller indhegning, bliver opfattet som hellige. Vi er måske også dem, der missionerer mest, ofte fordi vi har nogle grimme oplevelser bag os, som har ført til, at vi har taget beslutningen om indhegning/løbegård.

Den følelse af at have tjek på kattene, når de er ude, er så dejlig, at jeg ville ønske dem med fritløbende katte kunne prøve den bare for en kort bemærkning :slight_smile:

Vi fik lavet indhegningen pga. en nabo, som truede os med at indfange og aflive vores kat, hvis den kom på hans grund efter hans tredje advarsel :uha:
…men vi har også mistet katte i trafikken -surrender

I dag kan jeg da godt sætte mig ind i, at andre mennesker ikke nødvendigvis synes, at det er særlig dejligt, at have mine katte liggende i deres havehynder, at kattene sætter grusfodspor henover deres bil, at de bruger deres krydderurtebed til toilet, roder rundt i deres skur eller simpelthen gå ind i deres hus og sover til middag.

De færreste af os ville bryde os om at have fremmede hunde løbende rundt i vores have - og en hvis herre ville nok være løs i Laksegade, hvis hunden oven i købet ville slås med vores kat :uha:. Men hvorfor er det så lige, at vi synes, at det er ok, at vores katte løber rundt i andres haver og eventuelt vil slås med de katte, der bor dér?

Man kunne måske, hvis man sætter sagen lidt på spidsen, sige, at når vi som katteejere gerne vil tages lige så seriøst som hundeejerne, så må vi også tage tilsvarende ansvar.

Jeg bor selv i en by, og i byen er der først og fremmest farligt for katten pga. trafikken, dels er vi byboere (det er så en påstand) nok mindre tolerante over for hinanden, når det kommer til vores kæledyr, end man er ude på landet, hvor man altid har levet med dyr omkring sig.

Jeg ved, Mona bor i “paradiset”, hvor der angiveligt er langt mellem bilerne og ganske fredeligt i øvrigt, og personligt har jeg ingen problemer med, at folk har kattene løbende frit på landet og ved skov - og da slet ikke, hvis naboerne ikke føler sig generet af det.

Jeg synes bestemt diskussionen er relevant og kan ikke helt forstå, at “fritløberne” ikke normalt ytrer sig i disse diskussioner, for når ingen siger noget, så syner fortalerne for “burkattene” jo naturligt af meget mere herinde. Vi kan jo ikke se, hvad der tænkes bag skærmene :)[/quote]

Jamen som Anne skriver så gider vi ikke, for det er simpelthen så sårende at blive slået i hartkorn med de uansvarlige tumber der jo også eksisterer.

Jeg kan da sagtens sætte mig ind i hvor træls det er for jer der er generet af andres katte, men hvorfor skal det så tillade at i får det til at lyde som at ALLE med fritløbere er nogle uansvarlige idioter.

I den lille by jeg bor i har alle en eller anden form for dyr.
De fleste har katte og/eller katte.

Alle har indtil for nyligt haft neutraliserede katte.
Ingen var generet af andres katte eller hunde ( eller de høns - får - geder - heste - krølgrise - gæs og kamel og æsel, der lejlighedsvis stak af og drønede rundt i hele byen.)

Jeg har aldrig fået en kat kørt ned.
Jeg har faktisk kun 2 gange i hele mit liv set en nedkørt kat.

Måske har jeg derfor ikke haft behov for at hegne…

Nu vil jeg så gøre det, men det kommer da til at koste nogle af mine katte livet.
Det er jeg da super ked af, men det må jo være sådan.

Men fordi der bor en familie af idioter med fertile fritløbere i byen, som ødelægger mit hjem, bebrejder jeg jo ikke de andre naboer med neutraliserede misser, som ikke generer på nogen måde.

Det er det der går galt herinde.
Folk der ikke selv har fritløbere har ofte meget travlt med at rakke ned fordi de har dårlige erfaringer med nogle fritløbere.
Men hvorfor lade det gå ud over mig, Anne og Mona?

Det er jo ikke vores katte der generer jer, og vi er faktisk parat til at erstatte hvis de måtte ødelægge, og løse problemerne når de opstår.

F.eks føler jeg mig stødt over polys spørgsmål…

For hvorfor skulle jeg dog tænke over at der blæiver skidt i hendes have når det ikke er mine der gør det?

Jeg har intet imod at katte får frit. Mine gør det ikke og det er et bevidst valg taget fordi det er mig, som har valgt at have fem katte og ikke mine naboer. Jeg får en masse ros for mit valg fra naboerne og det glæder mig.

Mine dyr får en så grundig aktivering, at de ikke savner noget ved ikke at gå frit. Men desværre er det ikke alle med indekatte, der giver deres katte ret meget aktivering. Det kunne flere blive bedre til. Jeg fornemmer, at der er større fokus på det efterhånden, heldigvis.

Der er en sammenhæng mellem antal indekatte i England og adfærdsproblemernes antal. Det skyldes ikke alene, at kattene bor inde, for mange af dem har aldrig oplevet andet og savner derfor ikke udeliv. Men det skyldes andre ting:

  1. at katte keder sig
  2. at katte lever solo dvs som enekatte
  3. at katte ikke neutraliseres før de vælges til indeliv
  4. at katte, som tidligere har gået frit, forsøges omvendte
  5. at katte får forkert kost med for højt sukker og kornindhold.

Hertil kommer naturligvis alle de andre gængse årsager til problemadfærd såsom sygdom, ejers forventninger, forkert race, osv osv.

Interesserede kan finde mere viden om undersøgelsen ved at google Roger Tabor. Jeg har ikke linket her.

MVH

PS på stående fod vil jeg ikke gøre mig til dommer over hvilke dyr, der lever det bedste liv - mine fem snotforkælede kræ med tendens til overvægt og opmærksomhedskrævende adfærd, varme puder, senge og madskåle eller de 10 vilde katte, som strømmer til min lade forsultede, forrevne og nogle gange svært kvæstede, hungrende efter opmærksomhed, kæl og en smule varme eller læ. Da jeg kastrerede en af disse katte - Thomas - så havde denne kat som bekendt en ejer. Jeg har derfor ikke grund til at tro, at det ikke også gælder for mindst 5 af de 10 resterende.

Men en ting er sikkert - disse katte er til stor gene for mig og mine dyr på min grund.
Jeg overvejer stadig, hvad jeg skal gøre ved dem - men det ender nok med en kollektiv indfangning via en dyreværnsorganisation og efterfølgende aflivning/omplacering på deres regning. Alle disse dyr er fertile og umærkede dvs de er ejerløse iflg loven.

Ganske som andre kæledyr, må katte ikke være til gene for andre. Hvad der sker med disse katte, så snart bilen forlader min grund er ikke min hovedpine - men I kan dælme tro det er alligevel!

Jeg elsker nemlig katte og det smerter mig at jeg skal rydde op efter andres uansvarlighed.

Lidt OT måske, men…
Dorte/alleos: Beklager hvis du allerede har nævnt det. Men har du/i der er generede af de fertile katte taget kontakt med ejerne af disse og gjort dem opmærksomme på problemerne, som deres fertile misser skaber?

[quote=Rimmen;187894]Lidt OT måske, men…
Dorte/alleos: Beklager hvis du allerede har nævnt det. Men har du/i der er generede af de fertile katte taget kontakt med ejerne af disse og gjort dem opmærksomme på problemerne, som deres fertile misser skaber?[/quote]

Jep.

Og de er fløjtende ligeglade.

Som de siger er da der så mange i byen, så det kan sgu da være ligemegt med nogen flere.

Vi har endda tilbudt at hjælpe med økonomien omkring at få neutraliseret så de ikke får flere og flere, men de er fuldstændigt uimodtagelige.

Det er faktisk derfor vi så grundigt har undersøgt om det ikke var ulovligt at lade dem løbe frit, men der er ingen hjælp at hente den vej.

Så nu bliver der hegnet her, og nogle af de andre naboer har adviseret dem personligt og i avis om at deres katte vil blive indfanget og aflivet hvis de træffes på deres matrikkel.

Jeg kan godt forstå at folk synes det er træls, det gør jeg jo også selv, men de andre 40 katte i byen, generer mig jo ikke, så dem brokker jeg mig ikke over, og folk brokker sig heller ikke over mine.

Har ikke lige læst hele tråden endnu, men vi har jo også fritgående katte. Da de var små og de første par år boede vi jo 1½ km. fra nærmeste asfalt vej og med 500 meter til nærmeste nabo.

Nu bor vi på en stille villavej med en lille skov tæt ved, biler kan ikke køre stærkt her og naboerne elsker katte, så derfor er vores stadig frie- jeg argumentere ikke imod løbegårde og indhegnede haver, da jeg sagtens kan se fidussen i det.

Har så en lille observation en par gade herfra, hvor der er et legehus + en lille indhegning- det hele er alt i alt max 20 m2 og derinde bor mindst 5 katte.
Hele arrangementet har absolut ingen forbindelse til familiens hus og lige i det tilfælde vil jeg mene at de var bedre tjente som fritgående katte eller i det mindste indrage hus sammen med kattegård, så de ikke bare står derude som et par høns.

[quote=alleos7;187888]Jamen som Anne skriver så gider vi ikke, for det er simpelthen så sårende at blive slået i hartkorn med de uansvarlige tumber der jo også eksisterer.

Jeg kan da sagtens sætte mig ind i hvor træls det er for jer der er generet af andres katte, men hvorfor skal det så tillade at i får det til at lyde som at ALLE med fritløbere er nogle uansvarlige idioter.

I den lille by jeg bor i har alle en eller anden form for dyr.
De fleste har katte og/eller katte.

Alle har indtil for nyligt haft neutraliserede katte.
Ingen var generet af andres katte eller hunde ( eller de høns - får - geder - heste - krølgrise - gæs og kamel og æsel, der lejlighedsvis stak af og drønede rundt i hele byen.)

Jeg har aldrig fået en kat kørt ned.
Jeg har faktisk kun 2 gange i hele mit liv set en nedkørt kat.

Måske har jeg derfor ikke haft behov for at hegne…

Nu vil jeg så gøre det, men det kommer da til at koste nogle af mine katte livet.
Det er jeg da super ked af, men det må jo være sådan.

Men fordi der bor en familie af idioter med fertile fritløbere i byen, som ødelægger mit hjem, bebrejder jeg jo ikke de andre naboer med neutraliserede misser, som ikke generer på nogen måde.

Det er det der går galt herinde.
Folk der ikke selv har fritløbere har ofte meget travlt med at rakke ned fordi de har dårlige erfaringer med nogle fritløbere.
Men hvorfor lade det gå ud over mig, Anne og Mona?

Det er jo ikke vores katte der generer jer, og vi er faktisk parat til at erstatte hvis de måtte ødelægge, og løse problemerne når de opstår.

F.eks føler jeg mig stødt over polys spørgsmål…

For hvorfor skulle jeg dog tænke over at der blæiver skidt i hendes have når det ikke er mine der gør det?[/quote]

Det her er et ganske godt eksempel på, hvordan banen lynhurtigt bliver kridtet op - for og imod fritløbere.

Hverken dine, Annes eller Monas katte generer mig, og det tror jeg søreme heller aldrig, at jeg har givet udtryk for.

Og fordi nogle brugere ud af flere hundrede aktive herinde måske direkte kommenterer jeres fritløbere - jeg ved ikke, om der reelt er nogle, der rakker jer ned, eller om det tolkes sådan? - så er det da ikke fair at sætte alle “burkatteholdere” herinde i samme bås. Lige så lidt som det er i orden at sætte alle “fritløberne” i samme bås.

Ja det er akkurat samme situation her som hos Dorte - de ejere, som jeg kan finde er ligeglade.

Da dyrene ikke er mærkede har jeg derfor gjort ejerne opmærksomme på, at de er mine lige så meget som deres, og at jeg må handle på det.

Nu kommer der snart killinger - gad vide, hvor mange 10 fertile kan blive til på en sommer?

Som Dorte er jeg træt af det… Men magtesløs fordi det knuser mit hjerte på dyrenes vegne…

Jeg mener dog bestemt ikke, at disse katte tilhører den gængse del af befolkningen med udekatte. Jeg har bare lige nu disse udekatte tæt på livet og er træt af dem…

[quote=alleos7;187896]Jep.

Og de er fløjtende ligeglade.

Som de siger er da der så mange i byen, så det kan sgu da være ligemegt med nogen flere.

Vi har endda tilbudt at hjælpe med økonomien omkring at få neutraliseret så de ikke får flere og flere, men de er fuldstændigt uimodtagelige.

Det er faktisk derfor vi så grundigt har undersøgt om det ikke var ulovligt at lade dem løbe frit, men der er ingen hjælp at hente den vej.

Så nu bliver der hegnet her, og nogle af de andre naboer har adviseret dem personligt og i avis om at deres katte vil blive indfanget og aflivet hvis de træffes på deres matrikkel.

Jeg kan godt forstå at folk synes det er træls, det gør jeg jo også selv, men de andre 40 katte i byen, generer mig jo ikke, så dem brokker jeg mig ikke over, og folk brokker sig heller ikke over mine.[/quote]

Hvor er det dog synd, at nogle enkelte idioter skal ødelægge det for alle andre… og pokkers til uansvarlige ejere, at lade deres fertile katte strejfe frit :venter:
Utroligt at de ikke kan skelne mellem forskellen på at have fritstrejfende fertile, og fritstrejfende neutraliserede katte…
De burde slet ikke have dyr… Sikke mangel på respekt overfor sine katte, og sine omgivelser…

Held og lykke med det hele.

[quote=Charlotte Oeh.;187901]Det her er et ganske godt eksempel på, hvordan banen lynhurtigt bliver kridtet op - for og imod fritløbere.

Hverken dine, Annes eller Monas katte generer mig, og det tror jeg søreme heller aldrig, at jeg har givet udtryk for.

Og fordi nogle brugere ud af flere hundrede aktive herinde måske direkte kommenterer jeres fritløbere - jeg ved ikke, om der reelt er nogle, der rakker jer ned, eller om det tolkes sådan? - så er det da ikke fair at sætte alle “burkatteholdere” herinde i samme bås. Lige så lidt som det er i orden at sætte alle “fritløberne” i samme bås.[/quote]

Enig - Jeg kommer i hjem, hvor der er fritgående katte og katte i løbegårde - og med mindre ejeren spørger til det eller det har med problemet at gøre, så giver jeg aldrig udtryk for min private holdning.

Jeg har nemlig ikke en 100 % fast holdning for eller imod. Jeg mener, at der er gode argumenter på begge sider. Dog har jeg ikke mulighed for at slippe mine, hvor jeg bor nu - men flytter jeg på landet en gang med den mulighed, så ville de gå frit.

Alene fordi de så ikke kunne genere naboer.

MVH