Jeg leder efter en svensk forfatter

Jeg var til jule frokost forrig weekend og alle de damer der sad ved mit bord talte meget rosende om en mandlig svensk krimi forfatter som jeg tænkte jeg må prøve at læse. Det er dog først i dag jeg har prøvet at lede efter hans bøger og jeg kan sku ette huske hvad han hedder - TYPISK. Jeg ved at hans efternavn ender på son men jeg syntes ikke jeg kan fidne noget der minder om det. Er der måske en af jer der har et bud på hvem det kan være? Han lød til at være meget populær.

Jan Guillou -. ham med tempelridder trilogien og hamilton bøgerne ??

de bøger er suveræne - han er den bedste svenske forfatter jeg har læst endnu :slight_smile:

hvis man kan komme igennem bøgerne på svensk vinder de endnu mere :slight_smile:

Stieg Larsson er mit bud…

http://www.boghandel.dk/webapp/wcs/stores/servlet/author-10001-10002-100-stieg_larsson_01

[quote=Miss T;77623]Jan Guillou -. ham med tempelridder trilogien og hamilton bøgerne ??

de bøger er suveræne - han er den bedste svenske forfatter jeg har læst endnu :slight_smile:

hvis man kan komme igennem bøgerne på svensk vinder de endnu mere :)[/quote]

Ham kender jeg udemærket han er suveræn - har selv mange af hans bøger.

Marklund, Liza

Maj Sjöwall and Per Wahlöö

Men de slutter jo ikke på son…

[quote=birtheras;77624]Stieg Larsson er mit bud…

http://www.boghandel.dk/webapp/wcs/stores/servlet/author-10001-10002-100-stieg_larsson_01[/quote]

Super Birthe - du har ramt plet, ej hvor skønt. Så må jeg betille nogle af hans bøger og se om han er så god som de sagde.

Det er de helt sikkert. Jeg kan kun anbefale dem -thumbs

[quote=birtheras;77632]Marklund, Liza

Maj Sjöwall and Per Wahlöö

Men de slutter jo ikke på son…[/quote]

Okay jeg kan se der er mange svenske forfattere jeg aldrig har hørt om. Birthe ved du om alle de 3 du har nævnt her er krimi forfattere?

det er de - sjowall og wahlö er filmatiseret … de er suveræne…

det var mine yndlingskrimier som barn… de er SÅ spændende

[QUOTE=Miss T;77623]Jan Guillou -. ham med tempelridder trilogien og hamilton bøgerne ??

de bøger er suveræne - han er den bedste svenske forfatter jeg har læst endnu :slight_smile:

hvis man kan komme igennem bøgerne på svensk vinder de endnu mere :)[/QUOTE]

øhhh, er han ikke finsk?

Jan Oscar Sverre Lucien Henri Guillou født 17. januar 1944 i Södertälje, Stockholms Län er en svensk journalist og forfatter. :slight_smile:

Liza Marklund , skriver suverænt godt -thumbs

Ja det er de alle tre. Jeg har 5 bøger liggende af Lisa Marklund som jeg ikke er kommet igang med endnu, men det kommer nok. Jeg har hørt hun skal være god.

Sjøwald og Wahlöö er ganske rigtig filmatiseret som Miss T påpeger, men de findes altså også som bogserie som kan købes samlet. Filmene er gode, bøgerne er bedre -thumbs Skal helst læses fra første bog og så i rækkefølge -tihi

Hej
Det må helt klart være Stieg Larsson du efterlyser. Jeg har læst hele triologien og det er noget af det bedste jeg har læst i nyere tid. 1. del hedder “Mænd der hader kvinder”. Se at komme i gang :slight_smile:

Mariann Jensen

Liza Marklund bøger er også filmatiseret -thumbs… Bla Paradiset , men som så mange andre gode bøger er filmatiseringen ikke nær så god som bøgerne…

[quote=dK Gugs;77690]Hej
Det må helt klart være Stieg Larsson du efterlyser. Jeg har læst hele triologien og det er noget af det bedste jeg har læst i nyere tid. 1. del hedder “Mænd der hader kvinder”. Se at komme i gang :slight_smile:

Mariann Jensen[/quote]

Jeg har også fået bøgerne anbefalet fra flere sider - men jeg må indrømme, at jeg simpelthen ikke kunne komme i gang med første del.
Den sagde mig ikke noget - og jeg gider ikke sidde og kæmpe mig igennem bøger, det synes jeg tiden er for kort til.

Men vi er jo forskellige - og jeg har da også læst bøger, som jeg fandt fantastisk gode, og som andre ikke gad læse.

[quote=dK Gugs;77690]Hej
Det må helt klart være Stieg Larsson du efterlyser. Jeg har læst hele triologien og det er noget af det bedste jeg har læst i nyere tid. 1. del hedder “Mænd der hader kvinder”. Se at komme i gang :slight_smile:

Mariann Jensen[/quote]

Tak skal du ha Mariann
Jamen det er også mit næste læse projekt. Jeg har aldrig læst krim ier før så det kunne jo være godt at starte med noget er godt.

Kan kun anbefale Stieg Larsson-thumbs

Jeg er igang med at læse : Pigen der legede med ilden. Jeg har meget svært ved at lægge den fra mig-høhø-høhø

Hej igen
Stieg Larsson var også min vej ind i krimierne.
Jo Nesbø er nordmand og har skrevet bla. Snemanden - den kan jeg anbefale dig at læse efterfølgende :slight_smile:

Mariann

Tak skal i ha og tak for alle de andre og spænende forfatter jeg lige for med her de er skrevet op alle sammen.