Jeg mangler et link til "salg uden tavle"

jeg ved at jeg i en eller anden tråd har set linket til den dom der ligger over salg at racekat uden tavle, hvor det slåes fast at det så er en huskat der repræsentere en meget mindre værdi.

jeg har nu været et hav af tråde igennem, uden at finde det, og der er garanteret en eller anden herinde der har det liggende

er det dette du leder efter?

nej ikke helt - problemet er ikke at tavlen mangler men at der slet ikke eksistere tavle på katten, men den er solgt som racekat, og jeg er sikker på at der er noget der så siger at prisen på katten er den samme som en huskat

• giver det mening!

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdatabase/Forbrugeromraadet/oevrige-sager/Manglende-levering-af-stamtavle?tc=9D4BE9430D6C413D8C0DE211F2075B47

En kat kan ikke sælge som Racekat uden stamtavle ( = garantien for racen) Uden stamtavleer alle er i DK defineret som" huskatte" uanset prisen og tilbehør

Cats g Conni

[QUOTE=conninissen;1249494]En kat kan ikke sælge som Racekat uden stamtavle ( = garantien for racen) Uden stamtavleer alle er i DK defineret som" huskatte" uanset prisen og tilbehør

Cats g Conni[/QUOTE]

se det var jo lige det jeg skriftligt skulle have stadfæstet med officielt dokument, der kunne smides i hovedet på sælger.

jeg ved det jo godt, men hr og fru danmark har lige lært det på den meget dyre og besværlige måde, igen…

Nogle erfaringer koster jo penge - et simpelt forarbejde i google kunne have sparet dem de penge, men sådan er det jo. Jeg tror ikke de nu kan gøre ret meget, hvis de har betalt. Som forbruger har man jo også et ansvar selv

At kalde en huskat for en racekat og tage en racekats pris for den, er bedrageri.

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

vh

Andreas

Andreas… jeg er for så vidt enig med dig… Men tror du at man ville kunne få ret ved en domstol?
Altså på baggrund af forbrugerstyrelsens afgørelse ang pris på kat uden stamtavle…

Ann; en domfældelse beror på konkrete omstændigheder.

Der skal være en køber, som er dum nok til at betale en racekats pris for en huskat. Og det skal kunne bevises, at sælger kaldte huskatten racekat og ikke bare “racekat-lignende”. Og så skal anklagemyndigheden synes, at det er umagen værd at rejse en sag, der drejer sig om et par tusinde kroner.

En anden mulighed - hvis nogen gider - er at anmelde en BYBer for overtrædelse af markedsføringloven til Forbrugerombudsmanden.

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.

Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

vh

Andreas

Andreas… jeg tror egentlig ikke det så meget handler om at “gide”… Snarere om at have økonomi til at tage en retssag kun udfra principielle grunde.
Jeg ville gerne, for jeg er nysgerrig nok, men har ganske enkelt ikke pengene til det…

[QUOTE=Ann K;1249948]Andreas… jeg tror egentlig ikke det så meget handler om at “gide”… Snarere om at have økonomi til at tage en retssag kun udfra principielle grunde.
Jeg ville gerne, for jeg er nysgerrig nok, men har ganske enkelt ikke pengene til det…[/QUOTE]

Så vidt jeg kan se, er det gratis at klage til Forbrugerombudsmanden over en BYBers vildledende markedsføring.

– det vil formentlig også være gratis at anmelde en BYBer for bedrageri; men så skal man selv være bonden i bondefangeriet.

vh

Andreas

Hvis det er bedrageri er det en meget alvorlig forseelse iflg straffeloven - er vi sikre på, at katte falder ind under den alvorlige paragraf eller er det noget vi tror de gør? Altså: Er det afprøvet ved en domstol nogensinde?

nu svare jeg lige uden citater da der er for mange.

så vidt jeg kan se i pågældende sag og i lignende tager sælger jo aldrig prisen for en racekat. tag fx perser der ligger prisen typisk fra 4500 kr, en tavleløs sælges næsten altid for 2000 kr, så på den måde er det jo ikke bondefangeri, for køber burde jo næsten altid kunne sige sig selv at der er et eller andet fusk når prisen det ene sted er lavere.

typisk bliver køber forklaret at det er stamtavlen der gør katten dyr - de fleste bliver meget overrasket over hvor billig den rent faktisk er.

er det købere der er vant til hundeverdnen hvor du rent faktisk ikke kan få stamtavle på hvalpe hvis du ikke har udstillet, ja så giver det jo også god mening at købe uden tavle.

og så lige det sidste argument, hvis hr og fru danmark googler perser til salg, så er det første der popper op gul og gratis, blå avis osv, og det er netop der at byberne sælger deres killinger

jeg forsvare absolut ikke at folk køber af byber, det er bare de forklaringer jeg har hørt over tiden…

så vidt jeg har forstået skal du køre en civil retsag og sådan en risikere at koste penge, mange penge, derfor tror jeg at de fleste undlader at tage den så vidt - jeg ville elske at nogen gjorde det, for hvor ville det hjælpe alle opdrættere.

nu er det en aktuel sag jeg her har kendskab til, derfor undlader jeg at skrive mere, men kommer der et resultat ud af det, skal jeg nok poste resultatet.

Alle sager med en sagsgenstand på under 50.000 er noget, man selv kan føre - og de koster 500 kroner i retsafgift - så det er en misforståelse, at civile retssager behøver koste særligt mange penge. Selvfølgelig koster de noget, hvis man taber, men det må man jo forvente :slight_smile:

[QUOTE=Bodil;1250013] hvis hr og fru danmark googler perser til salg, så er det første der popper op gul og gratis, blå avis osv, og det er netop der at byberne sælger deres killinger
[/QUOTE]

I det mindste bliver det fremover sværere at prakke folk noget på i dba! Jeg har idag talt med en medarbejder hos dba (de kontaktede mig, ikke omvendt) mht. regler for hvornår en racekat rent faktisk er en rcekat. Det blev en lang, god samtale, og fremover bliver der strammet op, så katte der ikke rent faktisk HAR en stamtavle ikke kan sælges som racekatte, heller ikke selv om forældrene har - den pågældende kat skal selv have en stamtavle. Og de vidste godt at det ville give en del hys-anfald hos dem der laver dem uden, for der havde de allerede været, men de strammer altså op alligevel! Way to go, dba :ok:
VH
Susanne

Det var sandelig flot af DBA - jeg er spændt på hvordan de vil administrere det i praksis, og om de vil bruge ressourcer på det, men det lyder sandelig flot. Hvis det virker, er det en artikel værd til forbrugssiderne.

Tja, en hurtig søgning på birma viste at alt hvad der hedder blandinger allerede var smidt over i kategorien Huskatte :ok:

Ja men skriver sælger falsk varebetegnelse birma selvom der ikke er beviser for en raceren kat, så ender de ikke der vel? Det er der, jeg mener. Hvordan vil DBA tjekke at mis har en stamtavle?

Jamen… på samme måde som alt andet! Man forventer at hvis folk sætter noget til salg og skriver at det er kongeligt porcelæn, så er det ikke i virkeligheden fra IKEA… At hvis folk sætter en Ferrari til salg, så står der ikke rød Folkevogn på registreringsattesten. Man behøver ikke indsende dokumentation på noget for at oprette småannoncer i Danmark - man forventes som udgangspunkt at fortælle sandheden om den vare, man sælger, og når man opretter en annonce og skal svare på om kræet har en stamtavle og svarer ja, så forventes det at være sandt…