Jeg ved ikke om jeg tør sige det

Dorte min holdning kender du - det gør mig i den grad trist at den smukke huskat snart ikke er at finde fordi der er gåde mode i katte skal have lang pels. Mange af dem får ikke den nødvendige pelspleje, man vil gerne se men ikke have besværet.

[quote=Justice;111999]Så hvis jeg beslutter mig for et eller andet så kan jeg bare gøre hvad jeg vil? Bare jeg tester? Humlen er jo langt fra testningen, men netop formålet med at parre disse to katte… Lidt ligesom at jeg bare kan parre far og datter, fordi bare jeg tester, så er det i orden?

Jeg gætter bare… men det der får mig til at stritte er den her… “jeg har fået to nye katte… de er kvart, halv, en ottendedel racekat” nu skal jeg for alt i verden lave et kuld, fordi nogle vil give 3700 kr for dem… fordi de netop er noget kvart, halvt whatever… Jeg så gerne det samme ske med huskatte - for dem tror jeg ikke blev solgt til samme pris - og desværre gætter jeg også at killingernes salg/reklame netop vil lyde på at de bliver langhårede kvarte/halve bla bla racekatte :prut:[/quote]

Så kender du da rigtig dårlig mig og min indstilling til katte.

Prisen er ikke fast, det er den jeg har slynget ud når folk har sagt de vil købe.

om de har lang eller kort hår, er da fuldstændigt underordnet.

Men du må jo være salig i din tro, oog så lade være med at spørge ind til det, for det er da nemmere end at høre at prisen er uendelig uafhængig af pelslkængde.

Og så har jeg jo da haft katte i længerre tid, og kune da have valgt at få det kuld ægte persere uden tavle, istedet for at give 3500, for en neutralisation mend tilhørende fjernelse af fostre.

Nogen her siger noget i én tråd, og mener sørme noget andet i en anden.

Jeg er ikke opdrætter, men ja jeg er en af dem der faktisk synes der skal være plads til at Hr. og Fru Jensen får et enkelt kuld HUSKATTE killinger om året ! Der ligger forskellen for mig :slight_smile:

Blandingkatte er søde, kan være smukke… men for pokker… de kan ødelægge alle kendetegn der er ved netop en race, eller huskattene… det bliver et misk mask og alle kendetegn udviskes og til sidst er der bla tilbage… Bare se DBA, Dyrenettet og hvor der ellers er katte der søger nyt hjem… der er en milliard blandingskatte… der er en milliard der bliver lovet at de får en langhårskat, når den så vokser til kommer den pels ikke… de ligner tit hinanden, men har alskens problemer ift pelspleje, arvelige sygdomme (du feks ikke kan teste for) osv fordi der INGEN selektion sker :ked:

Så please tænk dig om - lav da i stedet et kuld lækre huskattekillinger på to katte du kender godt og som rent faktisk ligner det de er… smukke huskatte :slight_smile:

[quote=alleos7;112006]
om de har lang eller kort hår, er da fuldstændigt underordnet…[/quote]

Hvorfor er det så du absolut vil parre dem? Fordi det netop er de to der er fertile eller :?

[quote=alleos7;112006]
Nogen her siger noget i én tråd, og mener sørme noget andet i en anden.[/quote]

Hvis jeg er “nogen” så se mit tidligere svar :stuck_out_tongue:

Well, jeg synes denne tråd er rimlig hårdt sagt til mig og til min pengepung og blod sved og tårer. Og jeg er ikke engang gået i gang med at opdrætte endnu.

Men hey, sådan er vi jo så forskellige.

Og alleos7, jeg synes det har været ret tydeligt i de fleste tråde om dette emne at det var huskatteavl, som til tide kunne være at forsvare.

Jeg mener at her rimelig samstemmende har været enighed om at blandingsBYBavl er undergravning af seriøse opdrætteres hårde arbejde og pengeunderskud. Ok? BlandingsBYBavl er at drive plat på racernes gode navne.

Og det undrer mig at det kommer bag på dig, alleos7.

Jeg gik tilbage i denne tråd, fordi jeg ville have skrevet min mening… Mette (Justice) kom bare først!

Hvorfor ikke simpelthen neutralisere de to katte og så placere dem ud i et af de hjem, der vil have killing efter dem?
Hvis man er komplet ligeglad med om man får en blanding eller ej, så vil en af de to vel også kunne “bruges”?

Så please tænk dig om - lav da i stedet et kuld lækre huskattekillinger på to katte du kender godt og som rent faktisk ligner det de er… smukke huskatte :)[/quote]

jo da.
Selvfølgelig vil jeg da gå ud og anskaffe mig endnu flere katte med det formål at få andre killinger end dem der ligesom er “på vej”.

Det har jeg simpelthen ikke råd til.

Hvorfor er det at det er så forfærdeliogt at jeg vil ahve et kuld killiger?

Jeg tager som regel katte til mig, som har haft et rigtigt lorteliv.

Normalt ville jeg ikke overveje killinger, men nu har jeg faktisk fået katte, der har haft det godt og som ikke er hverken fysisk eller psykisk skadet.
Så nu har jeg fået lyst til killinger.

Og det er bare verdens dårligste idé, for så undergraver jeg opdrætternes arbejde, og jeg ved ikke hvad.

Arh, come on.

Det er ét kuld killinger jeg vil have.

og højst sandsynligt beholder jeg alle killigerne, det med at nogen ville give så meget var for at fortælle at folk rent faktisk gerne vil betale for killinger af “ubestemt” herkomst, hellere end end fra fremmede.

Hej igen. Det handler jo om at kende de katte som står i stamtavlen.

Stamtavlen er ikke et diplom. Det er information om hvem kattens forfædre er.

Ihhh jeg svor for mig selv, at jeg ikke ville deltage i denne tråd, fordi jeg ikke kan sige noget pænt om blandingsavl, men…

[quote=Ann K;112020]
Hvorfor ikke simpelthen neutralisere de to katte og så placere dem ud i et af de hjem, der vil have killing efter dem?
Hvis man er komplet ligeglad med om man får en blanding eller ej, så vil en af de to vel også kunne “bruges”?[/quote]

Ann, hvorfor i alverden skal hun omplacere de to katte, som jeg formoder hun har købt fordi hun (også) gerne ville have dem som kælepotter? Mig ikke forstå… Vi er dybt enige om at de burde blive neutraliseret for 5. min. siden og at de slet ikke burde bruges til blandingsavl i verden. Men derfra og så til at sige at hun burde omplacere dem til de potentielle killingekøbere??? Nej, der syntes jeg godt nok er langt :slight_smile:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om de to fertile katte mon skulle komme fra en kattehandler, der efter sigende har opgivet sit erhverv?

HVIS - så er alle mulige tests vist på sin plads!

Men jeg håber da, at jeg tager fejl - ved bare, at du var interesseret i dem.

[QUOTE=Eva;112033]Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om de to fertile katte mon skulle komme fra en kattehandler, der efter sigende har opgivet sit erhverv?

HVIS - så er alle mulige tests vist på sin plads!

Men jeg håber da, at jeg tager fejl - ved bare, at du var interesseret i dem.[/QUOTE]

Åh gud … håber jeg da ikke … er de derfra har de sgu fortjent livet som kastrater :S

[quote=Maj-Britt;112032]Ihhh jeg svor for mig selv, at jeg ikke ville deltage i denne tråd, fordi jeg ikke kan sige noget pænt om blandingsavl, men…

Ann, hvorfor i alverden skal hun omplacere de to katte, som jeg formoder hun har købt fordi hun (også) gerne ville have dem som kælepotter? Mig ikke forstå… Vi er dybt enige om at de burde blive neutraliseret for 5. min. siden og at de slet ikke burde bruges til blandingsavl i verden. Men derfra og så til at sige at hun burde omplacere dem til de potentielle killingekøbere??? Nej, der syntes jeg godt nok er langt :)[/quote]

Måske fordi der er 23 katte i hjemmet i forvejen!

Ja okay det fremgik så ikke lige nogensteder. Men hvem skal dømme hvor mange katte man ‘kan tillade sig’ at have i sit hjem som kælekatte?’ Og nej, jeg taler ikke om fertile dyr men udelukkende kastrater.

Jep Eva, og er det grunden til modviljen?

De katte jeg her har, kommer fra en rigtig sød pige, der bare var kommet i en situatuon hvor hun ikke kunne beholde sine katte,

De er ikke fra CK.

Og jeg er ikke som sådan interesseret i hendes katte, andet end at det er katte der mangler et hjem, og det er jo noget jeg kn tilbyde.

Men så er det jo også galt, eller hvad?

[quote=alleos7;112025]jo da.
Selvfølgelig vil jeg da gå ud og anskaffe mig endnu flere katte med det formål at få andre killinger end dem der ligesom er “på vej”.

Det har jeg simpelthen ikke råd til.

Hvorfor er det at det er så forfærdeliogt at jeg vil ahve et kuld killiger?[/quote]

Nej du skal ikke gå ud og anskaffe dig dem med det formål - de skal komme til dig, du skal elske og kende dem til bunds… og så lave killinger, hvis det er det du vil :slight_smile:

Hvis du ikke har “råd” til det - så forstår jeg ingenting? Hvordan kan du have råd til at lave et kuld nu så? Hvad hvis katten skal have kejsersnit, killingerne bliver syge og skal have dyr behandling? Kontra hvad du skal give for en fertil huskat? Come on - for at bruge dine egne ord… den hopper jeg ikke på -høhø

Det forfærdelige er ikke at du vil have et kuld killinger - det forfærdelige er at du bidrager til blandingskatte avl - og forklaringen på min afstandtagen til det har jeg skrevet flere gange i de tidligere indlæg :slight_smile:

Hvor mange katte man har ved jeg man ikke skal blande sig i.

Hvad jeg ved er, hvor stor en byrde, både med bekymringer, penge og tid, det bliver hvis man får nye katte der medbringer problemer til ens bestand.

Der er mange der ikke tænker så langt før det gør rigtig ondt - det håber jeg du gør Dorte, for dine kattes og din egen skyld

Ingen skal afgøre, hvor mange dyr andre skal have. Men personligt har jeg det meget svært med folk, der har for mange katte - uanset om de er kastrater.
Jeg ved, at der altid er et hieraki blandt katte - og jeg vil ikke byde nogle af mine at være nr 20 i flokken - jeg synes simpelthen det er synd.

Men jeg anede i øvrigt ikke, at Dorte havde så mange katte, så det er ikke årsagen til jeg har skrevet som jeg gjorde.

[quote=alleos7;112039]Jep Eva, og er det grunden til modviljen?

De katte jeg her har, kommer fra en rigtig sød pige, der bare var kommet i en situatuon hvor hun ikke kunne beholde sine katte,

De er ikke fra CK.

Og jeg er ikke som sådan interesseret i hendes katte, andet end at det er katte der mangler et hjem, og det er jo noget jeg kn tilbyde.

Men så er det jo også galt, eller hvad?[/quote]

Ok, jeg tog fejl, når jeg gættede på, at de var fra kattehandleren - sorry.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg synes, at 25 katte er for mange, men hvis du selv mener, at du har tid nok til hver enkelt kat , så er det fint nok.

Og det er et problem eller hvad?

Helt ærligt, så er jeg godt nok ved at synes at det her ligner noget øv.

De katte der eventuelt skulle have killinger er IKKE i familie med hinandenOg de er IKKE fra Ck.

Og Der e sørme da opdrætterre der har fler katte end mig, men de har jo stamnavn, så det er noget andet eller hvad?

Nu synes jeg godt nok det bliver noget ensporet det her.