Jeg vil så gerne lukke mine katte udenfor men;

-mai Jeg bor i et rækkehus og har to dejlige katte der er et år gammel de er fra samme kult og øremærket vaccineret og alt hvad man skal gøre rigtig, det kribler i mine fingre for at lukke dem udenfor men jeg tør ikke.
For et år siden mistede jeg min røde kat Basse jeg måtte aflive ham da han kom hjem med et øje der var fuldstændig knust og kunne ikke ordnes, dyrelægen på Tinglev dyrehospital mente det var bedst at aflive ham for han ville blive blind på det ene øje, jeg er i dag ikke bevidst om hvad der skete men jeg tror han har været ude for mishandling fra andre mens han var ude. Jeg fik efter en uge efter de to dejlige katte jeg har nu og jeg besluttede at de aldrig skulle udenfor som Basse jeg ville ikke opleve detsamme igen jeg skal lige sige at Basse var ikke kastereret måske var det derfor han altid ville ud?
Men nu føler jeg en stor samvittighed for jeg kan se at de sidder ved altan døren og gerne vil ud og der har da været andre katte og ville ind, men skal jeg prøve at give dem deres frihed eller skal jeg bliver ved med at holde dem inde?, det har de været et år nu.

:? Peter

Kan du ikke indhegne haven så de kan være ude, men aligevel i sikkerhed.

Hold dem inde!
At de sidder ved døren kan ligeså godt være underholdningen udenfor - der er jo fugle og lign., der blafrer rundt. Vi andre kigger jo også på TV uden af den grund, at have drømmen om at komme derind :slight_smile:
Hvis de aldrig har prøvet udelivet ved de ikke, hvad de går glip af - men du kender til gengælden risikoen og har ansvaret for dem.
Jeg plejer at sammenligne det lidt med, at børn gerne vil lege på vejen - men det er os forældre, der har ansvaret for, at de ikke gør det :slight_smile:

-wehuuHej Peter…

Mine katte går ude.
Og de elsker det -love jeg kunne aldrig nænne, at de ikke
skulle få lov til det.
Jeg har aldrig været uheldig.

Alle mine er neutraliserede.
Er dine 2 også??

Mange venlige hilsner
Mona

ja de er øremærket, kastereret/sterileseret og vaccineret
jeg har tænkt på at indhegne terassen til foråret

Ved at indhegne haven med trådnet, og evt. sætte en strømtråd i toppen, kan du have kattelem i døren, så katten selv bestemmer om den vil være ude eller inde, og så er den i sikkerhed.

Jeg kan fortælle dig en lille grim historie fra det virkelige liv… ganske kort.
Jeg solgte for en del år siden en skøn lækker hankat, en kastrat som aldrig kom ud, til en fantastisk familie som boede i et stille og roligt kvarter.
Men… allerførste gang den ved et uheld smuttede imellem benene på sin ejer, blev den kørt ned af af naboen lige ud for deres indkørsel, et uheld på ganske få minutter men katten døde på stedet -ked
Så ikke engang et roligt parselhuskvarter er sikkert nok.

En indhegnet have er rigtig godt, du kan evt bygge en klatre anordning midt i haven, jeg er sikker på, at Brita Rodam gerne viser hvordan en sådan kan bygges af et par stolper og en palle -thumbs
En sådan have vil være sikker for din kat -thumbs

Jeg ville vente til foråret så. Jeg har selv en fritøber og ingen tvivl om, at han nyder det… men mine nerver hænger i laser dagligt.

[QUOTE=peter didriksen;69216]ja de er øremærket, kastereret/sterileseret og vaccineret
jeg har tænkt på at indhegne terassen til foråret[/QUOTE]

Så skal du endelig ikke lukke dem ud nu - de kan nemlig have svært ved at acceptere, hvis du begrænser dem, hvis de først har været frit ude.

En af de mest sejlivede myter om katte er, at de skal have lov at strejfe.

Den næst-sejliveste er at katten er sin egen og knytter sig til stedet og ikke ejeren eller andre katte:-)

Lav en løbegård enten nu eller til foråret.
Lige nu kan du godt lave en løbegård, så meget frost er der heller ikke. Så kan misserne få luft i pelsen og du kan få ro i sindet.
Jeg kan fortælle dig noget sjovt jeg lige har oplevet idag.
Min bengal Leopold har fået lov til at gå frit, da han ellers er ved at gå helt i spåner. Jeg har før gået tur med ham i sele 3 til 5 gange om dagen. Nu er mit bentøj ikke så godt for tiden og mis har derfor fået sin frihed og det har han nydt i fulde drag og jeg har været nervøs. Heldigvis bor vi ikke tæt på befærdet vej, men hvis uheldet er ude sååå.
Så her til morgen kom han og forlangte højlydt at komme ud. Jeg gik hen og åbnede døren, men Leopold klappede bare måsen i gulvet og kiggede op på mig. Jeg spurgte ham om vi skulle gå tur og straks satte han sig hen til døre og løftede sit hoved og jeg kunne lade selen glide ned over ham. Vi gik en dejlig lang morgentur og han fik besørget både det ene og det andet inden vi begge med kolde poter vendte næserne hjemad igen.
Jeg har ham lidt mistænkt for at ville være sikker på at kunne komme ind, når han var færdig med det han skulle. Han ville ihvertfald ikke sidde ude og fryse;o))
Knus Elin

Hej Peter
som flere skriver så lav da en løbegård til dem,vi har her selv lavet en sådan ,hvor vi har indhegnet vores veranda med trådhegn ligesom en udestue,der i har vi bygget klatretræer og platforme til at sidde på,og misserne nyder det,vi har så vores afdeling med bord og stole ,hvor vi så kan hygge sammen om sommeren med grill og god mad,du vil helt sikkert ikke fortryde det når det først er lavet,

[quote=lenschow;69266]En af de mest sejlivede myter om katte er, at de skal have lov at strejfe.

Den næst-sejliveste er at katten er sin egen og knytter sig til stedet og ikke ejeren eller andre katte:-)[/quote]

-wehuuKære Lenschow

Jeg har altid haft kastrater.
Jeg synes netop, at det er en myte, at katte (kastrater)
strejfer.
Det er ikke min erfaring.
Mine går i naboernes haver;
og ellers er de i deres egen have.

Mine er også inde om natten.
Det er en aftale jeg har kattene og jeg imellem.

Mange gode hilsner -wehuu
Mona

vil klart anbefale at få indhegnet haven, noget af haven eller en mindre løbegård -thumbs

Jeg vil ikke anbefale dig at lukke dem ud for så er det løb kørt og du kan aldrig gøre dem til indemisser igen:S…alle mine 13 er fritløbere men det er med dårlig nerver til følge…vi har mistet en’ og vi har aldrig fundet ud af, hvad der er sket med ham og tro mig, det er den værste følelse i verden…uvisheden-ked

I øvrigt tvivler jeg på kattene har lyst til at komme ud netop nu - jeg har indhegnet have, men det er flere dage siden Bella har været ude -tihi
De to store killinger får ikke lov endnu - de kan sikkert stadig gå gennem hegnet …

Tro mig, din samvittighed vil have det meget bedre med at du holder dine katte inden for de trygge rammer, de er i nu. Du har prøvet at miste en elsket kat … og du ved, at du forhindre dine nuværende katte i at lide samme grusomme skæbne.

Er det ikke nok til, at du i stedet for at tænke, at det er synd for dem, at de ikke kan komme ud, tænker at det velnok er hyggeligt, at de sidder der og ser “tv” gennem ruden.

Vi mistede selv en skøn kat for godt et år siden, trods det at vi bor langt ude på landet væk fra trafikeret vej. Vi får aldrig fritløbende katte mere. Men de kommer ud igen, for vi har indhegnet haven, så de kan nyde at komme ud som det passer dem.

Håber du kan bruge, det jeg skriver til noget.

Det er rigtigt at kastrater ofte ikke strejfer så langt som en fertil hankat, men faren ved biler, løse hunde, jægere, kattehadere osv osv er den samme.

Jeg har mine inde af hensyn til mit eget velbefindende, og heldigvis da! Nanoq jagter baglygterne på biler, hvis han ser sit snit til det, Tara ligger sig midt på kørebanen og de går alle direkte hen til alle hunde de ser.

De skal ALDRIG frit, og slap de en dag ud ved et uheld vil mit hjerte briste. Jeg har haft fritgående katte og det endte altid i tåre og uvished. Den sidste var Mussi, som blev 22 år - en dag var hun væk. Jeg fik aldrig sagt farvel…

En anden skød en jæger - han var dog så flink at lade hunden apportere den til min mor… Jeg glemmer det aldrig. Det var fordi den gik ind i hans haveog han var netop vores nabo.

Endelig mener jeg, at mit valg om at holde dyr ikke skal genere mine naboer. I skulle vide, hvor mange der hader katte alene af den grund at de går i deres haver… eller på deres biler… eller tisser i deres havemøbler… eller hopper ind af deres vinduer om sommeren…

Ja jeg forstår dem.

Og myten omhandler, at katten skulle savne at strejfe på 6000 m2 - hvilket er en lodret løgn - ganske som de fleste andre myter om katte.

MVH Helle

[QUOTE=Mona;69282]-wehuuKære Lenschow

Jeg har altid haft kastrater.
Jeg synes netop, at det er en myte, at katte (kastrater)
strejfer.
Det er ikke min erfaring.
Mine går i naboernes haver;
og ellers er de i deres egen have.

Mine er også inde om natten.
Det er en aftale jeg har kattene og jeg imellem.

Mange gode hilsner -wehuu
Mona[/QUOTE]

Min Roady var også inde om natten - en dag kom han ikke hjem … Og tro mig, det er langt værre end at hente ham som plukfisk nede på vejen.
Han var kastreret og havde været det længe.

Jeg er helt enig!
Generelt holder jeg meget af katte, men dem der løber frit her, provokerer mine katte, har forsøgt at komme ind i haven osv - ja, dem bander jeg altså langt væk … eller rettere ejerne - jeg ved bare ikke, hvem de er.

Vi har indhegnet hele vores have - og det er en af de bedste beslutninger, vi nogensinde har taget. Dejligt frit at kunne have dørene stående åbne, at kattene hjælper, når man nusser i haven, at de deltager i grillaftnerne, går på jagt, soler sig eller leger i sneen -thumbs

Vi bor forholdsvis tæt på en meget trafikeret vej, så det er en ufattelig rar fornemmelse at vide, at kattene er i haven og ikke er ude og lege med biler -wehuu