Jeres mening om kat i lejlighed

Jeg har alle dage været katte- elsker :inlove: og er så heldig at min svigermor har en herlig elskelig stor rød maincoon hankat (kasterat) som jeg kaster min kærlighed på når vi er på besøg :ups:

Meeenn, men min nuværende kæreste, fulgte også en gravhund, der bare ikke kan lide katte:argh:og her mener jeg VIRKELIG ikke kan lide dem.
Så jeg har jo måtte gå i pause med at have egen kat. For hunden var jo her først, og han er da også en dejlig lille mors hund. Og jeg elsker jo det bette kræ alligevel :hjerte:

Men, for at komme til mit (mine) egentlige spørgsmål.

Som vi alle ved, kan alle forholde ende. Og skulle det ske for selv mig :brist:
Ville det blive lejlighed. Da jeg er en af dem der ikke har råd til hus med stor have.
Og de færreste lejligheder ligger i plan med en have.
Og ikke alle udlejere tillader mere end en kat i visse lejligheder.

Altså en kat der ikke mere er i avlen, og som ikke kan enes med andre katte mere.

Men, vil du som avler, sælge en kat til en person, som bor i lejlighed ex. 50 kvm uden have -minus- mulighed for at komme ud.
Altså ren indekat.

Men hvor personen er meget hjemme, hvor der er tid til nus og kæl. Og hvor det er tilladt at ligge med i sengen og snue længe og sove.
Hvor det er en selvfølge med godt kvalitets foder, vand, legetøj kradse træ m.m
Altså ingen mangler what so ever.

Og lige til sidst, hvis dette bliver tilfældet en dag, hvilken katterace ville så primært kunne fungere i en lejlighed, under disse forholde jeg har skrevet for oven?

Og så glæder jeg mig meget til at kigge med i forummet, og nyde alle jeres dejlige katte, og deltage i debatter så vidt muligt :slight_smile:

Hilsen Dorthe

Jeg vil nok ikke sælge dig en kat på de betingelser, men jeg vil gerne sælge dig to katte :stuck_out_tongue:
De fleste racekatte fungerer godt i lejlighed.
Jeg har abyssiniere, de er gode lejlighedskatte :slight_smile:
Men langt de fleste lejlighedskatte har det allerbedst med en artsfælle, så der hele tiden er en legekammerat.

Jeg tror de fleste opdrættere gerne ville sælge en kat (eller to) til dig med sådanne boligforhold. Jeg tror til gengæld, du får meget sværere ved at købe en til fritløb.

hvis jeg havde en kat der ikke fungerede i flok - så ville jeg ikke have nogle betænkeligheder ved at sælge dig en - men IKKE til fritløb - kun til indekat :slight_smile:

hvis den skulle være uden artsfæller, så skulle den virkelig ikke kunne med andre katte (det findes jo) men ellers ville jeg insistere på en legekammerat :slight_smile: det er i 99% tilfælde det bedste for katten :slight_smile:

og selv om man kun må have en - så er der jo veje rundt om alting :slight_smile:

Ja, jeg ville da med glæde sælge kat/ killing til at bo i lejlighed. Jeg har selv 4 indekatte i min lejlighed, og de trives fortrindeligt. Jeg tror ikke, at det er bestemte racer, der trives som indekatte, så her er der " frit valg",- - - kun vil jeg sige, at det altid vil være en fordel, at have 2 katte, da deres venskab ikke kan erstattes af den underholdning du kan give dem!

Cats og Conni

Jeg har placeret mange voksne kastrater ud i hjem der var lejligheder - også lejligheder der ikke var større end din.
Og en del voksne aby/somalihunkastrater foretrækker faktisk at være alenekatte så det ville heller ikke være et problem.
MEN - at have kun en kat kræver jo at man har masser af tid - hvilket betyder at man socialt skal være temmelig meget hjemme.
Det betyder også at man ikke skal have et arbejde hvor man er væk mere end de almindelige 8-9 timer dagligt.
Eller et aktivt socialt liv der holder en meget hjemmefra.

I det hele taget kræver overtagelsen af et dyr, at man tænker sig godt om og prøver at se lidt ud i fremtiden. Hvordan har man forestillet sig at ens liv skal arte sig om 5 år f.eks. ?

Livet ændrer sig ofte meget for unge mennesker og jeg har før oplevet at når livet så ændrer sig ( nyt arbejde, ny bolig, ny kæreste, børn eller lignende) så er der ikke tid til katten og så skal den afsted til et nyt hjem.
Som regel siger man, at det er “for kattens skyld” ( det er utroligt hvad folk gør for “kattens skyld”), men jeg er helt sikker på at fra kattens synspunkt ville det være en fordel hvis man prøvede at se så langt ud i fremtiden at man undgik at anskaffe sig en kat, der så om et par år ikke mere “passer ind i ens liv”.

Så for mig ville det absolut vigtigste være hvilken indstilling du som person har til at anskaffe dig et dyr. Hvor trofast er du ? Er du villig til at sige nej tak til en lejllighed hvor man ikke må have kat ? Er du villig til at lade katten gå forud for familie og venner og kærester ? Og tænker du først på katten når din chef foreslår dig at du skal rejse til Canada for at arbejde ?
Eller skal være bestyrer for en butik med fordobling af din arbejdstid som følge af dette ?

Jeg har selv som ung måttet sige nej til mange ting der var spændende fordi mit første ansvar var mine på det tidspunkt to hunde og en kat ( min første somali). Så jeg ved hvad det betyder. Men for mange mennesker så rangere dyrene meget lavt nede på prioritetslisten og dem kan man “bare” skaffe sig af med hvis man nu ikke synes de passer ind i ens liv mere eller “begrænser” ens muligheder.

Og jeg citerer frit fra folk der har sagt lignende til mig. Jeg måtte f.eks. engang tage en kat tilbage fra nogen der havde købt katten da de boede i lejlighed - så flyttede de i hus og pludselig var huset for fint til katten - så den skulle bo i bryggerset og kunne så gå frit ud og ind - men i selve huset måtte den ikke komme…

Men det var et sidespring.

Katte kan og lever ofte virkelig godt i lejlighed. Du skal bare sikre dig at katten ikke kan falde ud over altanen eller komme ud gennem vinduet.

Når det gælder race - så skal du finde den race DU kan lide og trives med. Jeg tror ikke der er nogen racekatte der ikke kan trives i en lejlighed når blot de får nok kontakt, kæl og leg af deres menneske/r.

Teresa

Vi har en huskat på 77 kvm. Hun trives faktisk udemærket som enekat :slight_smile: Vi har dog valgt, at få os en kat mere (Maine Coon), da vi ind imellem er væk i temmelig noget tid i løbet af dagen :slight_smile:

Vi havde også en huskat på 42 kvm. Det var også fint nok (men fordi jeg var dum og troede han kunne trives inde, har vi ham ikke længere… :().

Jeg tror også mere problemet ligger i at sælge til fritløb… Lejlighed er ikke en hindring!

Nu er jeg jo fremtidig opdrætter at British shorthair, og jeg valgte lige netop denne race, af flere grunde selvfølgelig, men også fordi den er så god som indekat. En brite bruger faktisk meget energi på at gå fra kolde til varme, så den har det bedst ved at være inde. Og det er ikke en race som gider gå i højden, den tager hellere en smutvej eller to for at komme hen til målet, ingen unødvendige spring!

Der er slevfølgelig mange racer som er velegnede, og dem som ikke er. Men garanteret opdrætter vil råde der om! Og selvom du ikke selv kan have kat, så kan du jo stadig godt kigge på vores andres og komme på nusse besøg :slight_smile:

Terese skrev

Jeg har placeret mange voksne kastrater ud i hjem der var lejligheder - også lejligheder der ikke var større end din.

:slight_smile: bor ikke i lejlighed, det var hvis den dag jeg ender alene og ja skal bo selv.
Det var et eks:pote:

Men til det du, Terese og I andre skriver.

Med hensyn til tid, arbejde m.m
Kårene for mig har ikke været lutter lagkage, hvilket igen vil sige, jeg med nogle personlige ting/årsager ikke er egnet til arbejdsmarkedet. Og eller kan holde til arbejde/flex. Også pga. ryg/smerte problemer.
Med andre ord ligger min sag på kommunen, på en arbejdsprøvning under hensyn til mig og hvor vi arbejder på at få en pension igennem.

Så for en kat/katte eller et hvilket som helst andet husdyr, ville jeg være hjemme meget. Max være væk i 2-4 timer pr dag, for at handle, gå en tur eller lign.
Så der vil der ingen problemer være.
Hus får jeg af gode grunde ikke råd til, og kan heller ikke se hvad jeg skal med et :?

Og selvom jeg er relativ ung:sshh:, har jeg never synes det var vildt sjovt at drikke mig fuld hver weekend og hænge ud.
Generalt er jeg meget rolig, og nyder hellere en tur i biografen eller en hyggeaften derhjemme, end en vild bytur:ok:

Kæresten jeg har nu, er selv dyremenneske, og var det ikke for vores hadekat hund :venter: så havde vi haft en eller 2 katte.

Sjovt nok har jeg svært ved at være i forhold med en der ikke kan lide dyr, hvorfor aner jeg faktisk ikke :?

Men hvorom alt er, vil og bliver det hele gennemtænkt.
Ville bare gerne have syn for, om man som katteavler vil sælge en kat/katte der skal være indekatte og ikke fritløbene.

Hilsen Dorthe

Jeg er opdrætter af British Shorthair, som egner sig glimrende som indekatte ( jeg sælger slet ikke til fritløb ). Jeg har selv 5 dejlige stribede tøzer og vi bor i lejlighed på 2. sal med altan, og mine misse-tøzer trives glimrende.

Jeg mener osse du kraftig skulle overveje 2 killinger, for selvom du er meget hjemme, kan vi mennesker aldrig erstatte en artsfælle. Som alternativ til 2 killinger, kunne du vælge en voksen omplaceringskat, som trives bedst i sit eget selvskab - Jeg har selv måtte omplacere en britepige på 1½ år, da hun ikke havde det godt med mine andre katte.

Held og lykke i din søgen :slight_smile:

Hvis du nu en dag skulle ende med at sidde i en lejlighed selv, og der kun er tilladelse til 1 indekat, vil jeg råde dig til at få en voksen omplacerings kat, som ikke kan med andre katte.

Killinger har næsten altid brug for en artsfælle, ligesom mange voksne også har… Heldigvis er katte meget forskellige i deres personligheder, og der findes rigtig mange omplacerings katte, som kun vil være ene herskere i deres hjem. Det kan nemlig være rigtig svært at finde en lejlighed hvor man må ha mere end 1 dyr, eller overhoved holde dyr (har selv stået på venteliste i 3 år for at få den jeg flytter til)

Din historie minder utrolig meget om min (bortset fra jeg hverken har kæreste eller kattehader hund :tihi: ) og jeg er selv ude pt, for at finde den helt rigtige kat til mig. Jeg har valgt at det skal være en voksen omplacerings kat, som helst skal være alene hersker… Der er utrolig mange fordele ved at vælge sådan en, da man kan se deres personlighed og derved nemmere finde en kat, som passer lige præcis til en.

Vi har pt 2 katte på 70 kVm, vi overvejer at få en til :smiley:

Indekat i en lejlighed er ikke noget problem, så længe man bare vælger race og antal efter katten(e)s behov

[quote=DortheJ;364597]Jeg har alle dage været katte- elsker :inlove: og er så heldig at min svigermor har en herlig elskelig stor rød maincoon hankat (kasterat) som jeg kaster min kærlighed på når vi er på besøg :ups:

Meeenn, men min nuværende kæreste, fulgte også en gravhund, der bare ikke kan lide katte:argh:og her mener jeg VIRKELIG ikke kan lide dem.
Så jeg har jo måtte gå i pause med at have egen kat. For hunden var jo her først, og han er da også en dejlig lille mors hund. Og jeg elsker jo det bette kræ alligevel :hjerte:

Men, for at komme til mit (mine) egentlige spørgsmål.

Som vi alle ved, kan alle forholde ende. Og skulle det ske for selv mig :brist:
Ville det blive lejlighed. Da jeg er en af dem der ikke har råd til hus med stor have.
Og de færreste lejligheder ligger i plan med en have.
Og ikke alle udlejere tillader mere end en kat i visse lejligheder.

Altså en kat der ikke mere er i avlen, og som ikke kan enes med andre katte mere.

Men, vil du som avler, sælge en kat til en person, som bor i lejlighed ex. 50 kvm uden have -minus- mulighed for at komme ud.
Altså ren indekat.

Men hvor personen er meget hjemme, hvor der er tid til nus og kæl. Og hvor det er tilladt at ligge med i sengen og snue længe og sove.
Hvor det er en selvfølge med godt kvalitets foder, vand, legetøj kradse træ m.m
Altså ingen mangler what so ever.

Og lige til sidst, hvis dette bliver tilfældet en dag, hvilken katterace ville så primært kunne fungere i en lejlighed, under disse forholde jeg har skrevet for oven?

Og så glæder jeg mig meget til at kigge med i forummet, og nyde alle jeres dejlige katte, og deltage i debatter så vidt muligt :slight_smile:

Hilsen Dorthe[/quote]

Jeg ville sælge dig to katte - hvis du lover at erstatte de basale behov, som du fratager dem ved at holde dem inde med simpel og let (for dig) aktivering.

Jeg bor på 3. midt i Kbh, og der er ca 50 kvm.
Det går fint med 2 persere.
Til gengæld har jeg mindre gode erfaringer med mere aktive racer i min lejlighed, men der kan andre faktorer have spillet ind.
Man skal vælge kat efter temperament, både kattens og ens eget - og perser/exotic er bare perfekt for mig :slight_smile:
Begge mine er “genbrugskatte” fundet på vildkat.dk. Det foretrækker jeg langt fremfor en killing, for med en voksen kat ved man, hvordan dens personlighed er.
En ting til spiller ind for mig, og jeg kan ikke rigtig sætte form på tanken: Hvis man køber en (huskatte-)killing, stimulerer man markedet for killinger, og der bliver født alt for mange (forvildede) katte. Det gør man ikke, hvis man hjælper en voksen kat, som mangler et nyt godt hjem.

Så jeg ser ikke umiddelbart problemer i dit ønske om at få en kat, og kan kun anbefale at få en voksen kat :slight_smile: Og jeg kender nogen med katte til omplacering til det rette hjem :slight_smile:

[quote=MiSi;365099]Hvis man køber en (huskatte-)killing, stimulerer man markedet for killinger, og der bliver født alt for mange (forvildede) katte. Det gør man ikke, hvis man hjælper en voksen kat, som mangler et nyt godt hjem.

[/quote]

Så det er altså bedre at vente med at købe huskatte(killingen) - for den må
jo nødvendigvis være blevet født, ellers kan man jo ikke rigtig vælge den fra -
til den har siddet et eller andet sted og er blevet voksen :gruble::øhmm: