Jul og 'alenetid'

Ja, jeg er jo ny pylret hønemor overfor Nobel, så jeg skal lige være sikker på at det vi overvejer at gøre til jul er helt ok.

Vi skal noget 23-25 december, men heldigvis bor vores forældre relativt tæt på Aalborg, så vi skal ikke så langt væk.

Vores plan er at vi d. 23 er hjemme til omkring middag, tager afsted, og kommer så hjem og sover. D. 24 er der nussetid og fodring om morgenen, men så skal Nobby være alene indtil d. 25, hvor Rune har mulighed for at komme forbi i en times tid da han skal fra sine forældre og hen til min familie. Og sent den aften kommer vi så hjem igen.

Nobel kommer altså til at være alene i omkring 24 timer og så igen en 12 timer efter et 1 times besøg.

Burde det ikke være ok?

Det er lidt svært at få nogen til at komme og tjekke på ham, da alle jo tager hjem til jul.
Min mor har sagt at jeg gerne må tage ham med hjem - det forventede hun faktisk ville være det vi gjorde når nu vi har valgt at få kat - men synes det må være lige stressende nok med alt det julehulumhej der er hos dem d. 24., og den 25. skal vi ikke være hos dem, så der ville han skulle være alene et helt fremmed sted.

Det kan han sagtens. Katte har ikke helt den samme tidsfornemmelse som os. I skal bare sørge for at han har mad, frisk vand og en ren bakke. Jeg står i samme situation som jer og har gjort det flere gange.
Han vil nok være mere opmærksomhedskrævende i dagene bagefter. Det vil nok være en god idé at lade ham se jer gå ud af døren, så I ikke forsvinder mens han sover.

Det kan han sagtens. Katte har ikke helt den samme tidsfornemmelse som os. I skal bare sørge for at han har mad, frisk vand og en ren bakke. Jeg står i samme situation som jer og har gjort det flere gange.
Han vil nok være mere opmærksomhedskrævende i dagene bagefter. Det vil nok være en god idé at lade ham se jer gå ud af døren, så I ikke forsvinder mens han sover.

Super :slight_smile:

Jeg tænkte også at der burde være i orden - men man er vel overbekymret :wink:

Så må vi bare give ham den ekstra opmærksomhed i de næste dage - går da også lige at skulle nusse ekstra :smiley:
Og vi sørger for at vise vi går ud - men det er nu også fast ritual at sige farvel til ham og overbevise ham om at han altså ikke skal med os :slight_smile:

Det er mere end ok :slight_smile: det er super fint… in gen problemer i det setup :slight_smile:

Nu er jeg kommet til at tænke på lidt flere ting mht at han skal være alene.

  1. Det virker til han ikke vil bruge bakken mere før den er blevet rengjort efter han har bummelummet… Hvordan klarer vi den lige når vi ikke er hjemme? Det er jo ikke sikkert han har gjort det fra morgenstunden af lige den dag…
    Kan han finde ud af det hvis vi sætter hans gamle bakke op igen de dage? Altså, at vi fjerner den igen bagefter?
    (der er kun plads til den ekstra bakke de dage fordi vi ikke selv skal kunne bruge badeværelset)

  2. Nu er jeg kommet til at tænke på tyveri… Pyt med tingene, det er bare ting - Men tænk hvis Nobel blev lukket ude :uha:
    Jeg kender rådene med at sætte en timer op til tv’et… Men, for de virker skal der vel være trækket for? Og Nobel er ikke vant til persiennerne er nede… Samtidigt vil de jo tage hans underholdning, da han ligger meget og kigger ud af vinduerne… Det vil vel egentligt også virke mistænkeligt at de er nede når nu vi normalt aldrig trækker for :gruble:

Mht. persiennerne, kan i så ikke lade være med at trække dem helt ned? Altså så Nobel kan kigge ud, men de stadig blokere for lidt for udsynet?:slight_smile:
I kan jo evt. begynde på at trække lidt for allerede nu, så han vænner sig til det og det ikke virker så unormalt at i pludselig trækker for:)
Jeg kan ikke umiddelbart set at der skulle være et problem med den ekstra bakke i de dage, men nu er Jeppe også nem på det område:D

[QUOTE=Lykke;996483]Nu er jeg kommet til at tænke på lidt flere ting mht at han skal være alene.

  1. Det virker til han ikke vil bruge bakken mere før den er blevet rengjort efter han har bummelummet… Hvordan klarer vi den lige når vi ikke er hjemme? Det er jo ikke sikkert han har gjort det fra morgenstunden af lige den dag…
    Kan han finde ud af det hvis vi sætter hans gamle bakke op igen de dage? Altså, at vi fjerner den igen bagefter?
    (der er kun plads til den ekstra bakke de dage fordi vi ikke selv skal kunne bruge badeværelset)

  2. Nu er jeg kommet til at tænke på tyveri… Pyt med tingene, det er bare ting - Men tænk hvis Nobel blev lukket ude :uha:
    Jeg kender rådene med at sætte en timer op til tv’et… Men, for de virker skal der vel være trækket for? Og Nobel er ikke vant til persiennerne er nede… Samtidigt vil de jo tage hans underholdning, da han ligger meget og kigger ud af vinduerne… Det vil vel egentligt også virke mistænkeligt at de er nede når nu vi normalt aldrig trækker for :gruble:[/QUOTE]

bor i i hus eller lejlighed ?

for hvis i bor i lejlighed - så køb timere til alle lys i de forskellige rum - det har jeg gjort :slight_smile: jeg skal nemlig formodentlig ikke være hjemme juleaften så jeg har lys og timing der tænder og slukker så det hele tiden ser ud som om der er mennesker der går ind og ud

og det virker jo kun hvis folk kan se lidt ind

[QUOTE=Battlestar;996525]bor i i hus eller lejlighed ?

for hvis i bor i lejlighed - så køb timere til alle lys i de forskellige rum - det har jeg gjort :slight_smile: jeg skal nemlig formodentlig ikke være hjemme juleaften så jeg har lys og timing der tænder og slukker så det hele tiden ser ud som om der er mennesker der går ind og ud

og det virker jo kun hvis folk kan se lidt ind[/QUOTE]

Jeg tror det bedst kan beskrives som et rækkehus, selvom det tæller som en lejlighed :slight_smile:

Men kan man sætte det på alm loftslys der tændes direkte på kontakterne? Det er nemlig det vi normalt bruger…

Åha, i den gamle lejlighed ville jeg ikke ha vært nervøs, men vi bor nu direkte ud til en sti og ugen før vi satte hegn op havde vi et indbrudsforsøg :frowning:

[QUOTE=Lykke;996528]Jeg tror det bedst kan beskrives som et rækkehus, selvom det tæller som en lejlighed :slight_smile:

Men kan man sætte det på alm loftslys der tændes direkte på kontakterne? Det er nemlig det vi normalt bruger…

Åha, i den gamle lejlighed ville jeg ikke ha vært nervøs, men vi bor nu direkte ud til en sti og ugen før vi satte hegn op havde vi et indbrudsforsøg :([/QUOTE]

alternativet er jo et alarmsystem der virkelig LARMER!!! eller en røgkanon… så vil katten gemme sig langt væk i ren panik og tyvene vil ikke kunne se en hånd for sig

hvis lamperne er sat direkte til outputtet i loftet - så er det lidt sværere… men gætter på at i også har lamper der ikke er tilknyttet kontakterne ? nogle der sidder i eksterne kontakter ?

hvad med lys i skabe og den slags ?

spørg jeres naboer om de er hjemme - det kan jo være de lige vil holde lidt øje… det ved jeg de gør oppe hos mine forældre :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;996537]alternativet er jo et alarmsystem der virkelig LARMER!!! eller en røgkanon… så vil katten gemme sig langt væk i ren panik og tyvene vil ikke kunne se en hånd for sig

hvis lamperne er sat direkte til outputtet i loftet - så er det lidt sværere… men gætter på at i også har lamper der ikke er tilknyttet kontakterne ? nogle der sidder i eksterne kontakter ?

hvad med lys i skabe og den slags ?

spørg jeres naboer om de er hjemme - det kan jo være de lige vil holde lidt øje… det ved jeg de gør oppe hos mine forældre :)[/QUOTE]

Hehe… Det er jo self muligheder, men de lyder temmeligt dyre :wink:

Vi har kun 3 lamper i alt der sidder i stikkontakter, og intet i skabe etc…

Desværre er det her et kollegie, så alle er hjemme i juledagene… Det er også derfor jeg frygter det lidt ekstra, for det ved mange udefra jo… Og tænker de nok lidt mindre tror på alle lysene etc fordi de ved hvordan det er her…

Jeg kan ikke lade være med at lege med tanken om at tage ham med hjem til mine forældre… Men tror muligvis deres hjem er en ren dødfælde for ham med alt det julenips og alle de planter de har…Og så er der jo kaos med 4 børn (+bedstefar) der larmer som sindssyge…

Hmm… Må vist bare krydse fingre for ingen bryder ind, og hvis de gør at Nobby så kan finde ud af at gå ind igen og ikke løber så langt hjemmefra… (gør en smuuuule ondt i hjertet at tænke på)

Evt have en der kommer forbi i en times tid eller to om aftenen, tømmer bakken, giver ham aftensmad, og går lidt rundt i lejligheden og tænder lys?

I kan også lade loftslys være tændt når i tager afsted, og få evt. denne besøgsven til at slukke når h*n går?

[QUOTE=Ravn;996888]Evt have en der kommer forbi i en times tid eller to om aftenen, tømmer bakken, giver ham aftensmad, og går lidt rundt i lejligheden og tænder lys?

I kan også lade loftslys være tændt når i tager afsted, og få evt. denne besøgsven til at slukke når h*n går?[/QUOTE]

Det var self en mulighed… Nu jeg tænker over det er der vist en jeg kender tilbage på kollegiet, som nærmest tidligere i dag tilbød at tage Nobby over (kan dog ikke fordi hun skal have besøg af en allergiker og jeg syntes også det ville være synd at flytte ham)… Hun vil nok gerne lige komme her forbi…

Men ellers var jeg til et møde på kollegiet… Og der var der nogen der har boet her 6-7 år, som har fortalt, at der i julen i den periode faktisk aldrig har været indbrudsforsøg… Så tror her nok er sikkert :smiley:

Forresten, tak til alle jer der er kommet med gode råd :smiley: I er guld værd!

[QUOTE=Lykke;996558]Jeg kan ikke lade være med at lege med tanken om at tage ham med hjem til mine forældre… Men tror muligvis deres hjem er en ren dødfælde for ham med alt det julenips og alle de planter de har…Og så er der jo kaos med 4 børn (+bedstefar) der larmer som sindssyge…

Hmm… Må vist bare krydse fingre for ingen bryder ind, og hvis de gør at Nobby så kan finde ud af at gå ind igen og ikke løber så langt hjemmefra… (gør en smuuuule ondt i hjertet at tænke på)[/QUOTE]

Jeg kan sagtens forstå, du er lidt nervøs for at lade ham være alene lige netop den aften. Men det lyder altså som en dårlig idé at tage ham med. Så det lyder som en god plan at få nogen til at kigge til ham og tænde og slukke lidt lys og den slags.