Hvad skal I have at spise juleaften?
Jeg ved godt at rigtig mange spiser traditionel dansk julemad - gås, and, fleskesteg, medisterpølse…
Men måske der er nogen her, der ligesom Jan og mig fravælger dette og i stedet får andet?
Her i huset severes der følgende juleaften:
Appetizer:
Artiskok med smeltet smør.
Forret
Andelevermousse anrettet på hjertesalatblade med granatæblegele…
Hovedret:
Medaljoner af Krondyrfilet med balsamicoglace, ristede kantareller, jordskokkechips, waldorffsalat og enten pommes Anna eller kartoffelfondant.
Dessert:
Ris a l’amande med kirsebærsauce - uden bær.
Jeg regner med at vinene bliver Sauvignon Blanc til forretterne… hovedrettet ofrer vi en god Barolo på… og desserten vil passe med en tawny portvin…
Guf til senere på aftenen bliver lidt købt chokolade…
Jeg er en af dem der ELSKER and, så jeg håber virkeligt vi skal have det juleaften - men siden vi skal være hos min morbror og tante, så er jeg ikke sikker på menuen
Vi holder jul ved min mor og bror og med svigerforældrene. Menuen er traditionel med steg, and og hvide og brune kartofler, alm rødkål og en lækker rød kålsalat med mandariner, mandler og tranebær. Og ris alamande med kirsebærsovs
Vi skal have lakseterrine med melbatoast til forret (jeg har svært ved at begrænse mig, når Allinge Røgeri kommer forbi kontoret). Hovedretten bliver pulled pork - tilbehøret er ikke endeligt endnu, men kommer nok til at inkludere både syltede grønne tomater og perleløg, og desserten bliver nougatmousse med cointreau.
Derudover er der hjemmebagte pebernødder, diverse købeslik og lidt hjemmelavet konfekt
Jeg skal have farseret kalkun Men brune, hvide og franske kartofler, rødkål, asier og af og til waldorf og så SÅWS . Det har vi altid brugt i min familie og det smager fantastisk
Jeg frygter, hvis engang jeg kommer ind i en “ande-familie” for det passer bare SÅ skidt ind i min mund Det ligger i samme genre som lever, hjerte og andet af den slags blasfemiske madvarer Jeg har prøvet til, jeg ved ikke hvor tit, for and er bare såååååååå godt. Ja ja… jeg bryder mig ikke engang om sovsen
Jeg overvejede faktisk and i år… bare et par andebbryster og så med en god brombærsauce eller lignende…
Men syntes så alligevel at det blev for meget rap, når nu jeg også skulle forsøge mig med at lave andelevermousse
Nå¨, ja… og så er and ikke lige mit foretrukne fjerkræ - med mindre vi da taler Confit de Canard
i år nøjes vi med noget and med alt det traditionelle og jeg der hader and og kogte kartofler får kalkunbryst smurt i pesto og viklet i bacon (ca 3 pakker) og franske kartofler ell ovnkartofler med sauce og til dessert ris ma mam
Min mand skal have flæskesteg, det vil han helst have juleaften.
Jeg har tænkt, at stege mig en stor marineret sojasteak.
Og så skal vi have hver sin sovs til og ellers hvide kartofler, brunede kartofler og rødkål.
Og jeg skal have et glas rødvin til maden, hvad han vil have ved jeg ikke, men der er både øl, vin og sodavand i huset, så han beslutter sig vel for en af delene.
Til dessert skal vi have den traditionelle risalamande med kirsebærsauce.
Jeg plejer at sidde alene juleaften og råhygge mig, mens gemalen er på arbejde. Iår bliver det lidt anderledes, for han er for en gangs skyld på nattevagt, så han forventer rigtig mad inden han tager afsted - det endevender jo fuldstændigt alle mine vaner :høhø: 3 retter er udelukket, men jeg hørte noget mumlen om at andebryst ville falde i god jord, og hvis den skal stå på dessert derefter så må det blive noget med æbler, dem har vi rigeligt af i øjeblikket!
VH
Susanne
Her kommer min lillesøster og hendes kæreste. de har begge en dreng og de to drenge er hos deres biologiske far/mor. Mosters Emil skal holde juleaften hos sin far og Mads hos sin mor, så Hans og Birgitte ville sidde alene juleaften og det skulle Poul og jeg også. Jeg havde egentlig glædet mig til vi to bare skulle sidde alene, men kunne se min lillesøster ikke havde det på samme måde, så de kommer herud. De holder juleaften d. 23. for Emil og Mads med juletræ, julemad og gaver præcis som juleaften. Min mening holder jeg for mig selv angående dèt at holde juleaften d. 23. for det vedkommer kun mig selv. Men da min lillesøster har det meget svært selve juleaften uden sin dreng, så har jeg lovet hende vi ikke holder juleaften, men istedet hygger en almindelig tirsdag aften. Vi skal have rejecocktail (mit bidrag), Mørbradgryde med champignon, tomater, cocktailpølser, bacon, dertil pommefriter og salat (det er Pouls bidrag) og Birgitte kommer med desserten og Hans tager slik med. Vi skal spille Trivial og det skal nok blive godt. Her er det også lige det rette sted ikke at fornemme julen, for jeg har intet julepynt, intet der på nogen måde minder Birgitte om jul. Vi skal heller ikke have juledug og servistter på borden, men en almindelig grøn dug og nogle cremefarvede servietter til. Her pynter KUN misserne, til gengæld er her så nok af slagsen:)
Vi ryger på And og steg - og TO sovse - hvide og brunede kanøfler, asier, rødkål og menúchips og risalasmat med kirsebær … sårn cirka
og naturligvis div godter senere
Vi går all in og får både and, gås og flæskesteg, med al tilbehør. Og selvfølgelig med risalamande. I år er der to mandelgaver, så der skal også være to mandler.
Her gør vi sådan at en står ude i køkkenet og øser lidt risalamande op i portionsglas, og putter mandlen i en af dem. Derefter er der så en anden der serverer portionerne. På den måde går det ærligt til, og ingen behøver overspise for at finde mandlen.
Jeg skal holde vegansk jul med over 30 andre. Vi skal hver især have noget med til buffeten, så det bliver en stor blanding af mad, både traditionelt og utraditionelt.
Jeg ved at vi skal have kartofler og sovs, og franske kartofler til at skovle sovsen ind med.
Der vil være nøddesteg og smæskesteg. Hvidkål og rødkål.
Spiresalat, rødbede-pasta-ret, waldorfsalat, spinatlasagne.
Brød, kage, ris a la mande, kage og noget andet dessert.
Konfekt, brændte mandler.
Ikke-salat (Vegansk æggesalat), forårsruller.
Med andre ord en masse spændende mad, som jeg glæder mig til at smage
[QUOTE=louiseogbuster;1140478]Jeg skal holde vegansk jul med over 30 andre. Vi skal hver især have noget med til buffeten, så det bliver en stor blanding af mad, både traditionelt og utraditionelt.
Jeg ved at vi skal have kartofler og sovs, og franske kartofler til at skovle sovsen ind med.
Der vil være nøddesteg og smæskesteg. Hvidkål og rødkål.
Spiresalat, rødbede-pasta-ret, waldorfsalat, spinatlasagne.
Brød, kage, ris a la mande, kage og noget andet dessert.
Konfekt, brændte mandler.
Ikke-salat (Vegansk æggesalat), forårsruller.
Med andre ord en masse spændende mad, som jeg glæder mig til at smage[/QUOTE]
Det lyder rigtig spændende Louise :).
Jeg har desværre ikke været så heldig med nøddestegen, når jeg har forsøgt mig med den. Jeg synes ikke det smager så godt. Men smæskestegen var rimelig god, da den blev afprøvet.
Den 25. får vi familien på besøg og så er vi pludselig 5 vegetarer. Så jeg har planer om at lave tofuand og brunede kartofler, men har ikke besluttet endnu, om det skal være til grønlangkål, eller en slags “andesovs”. Der skal også være vegetarfrikadeller, æg, rejer, fiskefileter, for nogle af dem spiser også fisk, og små hjemmelavede tofu pølser.
Hvis det bare var min mor og jeg, havde vi været ganske tilfredse med pasta og kødsauce.
Men vi holder det sammen med min moster og hendes mand + børn, og så står den på flæskesteg med hvide og brune kartofler, og alt tilbehøret.
Til gengæld er der så deller og medister til min mor og jeg, for vi bryder os ikke om flæskestegen.
vi skal have en stille og roligt jul hvor det kun er tonya og mig og vi skal hygge hele dagen.
vi skal have pulled pork med brune kartofler, vildtsovs, flutes og hjemmelavet rødkål. det hele bliver lavet helt fra bunden af. senere på aftenen napper vi os lidt dessert og tonya guffer ris ala mande og jeg spiser en chokolade dessert.
Vi skal holde jul her i Kbh hos familien, menuen består af and, flæskesteg, brune og hvide kartofler, en masse sovs og surt.
Dessert bliver ris ala mande som bliver lavet på min mamma’s måde som er uden vanillie… Det bliver specielt for mig
Vi skal holde juleaften hos vores datter og svigersøn…og jeg er sikker på…har hørt det …vi skal have andesteg og flæskesteg…med alt tilbehøret og ris a la mande…og vi skal sørge for mandelgaven…nemt ikk’ :høhø:
Vi skal så have familien her 2 juledag …:høhø:…hyggeligt