Junior til vagtdyrlæge

Ja, så kunne Junior ikke holde sundhedsrekorden længere - desværre. Og som sædvanlig med mine katte gik det galt til vagtdyrlægetakster.

Jeg skulle have en veninde på besøg til middag og en film så jeg har suset rundt og gjort rent og ryddet op hele dagen. Hen på eftermiddagen tog jeg Junior i at sidde på bakken hele to gange i 10 minutter med fem minutters mellemrum og det gjorde helt naturligt panderynkerne dybere, da jeg ikke kunne se nogle resultater i bakken. Jeg satte lidt vådfoder med ekstra vand frem til hele banden og holdt ellers godt øje med ham. Da veninden og jeg havde spist og vi tog af bordet opdagede jeg så pludselig at Junior nu sad på løberen i entreen i tisseposition…og der skete intet. Og nu pev han også da jeg prøvede at gelejde ham ud til kattebakken.

Så mig i røret til vagtdyrlægen som selvfølgelig var helt nede i Galten. Fik en god snak og fik så lige et tip af ham om at Randers Dyrehospital ikke var med i samme vagtordning, men havde døgnvagt internt. Takkede mange gange og prøvede så Randers Dyrehospital. 4 gange ringede jeg og fik optaget signal…til min store frustration. Men sørme om ikke dyrlægen så ringede tilbage at hun kunne se at jeg havde ringet. Fik gengivet alle mine observationer samt at jeg - nu da jeg tænkte over det - egentlig var stået op til en våd plet på løberen i entreen som jeg troede havde været vandigt opkast. Hun bad os om at komme med det samme.

Fik ringet til min far og tilkaldt ham som chauffør og installeret veninden med tv-fjernbetjeningen, sodavand og chips og så susede vi på dyrehospital.

Dyrlægen kunne som det første konstatere at han sørme godt nok var en kæmpe kat. Dernæst kunne hun konstatere at hans blære var hård og udspilet så det var godt jeg havde været så opmærksom.

Junior blev lagt i narkose og fik skyllet urinrøret igennem for eventuelle sten inden dyrlægen tømte hans blære. Urinen havde små sten, heldigvis hverken store eller mange, men nok til at det havde stoppet blæren helt. PH-værdien var også helt i skoven, så vi snakkede om at jeg skulle overveje at vende tilbage til deres gamle foderregime fra da Gizmo levede, da der ikke var problemer dengang.

Junior fik depotantibiotika, Medrolindsprøjtning og 5 dages pillekur med hjem, lagt væske ind under huden og fik syet kateteret fast. Det skal han nu gå med til i hvert fald mandag morgen hvor jeg har fået lov at forsøge at tage stingene i samarbejde med min bror. Hvis det mislykkes skal vi omkring dyrlægen tirsdag.

Vi har fået en sæk specialfoder med hjem som han skal have i 3 uger og så håber jeg at det er det :kryds:

Så jeg gik fra dyrlægevagten med en gæld til min far på 3800 kroner men gudskelov også med en levende, omend meget groggy Junior.

Vel hjemme ville jeg installere ham i køkkenet med mad, vand og bakke, men det ville knægten sgi godt nok ikke finde sig i, så nu vader han rundt i hele lejligheden imens jeg ruller løse tæpper sammen, lægger voksdug over sengen og forsøger at minimere de steder han helst ikke skal gå og dryppe.

Skulle egentlig have tilbragt hele dagen i Grenå i morgen, men jeg har meldt forfald så jeg kan blive hjemme hos patienten og holde øje med at han ikke forsøger at pille katederet ud.

Og så vil jeg egentlig bare sige mange, mange tak til alle dem der har fortalt om og spurgt til episoder med deres kattedyr i forbindelse med blærebetændelse og/eller urinsten, for det er alle de erfaringer der fik mine alarmklokker til at ringe så tidligt i forløbet som de gjorde - så tusind, tusind tak skal I have :ok:

Øv , arme Junior rigtig god bedring til det lille skin .
Håber han hurtig bliver frisk igen :slight_smile:

Pyh, sikken da en omgang. Stakkels Junior, og godt du nåede at fange ham inden det gik helt galt!

:kram:

Stakkels missemand - godt du var hurtig! God bedring til Junior :slight_smile:

God bedring til junior, håber han snart er ovenpå igen

Sikke heldigt og godt du havde godt øje på ham og fik ham hjulet! God bedring med patienten. :slight_smile:

jeg håber Junior snart helt frisk igen.

Godt at kom til dyrlæge så hurtigt

Godt, du kom af sted med ham i tide … også godt, du havde lagret andres erfaringer og viden i baghovedet … især godt, at du var hjemme og lagde mærke til det.
Vær forberedt på, at hans urinrør sandsynligvis vil være ret irriteret efter katederet, så han et stykke tid kan gå og sjattisse.

God bedring med ham.

PS: Tænk, hvis du havde været væk hjemmefra med pasning af kattene en eller to gange i døgnet!

Ja, en forfærdelig tanke som jeg har tænkt mange gange. Har efterhånden fire akutte sygdomshistorier bag mig hvor jeg alle fire gange har været heldig ikke alene at være hjemme, men også at være vågen. Der kan jo også ske noget mens man sover.

Puha Tina… lige det er også min skræk og indirekte en af grundene til, at jeg tidligere har valgt hunkatte.
Godt I kom afsted i tide. :slight_smile:
Og så er jeg nysgerrig. Hvordan syr man et urinkatheter fast? Det lyder på en eller anden måde ret ubehageligt? På mennesker fylder man jo en lille ballon ved væske i toppen af katheteret efter det er lagt, som så holder det fast i blæren. Men at sy det fast?

Jeg ser problemer i horisonten :S

Det føles åbenbart som en konstant tissetrang at gå med kateteret, så Junior vandrer halvfuld og hvileløst frem og tilbage fra kattebakken. Han når knap at forlade den før han slingrer derud igen og han er allerede godt våd i bukserne og har grusklumper hængende fast…

Lige nu ligger han og stener ude i den ene bakke, tror ikke han orker at rejse sig.

Gyser helt ved tanken om at få styr på de bukser for er der noget knægten hader, så er det at blive rodet omkring de nedre regioner…

Nogen gode forslag til fremgangsmåden når kateteret kommer ud? Frisering kan vist udelukkes med al det grus der allerede sidder fast. Og vask gør det måske værre? Er trimning svaret? Og er der nogen der er trimmeeksperter, har en trimmer og kunne tænke sig at rykke ud og hjælpe?

Det er syet fast med to sting i huden, de sting som jeg har dyrlægens velsignelse til at forsøge at tage selv mandag morgen (med min brors hjælp).
Og jeg tror det er meget ubehageligt, men ikke så meget fordi det er syet fast, men mere fordi det virker på Junior som om han har en konstant fornemmelse af at skulle tisse så han render på bakken igen og igen…

[QUOTE=Gizzemissen;614951]Det er syet fast med to sting i huden, de sting som jeg har dyrlægens velsignelse til at forsøge at tage selv mandag morgen (med min brors hjælp).
Og jeg tror det er meget ubehageligt, men ikke så meget fordi det er syet fast, men mere fordi det virker på Junior som om han har en konstant fornemmelse af at skulle tisse så han render på bakken igen og igen…[/QUOTE]
Årh, den stakkel…
Håber både han og du får noget søvn i nat - trods alt :kryds:

[QUOTE=Ann R;614952]Årh, den stakkel…
Håber både han og du får noget søvn i nat - trods alt :kryds:[/QUOTE]

Ja, lige nu ville jeg ønske at han ikke var blevet så hurtig frisk ovenpå narkosen så han kunne have sovet natten igennem…det eneste der virker påvirket er efterhånden hans bagben/koordination og hans lettere tågede blik. Og han kan bare ikke finde ro…

Åhh nej, Tina :frowning:
Jeg :kryds: :kryds: :kryds: alt hvad jeg har for, at det blot er en engangsforestilling - og at Junior hurtigt er helt fit-for-fight igen.

Jeg har jo selv tidligere haft en kat med flere gange akut afløbsstop. Han fik også på et tidpunkt over nogle helligdage tømt blæren og syet kateteret fast, så vi kunne komme over juledagene i sin tid. Urinrøret bliver meget irriteret af kateteranlæggelse, så det i sig selv kan give vandladningstrang. Urinen vil jo dryppe stille og roligt fra kateteret hele døgnet igennem - så han vil formentligt gøre meget ud af at rengøre omkring kateterenden.
Jeg tog i sin tid selv de 2 tråde, som kateteret var syet fast med - men det var ikke nemt. Netop fordi det er et ømfindtligt sted. Men med min fars hjælp, hvor han kunne få et fast greb om katten, så gik det. Men det er helt sikkert nødvendigt at I er 2 personer.

:kram:

God bedring med ham, det var godt, at du var en opmærksom katteejer. :trøste:

Giv ham et stort :kram: den stakkels missemand.

Hvor var det godt, du var opmærksom på ham og havde en fornemmelse for, hvad det nok var. Jeg har heller aldrig været ud for det, men har lige som dig også læst tilstrækkeligt her på Kattegale til at vide, at det kan gå helt galt, hvis man ikke straks kommer afsted til dyrlægen.

God bedring til Junior. Forhåbentligt vænner han sig til kateteret - og ellers så er det da kun et par dage… :wink:

Jeg krydser fingre for,at din dejlige Junior snart helt frisk igen.

Godt at han kom til dyrlæge så hurtigt Tina og du har ret…man høster mange gode råd herinde ud fra andres erfaringer.

Godt at Juior blev hjulpet så hurtigt!
Tia… jeg ved at AD har været det samme igeem med en af sine katte… hun løste sjattisseriet med en ble - hvilket var nødvendigt da katten hele tiden forsøgte at rengøre sig med fare for at hive katederet ud… Jeg kan ikke huske, hvilken størrelse bleen havde - men det kan du vel skrive og spørge om… Eller måske du kan lave et par bukser til ham?

Rigtig god bedring til ham…

[QUOTE=Ann K;614973]Godt at Juior blev hjulpet så hurtigt!
Tia… jeg ved at AD har været det samme igeem med en af sine katte… hun løste sjattisseriet med en ble - hvilket var nødvendigt da katten hele tiden forsøgte at rengøre sig med fare for at hive katederet ud… Jeg kan ikke huske, hvilken størrelse bleen havde - men det kan du vel skrive og spørge om… Eller måske du kan lave et par bukser til ham?

Rigtig god bedring til ham…[/QUOTE]

Jeg tænkte faktisk tanken allerede i går aftes og den dukkede op igen her til morgen.

Ved ikke helt om man kan kalde 3 timer en nattesøvn, men jeg er i hvert fald lige stået op til et sørgeligt syn. Junior ligger semiapatisk på gulvet i døren til køkkenet og drypper og det har han gjort et stykke tid. Har givet ham hans morgen-Medrol fulgt af fire-fem omgange vand med min 1 ml minisprøjte. Sidder lige nu og overvejer om jeg skal finde en saks og trimme lidt i det værste pels i bukserne for han er godt nok smurt ind i tis og vådt grus og det ser forfærdeligt ud og lugter tilsvarende.

Da jeg i nat lagde mig på sofaen kom han hele tre gange og hoppede op og lå ved siden af mig og fik en smule ro der, dog hele tiden afbrudt af at han rendte på bakken igen, så jeg håber det er eftervirkninger af narkosen kombineret med generel træthed der gør at han stadig er så slatten og virker lidt fuld stadigvæk…

Nøj, jeg har godt nok en knude i maven lige nu og ville ønske det her døgn var overstået…