Kaliumtilskud?

Hvilken funktion har kalium (potassium) for katte og killinger:? Jeg har netop lært, at nogle bruger kaliumtilskud til helt små killinger med brystkassedefekter. Jeg tænkte, jeg ville spørge herinde, om der var andre, der kendte til denne “kur”:? Der nævnes også, at for meget kalium kan give problemer - hvilke:? Hvad er den ideelle dosis kalium om dagen for en voksen kat:? Hvis hunkatten får nok kalium i sit foder, kan man så ikke forvente, at killingerne også får kalium igennem mælken:?

It’s in the form of effervescent tablets called Sando-K. Add 1/4 tablet to 25mls water and give 0.5mls 2xpd. It certainly helped Minx as it only took about 10 days and her chest was back to normal but I carried on for the full time and stopped when she was 6 weeks. It doesn’t always work but certainly worth the effort when they make it.

I stop the Sando K at 6 weeks if kitten appears completely normal as it should be on solids by then & getting its own supply of potassium; if not completely recovered going on with the supplement a while longer, though still at the same dose as too much Potassium can also cause problems of its own. If still not the correct shape by 12 weeks then they never fully shape up, but at least they have survived without having a painful disability & go on to lead often very long healthy lives. Always worth a try, but best results seem to be with treatment starting at four to five days.

Hvad er brystkassedefekter?
Jeg har læst at l-lysin kan have gavnlig effekt på fladbrystethed. Har ingen erfaring

Her er vist alt hvad man kunne ønske sig at vide om fladbrystethed hos killinger: http://www.questor-cp.co.uk/think/what.htm
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1221473]Her er vist alt hvad man kunne ønske sig at vide om fladbrystethed hos killinger: http://www.questor-cp.co.uk/think/what.htm
VH
Susanne[/QUOTE]

Meget interessant :slight_smile: Men der står ikke noget om kalium/potassium:? :confused:

Sandsynligvis fordi der ikke foreligger nogen dokumenteret effekt… (som jo er noget andet en gode erfaringer)
VH
Susanne

Eldredge m.fl. “Cat Owner’s Home Veterinary Handbook” knytter kalium-mangel til problemer med muskler, nerver og hjertet. Og det er jo nok ikke de centrale årsager til fladbrystede killinger. I givet fald ville killingerne også udvise andre symptomer.

Så ikke alene mangler der dokumentation for effekten. Der er også et problem med at forklare, hvordan kalium-tilskud skulle have en virkning på fladbrystede killinger.

Men nogle killinger kurerer sig selv spontant. De tilfælde kan man jo bruge til at argumentere for hvad som helst.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1221617]Eldredge m.fl. “Cat Owner’s Home Veterinary Handbook” knytter kalium-mangel til problemer med muskler, nerver og hjertet. Og det er jo nok ikke de centrale årsager til fladbrystede killinger. I givet fald ville killingerne også udvise andre symptomer.

Så ikke alene mangler der dokumentation for effekten. Der er også et problem med at forklare, hvordan kalium-tilskud skulle have en virkning på fladbrystede killinger.

Men nogle killinger kurerer sig selv spontant. De tilfælde kan man jo bruge til at argumentere for hvad som helst.

vh

Andreas[/QUOTE]
Og overdosis giver problemer med samme.

En af klassikerne må være rystekillingerne hos SBI. Da vi så de første herhjemme (eller rettere turde TALE om det første gang herhjemme!) kom der nogle ganske skråsikre meldinger fra Tyskland om at de skulle bare have noget B-vitamin, så gik det over - de havde selv prøvet det, og det virkede. Let og billigt endda :slight_smile: Den åd Bygholm Dyrehospital ikke - så langt fra endda! Så på næste Birmingham konference klemte Gustaf Valentiner-Branth en berømt neurolog op i et hjørne og fik en snak om det. Han var helt enig, B-vitamin er virkningsløs. Så næste gang vi havde en rystekilling sprang vi over b-vitaminen og kom stedet til jævnlig kontrol på dyrehospitalet. Og de havde selvfølgelig ret - B-vitamin havde ikke det der ligner effekt; killingerne kom sig spontant og har gjort det lige siden :slight_smile:
VH
Susanne

Hvad er “rystekillinger”? :slight_smile:

www.eurobirman.com - Wobblers :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1221642]www.eurobirman.com - Wobblers :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Godt at vide og ikke mindst se :slight_smile:
Hvis det var min killing ville jeg da flippe skråt :wink:

[QUOTE=DK Sugieh;1221670]Godt at vide og ikke mindst se :slight_smile:
Hvis det var min killing ville jeg da flippe skråt ;)[/QUOTE]
Det er der også rigtigt mange opdrættere, der har gjort gennem årene. Flippet fuldstændigt, skyndt sig at aflive killingen(rne!) og så iøvrigt holdt sin mund! Fuuuuldstændigt unødigt - de kommer sig fuldstændigt og det vender aldrig tilbage :ok:
VH
Susanne

Årh mand, hvis jeg kunne tælle alle de ‘gode råd’, der er kommet i forbindelse med kurering af fladbrystethed … alt lige fra at hjemmesnedkere bokse til at spænde på killingerne til at give fiskeolie, jern og b-vitamin. Og selvfølgelig skal kalium da med på listen også … Kalium bruges af burmeserfolk til Hypokalæmi, og da burmesere jo også har en god andel fladbrystede, så skal indholdet i medicinskabet selvfølgelig også prøves på alt muligt andet.

En killing med fladbrystethed enten dør eller overlever - uanset hvor meget man stopper i den af diverse kosttilskud, vitaminer og alt muligt andet ‘dims’ - med andre ord, jeg tror ikke en dyt på at noget af det skulle have nogen effekt, andet end at opdrætteren tror vedkommende har fundet de vises sten, hvis kræet som har fået fx kalium overlever. Lige indtil næste gang der kommer en fladbrystet, som så ikke overlever.