Kalveknæet kat, nogen der ved noget?

Desværre så er netop benstilling og bevægelse ikke noget så mange katteopdrættere eller dommere går op i. TICA er så vidt jeg ved den eneste katteorganisation hvor dette er en af de vigtige punkter under bedømmelsen.

Som gammel “hundemenneske” har jeg altid selv gået op i bevægelse og benstilling og bruger dette som et af mange kriterier når jeg skal udvælge mine avlskatte.

Benstilling og bevægelse kan dels sige noget om kattens risiko for at få benproblemer som f.eks. patella luxation og hofteledsdysplasi. Og selvfølgelig kan en pote eller et knæ/hofte der står og/eller bevæger sig forkert gennem mange år give problemer senere så som gigt m.m.

På katte må man sige at stort set alle benstillings og bevægelsesproblemer er arvelige. Kattens foderbehov er sådan at det er næsten umuligt at skade den på bevægelseapperatet med mindre fodringen er så forkert at den er dybt kriminel ( i.e. på sultestadiet eller ekstremt ensidig).
Dog kan fedme gøre et genetisk problem mere synligt og/eller værre.
Det samme kan mangel på motion.

Vi har meget lidt viden om arveligheden indenfor disse områder, men man må gå ud fra at vi taler om en polygenetisk arvegang - formodentlig et sammenspil af mange faktorer hvilket gør det ekstra kompliceret.
MEN - det er klart at hvis man som opdrætter selekterer stærkt for gode ben og bevægelser så er det også det man vil få i de fleste af kattene.

Store og/eller tunge racer/katte vil være mest i farezonen når det gælder ben og bevægelser og det er da også her vi oftest ser problemer.

På samme måde som at racer/katte der har meget lange rygge oftere får rygproblemer end katte med mere normal længde i ryggen - og også her vil en større og tungere kat hurtigere vise problemer.

Der er en fornuftig grund til at f.eks. huskatte ser ud som de gør.
Det er jo propotypen på en sund kat - ikke for stor, ikke for lille, ikke for lang, ikke for kort osv.

Ekstreme afvigelser fra denne prototype vil altid kunne give problemer.

Står man så i den situation at man er ejer af en kat der hører til i “farezonen” så kan det være en god ide at tage ekstra forholdsregler. Katten må ikke blive for tyk, den må ikke blive for passiv ( i.e bør have sin regelmæssige motion) og hvis den begynder at vise symptomer bør man passe på når det gælder højdespring m.m. Man kan også vise ekstra hensyn sådan at katten ikke blive våd og kold for meget eller under længere perioder.

Sidst men ikke mindst - så anbefaler jeg jo at man bruger f.eks. Vital Animin til sådanne katte. Det er udviklet til hunde med led og hoftepoblemer og en voksen kat skal faktisk under normale omstændigheder kun have en knivspids om dagen - og det blandes i dåsemad eller lignende. Til gengæld skal det gives hver dag for at have nogen virkning. Jeg plejer at købe det på apoteket.

Teresa

Det er netop det jeg vil gøre :slight_smile:

Nogen der har erfaringer med hvad der er bedst?? Vi har selv Canosan og Flexvital på klinikken, men vil gerne bruge det der er bedst.

Tusind tak for jeres svar:)

Vics - Jeg har kun prøvet canosan. Meget populært herhjemme :smiley: Diego er vild med dem. (så vild at han på et tidspunkt fik hentet pakken ned fra hylden, hvor den havde ligget det sidste ½ år, og kværnet en masse :ups:

[quote=holymoly;518829]Og Vickie Shields, som har skrevet det udmærkede dokument, kommer til Danmark og dømmer i november 2011: http://ticamembers.org/calendar/111112a.htm

Måske kan hun holde et seminar om emnet?[/quote]

Uh det ville være suuuper hvis det kunne lade sig gøre :kryds:

[quote=holymoly;518829]Og Vickie Shields, som har skrevet det udmærkede dokument, kommer til Danmark og dømmer i november 2011: http://ticamembers.org/calendar/111112a.htm

Måske kan hun holde et seminar om emnet?[/quote]

ja det kunne være super, det ville jeg også rigtig gerne deltage i

[QUOTE=En forhenværende bruger;518427]Nej, ikke i min bog :wink:

Prøv at kigge her http://catagility.com/documents/IntroductiontoCowHocksandStructure18March2010.pdf

Her kan man kloges en smule på benstilling på katte og ikke mindst da konsekvenserne. Jeg er i al fald superglad for at der er fokus på det fra Tica dommernes side.[/quote]

tak for link - super godt dokument :thumbup: