Kameratip anyone?

Hvis jeg skal bruge et kamera, der opfylder disse krav:

[ul]
[li]Ikke for stort - altså ikke spejlrefleks eller dem, der gerne vil ligne[/li][li]Hurtigt - eller temmelig hurtigt[/li][li]Let at betjene, men må gerne have ekstra funktioner[/li][li]Optisk zoom[/li][li]HD video kvalitet[/li][li]Gerne med knapper til f.eks. blitz on/off frem for at man skal lede rundt i en menu efter det hele[/li][li]God, men ikke professionel kvalitet i billeder[/li][/ul]hvad vil I så anbefale :?

(den med blitzen kommer sig af da jeg forsøgte at tage billede af Fannys dutter i aftes. Hvis jeg først skal have hende om på ryggen, skille pelsen ad, tage fat i kameraet, ind i menuen for at slå blitzen fra og SÅ tage billedet, så kan hun nå at flytte sig mange gange :rolleyes:)

:øhmm::øhmm:

Lige umiddelbart vil jeg mene, at stort set alle digitalkameraer passer til det du søger ??

Jeg har et Kodak, som efterhånden er mange år gammelt - men det har alle de funktioner du efterlyser - så jeg ville bare købe et ganske almindeligt et ??

:?

Lige umiddelbart vil jeg mene, at stort set alle digitalkameraer passer til det du søger ??

Jeg har et Kodak, som efterhånden er mange år gammelt - men det har alle de funktioner du efterlyser - så jeg ville bare købe et ganske almindeligt et ??

:?[/quote]

Det er nu ikke rigtigt, at alle kameraer har de funktioner - ellers ville jeg jo f.eks. kunne klare mig med det, jeg har :slight_smile:

:slight_smile:

Mit er et Kodak Easy Share DX4530 - og det har det du søger - men om det kan købes endnu - tvivler jeg på - det er vel nærmest en oldsag efterhånden med sine 7-8 år på bagen.

:høhø:

vi har et sony cybershot kamera med carl zeiss optik som er ca 2½ år gammelt, det tager de mest ret gode og flotte billeder, på det skal man bare trykke på en knap for at aktivere/deaktivere blitzen.
vi syntes kameraet er næsten lige sågodt som vores spejl-refleks.
derfor har vi det osse liggende i bilen altid, hvis der lige skulle vise sig et motiv om bare skal fotograferes

Det har det så ikke helt alligevel, da det ikke har HD video kvalitet ifølge de specifikationer, man kan finde på nettet :slight_smile:

:sorry:

OOOOPS !!!

Det kan godt optage video, men ikke HD så… ???

:sorry:

panasonic lumix - der er flere modeller at vælge i mellem

http://www.panasonic.dk/html/da_DK/1244150/module/general/compare/productsCategory.html

:slight_smile:

Et godt forslag :

Gå ud og se kameraer med fingrene - find den model, det skal være og gå så hjem og tjek priser på www.kelkoo.dk - der kan være rigtig mange penge at spare.

:ok:

Jeg ville altid vælge Canon :slight_smile:

Og deres IXUS serie er vanvittig god og meget, meget brugervenlig.
Det nye IXUS 1000 HS lyder temmlig lækker :slight_smile:

Det er så her, jeg bør afsløre, at jeg har lidt kig på Powershot-modellen :stuck_out_tongue: Men eftersom der er en million-milliard andre produkter, som måske/måske ikke er lige så gode, tænkte jeg, at jeg måske kunne få andre idéer også.

Jeg orker ikke at gå ud og checke samtlige kameraer, der eksisterer på markedet - der er simpelthen for mange :slight_smile:

Ixus ser også godt ud, men jeg kan ikke se, hvor man slår blitz til og fra og det er virkelig et kardinalpunkt, at jeg ikke vil ind og rode rundt i diverse menuer for så simpel en manøvre :slight_smile:

På www.canon.dk har de en meget smart funktion - man kan sammenligne kameraer :slight_smile:

Ja, men sikkert kun Canon-kameraer :stuck_out_tongue: Og af Canon’s ville det blive Powershot. Ixus er sikkert lidt bedre på nogen punkter, men det koster også 600 kroner mere og jeg er hverken halv- eller helprofessionel, så de pene ville være lidt spildt :slight_smile:

Som udgangspunkt er Powershotmodellerne et godt valg, dog lidt afhængigt af hvilken af dem…der findes sådan ca 20 forskellige af Canon Powershot…jeg har 4 forskellige af dem…og så et Ixus og et spejlrefleks

Men alle de ting du nævner her er ikke så lette at finde i et kompaktkamera

Ikke for stort - altså ikke spejlrefleks eller dem, der gerne vil ligne

Ærgerligt, for de er lige det bedre…især Powershotmodellerne af dem der ligner spejlrefleks

Hurtigt - eller temmelig hurtigt

Ingen små digitalkameraer er temmelig hurtige

**Let at betjene, men må gerne have ekstra funktioner **

Canons kameraer er generelt lettest at betjene, især powershotmodellerne som for de flestes vedkommende også har mulighed for fuldt manuelle indstillinger (Det har Ixus ikke)

**Optisk zoom **
Har de vist allesammen, blot forskel på om det er 3 eller 20 gange optisk zoom

**HD video kvalitet **

Det er der så ikke ret mange af de små kamera der har

**Gerne med knapper til f.eks. blitz on/off frem for at man skal lede rundt i en menu efter det hele **

Det finder du kun hvis der er mulighed for manuelle indstillinger, så vidt mig bekendt…ved “point & shoot”-kameraer er blitzen automatisk og styret af lysforholdene

**God, men ikke professionel kvalitet i billeder **

Lamgt de fleste kameraer i dag kan levere billeder af god kvalitet…men sådan ca 90 % af kvaliteten er beg kameraet ;-))))

[quote=Felis;480885]Men alle de ting du nævner her er ikke så lette at finde i et kompaktkamera

Ikke for stort - altså ikke spejlrefleks eller dem, der gerne vil ligne

Ærgerligt, for de er lige det bedre…især Powershotmodellerne af dem der ligner spejlrefleks

De fylder for meget :slight_smile:

Hurtigt - eller temmelig hurtigt

Ingen små digitalkameraer er temmelig hurtige

Alt er relativt, vil jeg mene. Der er en del af dem, der på papiret har en IMO meget fornuftig lukketid :slight_smile:

**Let at betjene, men må gerne have ekstra funktioner **

Canons kameraer er generelt lettest at betjene, især powershotmodellerne som for de flestes vedkommende også har mulighed for fuldt manuelle indstillinger (Det har Ixus ikke)

**Optisk zoom **
Har de vist allesammen, blot forskel på om det er 3 eller 20 gange optisk zoom

**HD video kvalitet **

Det er der så ikke ret mange af de små kamera der har

Det har jeg nu fundet på flere, men det kræver, at man kommer op i omkring 1.500 kroner og derover i pris :slight_smile:

**Gerne med knapper til f.eks. blitz on/off frem for at man skal lede rundt i en menu efter det hele **

Det finder du kun hvis der er mulighed for manuelle indstillinger, så vidt mig bekendt…ved “point & shoot”-kameraer er blitzen automatisk og styret af lysforholdene

Der er en del af de kameraer, jeg har fundet, som giver lov til, at man selv bestemmer :slight_smile:

**God, men ikke professionel kvalitet i billeder **

Lamgt de fleste kameraer i dag kan levere billeder af god kvalitet…men sådan ca 90 % af kvaliteten er beg kameraet ;-))))[/quote]

For at være helt nøjagtig er det dette PowerShot SX210 IS - Support - Download drivers, software and manuals - Canon Danmark jeg har kig på :slight_smile:

Formålet med tråden var blot at høre om andre mærkers nogenlunde tilsvarende model og om de måske var bedre til mig. Der er jo ikke to, der er helt ens :slight_smile:

[quote=Johnny;480494]vi har et sony cybershot kamera med carl zeiss optik som er ca 2½ år gammelt, det tager de mest ret gode og flotte billeder, på det skal man bare trykke på en knap for at aktivere/deaktivere blitzen.
vi syntes kameraet er næsten lige sågodt som vores spejl-refleks.
derfor har vi det osse liggende i bilen altid, hvis der lige skulle vise sig et motiv om bare skal fotograferes[/quote]

Det er det samme kamera jeg har - og jeg er rigtig glad for det :ok:
Ganske fint til at tage kattebilleder og andet i den stil :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;481031]Det er det samme kamera jeg har - og jeg er rigtig glad for det :ok:
Ganske fint til at tage kattebilleder og andet i den stil :-)[/quote]

Jeg synes bare, at når jeg søgte på det, så stod der i beskrivelserne som kritik, at man skulle ind og rode gennem en menu for at finde ud af, hvor man slår blitzen fra :frowning: Men ellers lyder det nemlig også som et rigtig godt alternativ og jeg kan jo nok finde begge modeller i f.eks. Elgiganten og så kigge med fingrene :smiley:

Skal jeg være helt ærlig, ved jeg det ikke … jeg bruger nemlig autofunktionen i 99% af tilfældende :ups:

Leger kun med det med ungerne, fordi det har en funktion, hvor den automatisk tager billeder, når man smiler :høhø:

**Alt er relativt, vil jeg mene. Der er en del af dem, der på papiret har en IMO meget fornuftig lukketid **

Om et kamera er hurtigt eller langsomt afhænger ikke af lukkertiden overhovedet, for den er ikke statisk, men ændrer sig efter lysforholdene…jo mere lys jo hurtigere lukkertid.

Men årsagen til at små digitale kameraer (ell. rettere ikke-spejlreflekskameraer) er langsomme er fordi der er en forsinkelse på udløseren, altså apparatet tager ikke billedet i samme øjeblik du trykker på knappen…som et spejlrefleks gør…og derfor er alm. digitalkameraer langsomme

http://www.canon.dk/For_Home/Product...Shot_SX210_IS/

Lækkert kamera :rock::rock:

Det er jeg overbevist om du vil blive yderst glad for

Som man kan se i en anden tråd har jeg nu fået købt mit kamera og mener helt bestemt, jeg har gjort et godt køb :slight_smile:

Men jeg kom bare til at tænke på, hvor stor en forskel en ekspedient egentlig kan gøre i den situation.

For en måneds tid siden (efter sidste indlæg i denne tråd) gik jeg i Elgiganten for at få nogle forskellige mærker i hænderne. Dér talte jeg med en ung fyr, der i høj grad var “smart i en fart”. Han mente bestemt, at jeg skulle have enten et Samsung kamera (til 2.400) eller et Olympus hybrid kamera til (mener jeg) 4.500. Han havde meget travlt med at få liret en masse ord af på kort tid og var vist egentlig lidt på vej videre, men jeg skulle bare bede hans kolleger om at kalde på ham, når jeg havde bestemt mig.

Jeg var faktisk lige ved at bede ham bekræfte, at han var provisionslønnet…

I tirsdags var jeg så i Expert og får fat i en anden relativt ung fyr, der på sin vis også var “smart i en fart”, men ham her kunne dog overbevise mig ret hurtigt om, at han rent faktisk vidste noget om tingene. Han var fuldt ud enig med mig i mit valg og nævnte kun, at hvis jeg skulle have noget, der var bedre, skulle jeg have “det der, men det er alligevel 700 kroner mere”. Hvis jeg skulle have taske til, så kunne jeg vælge mellem original eller uoriginal - samme pris, men den uoriginale var rent faktisk vandtæt.

Jeg var da fuldstændigt ligeglad med, om han var provisionslønnet, for jeg fik en ordentlig betjening, der tog udgangspunkt i mine behov :slight_smile: