Kampen om at være mest stædig

Sådan en kamp har Charlie og jeg vidst nok kørt når det handler om vådfoder - som i Charlies verden ikke er noget man skal spise! :thumbdown:

Men i min verden er det altså nødvendigt - så nu måtte vi jo igang med at se hvem af os der gav op hurtigst.
Det ser ud til at det er Charlie som har givet op! :cool:

Jeg er begyndt at give ham vådfoder tyndet op med vand, så slikker han først al væsken i sig - og så tynder jeg det op én gang til - så slikker han al væsken i sig igen - og lige nu står han faktisk og spiser maden! :yah: :thumbup:

Så sådan forsætter vi bare - og når han gider drikke det fortyndet vådfoder-vand, så er det da fint. Så får han da en masse væske i sig! :smiley:

Hvorfor mener du, han SKAL spise vådfoder? :slight_smile:

For at få væske i sig - han er kastreret og de kan have tildens til at få problemer med urinvejene når de er kastreret, dette kan rigeligt væske være med til at forbygge. :slight_smile:

Og her om sommeren er ekstra væske jo også en god ting - for at undgå dehydrering.

Aaaah på den måde :slight_smile:

Åh, jeg er også netop i gang med en kamp med min ene pige om vådfoder. Hun VIL simpelthen ikke spise det! :argh:Men jeg kæmper fortsat - Hun skal nok give sig til sidst! :muhaha:

Tillykke med den store sejr! :thumbup:

Hvor er du dygtig !! :slight_smile: …Med stædighed kommer man langt, og din missedreng vil med garanti få et bedre og sundere liv, ved ikke KUN at blive fodret med tørfoder :slight_smile:

En kat er ikke født til kun at spise tørfoder …En kat er et rovdyr, hvor madens hovedbestand skal og bør være kød, og de fleste tørfodermærker er hovedbestanden enten korn/ris eller majs - altsammen noget som ikke tjener katten godt.

En kat er fra naturen indrettet til at få det meste af sin væske via byttedyr, og da vi alle ved, at der ikke findes meget væske i tørfoder, så går der faktisk mange katte rundt i konstant væskeunderskud, og det kan på sigt medføre dårlige nyrer og problemer med krystaller i blæren.

Efter min bedste overbevisning, så har katte bedst af en variabel fodring, som består af tørt/vådt og råt.

HÆ! :cool:

Han har fa’me overgivet sig hurtigt :wehu::wehu:

Når/hvis han så en dag beslutter sig for, at han ikke vil drikke vådfodervand, så må du finde en anden metode, så den gode vane kan holdes vedlige :smiley:

Hov - nu er der forsvundet næsten al kødet fra vådfoderet - SELVOM der står tørfoder fremme! :uha:
Nååå, så har han måske overgivet sig, hva? :muhaha:

:wehu:

Så jeg fortsætter da bare med at blande op med vand, hvis det kan ryge ned på den måde - lige at hælde lidt vand i, dét orker jeg godt! :høhø:
Vi gentager succes i morgen … og ser om det bliver endnu en succes …

Garfield: Hvor er det bare en skøn succeshistorie!! :thumbup:

Hvis jeg lige må stjæle lidt af tråden, så forsøger jeg nu på hhv. 13. måned (Cæsar) og 9. måned (Fnuggi), at lære dem at spise råt. De spiser begge tørt (Acana, Orijen ell. lignende.)

Cæsar spiser gladeligt vådt - men har overrasket mig, ved at spise lidt råt (2 gange i løbet af 3-4 mdr). Han får ellers tilbudt lidt af min aftensmad hver/hveranden dag. Jeg er alene, og det er ikke hver dag, jeg laver “rigtig” aftensmad. Men gør jeg, får han tilbudt lidt kød.

Fnuggi vil konsekvent ikke spise andet end tørfoder (altså heller ikke godbidder der minder om tørfoder.)

[ul]
[li]Jeg har forsøgt med tørfoder opblødet i vand. - Ingen af dem gad.
[/li]
[li]Kyller - hele, klippede op eller dyppet i saucen fra vådfoder - Ikke et hit.
[/li]
[li]Råt kød blandet med våd- eller tørfoder, duer heller ikke.
[/li]
[li]Tilberedt eller semitelberedt kød, hitter heller ikke.
[/li][/ul]
Jeg var forbi en “Rigtig hunde-/kattemads forhandler” (BARF), og hun gav mig ovenstående råd - altså at blande.
Men argh :argh: - de gider ikke!

Har I andre gode råd?

/Mvh Tea, der inderligt krydser fingre for at det snart lykkes. :slight_smile:

Garfield, vil du låne min sorte dreng på snart 4 år, han vil ikke ha’ vådfoder, og jeg kemper med ham, men det er ikke lykkes endnu.

Tea: Da jeg skulle vænne mine piger til at spise råt blandede jeg det op med enten A38 eller lidt tun - Det var de helt vilde med, og det røg hurtigt ned. :thumbup: Så det er da et forsøg værd? :slight_smile:
Nu elsker de begge råt, dog ikke alle varianterne fra “Rigtig Kattemad” - De nægter at spise dem med fisk og vil heller ikke have daggamle kyllinger. Så du skal nok også prøve nogle forskellige varianter, hvis de er kræsne ligesom mine. :slight_smile:

Det handler nemlig om at vælge et mål og så nå det gradvis - rigtig godt gået:-)

Hihi, han har da en chance endnu - Charlie fyldte 4 år i maj, så du har nogle måneder endnu :stuck_out_tongue:

Nu prøvede jeg lige at købe det vådfoder som hedder Gourmet - som er lidt mere reelle kødstykker end hidtil. Så blandede jeg lige en lille håndfuld Ziwipeak tørfoder i, og vand på - en HEL pose vådfoder røg ned!! :uha::wehu: