Kan dyrlægen se HCM?

Har gået og tænkt her efter Bølles dødsfald.:frowning:
Han var jo ved dyrlæge 2 uger før han døde .Hvis nu det fx var HCM han er død af ville en dygtig dyrlæge så have kunne høre det på hans hjerte???

Hvad koster en HCM skanning?? Og hvor er det nærmeste sted nær Holstebro de laver disse?? Hilsen Ninna

[QUOTE=nifol;128464]Har gået og tænkt her efter Bølles dødsfald.:frowning:
Han var jo ved dyrlæge 2 uger før han døde .Hvis nu det fx var HCM han er død af ville en dygtig dyrlæge så have kunne høre det på hans hjerte???

Hvad koster en HCM skanning?? Og hvor er det nærmeste sted nær Holstebro de laver disse?? Hilsen Ninna[/QUOTE]

Ved MCO-opdrætterne har godt kendskab til det.
Det eneste jeg ved er, at man ikke bare kan høre det som man kan med en “alm hjertefejl” (det er jo årsagen til, at man scanner).

Men det kan jo være så meget andet - hvorfor ikke få ham obduceret?

HCM kan ikke høres nødvendigvis. Men andre hjertefejl kan. Det er præcist som i menneskeverdenen…vidt forskelligt hvordan det er.
End ikke en obduktion kan nødvendigvis klarlægge om det er HCM, der skal en MEGET dygtig dyrlæge til med megen erfaring for at kunne diagnosticerer en HCM ved obduktion.
Jeg vil næsten vove at påstå det skal ske på KVL, før jeg ville tro på vurderingen.
Men det er KUN min påstand.

Et godt råd.
Lad være med at tænke både det ene og andet. Han er død, desværre og det kan ikke laves om. Det ER forfærdeligt dèt der er sket, men det bedste du kan gøre nu er at bruge din koncentration på forældre og søskende…OG se OM der ligger, hvad det måtte være, bagud…og så ellers se fremad.
Det gør mig forfærdeligt ondt dèt der er sket, og jeg ville ønske ingen skulle opleve det, men det bedste du kan gøre nu er at få fundet ud af OM der er noget, man kan gøre noget ved…ved de levende
Opdrætterrollen er hård og det er IKKE uden grund man ofte skriver medaljen har to sider

Ved min lille Freja hørte dyrlægen HCM’en som svag svag mislyd på hjertet og rådede mig til at scanne hende, da hun først hørte mislyden var den lille pige omkring 16-18 uger gammel!!

jeg ved ikke hvad en scanning koster da jeg betaler for en samlet pakke af flere forskellige ting… men ville nok som Vivi også skriver få ham obduceret da det jo kan være mange andre ting end hjertet

[QUOTE=kamikaze;128470]
Lad være med at tænke både det ene og andet. Han er død, desværre og det kan ikke laves om. Det ER forfærdeligt dèt der er sket, men det bedste du kan gøre nu er at bruge din koncentration på forældre og søskende…OG se OM der ligger, hvad det måtte være, bagud…og så ellers se fremad.
Det gør mig forfærdeligt ondt dèt der er sket, og jeg ville ønske ingen skulle opleve det, men det bedste du kan gøre nu er at få fundet ud af OM der er noget, man kan gøre noget ved…ved de levende
Opdrætterrollen er hård og det er IKKE uden grund man ofte skriver medaljen har to sider[/QUOTE]

Hvis en af mine killinger “uforklarligt” dør 14 uger gammel, vil jeg til hver en en tid få foretaget en obduktion.

Er der ingen der har eventuelle priser for HCM skanning eller bruger de fleste DNA test??Og gerne hvor der er en dygtig dyrlæge i jylland som gør det??

Han er ikke obduceret da han var begravet inden jeg fik sagt at det ville jeg gerne have gjort…men overvejer at få min hunkat på 6 år tjekket Hilsen Ninna

Ninna, priserne varierer meget fra dyrlæge til dyrlæge. Jeg får mine scannet på LIFE (tidl. KVL) og det er mig bekendt et af de billigste steder, fordi resultaterne bruges i forskningen. Jeg har gennem årene betalt forskellige priser derinde, fra ca. 300 til 700 pr. kat, alt efter, om der var aktuelt projekt i gang og alt efter, hvor mange katte jeg har haft med ad gangen. Hos andre dyrlæger har jeg hørt priser på ca. 1000 pr. kat.

Du kan se en liste over de godkendte dyrlæger her:

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html

Scroll lidt ned, så kommer Danmark. Der er også priser, men jeg ved ikke, om de stadig er gyldige; de er vist nogle år gamle. Held og lykke med det.

Ja specielt hvis forældrekattene forsat skulle være i avl, eller søskende var solgt til avl…:ok:

Synes da ikke det bør blive ved overvejelsen :slight_smile:

Jeg mener, at man som opdrætter, bør teste for de sygdomme, man ved ses jævnligt indenfor racen. Det er jo netop det, der adskiller seriøse opdrættere fra BYB’ere IMO :slight_smile:

Helt klart, men som jeg læser det er killingen for det første IKKE trådopretterens OG der er gået nogle dage, så den mulighed tror jeg er udelukket

Jeg har stået i en situation der lignede en smule.
Ganesha nærmest drattede omkuld og jeg må indrømme jeg også fik ordet HCM i mit hovede. Som de gode killingekøbere de var, tog de imod mit forslag, at hun skulle obduceres næste morgen (de ringede om aftenen kl. 11…de var lige kommet hjem fra dyrlægen)
Jeg havde nemlig brug som at vide hvorfor hun døde så pludselig.
Hun blev fuldt ud obduceret…dyrlægen havde ellers ikke villet det da grunden var tydelig.
Hendes livmoder var drejet en omgang med 6 killinger i.
Jeg fik også obduktionsrapporten for dokumentation er altid godt. Alt andet er snak.
Brita

Det optimale er man tester inden dyrene reproducerer dem selv.

Jeg har brugt Christian i Varde til at scanne men sidste gang kørte jeg til KVL.
Jeg vil på det varmeste anbefale Christian i Varde (Christian Mogensen Varde dyrehospital) med mindre du kører til KVL.
Et skud fra hoften…du kan få scannet 2-3 katte på KVL for 1 kats pris hos de certificerede dyrlæger.
Så tager du mere end to dyr med så er både broen og benzinen betalt…så rigeligt.
OG så er det altså KVL der ER stedet…ingen kritik af de andre, men faktum er KVL er vor gundsten

Jeg har indskrevet i mine kontrakter, at jeg har ret til at få udleveret katten til obduktion. Simpelthen fordi jeg ikke vil kunne bære, at gå videre med en defekt, der kunne have været undgået, hvis man havde vidst bedre.

Jeg har brugt den en enkelt gang med et ungdyr, der døde på Kbhs Dyrehospital. Alt pegede på en våd FIP, hvilket jeg fortalte køberne, men dyrlægen derude havde tjekket væsken i bughulen, der var blodig og han ville derfor udelukke FIP. Jeg fik katten udleveret og kørt ud til Stig, der åbnede den og sagde FIP. Den anden dyrlæge havde trukket “væske” ud af leveren, der pga FIP var temmelig forstørret …

Killingen var ikke solgt til avl og var den eneste i kuldet, skulle efter planen kastreres i næste uge.Jeg bad i første omgang ikke om obduktion da den melding jeg fik var at han var faldet ned fra et klatretræ.Først da jeg hørte at klatretræet ikke var mere end en meter høj begyndte jeg at undre mig:?Men der var han begravet og jeg ville ikke be om at han skulle graves op igen.de har været mere end rigeligt igennem.

Den hankat som var far er ikke testet og ejer vil ikke gøre noget idet,så skal vi have killinger igen bliver det ved en hankat som er tjekket for HCM .

Helt ærligt synes jeg ikke at det at opdrætte uden at teste sine dyr er det samme som BYB ikke i min opfattelse…Den bemærkning kunne jeg godt have været foruden Hilsen Ninna

[QUOTE=Vivi_Fletcher;128544]
Jeg mener, at man som opdrætter, bør teste for de sygdomme, man ved ses jævnligt indenfor racen. Det er jo netop det, der adskiller seriøse opdrættere fra BYB’ere IMO :)[/QUOTE]

[QUOTE=nifol;128680]
Den hankat som var far er ikke testet og ejer vil ikke gøre noget idet,så skal vi have killinger igen bliver det ved en hankat som er tjekket for HCM .

Helt ærligt synes jeg ikke at det at opdrætte uden at teste sine dyr er det samme som BYB ikke i min opfattelse…Den bemærkning kunne jeg godt have været foruden Hilsen Ninna[/QUOTE]

Jeg skrev, at det efter min mening adskiller de seriøse opdrættere fra BYB’ere. Det kan så meget vel forståes, at jeg betragter dig som en useriøs opdrætter.
Og mener rent faktisk det er useriøst at foretage en parring, hvor ingen af forældrene er testet for en sygdom, man ved ses ofte i racen :sorry:

Kan godt være du synes jeg er useriøs det har du lov til at mene jeg har på intet tidspunk haft intentioner andet end at få et hygge kuld indimellem. Startede egentlig op med ikke at ville lave killinger med stamtavle ,men blev overbevidst om at det ikke var "vejen"Men efter min mening er der forskel på et hyggekuld/hyggeopdrætter og være BYB.
Der skal vel være plads til os alle og efter min mening er det vel bedre at overholde de gældende regler som er indenfor de forskellige katteklubber end bare at smide killinger ud på stribe,som ikke er vaccineret mm. Mine killinger er sundheds tjekket og vaccineret inden de kommer herfra og sælges til kæl.

Synes nu vi bevæger os ind på en hel anden diskussion som jeg ikke har lyst til at biddrage mere til hilsen ninna

Det bedste du kan gøre nu er at kigge forældredyrene og søskende (hermed mener jeg ikke hans kuldsøskende…har se han var et enebarn) men jeg mener HVIS farmis eller mormis har fået andre børn…dybt i øjnene…d.v.s. du får dem screenet.
Du kan eventuelt slå dig sammen med en anden der skal på KVL …så bliver transportudgifterne også billigere OG det er faktisk hyggeligt at dele bil med en anden kattetosse i de timer turen tager.
Opdrætterne til bøllemissens forældre (hvis de da ikke er hjemmelavede) burde nok også kontaktes
Information og åbenhed ER vejen frem, OG vil altid være det :ok:

Det er noget rigtigt møj dèt du har været ude for og dine stakkels killingekøbere håber jeg får en anden killing/kat.
Jeg kan godt forstå hvis benene er slået væk under dem, men det ER altså bedst at komme på benene igen og se glæden ved en ny slem misling.
Den vil aldrig kunne erstatte en ny, men glæden kommer tilbage i huset og det har et hus bedst af