Kan elhegn tabe 'styrke' over tid?

Jeg satte jo elhegn op for nogle år siden pga. Baileys forsvindingsnumre trods grundig indhegning.

I dag opdager jeg (fordi jeg støder ind i tråden i forbindelse med noget byggeri), at den ikke giver særligt meget stød længere??

Min FØRSTE tanke var, at det måske var tråden, der efterhånden var slidt - så den skiftede jeg hele vejen rundt. Ingen forskel i stødeffekt. :frowning:

Så tænkte jeg, at det måske kunne være kontakten, der måske var noget galt med, så jeg trak en forlængerledning, og afprøvede elboksen fra en kontakt indendørs. Ingen forskel i stødeffekt. :frowning:

Hvad hulen kan der være galt?? Den VIRKER jo - bare ikke ret godt. :S

Bliver sådan et apparat svagere med tiden?? Den er jo kun omkring…ja hvad…max fire år gammel, tror jeg.

Any ideas?? Det vil GODT nok også være træls at købe en helt ny boks, og så er problemet der stadig…

PS. - nej, der er ikke tusind grene og ting og sager, der støder på tråden. :wink:

Jeg har selv samme problem herhjemme, med ca. samme alder på strømgiveren, der desuden er blevet uregelmæssig i sin frekvens, og jeg gætter på det er nogle af de elektriske elementer deri, der må være blevet slidte.
Har den evt. været slukket mens den var udenfor?

Hvordan strøm fra stikkontakt eller bilbatteri ?

[QUOTE=Eva K;1286743]Jeg har selv samme problem herhjemme, med ca. samme alder på strømgiveren, der desuden er blevet uregelmæssig i sin frekvens, og jeg gætter på det er nogle af de elektriske elementer deri, der må være blevet slidte.
Har den evt. været slukket mens den var udenfor?[/QUOTE]

Den er kun slukket, når jeg skal studse hækken på indersiden. :slight_smile: Ellers er den tændt konstant. Den sidder under taget i carporten. Så din gør altså det samme?

Strøm fra stikkontakt. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1286760]Den er kun slukket, når jeg skal studse hækken på indersiden. :slight_smile: Ellers er den tændt konstant. Den sidder under taget i carporten. Så din gør altså det samme?
[/QUOTE]

Jeg har ikke målt selv :høhø: Men det virker sådan. Kan lige finde min måler når jeg kommer hjem og tjekke, hvis det er?

Ja altså, jeg har jo bare stået med lapperne omkring tråden i dag - man er vel en modig mis. :tihi: Aj, det var jo et tilfælde, jeg opdagede, at jeg ikke rigtigt fik stød, når min arm ragede ind i tråden, så jeg turde godt teste med hænderne. :wink: Jeg har så heller ikke lige noget apparatur at måle med. :slight_smile:

Googlede lige lidt, og fandt en kommentar på et forum, hvor nogen skrev, at diodebroen kunne gå i udu med tiden, så strømmen blev svagere og svagere…men synes godt nok det er kort tid, den holder, sådan en boks så… :frowning: Lidt dyrt at købe nye hvert fjerde år!

Diana - Ja, jeg har også bemærket at man ikke længere får stød når man er tæt på blot :høhø:
Og ja, enig. 1000 kr eller mere hver 4. år gør det godt nok til en noget dyr fornøjelse :venter:

[QUOTE=Diana F;1286738]Jeg satte jo elhegn op for nogle år siden pga. Baileys forsvindingsnumre trods grundig indhegning.

I dag opdager jeg (fordi jeg støder ind i tråden i forbindelse med noget byggeri), at den ikke giver særligt meget stød længere??

Min FØRSTE tanke var, at det måske var tråden, der efterhånden var slidt - så den skiftede jeg hele vejen rundt. Ingen forskel i stødeffekt. :frowning:

Så tænkte jeg, at det måske kunne være kontakten, der måske var noget galt med, så jeg trak en forlængerledning, og afprøvede elboksen fra en kontakt indendørs. Ingen forskel i stødeffekt. :frowning:

Hvad hulen kan der være galt?? Den VIRKER jo - bare ikke ret godt. :S

Bliver sådan et apparat svagere med tiden?? Den er jo kun omkring…ja hvad…max fire år gammel, tror jeg.

Any ideas?? Det vil GODT nok også være træls at købe en helt ny boks, og så er problemet der stadig…

PS. - nej, der er ikke tusind grene og ting og sager, der støder på tråden. ;)[/QUOTE]

prøv uden sko …hvis du tør…
er jorden tør giver det problemer, elhegn virker på spændingsforskel mellem tråd og jord - tråd er fase, jord er 0 (jord) - sandjord leder dårligere end muld/ler, tørt materiale leder dårligt
højt ukrudt, altså grene, blade, whatever, der rører tråden nedsætter effekten grundet delvis kortslutning til jord gennem grønt
inden i boksen sidder bl.a. en højspændingskondensator, tænker den er det første der bliver træt, sikkert også den komponent der er dyrest

[QUOTE=Jim;1286805]prøv uden sko …hvis du tør…
er jorden tør giver det problemer, elhegn virker på spændingsforskel mellem tråd og jord - tråd er fase, jord er 0 (jord) - sandjord leder dårligere end muld/ler, tørt materiale leder dårligt
højt ukrudt, altså grene, blade, whatever, der rører tråden nedsætter effekten grundet delvis kortslutning til jord gennem grønt
inden i boksen sidder bl.a. en højspændingskondensator, tænker den er det første der bliver træt, sikkert også den komponent der er dyrest[/QUOTE]

Jeg HAR skam prøvet uden sko - på VÅD jord endda. :wink: Stadig ikke meget smæk i tråden.

Og som jeg skrev, er der INTET der rører tråden - den er komplet fri.

Er sgu nok nødt til at bruge en 1000-lap på en ny boks…dammit! :frowning:

afhængigt af hvor meget den skal smække (joule) kan en boks fås under 500 kr…
går ud fra at du har prøvet tidligere og fået et bedre smæk …?

[QUOTE=Jim;1286808]afhængigt af hvor meget den skal smække (joule) kan en boks fås under 500 kr…
går ud fra at du har prøvet tidligere og fået et bedre smæk …?[/QUOTE]

Yup, har fået en del smæk af den. :wink:
Tror måske at min model har omkring 1,4 joule - kan det ikke passe? Ikke den allersvageste, men heller ikke så kraftig som de ‘normale’ elhegn til køer og heste osv.

Købt i Harald Nyborg, men de har åbenbart ikke det mærke længere, den billigste de har derude, koster 1000 kr. - det er den her:
http://www.harald-nyborg.dk/p2540/elephant-m15-elhegn-4-watt

Hov, fandt lige en side, der har nogen på tilbud!

https://www.farm-shop.dk/shop/tilbuds-elhegn/delta1-230v-spaendingsgiver/

https://www.farm-shop.dk/shop/tilbuds-elhegn/delta2-spaendingsgiver-230v/

Er vi ikke enige om, at den første, jeg linker til, nok er for svag - eller hvad? Mine katte HAR jo ikke meget pels. :wink: Og jeg synes godt nok, at den jeg har nu, har givet nogle ret pæne rap over fingrene, når jeg har ramt trådene ved uheld…

farm-shop.dk

1.2 j til godt en 500 kr

nå…skulle nok ha’ opdateret siden før jeg postede …du slog mig

har ingen idé om hvor meget der skal til, men der er ingen hegn der er direkte farlige, ville nok vælge 1.2 j, i en tør periode nedsættes effekten jo en del

Nu har jeg simpelhen bestilt en ny…så håber jeg sgu, at det virker, når den sluttes til - ellers bliver jeg gråhåret! :wink:

hvis jorden omkring jordspydet er meget tør, vil elhegnet miste styrke, prøv at vanden jorden omkring spydet.
Dette var jeg nødsaget til da jeg havde heste :slight_smile:

Alt hvad der rør tråden af blade og den slags afleder så der er mindre stødstyrke. Hvis, som det er nævnt i andet indlæg at jordforbindelsen ikke virker fordi jorden er for tør, gir det også problemer. En kop (der hvor tråden holdes oppe) er sat fast med søm kan koppen være i stykker så sømmet afleder. Mulighederne er mange. Køb sådan en fætter. http://www.harald-nyborg.dk/p6161/hegntester-til-elhegn . Mål lige ved strømkilden og længere og længere væk fra den. Så får du en ide om hvor problemet er inden du bekoster et helt nyt anlæg fra A til Z.

Alt hvad der rør tråden af blade og den slags afleder så der er mindre stødstyrke. Hvis, som det er nævnt i andet indlæg at jordforbindelsen ikke virker fordi jorden er for tør, gir det også problemer. En kop (der hvor tråden holdes oppe) der er sat fast med søm kan koppen være i stykker så sømmet afleder. Mulighederne er mange. Køb sådan en fætter. http://www.harald-nyborg.dk/p6161/hegntester-til-elhegn . Mål lige ved strømkilden og længere og længere væk fra den. Så får du en ide om hvor problemet er inden du bekoster et helt nyt anlæg fra A til Z.

Jordspyddet står i et blomsterbed, som er vandet mindst to gange ugentligt her i den tørre periode, vi lige har haft. Så jeg tror altså ikke, at jorden kan være for tør.

Og Babette - som jeg har skrevet to gange før, er der INTET der rører tråden - overhovedet! :slight_smile:

Vi taler jo ikke om en strømtråd på en stor mark, men én i en lillebitte byhave midt i København - og den sidder på toppen af et plankeværk/hæk, og kun på det halve af grunden. (Resten er spærret af på anden vis). Strømtråden er max. 25 meter lang. :slight_smile:

Eftersom jeg skiftede hele strømtråden i går, kiggede jeg også på hver eneste ‘gummiholder’ - ingen så umiddelbart ud til at fejle noget som helst. De er jo også monteret for omkring 4 år siden, de skulle vel gerne kunne holde i nogle år, tænker jeg. :slight_smile:

Jeg har den gamle model fra HN på 1,8 J, det var deres næstsvageste dengang. Jeg ville nok ikke selv vælge at gå ned i 1,2, da jeg husker at dem med problemer med at katten var ligeglad havde 0,9 J :slight_smile: