Kan en DNA test afsløre

Om en hund ikke er raceren?
Min mor og jeg har tænkt en del over dette, efter hun fik hund nummer to - som ikke er speciel racetypisk. Hunden ligner en yorkshire terrier, men hun er simpelthen for stor. Hun er en hvalp på 9 måneder, men vejer allerede 4 kg - en fin yorkie vægt er omkring 3,5, og vi er derfor meget overrasket over hendes størrelse og vægt.
Hunden er ikke overvægtig, men meget meget robust i knogler.
Det er meningen hunden skal bruges til hvalpe, men vi ønsker ikke at få hvalpe på hende, hvis hun ikke er ren.

Så kan en DNA test afsløre det, eller må man bare stole på opdrætter?

I kan starte med at kigge på hundens forældre og se om de ligner jeres hund.

DNAtesten kan alsløre om hundens forældre er dem, opdrætteren siger, hvis I får blodprøver fra dem også.

Om testen kan sige noget om racetilhørsforhold generelt, tror jeg man må kende til racen for at kunne sige noget om. Det ved jeg ikke.

forældrene er små:S Nu ved jeg ikke så meget igen om genetik, men hvis der fx har været en stor mor eller far på et tidspunkt i linien, så kan det vel dukke op senere?
Vi stoler naturligvis på, at forældrene er dem opdrætter sige:ok: Men måske der er sket noget tidligere i linien, der gør at vi pludselig står med en meget stor hund:) Hunden er jo skøn, men skal ikke bruges til avl, såfremt vi finder ud af, der er noget skidt i linien.
Det kan selvfølgelig også være hun bare er skudt i vejret, og hun så står mere eller mindre stille resten af hendes ungdyrs tid

I kan jo prøve at ringe og spørge opdrætteren. Måske kan hun fortælle om dyrene længere tilbage og om jeres hunds udvikling ifht hendes alder.

Er hunden med ikke med stamtavle?

Ellers gælder det samme i min verden som med kattene - er den uden tavle, så er det ikke til at vide, hvad det er for en race.

Ja en DNA test kan afsløre det

MVH

Hvis hunden er med tavle, er den vel også raceren.

Det er ikke unormalt, at enkelte vovser bliver større end det der foreskrives i racestandarden- har set det flere gange.

Aner ikke omkring DNA test, men det har andre vist svaret på…

Tja… Dise har en alenlang stamtavle som bevis på sin racerenhed - trods at lidt efterforskning da afslører et par interessante sandheder…
Måske er det så også grunden til at hun er ca 8 cm for høj i forhold til Sheltiestandarden? :smiley:

Prøv evt at tage kontakt til jeres racerepræsentant, der sikkert kan fortælle jer en del om netop Yorkie’s forskellige linier…
Dises højde skyldes fx bla at hun er næsten ren “amerikaner” og næsten ren hyrde/brugslinier - den slags giver altså ind i mellem nogle lidt andre hunde end standarden normalt foreskriver :slight_smile:

jo, hunden er med tavle - dru tavle. Jeg ved ikke helt, har læst nogle negtive ting om dru tavler, og de skulle være lettere at komme i besiddelse af:S:?

Det lyder godt, det med at kontakte race repræsentanten:) Hun er jo nok som hun skal være - man tænker bare lidt, når hun i den alder allerede er godt over standarden-høhø

Ja, med DRU får man både fejlfarver m.m.- det går man ikke så meget op i derinde- i hvert fald ikke for en del år siden. Ved ikke om det er blevet bedre.

Anyway- vovsen er vel lige dejlig, selvom den er lidt større end normalen for dens race.

Har også kun hørt dårligt om DRU, bla at det er dér DKK opdrætter søger “hen” når de ikke mere kan få lov at lave hvalpe i DKK…

Men ud over det, uden at vide ret meget om racen, tror jeg ikke den bliver større.
Det er en lille hunde race og de er udvokset hurtigt.

Det kan sagtens være d rigtige forældre, men at din hvalp er blevet større end normalen.
Vi har selv haft en enkelt hvalp som vokset sig ud over race standard og begge forældre (heldigvis en famillie hund :slight_smile: )

DRU har ikke nogen avlsrestriktioner - uanset hvilken race, der er tale om.
Dvs at alle beslutninger om avl er overladt til opdrætteres egen samvittighed - og at der ikke findes nogen kontrol af denne…
Om DRU hunde skal avlsgodkendes aner jeg ikke… (Hunde i DHL skal ikke!).

Der kan sagtens findes gode opdrættere indenfor DRU - min Nanna kommer fra sådan et sted - men en stor del er netop opdrættere som af forskellige årsager har disciplinærsager hos DKK, og pgr disse er smidt ud eler gået selv…

En DNAtest vil ikke som sådan kunne afsløre om hunden er raceren - og det vil vel egentlig kun være af betydning, hvis hunden kommer fra en opdrætter med flere racer og dermed muligheden for blandingskuld… Men en DNAtest kan bruges til at undersøge om de hunde, der står opført som førældredyr å stamtavlen nu også er det.
Har man hunden fordi man gerne vil have en sød familiehind, mener jeg at en DNAtest kan være totalt ligegyldig… Men er hunden derimod købt med avl for øje, så kan det være en ide at bede om test, hvis man er eget i tvivl.

At det kun er hos DRU/DHL og lignende stambogdførende organisationer, der findes fejlfarver, defekter osv vil jeg dog gerne opponere imod. DKKopdrættere kommer også ud for den slags i deres opdræt… Min lille Gimle er et glimrende eksempel - enhver Japaneseopdrætter ville skrige over sådan en fejlfarve! Men de forekommer altså…
Se også her Zita var en ren DKKhund og en af DKs bedste Agilityhunde for sin tid! Ganske spændende, da jeg besluttede at avle på Dise - der deler sin ene linie fuldstændigt med Zita… jeg ville som opdrætter tude hvis jeg fik en colourheaded white i et kuld! :slight_smile: (Også selv om jeg faktisk finder fejlfarven utroligt smuk :ups: )

Det er jo meningen hun skal have hvalpe, jeg tror måske min mor ikke tager det så tungt. Men jeg mener jo ikke der skal bringes hvalpe i verden, hvis der er en kikser et sted:)

Jeg har også hørt meget dårligt om Dru - men ville ikke lige brase ud med det, hvis der nu var andre her der var glade for Dru. Men jeg har også læst, at det er dem der ikke kan få godkendelse i DKK, der går til Dru, men igen, det skal jeg ikke gøre mig til dommer overfor - for der er nok som Ann siger, nogle rigtig gode opdrættere i Dru også:ok:

Og jo, hunden er smadder dejlig:wehuu: Dejlig personlighed og humør
Her er et billede af “prinsessen”:tihi: Som I kan se, er hun meget grov i hendes træk

Især når hun render rundt med dette lille pjok af en mand:wehuu:

Han er faktisk et år ældre end hende - ikke at det ses:tihi:

Hvis din mor virkelig vil avle på tæven, så skal hun ud og gøre et forarbejde…

En del hunde kan sagtens overføres til DKK, selv om de er født med en stamtavle fra en anden klub - men din mor gør klogt i at undersøge dette på forhånd!
Har hun ikke kontakt til andre opdrættere af racen? Disse vil kunne hjælpe hende med at afgøre om det er fornuftigt at avle på en for stor tæve, og fortælle om evt avlsrestriktioner og/eller andre bestemmelser for racen.

Jeg er registreret DKKopdrætter og kunne faktisk ikke finde på at anbefale opdrættere fra en af de andre organisationer! Mest fordi jeg synes at der er lidt for langt mellem de virkelig gode opdrættere indenfor disse :wink:
Jeg undrede mig længe over at Nannas opdrætter har valgt at stambogsføre indenfor DRU - for de gør “det rigtige” i forhold til avl på Cavalier. Men har været i kontakt med DKKs specialklub og nu forstår jeg det lidt bedre… Cavalier fra andre stambogsførende klubber behæftes med avlsforbud frem til det fyldte 4 år, hvor en hjertescanning kan udføres med helt korrekt resultat. Det er sin sag at vente så længe med at førstegangsparre en tæve! Eller at skulle holde sit opdræt i stand by position…
Nannas opdrætter har købt sin første Cavalier som DRUhund og er så siden fortsat indenfor klubben som registreret opdrætter. Noget jeg er sikker på gør sig gældende for en del af DRUs opdrættere… Problemet er blot at skille disse fra de brådne kar, der har forladt DKK med en disciplinærsag hængende over hovedet…
(For tro på DRU- og DHL-medlemmers pladder om at de vælger at stambogsføre i disse organisationer fremfor hos DKK, fordi DKKs udstillingssystem er så forfærdeligt konkurrenceorienteret - det gør jeg simpelthen ikke!!! Slet ikke når jeg kender til at opdrætteren tidligere har været DKKmedlem!)

Skal nok lige tilføje at Nanna er en omplaceringshund… vi ville aldrig selv have valgt en DRUhund - eller Cavalier for den sags skyld! :smiley:

Vi har før haft hvalpe, hvor min mor havde kontakt til opdrætter i tyskland - hende parringen blev købt af.
Min mor har god kontakt til opdrætter af tæven, og jeg vil tro, at de i tæt samarbejde finder ud af, om Zizzi er egnet. Men jeg vil mene, at hun er bedre egnet, end de yorkier i tee-cup size, eller hvad de kalder dem:) Dem der vejer små 2 kg udvokset.

Det kan vi godt blive enige om! TeaCup er i mine øjne ikke ønskeligt indenfor Yorkies - men de kan jo sælges, så naturligvis er der opdrættere som laver dem :thumbdown:

Bailey er er næsten teacup - gud hvor er han bette, men heldigvis ikke helt så lille:)
Den tyske opdrætter, min mor købte parring af havde yorkier helt ned til 1800 gr FULDT udvokset:S
De fødte højest 2 hvalpe af gangen - ved kejsersnit:brist:

[quote=Ann K;161294]
Se også her Zita var en ren DKKhund og en af DKs bedste Agilityhunde for sin tid! Ganske spændende, da jeg besluttede at avle på Dise - der deler sin ene linie fuldstændigt med Zita… jeg ville som opdrætter tude hvis jeg fik en colourheaded white i et kuld! :slight_smile: (Også selv om jeg faktisk finder fejlfarven utroligt smuk :ups: )[/quote]

Ihh, hvor er hende Zita altså smuk. :wehuu::wehuu:

Jeg kan også godt lide hvide boxere, der vist også er en no-go farve.

De fejlfarver jeg har set var sorte pudler med f.eks. grå snude- ikke så kønt imo.

Ihh, hvor er hun skøn. :wehuu::wehuu:

Mange tak - selvom billedet af hende der, nu gør hende mindre skøn end hun er i virkeligheden:)