Kan en hankat få falske killinger?

Hej Allesammen,

Jeg har et spørgsmål, men først lidt fakta.

Jeg har har 3 katte, Zalsa - hunkat, Filur - hankat, Findus - hankat. Alle i alders rækkerføle, med den ældste først. Er også kommet til herhjemme i den rækkefølge.

Vi har for nogle dage siden købt en lille skruetrækker, som er et pibedyr. Denne er købt da vi før havde en af samme slags som var Zalsa’s ynglings legetøj, og hun leger ellers sjældent.

findus er dog begyndt at slæbe rundt på dette pibedyr, meget forsigtigt. Han løber ud et sted med den, hvor han er alene, og så lægger han den lige ved siden af sig og slikker på den og passer på den. Man må ikke tage den fra ham, han bliver ikke sur, men nok nærmere stresset og vil egentlig bare gerne have den igen.

Når Findus og Filur ligger og putter, ender det tit med de ligger og vasker hinanden, dette er der jo ikke noget forkert/galt i. Men når de så har ligget og puttet lidt, begynder Filur at prøve og parre Findus/humpe Findus.
Efter min mening er det ikke dominans, da det kun er når de putter. Det er det eneste tidspunkt det sker på. Derudover er Filur ikke den dominante kat, han er meget underdanig, både overfor mennesker og andre dyr.

Mit spørgsmål lyder nu på følgende:

1: Kan en hankat have indbilske killinger?
2: Kan en hankat udstråle noget der kan gøre at den kan opfattes som en hunkat, for andre katte?
3: Snakkede med en veninde der snakkede om nogle kromosomer hos hankatte der kan gøre de er hunkatte indeni? (ja ok, mærkelig formulering, men håber i ved hvad jeg mener :slight_smile: )

På forhånd tak for svar. :slight_smile:

Er katten kastreret?

Hov ja, god info at få med selvfølgelig. Ja de er alle neutraliseret.

jeg ikke tro at en hankat kan blive indbildsk gravid, men jeg har da haft en han kastrat der parret min hånd hvis han ellers kunne komme til det. Særlig hvis han blev kløet på maven :slight_smile:

Regner heller ikke med at de kan blive indbilske gravide. men indbildsk have killinger.

jeg tro snare der er tale om et trykhedsbehov, som han får stillet den vej igennem.

Helt Off topic, sorry, men når jeg læser overskriften, kan jeg ikke lade være med at tænke: " Hvis han har stamtavle, bliver de vel ægte…" :høhø:

jeg vil ikke mene at en hankat kan få falske killinger, der er nok som andre osse skriver bare snak om at katten føler sig tryg sammen med sit pivedyr, MEN man kan nemt får tanken om at hankatten tror den har fået en killing.
vores nu afdøde daffy havde i rigtig mange år en pelsmus som han slæbte med rundt overalt, gik han på bakken var den med, når han spiste lå den i madskålen, når han sov havde han poterne omkring den. der hvor han var var pelsmusen osse. den blev med tiden ret ulækker efter at ha været i både vand og madskål og bakke, så vi besluttede at smide den ud, er du gal en jamre og skrigen der blev, han rendte rundt resten af dagen og ledte efter den, han var nærmest desperat. så vi tog den op af skraldespanden igen og gav ham den tilbage. og sikken et gensyn , han vaskede og muflede den til den store guldmedalje.
han ligger nu og hviler ude i vores have og han har selvfølgelig fået sin pelsmus med i graven

[QUOTE=Johnny;1127339][…] vores nu afdøde daffy havde i rigtig mange år en pelsmus som han slæbte med rundt overalt, gik han på bakken var den med, når han spiste lå den i madskålen, når han sov havde han poterne omkring den. der hvor han var var pelsmusen osse. den blev med tiden ret ulækker efter at ha været i både vand og madskål og bakke, så vi besluttede at smide den ud, er du gal en jamre og skrigen der blev, han rendte rundt resten af dagen og ledte efter den, han var nærmest desperat. så vi tog den op af skraldespanden igen og gav ham den tilbage. og sikken et gensyn , han vaskede og muflede den til den store guldmedalje.
han ligger nu og hviler ude i vores have og han har selvfølgelig fået sin pelsmus med i graven[/QUOTE]

Det er vel nok en sød historie, Johnny. Tak. :slight_smile:

Jeg kan så ikke lade vær’ med at tænke, hvis en kat føler sig så tryg med en pelsmus/pivedyr, er der da en stor chance for stress hos katten.
Hvad hvis selve tingen forsvinder, går i stykker eller bliver taget af en af de andre katte, dyr, mennesker i hjemmet. Det må da stresse katten.
Jeg kunne da fornemme det utilpasse ved Findus da hans blev taget i en kort periode, for at se hvordan han reagerede på dette.

Skaber den ting mere dårligt end godt så?
Det tænker jeg det vil gøre.

Du må da bare købe et kæmpe lager af netop dette stykke legetøj, så han kan have en lille skruetrækker ved sin side resten af sine dage. :slight_smile:

Hehe. Dette er ikke en mulighed, da dwt var den sidste de havde og det er en udgået vare.

Men en men men, for lige at være lidt seriøse omkring dette, da det undrer mig og jeg ikke vil lade den blive hvis den kun udløser stress for ham.
indlægget er skrevet i håb om at nogle herinde ved hvad det kan skyldes, om det er en stor stressfaktor for katten og om det overhoved er muligt at en hankat ser den som værende en killing.

Jeg tror slet ikke, han har blide følelser over for sin skruetrækker, men snarere betragter den som SIT bytte.
Også derfor, han knurrer, hvis man vil tage den.

Akkurat som nogle af mine katte opfører sig med en daggammel kylling. De bærer rundt på den, lægger sig og slikker på den, samler den op og går et nyt sted hen med den. Det kan de gøre et godt stykke tid, for de endelig æder den.

Svært at sige uden at se adfærden og kattens øvrige liv - stress er jo en specifik tilstand, som udløses af et væld af faktorer - indre og ydre. Men generelt:

Overdreven tilknytning til genstande eller mennesker ser man hos visse individer med tendens til stress og ODC lignende adfærd. Det kan blive en meget alvorlig tilstand. Men om dette gælder din kat ved jeg slet ikke som sagt, men nu efterspørger du noget fakta om overdreven tilknytning, og generel er det ikke en tilstand som betegnes som sund.

Jeg vil fx ikke ha det hos mine dyr. Så jeg det ville jeg overveje hvorfor denne kat gjorde dette og hvad den manglede i sit liv.

er han indekat? Måske du skulle mentalt aktivere ham lidt, så han ikke bruger al sin vågne tid på det her…

[QUOTE=Mega;1127608]Jeg tror slet ikke, han har blide følelser over for sin skruetrækker, men snarere betragter den som SIT bytte.
Også derfor, han knurrer, hvis man vil tage den.
n.[/QUOTE]

Han knurrer ikke når vi tager den. Han vil bare rigtig gerne have den igen. Og får han den ikke igen, går han og leder efter den og laver et meget dybt miav.
Hvis det var fordi han så den som et bytte, er en uges tid, så ikke ret lang tid og opfører sig sådan med den?
Den er ved ham hele tiden, også når han sover.

[QUOTE=lenschow;1127646]Svært at sige uden at se adfærden og kattens øvrige liv - stress er jo en specifik tilstand, som udløses af et væld af faktorer - indre og ydre. Men generelt:

Overdreven tilknytning til genstande eller mennesker ser man hos visse individer med tendens til stress og ODC lignende adfærd. Det kan blive en meget alvorlig tilstand. Men om dette gælder din kat ved jeg slet ikke som sagt, men nu efterspørger du noget fakta om overdreven tilknytning, og generel er det ikke en tilstand som betegnes som sund.

Jeg vil fx ikke ha det hos mine dyr. Så jeg det ville jeg overveje hvorfor denne kat gjorde dette og hvad den manglede i sit liv.

er han indekat? Måske du skulle mentalt aktivere ham lidt, så han ikke bruger al sin vågne tid på det her…[/QUOTE]

Tak for svaret :slight_smile:

Ja han er indekat, men er i forvejen godt aktiveret. Ha leger med med den anden hankat vi har, og det sker flere gange om dagen. Derudover har de massere af legetøj, og vi har vores lille legestund og vi træner også lidt for sjov. (sæt dig, rul rundt, nej, vent, ned op.) Ikke altid med den store succes, men han virker til at synes det er spændende. Han er meget knyttet til os, vi bliver mødt af miaven og spinden når vi kommer hjem, og han stopper ikke før vi har taget ham op og sagt hej.
Så han er en kat der knytter tætte bånd.

Hvad sker der hvis du ta’r Skruetrækkeren fra ham lige inden en legestund? Kan han afledes fra at savne den?

Hvis det er så voldsomt at han slet ikke kan undvære den så tror jeg faktisk jeg ville forsøge at fjerne den, for, som du selv er inde på, den dag den ikke kan mere, hvad så?

Enkelte katte knytter sig meget til et bestemt stykke legetøj. Jeg ved ikke om de tror det er en killing eller ej, men jeg kan osse se på f. eks. Ib at hans “Ormi” (en legetøjsslange af gummi) bare er det allerbedste han kan lege med. Dog slæber han ikke rundt på Ormi, men har den været væk et par dage (hvis han har fået bikset den ind et sted hvor han ikke han få fat i den igen f. eks) så er han helt klart MEGET glad når den dukker frem igen.

Så jeg ville forsøge at aflede ham med anden leg lige når du ta’r skruetrækkeren og så se hvad der sker.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1128117]Hvad sker der hvis du ta’r Skruetrækkeren fra ham lige inden en legestund? Kan han afledes fra at savne den?

Hvis det er så voldsomt at han slet ikke kan undvære den så tror jeg faktisk jeg ville forsøge at fjerne den, for, som du selv er inde på, den dag den ikke kan mere, hvad så?

Enkelte katte knytter sig meget til et bestemt stykke legetøj. Jeg ved ikke om de tror det er en killing eller ej, men jeg kan osse se på f. eks. Ib at hans “Ormi” (en legetøjsslange af gummi) bare er det allerbedste han kan lege med. Dog slæber han ikke rundt på Ormi, men har den været væk et par dage (hvis han har fået bikset den ind et sted hvor han ikke han få fat i den igen f. eks) så er han helt klart MEGET glad når den dukker frem igen.

Så jeg ville forsøge at aflede ham med anden leg lige når du ta’r skruetrækkeren og så se hvad der sker.[/QUOTE]

Jeg kan godt tage den fra ham, men han vil have den igen med det samme. han miaver, men ikke det normale miav, det er et mere dybt miav. Jeg kan godt aflede ham med lidt leg, men ikke i særlig lang tid. Han er heller ikke lige så engageret i legen.

Det der er med Findus og denne skruetrækker piveting, er jo at han ikke leger med den. Han vasker den, ligger med den, passer på den og bær’ forsigigt rundt på den. Han leger aldrig med den, er ikke voldsom ved den eller noget. Han passer bare på den.

Det lyder godt nok som om han tror det er en killing :gruble: men en hankat? Enkelte hankatte kan jo blive vældig glade for rigtige killinger, så hvorfor egentlig ikke?

Det er lige netop det. Han opfører sig, som om det er en killing.
Men hva’ det kan være han er kvinde indeni. en kat der er født i en forkert krop :wink:
Filur vores anden hankat er jo også helt vild med ham, og humper ham, når han ser sit snit i hyggen, til det.