Kan en kat leve vegansk?

Der har de sidste par dage cirkuleret en historie på Facebook om en kat, der var døden nær, da den var blevet fodret ‘vegansk’ - den havde fået rismælk, pasta og kartofler. :S

En engelsk bekendt starter så en diskussion, hvor han beder om input fra sine venner, som er veganere/vegetarer. Flere skriver, at det sagtens kan lade sig gøre at fodre vegansk, hvis man bruger de rigtige produkter. Jeg får et link til denne side, Vegancats, og har luret lidt på den. Den virker jo umiddelbart meget seriøs. Det eneste, de skriver omkring problemer ved vegansk kost er, at kattene kan have øget tendens til urinvejsproblemer, og at ikke alle katte trives på en 100% vegansk kost.

Der er så mange herinde, der ved ENORMT meget om ernæring - hvad siger i til indholdet i foderet? Jeg kan fx se, at der er tilsat Taurin.

Tror I på, at en kat kan være sund og glad på denne kost?

Her er linket til siden: http://www.vegancats.com/veganfaq.php

Er spændt på at høre jeres input. :wink:

en kat er et rovdyr der har brug for animalsk protein. netop det at en kat har øget risiko for urinvejsproblemer må være en advarselslampe.
jeg kan desværre ikke se indholdet af foderet da siden ikke åbner.

sakset fra hjemmesiden:
Ingredients: Corn gluten, corn oil, rice protein, peas, pea fiber, brewer’s yeast, linseed, potato protein extract, vitamins and minerals, taurine (0.15%), L-Carnitine, Vitamin E, linoleic acid (6.40%)

Feeding Guide by Weight for Adult Cats:
4.5 to 6.5 lbs. – 1.4 to 1.8 oz. of kibble
6.5 to 11 lbs. – 1.8 to 2.8 oz. of kibble
11 to 15 lbs. – 2.8 to 4.2 oz. of kibble
Gestation – 3.5 to 4.2 oz. of kibble

Feeding Guide by Age for Growing Cats:
6 to 16 weeks – 0.9 to 1.4 oz. of kibble
16 to 26 weeks – 1.4 to 2.3 oz. of kibble
26 to 52 weeks – 2.3 to 3.5 oz. of kibble

Guaranteed analysis:
Moisture – 8%
Crude protein – 33%
Crude fats – 14%
Crude fiber – 4%
Crude ash – 5.5%

Vitamins and minerals:
Vitamin A – 19000iu
Vitamin D3 (synthetic formulation) – 1250iu
Vitamin E (alpha tocopherol) – 210mg
Copper (copper suplhate pentahydrate) – 5mg

mine katte ville gå i sultestrejke :slight_smile:

en kat er et rovdyr og har brug for kød protein.

og foderet vil jeg lade være med at kommentere, men det burde kun bruges til køer/heste.

[QUOTE=Diana F;1181405]Der er så mange herinde, der ved ENORMT meget om ernæring - hvad siger i til indholdet i foderet? Jeg kan fx se, at der er tilsat Taurin.

Tror I på, at en kat kan være sund og glad på denne kost? [/QUOTE]
Kan en kat leve vegansk, hvis man bare hælder diverse veganske produkter op i madskålen? Absolut nej! Men her har producenten trods alt fattet lidt af det og tilsat nogle vigtige aminosyrer (taurin, l-carnitin) og nogle fedtsyrer (linolsyre, altså omega 6) så den får nogle af de vigtige stoffer den normalt ville få fra kød. Kan den leve af det? Det kan den faktisk godt. Kan den være sund og glad på det? Bop-bop… måske sund-agtig, de er jo forskellige… Glad? Nuuuu strammer vi den vel lidt, jeg har svært ved at forestille mig ret meget smagelighed i sådan en gang kaninfoder til en kødspiser! Og hvad i alverden skal den leve af så meget kulhydrat for? Den har ikke behov for det; og det er bestemt ikke en ideel sammensætning - men det punkt er vi jo ret hurtigt forbi i samme øjeblik vi dropper friskfangede mus fra menuen :wink:
VH
Susanne

Jeg tror ikke på veganerkost til katte. Jeg er endda på nippet til at kalde det dyremishandling.

[QUOTE=cæsar;1181412]sakset fra hjemmesiden:
Ingredients: Corn gluten, corn oil, rice protein, peas, pea fiber, brewer’s yeast, linseed, potato protein extract, vitamins and minerals, taurine (0.15%), L-Carnitine, Vitamin E, linoleic acid (6.40%)

Feeding Guide by Weight for Adult Cats:
4.5 to 6.5 lbs. – 1.4 to 1.8 oz. of kibble
6.5 to 11 lbs. – 1.8 to 2.8 oz. of kibble
11 to 15 lbs. – 2.8 to 4.2 oz. of kibble
Gestation – 3.5 to 4.2 oz. of kibble

Feeding Guide by Age for Growing Cats:
6 to 16 weeks – 0.9 to 1.4 oz. of kibble
16 to 26 weeks – 1.4 to 2.3 oz. of kibble
26 to 52 weeks – 2.3 to 3.5 oz. of kibble

Guaranteed analysis:
Moisture – 8%
Crude protein – 33%
Crude fats – 14%
Crude fiber – 4%
Crude ash – 5.5%

Vitamins and minerals:
Vitamin A – 19000iu
Vitamin D3 (synthetic formulation) – 1250iu
Vitamin E (alpha tocopherol) – 210mg
Copper (copper suplhate pentahydrate) – 5mg

mine katte ville gå i sultestrejke :-)[/QUOTE]Måske, at Charlottes høns kan bruge det? :gruble:

Den opskrift lyder som en rigtig god gang allergi bombe.:thumbdown:

Jeg synes helt ærligt at hvis man ikke vil fodre katten som et rovdyr - så bør man hellere anskaffe sig en kanin istedet. En kanin kan blive lige så kælen og sød som en kat -
og lever godt på en sådan diet.

Så mit svar er NEJ - en kat kan ikke leve vegansk og hvorfor i al verden skulle den ?

Teresa

Altså, det minder jo lidt om Specific’s foder opbygning :wink: 33% protein og 14% fedt er efter min mening ALT for lidt at begge dele, og når man så ser på indholdet… Ja, jeg tror jo altså at når katten er en obligat kødæder, så betyder det at den bør få proteinerne fra kød. Selvom mærket selvfølgelig har tilsat forskellige livnødvendige aminosyrer mv.
Og det undrer mig ikke at læse at de får en del katte med urinvejsproblemer på den slags foder…

Så nej, jeg forstår ikke hvordan man kan få sig selv til at anskaffe et rovdyr for så at undlade at ville fodre det som et rovdyr… Der findes adskellige slags planteædere, som udgør gode kæledyr, som man kan anskaffe sig i stedet…

Tak for svar indtil videre. :slight_smile:

Jeg er udmærket godt klar over, at der nok ikke vil være mange tilhængere herinde. :wink: Men jeg tænkte bare på, om man er ‘så langt fremme’ i at kunne alt muligt, så sammensætningen af foderet egentligt vil være okay at fodre med.

Hvad sker der fx, når man udskifter kød-protein med plante-protein? Er der nogen, der ved det?

Og bare lige for at slå det fast, nej, jeg har ikke selv tænkt mig at fodre med det - jeg er bare nysgerrig. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1181439]
Hvad sker der fx, når man udskifter kød-protein med plante-protein? Er der nogen, der ved det?

Og bare lige for at slå det fast, nej, jeg har ikke selv tænkt mig at fodre med det - jeg er bare nysgerrig. :)[/QUOTE]

Jeg har selv prøvet at undersøge det før, for at se hvor vigtigt kødindholdet er vs. protein indholdet, og min konklusion er at kød og planter indeholder forskellige slags aminosyrer, da planter ofte ikke har “dem alle” hvilket kød typisk har :slight_smile: Men nogle planter indeholder dem alle (korn er ikke en af disse, men soya er)

Aha - interessant. :slight_smile:

Og så bliver der noget med biologisk værdi (optageligheden) hvor kødæderne ikke får så meget ud af planteproteiner som de gør af animalske proteiner. Selvfølgelig vil de kunne overleve på ovennævnte foder, men det er ikke ligefrem det man kalder premium foder med et fint og moderne udtryk.
VH
Susanne

Nej kattens tarmsystem er for kort til at kunne optage næringsstoffer nok via planteføde. Den menneskelige udgave af veganere har svært nok ved at få dækket deres behov, B12 skal tages som ekstra tilskud, dette vitamin findes kun i animalske fødevarer, det vigtige omega 3 kan fåes via hørfrø med med tvivl om hvor godt mennesket nu kan optage det derfra. Det fåes nu engang bedst fra fede fisk. Mange mennesker kan ikke tåle gluten og uden tvivl har mange katte samme problem. Soya, som er en af grundstenene i veganerkost er endnu en allergibombe hos katte.
Bestemt, mennesket har godt af en mere vegetabilsk baseret føde, men katten er ikke bygget til at fordøje korn, majs osv., de vil komme til at lide af mangelsymptomer ligesåvel som hvis man fodrer dem med råt uden at gøre det korrekt.

Marina

Til gengæld er soya vist ansvarlig for rigtig mange tilfælde af allergi. Og når den først er opstået - så krydsallergi til andre bælgplanter. Det er en af de ting jeg af bitter erfaring helst ikke ser i mine kattes foder :frowning:

Ja, det har været kendt i mange år :frowning: Dengang i tidernes morgen, da jeg arbejdede for et allergifirma blev deres modermælkserstatning solgt på, at det var lavet på ægte mælk, hvor molekylerne var sprængt til ukendelighed i modsætning til de fleste af konkurrenternes, der var lavet på soya, som potentielt bare ville give de små børn en anden form for allergi/intolerance i stedet.

Sikke dog en omgang hø… sådan i helt bogstaveligste forstand hvad foderet angår.

Jeg forstår ikke de folk, der bliver veganere af hensyn til dyrs velfærd fx også ikke fodre en kat som det er dens natur og velfærd. Jeg er klar over, at der findes andre årsager til at vi mennesker vælger en kost, men jeg har netop oplevet dette argument hos veganere jeg kender. Jeg kan slet ikke se logikken i at hjælpe et dyr mens man skader et andet

[QUOTE=lenschow;1182158]Sikke dog en omgang hø… sådan i helt bogstaveligste forstand hvad foderet angår.

Jeg forstår ikke de folk, der bliver veganere af hensyn til dyrs velfærd fx også ikke fodre en kat som det er dens natur og velfærd. Jeg er klar over, at der findes andre årsager til at vi mennesker vælger en kost, men jeg har netop oplevet dette argument hos veganere jeg kender. Jeg kan slet ikke se logikken i at hjælpe et dyr mens man skader et andet[/QUOTE]

Nej, det er lidt bizart at man vælger at fodre så ‘unaturligt’. Men jeg kan også godt se, at det kan være MEGET svært for en veganer at skulle med at fodre med ‘almindeligt’ dyrefoder, da der jo så er dyr, der skal ofre livet, for at et kæledyr kan blive fodret - så er man jo med til at opretholde den dyre-industri, som de er så meget imod. For så ‘skader’ de jo NETOP en masse dyr - for at fodre deres eget dyr…
Det må godt nok være noget af et dilemma - set med veganerøjne. :wink: (Og nej, jeg er ikke selv hverken veganer eller vegetar - men har stor respekt for folk, der tager et så stort ansvar for dyrevelfærd og miljø osv.)

Nu er det sådan, at jeg kender flere veganere - også nogle med kæledyr. Men faktisk er det meget, meget ofte ‘rescues’ - altså dyr, de har overtaget, fordi de skulle aflives/var herreløse/manglede hjem osv.
Altså ikke dyr, som de har anskaffet sig af ‘egoistiske’ årsager - eller hvad man nu skal kalde det. :slight_smile: Håber i forstår, hvad jeg mener. :wink:

Jeg tror dog ikke, at nogen af mine bekendte har fodret KATTE med vegansk foder. Jeg kendte dog engang én, der fodrede sin HUND med vegansk foder - dog ved jeg ikke, om det var 100% af kosten, der bestod af det. Men hunden var i hvert fald glad og rask og levede længe.

Der er også stor forskel på hunde og katte ernæringsmæssigt. Ja jeg har også respekt for de venner jeg har der har taget den slags valg, og har også selv levet som vegetar og gør det stadig ind imellem og kommer nok også til det igen helt. Men mine katte kommer aldrig til det. Jeg kan personligt ikke gøre en ting ved min kost for at hjælpe nogle dyr og samtidig skade mine egne. I stedet kan jeg købe sin barf et ordentlig sted. Jeg vil så også sige at jeg ikke kender nogle hverken buddhister eller veganere, som ikke fodre deres katte med kød. Buddhisterne jeg kender siger bønner over kødet før de får det fx.

Som jeg læser get skiver de at nogle katte kan leve vagansk, men synes de tager mange forbehold… Synes også det er rigtig dumt, man behøver jo ikke prøve alt bare fordi man måske kan. Der står også de bruger noget syntetisk fremstillet taurine, det lyder ikke lækkert… Hellere vælge at fodre med med kød fra en økologisk producent eller privatpersoner hvor man ved dyrene har det godt, hvis man går så meget op i det…

Men som jeg læser det, anbefaler de heller ikke direkte at fodre en kat vegansk:
“we recommend that you mitigate the risk of urinary tract problems by feeding males cats only a 25-75% vegan diet and females a 50-100% vegan diet.(…)Our mission is to reduce suffering as much as possible through reducing dependancy on meat products for your companion animals, but at the same time, we also have great concern for the overall health and well-being of cats who are prone to urinary tract problems. We do not believe in making companion animals suffer through recurring health complications simply because we’d like to feed them an exclusively vegan diet”.

“dependancy on meat products”? Det rabler da for dem, det lyder nærmest som om de betragter kød som et narkotikum. I så fald er der rigtig mange narkomaner i dyreriget. Det næste bliver vel, at de vil lære hajer at leve af tang?