Kan en kat være født med for lang tunge?

Min den yngste dreng Bolle-Å, rækker altid tunge… Han fejler ikke noget, men når han slapper af, kommer tungen ca en cm frem.

Har tænkt på, om han gør det med vilje, eller om det er noget, der bare er blevet en dårlig vane. Når jeg tager billeder, er der altid en lille lyserød tunge med på billedet…

Det generer ham ikke, og ser nu sødt ud. Jeg er bare nysgerrig…

Skal há taget nogen flere billeder af ham, så i osse kan se ham.

Han er Coon/huskat blanding…

Jeg har en gang set en huskat som havde skævt bid, og derfor altid havde tungen hængende ud af munden.

Det var en kæbe/bid-skævhed.

Så har jeg godt nok mange misser med for lang en tunge;o))
Hans Otto er undskyldt, for han mangler begge hjørnetænder i undermunden, så han går næsten altid med en halv tunge hængende ud af munden.
De små killinger gør det også tit, det er vist kun Leopold, der ikke gør sådan.
De ser lidt bøvede ud når de gør det, men så snart de mærker min pegefinger på tungen, hapser de den ind i munden.
Knus Elin

Ninja gør det også, det ser så kært ud, men hun trækker den også til sig hvis jeg sætter en finger på hendes tunge…ss

jeg har faktisk selv tænkt på om der var nogen god forklaring på hvorfor de gør det, for Ninja er den eneste af mine der gør det, men ved at min mors hunkat også gør det så det er temmelig udbredt tror jeg…s

min gamle kat Tabby gjorde det altid :slight_smile:

den kom laaaaaaaangt frem… tror mange mange katte har det…

det er ultra kært på billeder -wehuu

Så er det nok bare en dårlig vane måske…
Første gang han gjorde det, kom jeg sådan til at tænke på en af mine ynglings “Pixie” bøger, fra da jeg var lille: Katten med den ternede tunge.
Det var sådan en lille sort kat, med en rødternet tunge, og jeg elskede den historie-tihi

Min gamle huskat Mussi gjorde det. hun var 25 år:-) Og tandløs:-)

Det kan skyldes mange ting…og èn af dem…dårlig mundhule/tandkød.
Kig ham i munden …det er nemt at få vished og forhåbenlig få den ting radèret af vejen
Brita

Det var osse min første tanke. Så han er undersøgt, og dyrlægen fandt ingen ting som der kunne være til grundlag for det.

Dyrlægen havde aldrig hørt om: Født med for lang tunge. Men så tænkte jeg, måske han aldrig har haft kat, så han ikke havde nogen erfaring…
Og han grinede lidt, da jeg spurgte om det…-høhø

Tænkte garvede katteejere, nok havde mere erfaring…

Sjovt nok, når jeg nu tænker tilbage, havde jeg engang en kat der udelukkende sad med tungen hængende ud af halsen, når jeg skulle tage billeder af ham. -tihi

Skal se om jeg kan finde nogen af ham og scanne dem ind… Det var laaang tid før computere og digital alderen…

Som regel skyldes det, at kattens bid ikke er helt optimalt…
Min ene kat gør det samme - fortænderne mødes i stedet for at de øverste ligger lidt udenfor de nederste…
Kattens bid og evne til at spise, dræbe eller holde fast er ikke på nogen måde påvirket… men det gør katten lidt mere disponeret for at række tunge.

Min kat gør det så kun, når den hygger sig meget :slight_smile:

Ninja har også fået tjekket tænderne, det har de alle 5 og de fik alle ros for deres flotte tænder, men hvad faen, bare det ikke er generende ss