Kan han være syyyg?

Nu har jeg jo lige fundet ud af at min store hankat ikke bare blødte fra riften i næsen - men at han faktisk hele dagen har haft blødt når han tissede…
Det tyder jo på en omgang blærebetændelse - det har vi lige været igennem med den lille :S

Men nu kom jeg til at mærke på ham… Sådan rigtigt… Og han virker egentlig tyndere end han plejer…
Han har kastet op de sidste 14 dage - max en gang om dagen - og det har altid været når han lige har spist, og jeg har bare troet det har været fordi han spiste for hurtigt… Men… Kan han være SYG???

Føler mig helt tåbelig for ikke at have tjekket ham før - men han virker frisk, og hopper rundt og opfører sig som han plejer - bortset fra at han bløder… :ked:

Har du fået ham tilset af dyrlægen?
Hvis ikke, vil det måske være en god idé :?

Rigtig god bedring med ham.

Nej, han har ikke været ved dyrlægen… min kæreste mener jeg er lidt for hysterisk med det - så jeg må først tage til dyrlæge mandag :expressionless: Men det tror jeg altså ikke jeg bare kan vente på - ved godt at jeg desværre skal tage fri i morgen og finde en der kan køre mig… Men alligevel…

Men det er også mere - hvad skal dyrlægen kigge efter? Hvad kan det være? Er det bare en blærebetændelse, eller har opkasten noget at sige?
Han kaster kun op når han har spist meget, og hunkatten har været der - for så spiser han nemlig hurtigere…

Dyrlæge nu vil jeg sige. Det kan være fra alt til ingenting, men er katten syg så bør den tilses af en dyrlæge :slight_smile:

Og hvis jeg var dig så ville jeg prøve at tage noget urin og afføring med og eventuelt opkast hvis du kan komme til det.

Hvis det “bare” er noget urinvejs-noget så kan dyrelægen så vel se det i mikroskop.

Ja nogle kalder også mig hysterisk - men hvis min kat blødte når den tissede så var jeg strøget ud af døren. Jeg ville også blive forskrækket hvis det havde været mig der havde tisset blod.

I dette tilfælde vil jeg mene ordsproget “hellere en gang for meget end en gang for lidt” passer ret godt.

Det ville være noget andet hvis det var en mild halten eller sådan noget. Så kunne man godt give det et par dage for at se om det gik i sig selv igen.

Jeg ønsker dig og missen alt godt og krydser fingre for jer :slight_smile:

Hvis han tisser blod på den måde du har beskrevet (og har andre symptomer), så skal du altså tage afsted INDEN weekenden, i min mening… Det lyder akut og ikke spor sundt.
Jeg er ikke selv særligt hysterisk og render ikke sådan lige til dyrlægen fordi katten nyser eller lign., men blærebetændelse er ikke rart at have, og tisser katten blod er det altså alvorligt. Uanset om det er blærebetændelse eller noget andet.

Det er altid en god ide at veje kattene regelmæssigt,jeg gør det en gang om måneden og noterer det ned i en kalender,for på den måde er det let at se om de holder vægten nogenlunde.
Desværre er kattene rigtig gode til at skjule at de er syge,både lidt og meget,men uanset hvad så påvirker det næsten altid appetitten og kender man vægten i forvejen,er det let at se om der skulle være noget galt…
Jeg ville bestemt tage missemanden til dyrlægen,for det lyder som om at han har været skidt tilpas i et stykke tid…
Rigtig god bedring med ham :slight_smile:

Jeg synes du skal ringe til dyrlægen i morgen og beskrive hvordan han har det. Også hvordan hans pels ser ud, om den er mat eller kedelig eller er fin nok.

Min kat havde også tabt sig uden jeg havde set det helt, vi troede bare det var fordi han legede mere og andre underlige forklaringer der på, så man behøver ikke være en dårlig duremor bare fordi man ikke opdager det med det samme! Som Hanne siger så er katte gode til at ‘gemme’ at de er syge.
Men forresten et godt råd det med at veje dem regelmlæssigt!

*Men… Kan han være SYG

Ikke kan være, men ER…

***min kæreste mener jeg er lidt for hysterisk med det - så jeg må først tage til dyrlæge mandag ***

Vil du godt tage et eller andet og slå ham meget hårdt oven i hovedet med…

Og i øvrigt, så kan du hilse ham og sige, at det er komplet uacceptabelt, at han mener sig berettiget til at ville bestemme hvornår et andet voksent menneske bringer et sygt dyr til dyrlæge…

Noget nyt om katten? Og hvad sagde dyrlægen?

Hejsa…

Så har jeg været en tur til dyrlægen med ham. Vi prøvede en anden end sidste gang, og han var bare så sød.
Han mente vi skulle give Emil noget andet mad - også “rationere det”, da han mente Emil virkede lidt tyk i det :stuck_out_tongue:
Han tog nogle prøver på ham, og gav en indsprøjtning.

Det var blærebetændelse og begyndende urinvejssten. Vi har aftalt at nu bruger vi det her mad, også får han medicin.

Vi snakkede om at han skulle kastreres, men dyrlægen mente vi blev nødt til at vente og se, da det åbenbart kan forværre det hvis han er en kat med tendens til urinvejssten.

[quote=Abaddon;291882]
Vi snakkede om at han skulle kastreres, men dyrlægen mente vi blev nødt til at vente og se, da det åbenbart kan forværre det hvis han er en kat med tendens til urinvejssten.[/quote]

Pgr influenza kan jeg ikke få min hjerne til at fungere ordentligt…
Men lige den der udtalelse fra dyrlægen er ikke korrekt!
Håber der kommer andre på banen, med lidt klarere hjerner, som kan give dig forklaringer og links :slight_smile:

Da jeg startede som opdrætter mente man at kastration især i for tidlig en alder kunne være med til at fremprovokere urinvejskrystaller og sten. Det ved man i dag ikke er rigtigt.
Vi kastrerer jo rask væk vore små drenge inden de flytter hjemmefra.
Enten er dyrlægen ikke opdateret eller også mener han at man ikke med godt resultat kan operere en syg kat.
Nogle gange hører man ordene men overser den fulde betydning af dem enten fordi den ikke bliver udtrykt eller fordi man er så bekymret for katten at man ikke opfatter og husker alt hvad der bliver sagt og da slet ikke har åndsnærværelse til at få stiller opklarende spørgsmål.

[quote=Babette;292296]Enten er dyrlægen ikke opdateret eller også mener han at man ikke med godt resultat kan operere en syg kat.
[/quote]

Fair nok, at han ikke vil lægge en syg kat i narkose for noget, der ikke er sygdomsrelateret - en kastration kan godt vente lidt. Men selvfølgelig skal katten kastreres og med det rette foder behøver der aldrig mere komme nogen problemer med hans urinveje :slight_smile:

Hvis nogen stadig skulle være i tvivl, er det “rette foder” i mine øjne vådfoder, vådfoder, vådfoder - katten får garanteret ikke nok væske og systemet skal skylles igennem hver dag for at undgå problemer :slight_smile:

[quote=Abaddon;291882]
Vi snakkede om at han skulle kastreres, men dyrlægen mente vi blev nødt til at vente og se, da det åbenbart kan forværre det hvis han er en kat med tendens til urinvejssten.[/quote]

Det er absolut noget sludder!!!
Der er lavet større undersøgelser af det i USA.
Bed din dyrlæge læse lidt op på emnet.

Jeg har forsøgt at finde noget om det på nettet. Jeg kan kun finde sider hvor der står det han sagde - nemlig at katte der er kastreret lettere får urinvejssten…

Det er der med garanti også mange dyrlæger der skriver.

Naturligvis får dyrlægerne flere kastrater end fertile med urinvejssten - simpelthen fordi der findes langt flere kastrater.

Prøv at læse her - der er beskrevet en undersøgelse, der er lavet.
Her står bl.a.:
Lower urinary tract disease in cats is caused by a wide variety of factors such as diet, water intake and stressors. The diameter of the male urethra is no smaller in EAA cats than in intact cats. Age at altering does not influence risk of urinary tract disease; in fact, one study showed a lower risk of urinary tract obstruction in EAA male cats. Several long term studies have been performed to assess health risks of EAA. These studies confirm that EAA is not associated with any increased risk of disease, but rather is associated with a lower risk of some diseases (such as asthma and gingivitis).

Det er en meget anerkendt organisation af dyrlæger, der står bag her - en række dyrlæger, som jeg har langt mere tillid til end diverse tilfældige danske dyrlæger.
Send meget gerne linket eller lav et print til din dyrlæge :slight_smile:

[quote=Felis;291586]*Men… Kan han være SYG

Ikke kan være, men ER…

***min kæreste mener jeg er lidt for hysterisk med det - så jeg må først tage til dyrlæge mandag ***

Vil du godt tage et eller andet og slå ham meget hårdt oven i hovedet med…
og giv ham et rap fra mig også!

Og i øvrigt, så kan du hilse ham og sige, at det er komplet uacceptabelt, at han mener sig berettiget til at ville bestemme hvornår et andet voksent menneske bringer et sygt dyr til dyrlæge…[/quote]
Helt enig!
Har du også i sinde at lade ham bestemme, hvornår evt. fremtidige børn skal til lægen, hvis de er syge?

Spørg ham også, om han også ville vente med at tage til lægen, hvis han selv tissede blod?

For øvrigt kan du risikere, at katten begynder at tisse uden for bakken, fordi den forbinder den med smerte. Når man har blærebetændelse, føles det nemlig som at tisse glasskår.

Det er rigtig dejligt at høre, at den lille kat kom til dyrlægen og fik påbegyndt behandling. Som det er blevet nævnt, vil det være en god ide nu efterfølgende at give den en masse vådfoder, da katte er dårlige til at drikke nok, hvilket medfører urinvejsproblemer. Det kan også hjælpe at anskaffe en vandfontæne.

Min forargelse var ligeledes stor over kærestens holdning. Desværre får menneske-mænd yderst sjældent blærebetændelse - han ville ellers have god af at gå en forlænget weekend og tisse glasskår, det er SÅÅÅ smertefuldt :frowning:

Min kæreste har så faktisk haft blærebetændelse - hans svar var egentlig bare “ja, det gør da ondt når man pisser, men man overlever jo”.
Han har så generelt et helt andet syn på katte/dyr end mig - Men det virker til han er ved at vænne, det er da ham som giver Emil medicinen ihvertfald :slight_smile:

Jeg er ikke så godt til engelsk, men jeg må indrømme at jeg er lidt forarget over at danske dyrlæger ikke ved sådan noget!