Kan ikke finde vandspejlet

Jeg har lige fået min ene kat hjem fra dyrehospitalet. Hun blev akut indlagt i søndags, fordi hun havde kastet galde op i nogle dage og langsomt spist mindre og til sidst slet ikke. Ville heller ikke drikke. Hun var meget afkræftet og dehydreret, da hun blev indlagt og blev derfor lagt i væskebehandling. Blodprøver viste at hun havde bugspytkirtel betændelse, så hun fik også antibiotika.

Hun fik det hurtigt bedre og begyndte at spise. Blodprøven viste let forhøjede nyre- og levertal. Ingen forhøjet stofskifte, ingen sukkersyge, ingen andre ting - så vidt jeg ved. Så jeg fik hende med hjem idag.

Men jeg syns stadig, hun virker syg eller at der er noget i vejen. Hun spiser fint, men hun har stadig problemer med at drikke. Hun vil gerne og gik flere gange hen til vandskålen, men det er som om hun ikke kan finde vandspejlet - altså der hvor vandet starter. Hun sænker langsomt hovedet lidt, hæver det igen og går ikke rigtig igang med at drikke. Så tager hun forpoten ned i vandet og kører igennem vandet med den. Som om hun vil fjerne noget på overfladen eller hva ved jeg. Det er helt frisk vand og jeg har prøvet med en anden skål også, og sågar stillet et glas med vand på bordet - hun har altid haft en forkærlighed for mine drikkeglas. Men resultatet er det samme. Hun drikker ikke af det og går til sidst.

Er der nogen af jer, der har set eller hørt om sådan en adfærd og kan komme med bud på hvorfor hun gør sådan?

Måske hun har kvalme? Det synes jeg ofte er årsagen til katte værger sig fra både vand og mad. Specielt, hvis hun ikke er på toppen i forvejen. Prøv at snak med din dyrlæge i morgen om det er en mulighed og om du evt kan få noget primperan til hende :slight_smile:

Hvis hun spiser godt, ville jeg prøve at give noget vådfoder rørt op med vand og se om det er bedre. Bare hun får sin væske, er det jo ligemeget hvordan :gruble:
Men det lyder sært. Jeg ville også tage en snak med dyrlægen.

Giv hende evt med en engangssprøjte

Jeg tænker, om hun evt kan være stiv i nakken, siden hun ikke vil bøje hovedet helt ned til vandet:?

Prøv at vende bunde i vejret på en stor skål og stil en lille skål med vand ovenpå. Så skal hun ikke bøje sig så langt ned.

Stiv i nakken ? Hvordan det, eller hvorfor? Tænker I på gigt?

Hvis hun havde kvalme, så ville hun vel heller ikke spise? Hun spiste jo fint igår og også her til morgen.

Jeg gav hende vand med engangs sprøjte igår aftes, for at være sikker på, at hun fik væske nok. Men hun sku jo gerne tv drikke selv, for jeg kan ikke være døgn sygeplejerske.

      • Updated - - -

Jeg kan iø ikke få fat på dyrlægen idag. Hun er ikke på arbejde. Og vil ikke snakke med de to andre på klinikken, for dem har jeg dårlig erfaring med.

Hva gør man så…

Jeg kommenterer denne ene sætning, der måske kunne tyde på en stiv nakke. Der kan være mange grunde til, at hun ikke bøjer hovedet helt ned til andet - præv at løfte vandskålen, som det er blevet foreslået.

Din kat kan have nogle smerter i nakken / ryggen eller resten af kroppen som du ikke lige kan se.

Jeg har selv engang forsøgt med triket med at stille vandskålen højt, og det hjalp.

Så prøv det, det kan ikke skade.

Jeg tror dybest set hun mangler lysten til at drikke - nok fordi hun har det alment skidt.
Som jeg forstår dit indlæg, er det også det indtryk du selv har?

Du kan prøve både med ekstra væske på vådfoder, hvis hun vil spise det - eller købe noget kattemælk og se om det glider bedre ned.

Men hun skulle meget gerne blive sig selv i løbet af dagen

Lige lidt update…

Katten har det tilsyneladende fint, men vil stadig ikke drikke selv. Hun er blevet sit gamle selv (så nogenlunde) og har også været lidt ude i forårsvejret. Hun spiser ok fint - og det fra en meget lav skål, så tror altså ikke, hun har noget med nakken. Vandskålen er højere. Jeg skal dog holde lidt øje med hende og sætte hende hen til madskålen ind imellem for at “minde hende om” at spise. Men hun har taget lidt på og er lidt rund på maven, så det går da den rigtige vej.

Men som sagt vil hun stadig ikke drikke vand. Tror ikke det er manglende drikketrang, for hun går derhen og prøver (som beskrevet før). Nogle gange får hun lige drukket en smule, men dropper det så og går. Så kommer hun igen kort tid efter og forsøger igen og virker lidt hvileløs. Går ud i brusenichen og prøver, hen til den ene vandskål og den anden. Når hun giver op og går hen og lægger sig på en stol, så giver jeg hende lidt vand med engangssprøjten.

Syns det er noget underligt noget. Kan ikke finde en forklaring. Jeg sørger altid for frisk vand. Har prøvet at hælde kogt vand oveni, så temperaturen er mere behagelig. Har prøvet med kildevand også. Men det hjælper ikke. Samme opførsel.

Har ikke fået snakket med dyrlægen endnu. Har læst lidt på nettet og kan forstå, at der er mange (især maine coon og skovkatte - min er halv skovkat), som kan finde på at stikke poten i vandet og lege med det. Så det er ikke det, der nødvendigvis er et problem. Mere det, at hun ikke vil drikke vandet.

Titte - Øj, havde jeg en kat der ikke havde kunnet drikke så længe så havde jeg for længst kontaktet dyrlægen! Trods vådmad kunne jeg da forestille mig at hun var ret dehydreret nu her? :slight_smile:

[QUOTE=TitteH;1041383]Lige lidt update…

Katten har det tilsyneladende fint, men vil stadig ikke drikke selv. Hun er blevet sit gamle selv (så nogenlunde) og har også været lidt ude i forårsvejret. Hun spiser ok fint - og det fra en meget lav skål, så tror altså ikke, hun har noget med nakken. Vandskålen er højere. Jeg skal dog holde lidt øje med hende og sætte hende hen til madskålen ind imellem for at “minde hende om” at spise. Men hun har taget lidt på og er lidt rund på maven, så det går da den rigtige vej.

Men som sagt vil hun stadig ikke drikke vand. Tror ikke det er manglende drikketrang, for hun går derhen og prøver (som beskrevet før). Nogle gange får hun lige drukket en smule, men dropper det så og går. Så kommer hun igen kort tid efter og forsøger igen og virker lidt hvileløs. Går ud i brusenichen og prøver, hen til den ene vandskål og den anden. Når hun giver op og går hen og lægger sig på en stol, så giver jeg hende lidt vand med engangssprøjten.

Syns det er noget underligt noget. Kan ikke finde en forklaring. Jeg sørger altid for frisk vand. Har prøvet at hælde kogt vand oveni, så temperaturen er mere behagelig. Har prøvet med kildevand også. Men det hjælper ikke. Samme opførsel.

Har ikke fået snakket med dyrlægen endnu. Har læst lidt på nettet og kan forstå, at der er mange (især maine coon og skovkatte - min er halv skovkat), som kan finde på at stikke poten i vandet og lege med det. Så det er ikke det, der nødvendigvis er et problem. Mere det, at hun ikke vil drikke vandet.[/QUOTE]

Var det min kat, ville jeg være meget bekymret over det jeg har fremhævet.
Hvor i landet bor du - og hvor var hun indlagt?

Jeg ville besøge en rigtig kattedyrlæge, hvis det var min kat - for noget er galt og jeg kunne godt have mistænkt, at det er mere alvorligt end som så …

Hvor gammel er katten :?

Jeg tror, at katdoktor Pia Bisgaard er den kattedyrlæge, der er nærmest dig…

www.katdoktor.dk

Hun er på Århus Dyrehospital. Bedre findes vist ikke. Jeg leder ikke efter en anden dyrlæge.

Ja, jeg har også snakket med dyrlægen 1 gang om det, at katten ikke ville drikke. Og hun sagde, at jeg skulle prøve med kildevand eller at hælde en smule vådfoder i drikkevandet, og så om katten så ville drikke. Det hjælper ikke, så nu skal jeg ha snakket med dyrlægen igen. Kan jo ikke rende hende om dørene konstant. Hun har også andre patienter !

Jeg synes ikke, at katten virker syg og hun er bestemt ikke dehydreret - hvis du havde læst hele tråden, så ville du også vide, at jeg giver hende vand med engangssprøjte, og det er mange gange i døgnet. Udover det, kan du også læse, at hun får vådfoder med ekstra vand i, så der er rigelig vand til hende.

Ergo problemet er ikke, at hun er syg, men at hun ikke vil drikke SELV. For så er hun afhængig af mig til at være hjemme hele dagen og stå op om natten og give hende vand, og det kan jeg selvfølgelig ikke blive ved med.

[QUOTE=TitteH;1041519]
Ergo problemet er ikke, at hun er syg, men at hun ikke vil drikke SELV. [/QUOTE]

Du kan jo prøve at vende den om:
Hvis hun ikke vil drikke selv, er hun syg.

Jeg siger også kun, hvad jeg selv ville gøre - hvad du gør, er naturligvis op til dig :slight_smile:

[QUOTE=TitteH;1041519]. Det hjælper ikke, så nu skal jeg ha snakket med dyrlægen igen. Kan jo ikke rende hende om dørene konstant. Hun har også andre patienter !

[/QUOTE]
Jeg er enig med de andre i selve meningen om katten. Men jeg griber lige fat i denne her, for den forstår jeg ikke. Dels synes jeg bestemt ikke det er at rende på dørene at henvende sig med et problem. Og dels betaler man jo som regel hos dyrlægen for deres tid.
Min personlige erfaring er, at dyrlæger snarere er trætte af folk, der kommer for sjældent eller/og for sent. Men dyrlæger er selvfølgelig også forskellige. :gruble:

[QUOTE=Ann R;1041533]Jeg er enig med de andre i selve meningen om katten. Men jeg griber lige fat i denne her, for den forstår jeg ikke. Dels synes jeg bestemt ikke det er at rende på dørene at henvende sig med et problem. Og dels betaler man jo som regel hos dyrlægen for deres tid.
Min personlige erfaring er, at dyrlæger snarere er trætte af folk, der kommer for sjældent eller/og for sent. Men dyrlæger er selvfølgelig også forskellige. :gruble:[/QUOTE]

Jeg kan da ikke køre 150 km hver gang bare for at stille et spørgsmål, fx hvorfor katten ikke vil drikke (og nej, vi har ingen gode dyrlæger tættere på). Så jeg ringer selvfølgelig derind. Og det tager de ikke betaling for. Ergo skal de afsætte tid til det uden anden betaling end det, jeg har betalt for behandlingen, da jeg havde katten derinde.

      • Updated - - -

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1041524]Du kan jo prøve at vende den om:
Hvis hun ikke vil drikke selv, er hun syg.

Jeg siger også kun, hvad jeg selv ville gøre - hvad du gør, er naturligvis op til dig :)[/QUOTE]

Hun er da ikke nødvendigvis syg, fordi hun ikke vil drikke vand :? Der er mange katte, der ikke er så vilde med at drikke vand fra skåle og indendørs i det hele taget - prøv at google det. Men grunden til bekymring er set i sammenhæng med, at katten tidligere godt har villet drikke og at hun er gammel og at hun lige har været alvorlig syg og har lidt nyreproblemer. SÅ er det selvfølgelig et problem, at hun ikke vil drikke, fordi det er vigtigt, at hun får rigeligt med vand.

Nej, hun er “syg” (aka, der er noget galt) fordi hun gerne vil men ikke kan! Ellers opsøgte hun jo ikke vandet sådan?

(Og jeg havde læst det med engangssprøjten - jeg foreslog det selv oprindeligt)

Om Århus Dyrehospital er de bedste - altså, de er da nok meget gode. Men hvor bor du da siden der ikke er en bedre dyrlæge i en omkreds af 150 km?

Hun vil gerne drikke, men kan af en eller anden grund ikke. Om du så definerer det som sygdom eller ej, så er det altså et problem for din kat. Du siger jo selv at hun prøver, stopper, går i brusenichen, prøver,går hvileløst rundt. Er det ikke synd for hende, synes du?