Kan katte drømme?

…ja kan de egentlig det? Er de…mentalt i stand til det, eller hvad man skal sige?

Jeg diskuterede det med en ven idag. Jeg mener klart ja… Hun var ikke sikker. Men det er da noget, der må være blevet undersøgt? Eller hvad? :slight_smile: Nogen der ved det?

Tarzan ligger tit og spjætter med alle 4 ben, når han sover…

Haylee siger lyde og piver nogle gange, når hun sover…

Gwendo siger suttelyde - jeg er SIKKER på, han drømmer om sin mors mælkebar :klapper:

Drømmer jeres katte? :slight_smile:

Jeg ved ikke om der er laver undersøgelser om det, men ifølge min overbevisning behøves det heller ikke :slight_smile:

Mine misser drømmer også. Kaya er nok den der drømmer mest højlydt, men hun både knurrer og miauer i søvne :slight_smile: Men der er spjæt, smasken, piven og alt der i mellem når mine sover, så jeg er ikke i tvivl :slight_smile:

Mine gør. Og her laver Luka os smaske lyde i søvne…

De stor knurre og mijaver så, Quinci smasker så os kan jeg høre :wink:

Der ER faktisk lavet undersøgelser om det. Jeg læste om en engang i en oldgammel Lademann bog (mener den hedder Vor Forunderlige Verden, og jeg ved jeg har den et sted her…) - jeg husker endda billedet fordi det var så KLAMT - en kat med elektroder i hjernen - men altså der havde forskere fundet ud af at blokere for det center der gør at man bliver liggende når man drømmer. Og så kunne de se at når katten trådte ind i REM-søvnen så rejste den sig op og fangede usynlige mus osv.

Så jo. Katte drømmer. Og det er bevist :slight_smile:

Jeg mener også helt sikkert, at de drømmer. Men i hvilken form det er, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Men mine ligner godt nok nogen, der fanger nogle lækre mus :høhø:

Ved heller ikke om det kan “bevises” sådan… men jeg kan kun svare fra mig egne, min drømmer rigtig tit, også nogle gange mange voldsomme.

Kyra - ved ikke om hun drømmer at hun er en meget farlig løve der lever ude i det fri, men hold da op hvor kan hun brøle og løbe med alle 4 ben i vejret mens hun både spinder og væser…

Angus - ja han ligger ofte og piver når han sover, engang imellem går benene i selvsving, men for det meste er det pivelyde der kommer fra ham og små spjæt med hele kroppen

Kurt - ja ved sku ikke helt hvad han drømmer - piger måske hehe… hans øre kan næsten snore helt rundt når han er langt væk, og så smiler ham mens han sover, og halen får også en omgang ofte.

Så ja helt klart katten drømmer, og jeg tror helt sikker at de drømmer lige ofte som mennesker gør :slight_smile:

Ja, naturligvis drømmer de - det kan man da tit se.

Og mon ikke det er lidt ligesom vores drømme, hvor dagens indtryk bliver blandet op med gamle oplevelser, sådan at der kommer noget helt nyt ud af det?

Fordi vi mennesker tænker på den måde, vi nu gør, prøver vi bagefter at huske vore drømme og måske få dem til at passe ind i vore egne små kasser. Men om kattene gør noget lignende - ja, det ved de nok kun selv. :slight_smile:

Min drømmer- og det gør min mors hunde i øvrigt også, så tror de fleste dyr drømmer :slight_smile:

Silke er så skøn når hun ligger og drømmer. Hun kommer med nogle ubeskrivelige lyde som jeg aldrig har hørt hende sige i vågen tilstand, smasker og nogle gange kører benene for fulde hammer på hende…
Ville ønske jeg kunne se hvad hun drømmer om men jeg må nøjes med at få mig et billigt grin.

Margrethe snoooorker - men ligger ellers ret stille når hun sover…
Ruth der imod - cykler, mijauer, knurrer … og en gang troede hun at hun var på kattebakken - hun havde ihvertfald lavet en fin våd plamage i sofaen :smiley:

Jeg tror skam også at kattene drømmer. Men jeg TROR ikke (aner det jo at gode grunde ikke) de husker deres drømme når de vågner, på samme måde om vi kan…:gruble:
Hmm… og dog!!! Gucci har det jo med at sove tungt for så at vågne op og gå til Balloo og…ehmm…hoppe på ham og prøve at parre sig!! Sååå…ehmm…sexdrøm måske??? SLEEEEEEEEMMER katten:klapper:

Jeg er dog slet slet ikke i tvivl om at mine kræ drømmer… De har BARE travlt nogle gange… Det er med spjæt, haleklask, smask og MASSER lyde:LOL:

Jeg er slet ikke i tvivl om at Oliver drømmer… :slight_smile:

Han smasker, snakker og laver små spjæt med benene når han sover… Han har sågar en gang haft mareridt, hvor han fløj op af frugtskålen (:tihi:) knurrende, med tyk hale… Så måtte han lige ha lidt nus…

Så ja jeg er ikke i tvivl om at katte drømmer…:slight_smile:

Der har været studier omkring dette med EEG, som læser hjerneaktivitet.
Under REM søvnen har katte det, som også ses hos mennesker. Der er aktivitet og tit fulgt af bevægelser med nerver, knurhår, osv…Så, yes, de drømmer…:høhø:

KLIK HER (REM Sleep in Cats)