Kan katte svømme?

Ja, som overskriften siger: kan katte svømme?

Ja, det kan de - faktisk kan alle dyr svømme. Men de fleste katte vil nok helst være fri, selvom der er eksempler på katte, som ganske frivilligt tager svømmeture.

Ja det kan de godt, og er faktisk gode til det… De ved det bare ikke :wink: for det kræver jo man frivilligt bliver våd :slight_smile:

Det kan høns altså ikke :wink:

Undtagen menneskeaber!
Har engang set en dokumentar med orangutan’er, der meget, meget forsigtigt balancerede over en flod vha trædesten - fordi de kan faktisk ikke svømme…

Men de kan åbenbart lære det, ligesom mennesker:

http://www.pawnation.com/2010/06/30/see-the-amazing-swimming-orangutan/

[QUOTE=Ann R;912833]Undtagen menneskeaber!
Har engang set en dokumentar med orangutan’er, der meget, meget forsigtigt balancerede over en flod vha trædesten - fordi de kan faktisk ikke svømme…

Men de kan åbenbart lære det, ligesom mennesker:

http://www.pawnation.com/2010/06/30/see-the-amazing-swimming-orangutan/[/QUOTE]

Præcis - dyr har jo et eminent overlevelsesinstinkt, der træder i kraft - så alle dyr kan svømme HVIS de skal (også høns, Luise :wink: se fx her: http://chikensrulehere.tumblr.com/) Ok, har læst en artikel om, at gorillaer ikke kan, men da både orangutanger og chimpanser kan, mon så ikke også en gorilla kan …? Hov - det er vist heller ikke bæltedyr, som kan svømme …

Nej orangutang’er skulle netop normalt IKKE kunne - som der står vil de normalt drukne. Lidt som mennesker :slight_smile:

Og det er nok det samme med gorillaer - men spørgsmålet er, om ikke de fleste af dem nu alligevel ville kunne svømme, hvis de blev tvunget … Nå, det er jo ren teori, med mindre vi fiser til Borneo og kyler nogle orangutanger i vandet :slight_smile:

Onde kvinde! :wink:

Jeg ledte lidt. Der er en masse videoer af den samme abe der svømmer med et menneske - godt nok mest ved at sidde på ryggen af hende :wink: . Men jeg fandt en artikel - ved ikke om den er troværdig, men her stod:

I called the mammal curator of the Rio Grande Zoo in Albuquerque, New Mexico, Tom Silva (you remember him from my “Can elephants jump” column). According to Tom, most large primates such as gorillas and orangutans cannot swim, partly because their centers of gravity are in their necks and sternums. “They sink like stones,” says Tom. He says he has seen chimpanzees swim, though.

Hvad man dog ikke lærer af at færdes i kattegrupper. :wink:

Jeg har læst et sted at kameler er det eneste dyr bortset fra primater der ikke kan svømmme. Men jeg ved egentlig ikke om det passer… altså hvorfor skulle en kamel ikke kunne svømme lisså godt som en hest eller en ko?

Mennesker kan heller ikke svømme… Jo de kan som helt små men evnen går tabt hvis den ikke holdes ved lige :slight_smile: (eller man lærer det igen selvfølgelig)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;912872]Jeg har læst et sted at kameler er det eneste dyr bortset fra primater der ikke kan svømmme. Men jeg ved egentlig ikke om det passer… altså hvorfor skulle en kamel ikke kunne svømme lisså godt som en hest eller en ko?

Mennesker kan heller ikke svømme… Jo de kan som helt små men evnen går tabt hvis den ikke holdes ved lige :slight_smile: (eller man lærer det igen selvfølgelig)[/QUOTE]

Ha - den artikel jeg linker til skriver netop at det ikke passer med kameler.
Men der er det dér bæltedyr der ikke kan og så de store menneskeaber.
Og os - som du skriver.
Jeg tænkte at det måske var med aberne som med os - at det kan læres, men det er ikke noget man kan pr automatik? Men så så jeg den udtalelse med tyngdepunktet :gruble: :gruble:

Der må være grundlag for en studietur… :smiley:
VH
Susanne

[QUOTE=Ann R;912891]Ha - den artikel jeg linker til skriver netop at det ikke passer med kameler.
Men der er det dér bæltedyr der ikke kan og så de store menneskeaber.
Og os - som du skriver.
Jeg tænkte at det måske var med aberne som med os - at det kan læres, men det er ikke noget man kan pr automatik? Men så så jeg den udtalelse med tyngdepunktet :gruble: :gruble:[/QUOTE]

Ørhm ja jeg læste jo så tydeligvis ikke linket :pose: Og deet har nu heller aldrig givet mening i mit ho’de at de ikke ku’… når snart sagt alle andre kan.

Sjovt med bæltedyret. Mon der er en “god forklaring” på hviorfor lige DE ikke kan.

Jeg har engang set en film (sikkert på Discovery eller Animal Planet) med et dovendyr der svømmede… det så godt nok sært ud fordi det jo er et dyr der plejer at “vende på hovedet” - den var ikke god til det… men den kunne lige akkurat…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;912903]Sjovt med bæltedyret. Mon der er en “god forklaring” på hviorfor lige DE ikke kan.
[/QUOTE]
Det kan de skam: “Armadillos have short legs, but can move quite quickly, and have the ability to remain under water for as long as six minutes. Because of the density of its armor, an armadillo will sink in water unless it swallows air, inflating its stomach to twice normal size and raising its buoyancy above that of water, allowing it to swim across narrow streams and ditches.”
Sakset fra: Armadillo - Wikipedia
VH
Susanne

Og dovendyr kan jo også flyve!
http://www.youtube.com/watch?v=YpfAYSqDdyg
:tihi:

Min far kunne ikke svømme, indtil han blev smidt ud fra et containerskib midt ude i sejlrenden :uha:
:lol: :lol:

Jeg tror, at de fleste kan, hvis de skal.

[QUOTE=DK Blackangel;912929]Min far kunne ikke svømme, indtil han blev smidt ud fra et containerskib midt ude i sejlrenden :uha:
:lol: :lol:

Jeg tror, at de fleste kan, hvis de skal.[/QUOTE]

O.o Du godeste da! Jeg var ved at drukne i en sv
ømmehal som barn fordi min svømmelærerinde forlangte at nu kunne jeg godt svømme uden korkbælte og svømmevinger… Det kunne jeg så IKKE …

Der gik RET lang tid før jeg fik lyst til at forsøge mig igen. Og jeg kan stadigvæk ikke li’ at svømme hvor jeg ikke kan bunde. Jeg KAN godt… men jeg er ikke vild med det…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;912933]O.o Du godeste da! Jeg var ved at drukne i en sv
ømmehal som barn fordi min svømmelærerinde forlangte at nu kunne jeg godt svømme uden korkbælte og svømmevinger… Det kunne jeg så IKKE …

Der gik RET lang tid før jeg fik lyst til at forsøge mig igen. Og jeg kan stadigvæk ikke li’ at svømme hvor jeg ikke kan bunde. Jeg KAN godt… men jeg er ikke vild med det…[/QUOTE]

De mente, at nu hvor han var ansat på et skib, så skulle han også kunne svømme, så de smed ham over bord. Skipper redede ham op, men han har kunne svømme siden.

[QUOTE=Susanne W;912909]Det kan de skam: “Armadillos have short legs, but can move quite quickly, and have the ability to remain under water for as long as six minutes. Because of the density of its armor, an armadillo will sink in water unless it swallows air, inflating its stomach to twice normal size and raising its buoyancy above that of water, allowing it to swim across narrow streams and ditches.”
Sakset fra: Armadillo - Wikipedia
VH
Susanne[/QUOTE]

Men åbenbart ikke alle arter…

the long-nosed armadillo of South America is the only armadillo species that can swim, inflating its stomach and intestine with air to improve buoyancy.

Og nej, jeg skal ikke med på en tur for at studere bæltedyr :lol: :noway:

Det lyder godt nok vanvittigt. Hvad nu hvis han var gået til bunds? O.o Brrrr… Og så i HAVET… jeg kan ikke engang gå ud af en bådebro… det der vand SUGER en til sig…