Kan katte tåle læder?

Det kan godt være, det lyder som et dumt spørgsmål, men Magic har altså lige ædt noget :uha: Og så tænkte jeg, at nogen af jer måske havde været ude for noget lignende?

Jeg har købt en drillepind med tynde læderstrimler, og Magic kan godt lide at tygge på strimlerne. Lige før lykkedes det ham så åbenbart også at bide en af dem over og æde et stykke på omkring 5 cm. Skal jeg bare regne med, det kommer ud i den anden ende?

I det hele taget kan Magic godt lide at tygge og flå i ting, så jeg har overvejet, om man kan give ham sådan nogle “kødben”, man kan få til hunde - de helt små og tynde? Eller har kattes tænder ikke godt af den slags? Jeg er godt klar over, de har forskellige behov i den retning.

Men det ville jo være rart, hvis han havde noget andet at tygge i end tasterne fra mit tastatur og den slags :S

:):slight_smile:

Umiddelbart tror jeg ikke, at der sker noget…

Jeg tænker, at mange killinger spiser en del underlige ting - og at de bare passerer igennem systemet uden problemer ??

:slight_smile:

Mht tyggeben… det har jeg ikke den store tiltro til, at han vil bruge - men hvem ved ??
:høhø:

Jeg tror ikke der sker spor ved at han har ædt læder… det har mine gjort utallige gange uden der er sket noget. Læder er jo blot dyrehud der er bearbejdet.

Mine katte åd tit en stump griseøre og lign. dengang jeg havde hunde. Man kan sagtens give ens kat “gnaveben” i form af rå griseben, kyllingeben og okseben hvis de gider æde det. Kyllinge og griseben må blot ikke være kogt eller stegt da de herved splintrer og kan give rifter i tarmene hvis man er uheldig.

han er da sulten det lille pus… han har jo ædt en ko :slight_smile:
her har misserne stumper af lammeskind og kaninskind og lege med, nemt, billigt og totalt uskadeligt legetøj

Læder er jo behandlet med diverse grimme ting i forbindelse med garvningen, så det er ikek så smart at han spiser for meget af det!
En tynd strimmel på ca 5 cm er jeg dog ret sikker på ikke vil skade ham spor - jeg tænker mere på, hvis han skulel få smag for læder tasker og den slags :slight_smile:
Pt har jeg det desværre ikke hjemme… men ellers kan du prøve at servere kaninører for ham… Det kunne godt lyde som om, han ville ælsge at gnaske på sådan et :slight_smile:
Kaninørerne, poter og haler kommer fra Dansk Kaninavlerforening og er et etisk valg mht ens kats legetøj… kanindelene er restprodukter fra pels- og kødproduktion reguleret efter danske regler… Der er ingen kemisk behandling af delene - de er først frosset ned for at dræbe evt parasitter og dernæst tørres de…
Racekatten forhandler også kaninprodukter fra Dansk Kaninavlerforening på deres udstillinger - og der er udstilling weekend. Men det er vist lidt bøvlet for dig, når du bor på Fyn :slight_smile:

Andre forhandlere har også kanindele… dog kommer disse som oftest fra udenlandske producenter

[QUOTE=Ann K;542206]Læder er jo behandlet med diverse grimme ting i forbindelse med garvningen, så det er ikek så smart at han spiser for meget af det!
En tynd strimmel på ca 5 cm er jeg dog ret sikker på ikke vil skade ham spor - jeg tænker mere på, hvis han skulel få smag for læder tasker og den slags :slight_smile:
Pt har jeg det desværre ikke hjemme… men ellers kan du prøve at servere kaninører for ham… Det kunne godt lyde som om, han ville ælsge at gnaske på sådan et :slight_smile:
Kaninørerne, poter og haler kommer fra Dansk Kaninavlerforening og er et etisk valg mht ens kats legetøj… kanindelene er restprodukter fra pels- og kødproduktion reguleret efter danske regler… Der er ingen kemisk behandling af delene - de er først frosset ned for at dræbe evt parasitter og dernæst tørres de…
Racekatten forhandler også kaninprodukter fra Dansk Kaninavlerforening på deres udstillinger - og der er udstilling weekend. Men det er vist lidt bøvlet for dig, når du bor på Fyn :slight_smile:

Andre forhandlere har også kanindele… dog kommer disse som oftest fra udenlandske producenter[/QUOTE]

Ja det kan varmt anbefales :thumbup:
Mine trolde elsker alt hvad der har med kaninlegetøj at gøre :slight_smile: De kan få flere timer til at gå med at lege med kaninpoter - og så giver det max oplevelse for ejer også, fordi de er sååå søde, når de leger katten efter kaninpoten :lol:

Tusind tak for svarene. Magic virker også, som om han har det fint nok, så jeg vil ikke bekymre mig mere om det, han slugte. Selv om det godt nok var BLÅT læder - og det har koen jo næppe været fra starten af :slight_smile:

Kaninørerne lyder som en rigtig god idé. Der er ingen grænser for, hvilke sjove sider der dukker op, når man søger på kaninører på Google :ups: men det lykkedes mig at finde et par forretninger, da jeg skrev “tørrede” foran. Jeg kan imidlertid ikke se på nogen af dem, om det er den “etiske slags”.

Findes der ikke andre steder på nettet, hvor man kan købe dem? Ellers må du sige, hvis du får dem hjem igen, Ann.

Jeg tror ikke at der findes andre steder at købe tørrede kanindele…
Det var i sin tid Dansk Kaninavlerforening, som henvendte sig til Racekatten i dønningerne af et frygteligt program om pelsproduktion i Kina… De tilbød en udvej for katteejere til at give deres katte etisk legetøj. Racekattens sprang til omgående - og man må sige at kanindelene er en kæmpesucces, der altid generer et godt solidt overskud ved salget…

Jeg rider bare med på bølgen og udnytter at jeg i et par år stod som kontaktperson mellem klubben og kaninavlerne… jeg aftager så at sige overskuddet, som ikke går til klubben… Racekatten har lige tømt lageret - og jeg må derfor vente til der en sending til mig… Men bare rolig - det skal nok komme igen. Det er nemlig alt for godt legetøj (og gufmamse) til at lade være med at sælge :slight_smile:

[QUOTE=galath;542324]
Kaninørerne lyder som en rigtig god idé. Der er ingen grænser for, hvilke sjove sider der dukker op, når man søger på kaninører på Google :ups: [/QUOTE]
:høhø: :smiley: Noget med Playboy bunnies?

Her er kanin ganske uinteressant, men minkhaler derimod - nøj, de får tæsk… Egentlig er jeg ikke vild med at købe dem, for jeg kan ikke rigtig li’ mink-avlen. Men de holder længe og kattene elsker dem SÅ meget, så jeg er gået på kompromis med mig selv… :ups:

Læderstrimlerne bliver også ødt her, så jeg prøver at finde nogen, der i det mindste er ufarvede. Hvad de ellers har været i gennem af behandling må guderne vide, men der er da ingen der lader til at blive syge af dem (7-9-13)

Blandt andet :høhø:

Jeg var jo fuldstændig fokuseret på, at kaninører var noget, katte og hunde spiste, så jeg tænkte i første omgang bare, at det var utroligt, så mange steder der solgte dem. Og haler var der også! :tihi:

Men så opdagede jeg jo, at der stod noget med kostumer på et af linkene :dokdok:

Hvor får du minkhalerne henne?

[QUOTE=galath;542349]
Hvor får du minkhalerne henne?[/QUOTE]
De sidste vist på en udstilling - jeg købte nogle stykker, for de havde tilbud. Men de har dem da flere steder. Jekas.dk, måske? :gruble:

Nu ved jeg ikke hvem der står for salget af kanin-dimserne hos Racekatten, men hvad med at kontakte enten Vivi eller Mette (Temple Bar) og spørge ?
De sidder begge i bestyrelsen og må vide det …

Hrönn… Jeg ved ikke længere, hvem der har kontakt fra Racekatten… men vi er kun os, der sælger danske kanindele… Simpelthen fordi der ikke kan produceres nok til flere…
Jeg får jo også kun, når Racekattens behov er opfyldt…
Men måske en udstiller kan overtales til at købe lidt ører, haler og poter og sende dem til Ingrid?
Jeg kan ikke helt huske priserne, men mener at ører koster 10 kr stykket…

Det link Ann nævner har pels og pelsprodukter fra Fjernøsten…

[QUOTE=Ann K;542369]
Det link Ann nævner har pels og pelsprodukter fra Fjernøsten…[/QUOTE]
:uha: :uha: :yikes:
Okay, så måtte jeg lige kigge. Og puha - minkhalerne står - som de eneste! - som dansk producerede og behandlede. Så er det jo heldigt, at det lige er dem, de forkælede kræ kan li’. Eller noget, for jeg brugte hellere kaninhaler, men de er simpelthen ikke interessante her - heller ikke de helt friske, jeg har prøvet :øhmm: Mink må lugte mere spændende, måske rovdyrlugten, jeg ved det ikke? (Jeg kan ikke lugte noget, men måske de kan…)
Jeg kan stadig ikke li’ minkavl, heller ikke den danske. Men hvad gør man ikke for kræene, og dansk minkavl er vel trods alt bedre end fjernøstlig. Deres omgang med dyr er rædsom…