Kan man gøre en kat bange for biler?

Hej Alle
Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?
Mvh
Ditte

[QUOTE=Ditte;598914]Hej Alle
Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?
Mvh
Ditte[/QUOTE]

Jeg tror, at katte som udgangspunkt er bange for kørende biler. Men de har nok lidt svært ved at bedømme, hvor hurtigt de kører, og hvis katten får øje på noget på den anden side af vejen, som den skal undersøge, så stopper den ikke ved fortovskanten og ser til begge sider, før den løber over. I stedet kan man indhegne sin have eller sin altan eller lave en løbegård, så katten kan komme ud, men ikke ud på vejen.

Næh, ingen erfaringer. Men måske et dyt, når katten er tæt på bilen?
Her på vejen skynder de fleste katte sig at smutte, når der kommer en bil, men der er en enkelt rød langhårskat, der virkelig ikke giiider flytte sin bagdel, når den ligger og hygger sig på vejen. Og det uanset om der kommer en bil eller en hund.

Jeg tror heller ikke, at det er fordi, at kattene ikke er bange for biler, at de bliver kørt ned. Men de kan blive jaget over vejen eller have en så stor trang til at krydse en vej, at de altså gør det. Og så er det nok for meget forlangt at de skal kunne ‘tolke’ bilen, dens retning, hastighed osv., som vi mennesker lærer. Kører en bil på vejen, så forventer vi jo som udgangspunkt, at den følger den side af vejen i nogenlunde stabil fart - med mindre at den blinker af, og så vil vi stadig typisk holde øje med, at den så også rent faktisk gør det. Katte hører bare ikke til på vejen. Og der er kun os til at forhindre dem i det, og det er ved at afskærme dem derfra.

Tak for interessen i mit indlæg - og er enig i jeres analyse :slight_smile:

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svare på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak :slight_smile:

Desværre tror jeg først, at en kat bliver bange for biler, når den er blevet påkørt , - - - og desværre mange gange for sent!:S

Cats og Conni

[QUOTE=Ditte;598965]T
Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?[/QUOTE]

Ja… du får mig blot ikke til at skrive om dem, hverken på åbent forum eller via PB… Jeg giver aldrig anvisninger på noget som mistænkeligt vil nærme sig dyremishandling!

Har I nogle erfaringer?

Jeg har heller ikke for vane at mishandle mine dyr, så nej - ingen personlige erfaringer… Kun dem som kendskab til og viden om indlæring giver…

På forhånd tak :slight_smile:

Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak

Ja, jeg mener sagtens, at man kan gøre en kat bange for biler.

Til gengæld kan man ikke lære den at handle rationelt ud fra sin angst, så hvis
formålet er at gøre den trafiksikker, så giver det altså desværre ingen mening.

Må jeg spørge om, hvad du selv tænker i forhold til dit spørgsmål :?

Hvis der fandtes endegyldige svar på dine spørgsmål, så ville der vist ikke være nogen døde katte i trafikken.

Så NEJ der findes ingen måder at effektivt gøre katten bange for biler på (så den med garanti ikke dør i trafikken).

JO, jeg har erfaringer. 1 kat død på trods af den var bange for biler.

Nu har jeg kun indekatte. Nemt og bekevemt.

Min barndoms kat var ret speciel. Han KIKKEDE faktisk begge veje før han gik over vejen. Det opdagede jeg 2 gange hvor jeg var ude og lufte hunden. Selvom vi var på modsat side satte han sig kikkede til begge sider og SÅ kom han over. MEN det er jo undtagelsen der bekræftiger reglen. Tror ikke de kan lære det, tror bare nogle kan og andre kan ikke, før ham havde vi mistet 2 katte til vejen. Behøver jeg fortælle de katte jeg SELV fik som voksen er indekatte :slight_smile:

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Nej!
Har I nogle erfaringer?
Nej (har indhegnet have)

På forhånd tak[/QUOTE]
Har du selv?

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg
Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.
Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?
På forhånd tak[/QUOTE]

Ja, jeg har masser af sørgelige erfaringer, og du får ikke mig til at komme med noget som helst, der kan tages som en anbefaling af fritløbende katte. :thumbdown:

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak[/QUOTE]

At man har startet en tråd betyder ikke, at man har krav på at bestemme dens udvikling og lige dette emne er endda ét, mange brugere har en endda meget stærk holdning til.

Jeg er selv én af dem, der har haft en kat, som var bange for biler - og alligevel endte med at blive kørt ned og dræbt. Så nej, herfra får du heller ikke andre råd end at sikre din kat mod trafikken ved at holde den væk derfra.

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak[/QUOTE]

Folk svarer da lige præcis på dine spørgsmål.

Sp. 1: Nej, ingen idéer til, hvordan man kan få en kat til at blive så bange for biler, at den undgår at blive kørt over af dem.

Sp. 2: Ja, en masse fritløbere, der er blevet kørt over. Det eneste, der virker, er at sikre katten mod trafikken. (Og det er sammenlagt rigtig, rigtig, rigtig mange års erfaring, som den konklusion er baseret på).

Derudover er det jo et debatforum, så man kan - udover at få råd og vejledning - også forvente at få debat. Så må man selv sortere i indlæggene og vælge det ud, som man synes, man kan bruge til noget. Man kan desuden forvente, at folk herinde altid tager udgangspunkt i, hvad der i henhold til deres erfaring er bedst for katten, og det er ikke altid, at det harmonerer med, hvad der er bedst for ejeren, set med ejerens øjne.

Jeg kan godt forstå, du gerne ville kunne trafiksikre dine katte, især med tanke på, at du selv har oplevet at miste en kat til trafikken. Min og mange andres erfaring siger, det ikke kan lade sig gøre - men i sidste ende er det helt og holdent dit valg, om du vil forsøge. Vi fortæller dig jo netop kun om vores erfaringer, som du efterspørger.

Bliver den ramt får den vel en vis respekt - både dyr og mennesker lærer som regel på den hårde måde

Nej ingen erfaringer

Nej - se herudover Ann Ks udmærkede indlæg

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;599195]Bliver den ramt får den vel en vis respekt - både dyr og mennesker lærer som regel på den hårde måde

Nej ingen erfaringer[/QUOTE]
Jeg kendte en kat, der blev påkørt to gange - Anden gang overlevede den ikke!

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak[/QUOTE]

Man kan som bruger ikke kræve bestemte svar. Et debatforum = meningsudveksling, og det betyder at man osse må finde sig i svar, som måske ikke lige harmonerer med de meninger/ønsker man selv har.

Ifølge vores vedtægter, er det ikke tilladt at rette på andre brugere …Hvis du får indlæg som bryder vores retningslinjer, er du altid velkommen til at bruge vores rapporteringssystem.

[QUOTE=Ditte;598983]Tak for interessen i mit indlæg

Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svarer på en af de to spørgsmål.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre katte bange for biler?
Har I nogle erfaringer?

På forhånd tak[/QUOTE]

Selvfølgelig kan man gøre katte bange for biler. Man kan gøre alle levende væsner bange for stort set lige hvad det skal være! Vi kan også meget hurtigt arrangere, at du på livstid bliver bange for hunde, men det er ikke sikkert, at du vil synes om behandlingen - og det er heller ikke sikkert, det vil være til gavn for dig!!
Og nej, jeg har heller ingen erfaringer på området - jeg forsøger ihærdigt at arbejde med at lave glade og trygge dyr, ikke skræmte dyr med traumer!
VH
Susanne