Kan man lære en plet at tage piller?

Jeg har Kaya, der pt får p-piller. Så langt så godt, problemet er bare det er et senarie af den anden verden, når det er tid… :surrender1:

Det foregår som følger:

Jeg knuser en pille til pulver. Opløser den i lidt sovs fra RC i portionspose så den samlede mængde svarer til en teskefuld.

For resten af flokken ikke får pille, hældes resten af posens indhold i deres skål på gulvet. Kaya står derefter på bordet og jeg holder snapseglasset, hvor hendes shot er i.
Det tager ca 15 minutter at få hende givet pille, og hun skal ikke have fået mad inden, for så skal hun ikke have noget.

Jeg har prøvet følgende før. Holde hende i nakken, og åbne munden og komme pillen i halsen af hende = fire grimme ar på mine arme. Pakke hende i håndklæde og elers samme fremgangsmåde=så snart hun spotter et håndklæde, er hun skredet. Kommet pillen i alverdens lækkerier=Kaya kan finde ALT der er kamufleret.

Hvem har en god ide, der kan få pillesenariet ned på normalt niveau:tihi:

Har du prøvet at give hende den og se om hun spiser den uden videre? Eller evt. bare lige den i en skål med lidt tørkost når hun er sulten? :slight_smile:

Jeg har også en der er træls at give - gudskelov så tager hun dem altså bare selv! Også antibiotika…

Det kan sagtens være at det slet ikke er hende, men det er da meget nemt at prøve? Evt giv pillen sammen med en reje, uden at knuse den?

Har en anden kat,der godt nok er nem at give, men han skulle på et tidspunkt have smertestillende i en periode, det fik han skiftevis med sin canosan, som han er glad for. Først en halv canosan, så en smertestillende og så en halv canosan mere :slight_smile:

Jep :slight_smile: hun er blevet den tilbudt med alverdens kræs… hun spotter den og skrider:S

Den tåbelige kat tygger havregryn…:høhø:

Sugieh - Øv, hvor træls… :slight_smile: Lidt nemmere med dumme coons :tihi:

:slight_smile: Ja, det er lidt belastende jeg sådan skal tage tilløb til at give pille. Det fungerer jo sådan set nu, men ville gerne finde en lidt lettere løsning :slight_smile:

Her i huset holder vi katten med ryggen mod os, så den ikke kan bakke. Så holder vi hovedet bøjet let bagover med den ene hånd, mens vi åbner munden med to fingre af den anden hånd, samtidig med at vi propper pillen så langt tilbage i munden, som den nu kan komme. Derefter lukker vi hurtigt munden på katten og holder den lukket med et let tag tag på snuden og underkæben, så katten ikke kan åbne munden med dne ene hånd, mens den anden hånd stryger katten på halsen, så synkerefleksen aktiveres. Når katten slikker sig om munden, er pillen som oftest slugt.
Vi har kun én kat, denne metode ikke virker på, fordi han 1) har utrolig stærke kæbemuskler, så vi meget ofte ganske simpelt ikke kan åbne munden på ham og 2) er ekvilibrist med sin tunge, så hvis det endelig lykkes at få åbnet munden på ham, så kaster han pillen ud ved hjælp af tungen, inden den rammer tungen eller svælget. Vi får én chance, hvorefter han nærmest låser kæbeledet. Denne kat får så vidt muligt al medicin i flydende form eller som injektioner, da pillegivning er et cirkus.

Sådan forsøge jeg også at holde Kaya… tsk tsk tsk så kom håndklædet ind i billedet :slight_smile:

Mine har i den korte tid, jeg har haft dem, fået deres del af piller. Katten bliver sat på køkkenbordet. Så holder jeg den fast ind til min krop med venstre albue, mens jeg med venstre hånd holder dens hoved bøjet bagover. Med højre hånd holder jeg pillen mellem et par fingre og åbner kattens mund, hvorefter pillen poppes ned bag tungen - hvis jeg er heldig. Det lykkes ikke altid første gang, og så spytter de den ud igen. Men som regel går det godt. Og så eventuelt lidt vand i en sprøjte til at skylle pillen helt ned med :slight_smile:

Det er meget hurtigt overstået, og kattene er ikke engang fornærmede over det bagefter :høhø:

Hvad gør I med deres forpoter? Kaya sparker med dem og har sømmene i brug på den måde :slight_smile:

Sugieh - Du har ikke en medhjælper? Da jeg lige havde fået Athea skulle hun også have piller i en periode (mave bøvl), og der gjorde jeg som beskrevet - og Casper holdt så forporterne, så hun ikke kunne kradse mig med dem imens :slight_smile: (det gør ingen af mine andre, og hun heller ikke længere)

:slight_smile: jeg bor alene, men jeg vil da prøve at høre min nabo om hun evt vil være assistent :slight_smile:

Ja, det kræver øvelse - den arm der, holder kæben, kan også holdes foran forbenene, så de ikke kan benyttes…

jeg “skjuler” pillen i enten kattemalt/vitaminpasta…det virker hver gang…hos enkelte kan jeg bare lægge pillen og væk er den…men det er jo også dåmme dåmme persere jeg har…de fatter hat…

ved kapsler (antirobe) er jeg nødt til at pakke ud og blande i vitamin pastaen…

[QUOTE=dkkorat;567717]Her i huset holder vi katten med ryggen mod os, så den ikke kan bakke. Så holder vi hovedet bøjet let bagover med den ene hånd, mens vi åbner munden med to fingre af den anden hånd, samtidig med at vi propper pillen så langt tilbage i munden, som den nu kan komme. Derefter lukker vi hurtigt munden på katten og holder den lukket med et let tag tag på snuden og underkæben, så katten ikke kan åbne munden med dne ene hånd, mens den anden hånd stryger katten på halsen, så synkerefleksen aktiveres. Når katten slikker sig om munden, er pillen som oftest slugt.
[/QUOTE]

Det er osse min metode, og når man lige har fået taget, så er det ikke spor svært, og overstået på en split sekund :-)Endnu lettere er det hvis Carsten er hjemme når der skal gives piller eller malt. Han tager katten op i armene, lægger den på ryggen, og så åbner jeg munden på katten, og ind med pillen. Jeg har samtidig en engangssprøjte med vand klar, så inden katten slippes ned igen, så får den lige en skvis vand :slight_smile:

Jeg vænner altid mine killinger til at få åbnet munden, og puttet noget ind …Jeg starter typisk når killingerne er omkring 6 - 7 uger, hvor jeg tager en lille bitte stykke babycat, og putter ind i munden på dem. På den måde vænner de sig til at få den lille ‘operation’ udført …På samme måde som jeg vænner dem til at få klippet kløer/redt igennem / renset ører og øjne.

Min pletmis er også en skovl til at tage piller. Ham kan man heller ikke tage ved og stoppe pillen i halsen på ham. Den teknik benytter jeg mig af hos Isis, men med Bastian kan det ikke lade sig gøre. Heldigvis er det yderst sjældent han skal have en pille. Ormepillen kamuflere jeg i en reje, og så går det - som regel. Han er nemlig helt vild med rejer, og vil gøre rigtig meget for en reje. Men det er ikke nok bare at give ham den i en reje. Jeg skal også passe på med ikke at virke anspændt, eller overvåge ham for åbenlyst, for så aner han ugler i mosen, og så æder han den ikke. Reje eller ej. Det virker bedst hvis jeg samtidig sætter mig og spiser et eller andet, og så lægger hans rejer på en lille tallerken ved siden af mig. Så æder han uden videre rejerne. Også den med pillen i.

Så jeg har sådan set ikke nogen gode råd. Har bare stor sympati med dig, når du skal give en pletmis piller. Det er absolut ikke nogen nem opgave :surrender1:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?23208-Kat-trænet-til-at-tage-medicin-vha-klikker&highlight=medicin

MVH

De nemmeste af mine katte åbner jeg munden på og lægger pillen ind. :wink: De mere besværlige “sætter” jeg mig på: jeg lægger mig på knæ med benene på hver sin side af katten og samler fødderne bagved, så den ikke kan bakke ud af grebet. På den måde holder jeg faktisk kattene med benene, så jeg har begge hænder fri til at rejse dens hoved bagud, åbne munden og lade pillen falde ned i svælget. Det smarte er, når først man får taget på det, at pillen netop bare kan “falde” ned allerbagest på tungen. Så stryger jeg katten på halsen og roser, mens den synker - og bagefter er der godbidder. :slight_smile:

Jeg giver altid piller i leverpostej. Og de sortere ingen gang pillen fra :slight_smile:
Det gør de i alt andet…

[QUOTE=lenschow;567775]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?23208-Kat-trænet-til-at-tage-medicin-vha-klikker&highlight=medicin

MVH[/QUOTE]

Det vil jeg helt sikkert forsøge med Bastian. Tak for link!

[QUOTE=Alice;567745]Det er osse min metode, og når man lige har fået taget, så er det ikke spor svært, og overstået på en split sekund :-)Endnu lettere er det hvis Carsten er hjemme når der skal gives piller eller malt. Han tager katten op i armene, lægger den på ryggen, og så åbner jeg munden på katten, og ind med pillen. Jeg har samtidig en engangssprøjte med vand klar, så inden katten slippes ned igen, så får den lige en skvis vand :slight_smile:

Jeg vænner altid mine killinger til at få åbnet munden, og puttet noget ind …Jeg starter typisk når killingerne er omkring 6 - 7 uger, hvor jeg tager en lille bitte stykke babycat, og putter ind i munden på dem. På den måde vænner de sig til at få den lille ‘operation’ udført …På samme måde som jeg vænner dem til at få klippet kløer/redt igennem / renset ører og øjne.[/QUOTE]

Det er de samme metoder jeg altid har benyttet overfor mine katte gennem årenes løb, og det har altid virket. Det er jo bare lige et snuptag, og tager ingen tid. Katten opdager det dårligt nok. Men den teknik dur bare ikke, når det drejer sig om Bastian desværre.