Kan man lære en plet at tage piller?

[QUOTE=lenschow;567775]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?23208-Kat-trænet-til-at-tage-medicin-vha-klikker&highlight=medicin

MVH[/QUOTE]

Det er bestemt værd at prøve :slight_smile:

Vi har aldrig haft held til at skjule pillerne i leverpostej eller lignende, og det med at knuse dem, gør det for usikkert, om de har fået hele dosis. Så jeg holder mig til “snuptaget”, som Camilla og Ingrid m.fl. allerede har beskrevet det.

Hvis katten ikke vil synke pillen, kan det hjælpe at smøre lidt kattemalt om munden på den, lige før pillen ryger ind bag på tungen. Når den så slikker den sig om munden bagefter, ryger pillen med ned helt af sig selv… :wink:

Jeg bruger Pill Pockets (kan googles) - så tror de fleste katte at de får en godbid. :slight_smile:

Jeg bruger også den metode Camilla beskriver.

Har du prøvet at snyde hende med godbider? Giv hende en masse af favoriterne og så på et tidspunkt giver du hende pillen i stedet for en godbid. Så lægger katten ofte slet ikke mærke til at den fik en pille :slight_smile:

Her i huset vil kattene begå mord for Gimpet’s Ostepasta og jeg har faktisk aldrig haft en kat, som ikke elskede det.
Så de mindre piller giver jeg ved at lægge en klat ostepasta på fingeren, så pillen og derefter endnu en klat, så pillen er i en “sandwich”. Den ryger ned uden drama og med stor fornøjelse.

Lige præcis, hurtigt og effektivt. Jeg har desværre haft øvet mig en hel del.

Mange tak for alle jeres forslag :slight_smile: De fleste er allerede afprøvet uden held :wink: Men der er et par stykker jeg vil begynde ar arbejde med :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;567854]Her i huset vil kattene begå mord for Gimpet’s Ostepasta og jeg har faktisk aldrig haft en kat, som ikke elskede det.
Så de mindre piller giver jeg ved at lægge en klat ostepasta på fingeren, så pillen og derefter endnu en klat, så pillen er i en “sandwich”. Den ryger ned uden drama og med stor fornøjelse.[/QUOTE]

Fanny får p-piller på den måde - faktisk kan jeg endda lade pillen stikke ud af klatten :slight_smile: Om hun vil tage andre piller på den måde har jeg heldigvis ikke haft behov for at undersøge for nylig.

Jeg bruger en pillegiver, som kan købes hos dyrlægen. Det virker upåklageligt her i huset :ok:Jeg sætter katten på bordet og holder den ind til kroppen med min venstre arm - højre bruges så til pillegiveren. Og så gives der masser af ros og en god bid bagefter:)

Faktisk har jeg et par stykker, som kommer fisende, når de hører, at der skal gives piller - for dem er piller = godbid og særbehandling :slight_smile:

Min plettede dreng var heller ikke nem, men han skal ha’ piler hver dag og nu går det så godt, at han sidder og venter på at jeg står op og kommer og giver pille.
Det foregår på gulvet, jeg sidder på knæ, roser ham til skyerne og tager overkæben med venstre hånd, pillen ‘proppes’ ind bagerst på tungen med højre hånd, samtidig med at jeg fortæller ham hvor fantastisk dygtig han er. Efter pillen er spist får han en belønning.
Det virker selvom han har spist sin morgen (våd) mad inden han får pillen.

Ihhh altså han er bare blevet så dygtig til det, det kan lykkes - også med de plettede, som har mange kæbemuskler.
Husk endelig at rose til skyerne
:slight_smile:

Vores ene hankat er umulig og give piller, han kan ikke holdes fast og man kan ikke åbne hans mund, og jeg ønsker slet ikke og stikke fingerne ind i hans mund for at få pillen ned hvor den skal være :slight_smile:
Vi bruger en pille giver til ham, sætte pillen klar, smøre den ind i leverpostej og viser ham den, mums det kan han lide og når han så åbner munden og vil tykke i den så trykker vi af og pillen ryger somreglen ned i første forsøg, ellers får han bare mere leverpostej :slight_smile:

Min mors kat får p-piller.
Min mor tager katten op på armen, så katten ligger på ryggen, så putter hun en finger i mundvigen så munden blev åbnet, og lægger pillen så langt bagud i munden som muligt.
Derefter får katten mad, og så ved hun at det er en slags belønning :slight_smile:
Med min egen kat gjorde jeg det samme da han skulle have ormekur. Han fik dog en godbid først og bagefter. En god måde at få katten til at forbinde det med noget positivt