Kan man lære en siameser at respektere grænser?

Åh gud, hvis du finder de vises sten må jeg så ikke låne den? Vi må DAGLIGT (flere gange) RÅWE af Ib fordi han synes det er totalt sjovt at bare stå og STIRRE på Phumba så hun er ved at eksplodere i arrigskab. Hun kan ABSOLUT ikke li’ ham! Og han gør det helt tydeligt når han synes han mangler opmærksomhed. Det mest irriterende er at han somme tider får lokket de to andre drenge med på “legen” og det er faktisk ikke en hel holdbar situation, Phumba er virkelig GAL, knurre, sprutte, skælde ud… og imens står det brune drog bare og svinger let med halen og nærmest griner…

SUK! Siatalere er dejlige men hold nu op de kan være en prøvelse indimellem :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1158122]For mig virker det at tilbyde dem alternativer til den adfærd som er irriterende.
F.eks. noget whiskas tørfoder i en foderbold, eller kaste spidsen af en drillepind til dem (klipper pinden af nogle af dem). Gemmer det ekstra gode legetøj til den slags situationer, og så synes jeg de er nemme at distrahere. Det kunne også være en papkasse med papir i eller sådan noget, bare det er noget de ikke er vant til så er det mere spændende end det de har gang i.

De må ikke være på sofabordet eller køkkenbordet. Køkkenbordet har de ikke helt forstået, men det er fordi jeg ikke er helt konsekvent nok.
Sofabordet ved de godt de ikke skal gå på, men hvis der står noget som frister for meget kan der godt snige sig en pote derop, så står de og kigger på mig med poten på kanten af bordpladen og når jeg så siger ah ah eller sådan noget, dropper de det for det meste igen. Det er så sødt, Urik miauver i protest når det sker, så trækker han poten til siger og brokker sig :slight_smile:
Har brugt afledning og at fjerne dem fysisk, synes de virker meget lærenemme når man klikkertræner og interesserede, så tror måske det handler mest om at de skal være motiverede og få deres behov for aktivitet stillet. Og at når man vil have dem til at droppe en adfærd skal man vise dem noget de kan gøre i stedet.

Har du overvejet at finde en sindsyg siam-ven til ham? Når mine bræger plejer det at være for at starte noget ballade, det ser i hvert fald ud som om den anden opfatter det sådan og kommer farende for at lege :slight_smile:

Her en motiveret orientaler, synes den er såååå fin :smiley:

//youtu.be/yjqxVXYAEWw
[/QUOTE]

Tak fugl. Jeg bruger også afledningsmanøvrer om dagen, og det virker OK, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke gider stå op om natten for at gøre det, når han går i gang. Hos mig må kattene være alle vegne - jeg ved, at når jeg ikke er hjemme, så går de på køkkenbordet, så det må de gerne, medmindre jeg er ved at lave mad - det har de alle forstået.

De må dog ikke lave ballade om natten eller være en pestilens over for hinanden - og det er det, Fris ikke helt forstår.

Nej, jeg har ikke overvejet en ekstra siam. Jeg synes Fris er sød, men der kommer ikke en ekstra siam i huset, for så bliver jeg og somalierne sindssyge.

[QUOTE=KartoffelChips;1158172]Det er desværre enormt vanskeligt at skrive indlæg i øjeblikket, men…

Ja, det kan man sagtens - måske skal du bare prøve at formulere det lidt anderledes for dig selv. Racen er jo ikke sofapuder som så mange andre - hvis man aktiverer og stimulerer dem (udfordrer deres “intelligens”) kan man sagtens få dem til at forstå sig - og yde én respekt.

Vend dig til at de svarer igen. Hver gang.[/QUOTE]

Jamen han bliver da aktiveret - han leger meget med min somalidreng og med mig, når jeg er hjemme. Hunkatten gider ham ikke.

Jeg vil nu ikke påstå, at Fris sådan ligefrem ejer “intelligens” - han er som sagt tidligere kaldt retardokat, fordi han fatter hat :tihi:. Og han må da gerne snakke - bare ikke bræge midt om natten - der står jeg af.

Jeg har også to somalikatte, som heller ikke er sofakatte, og jeg begik også den fejl at gå ud fra, at Frisbee nok var som de siamesere, jeg allerede kendte - for det er han ikke, han er helt sin egen :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;1158147]Er det de her 5 %?

Jeg elsker det :thumbup: Det er kat gange 100 kat gange 100 kat![/QUOTE]

JA! Det er sådan, han bræger, og jeg må indrømme, at jeg finder det ulideligt. Jeg er bare simpelthen ikke i stand til at lukke ørerne for det, så jeg bliver vanvittig af det. Jeg må nok indse, at jeg ikke egner mig som siam/orientalerejer :frowning:

Det er nok også derfor, jeg elsker somali - det er en aktiv kat, som ikke bræger :hjerte:

[QUOTE=lenschow;1158148]I øvrigt ser jeg dette navn på en video - og ja det er naturligvis en siameser hahaha

Booie, my Siamese cat, steals our dinner while we say grace

Every night while we say Grace, our [B]cat tries to [B]steal our food

:tihi:[/B][/B][/QUOTE]
Hehe det gør han nu ikke - Fris er mest til tørfoder, somalierne til gengæld…

Det slogan kan jeg godt lide - En aktiv kat, som ikke bræger. :klapper:

Hvordan opføre du dig når han snakker? Svare du?

Jeg synes nemlig at de tilpasser sig hjemmet og ejeren. Mine taler ikke ret meget, men vi taler heller ikke meget med dem. Dette er ret bevidst fra vores side da vi ikke vil belønne (at få opmærksomhed er ofte som en belønning for dem) dem for at snakke. Her inorere vi faktisk ofte at de taler, ved f.eks at tænde fjernsynet og inorere at de kalder.

De er jo ret nemme at træne og faktisk for nemme, da vores “dårlige” vaner for dem er en belønning (hvilket sikkert er grunden til at mine killinger ofte lære selv at hente godbidder i den lukkede skuffe)

Men overvej lige hvad du gør og om natten hvad de andre katte gør… For ofte gør de det der for at opnå noget

[QUOTE=line_refsgaard;1158304]Hvordan opføre du dig når han snakker? Svare du?

Jeg synes nemlig at de tilpasser sig hjemmet og ejeren. Mine taler ikke ret meget, men vi taler heller ikke meget med dem. Dette er ret bevidst fra vores side da vi ikke vil belønne (at få opmærksomhed er ofte som en belønning for dem) dem for at snakke. Her inorere vi faktisk ofte at de taler, ved f.eks at tænde fjernsynet og inorere at de kalder.

De er jo ret nemme at træne og faktisk for nemme, da vores “dårlige” vaner for dem er en belønning (hvilket sikkert er grunden til at mine killinger ofte lære selv at hente godbidder i den lukkede skuffe)

Men overvej lige hvad du gør og om natten hvad de andre katte gør… For ofte gør de det der for at opnå noget[/QUOTE]

Nej, jeg svarer ham ikke, når han bræger, men jeg må indrømme, at når det bliver for meget, så siger jeg “FRIS” til ham med fast stemme - når man er ved at få pip, er det svært at lade være, men det kan være, at jeg bare skal lære det.

Det med natteroderiet plejer kun at ske, når jeg ikke sover ret godt. Jeg tror, kattene kan mærke, at jeg er halvvågen. Somalierne bliver som regel liggende, eller de kan finde på at stå op, spise noget og gå på bakken. Men de laver aldrig ballade - det er altid Fris, der begynder at jagte dem og lege, og det er det, der driver mig til vanvid, for jeg har hårdt brug for min nattesøvn. Jeg er nemlig den type, der får stærke migræneanfald, hvis jeg bliver for træt :S. Hvad ville du anbefale i den situation for at få ham til at lære, at det ikke er i orden? Kan man det overhovedet?

Når vores har gjort noget lignende har vi lukket dem ud af soveværelset (det er jo hygge og er du vågen vil han stadig opnå noget). De er jo også vane dyr så for ham kan det at du vågner om natten minde om når du står op om morgene… Jeg plejer at havde kat i soveværelset, men er mine børn i soveværelset bliver døren lukket for ikke at forvirre kattene, for de er van til vores døgnrytme. Så står jeg op for at amme, så står kattene også op. Så luk dem ud, for du forvirre ham". Luk dem ud og gør det til en fast rutine, så ved han at han bare skal finde et andet sted og sove.

Det bedste er virkelig at inorere dem for de lever og ånder for enhver form for opmærksomhed ( tænk på dem som dårligt fungerende børn som vil gøre hvad som helst for at blive set) men udnyt også at de elsker rutiner og struktur

[QUOTE=line_refsgaard;1158311]
Det bedste er virkelig at inorere dem for de lever og ånder for enhver form for opmærksomhed ( tænk på dem som dårligt fungerende børn som vil gøre hvad som helst for at blive set) men udnyt også at de elsker rutiner og struktur[/QUOTE]

Så siatalerne er ADHD-ramte med autistiske træk? Tjaeh, det kan der såmænd være noget om L

Jeg ved godt man kan blive bimlende skør af en brægende siataler, men jeg synes nu alligevel det er en af de sjove ting ved racen. Heldigvis er det så kun Ib som sådan går og fortæller ting og sager her, de andre siger sjældent noget. Men det er da sjovt at ha’ en kan man kan føre samtale med. Synes jeg altså. Men selvfølgelig ikke midt om natten L

Hvad du kan gøre ved jeg ikke. Hvis du lukker ham ude fra soveværelset vræler han vel endnu højere?

Når Stevie synes vi skal lege og jeg synes vi skal sove plejer jeg at proppe ham ind under dynen og “vold-ae” ham. Så bli’r han 9 ud af 10 gange så forvirret at han lægger sig til at sove L Måske det virker?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1158368]

Når Stevie synes vi skal lege og jeg synes vi skal sove plejer jeg at proppe ham ind under dynen og “vold-ae” ham. Så bli’r han 9 ud af 10 gange så forvirret at han lægger sig til at sove L Måske det virker?[/QUOTE]

:lol: :lol: :lol:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1158368]Så siatalerne er ADHD-ramte med autistiske træk? Tjaeh, det kan der såmænd være noget om L

Jeg ved godt man kan blive bimlende skør af en brægende siataler, men jeg synes nu alligevel det er en af de sjove ting ved racen. Heldigvis er det så kun Ib som sådan går og fortæller ting og sager her, de andre siger sjældent noget. Men det er da sjovt at ha’ en kan man kan føre samtale med. Synes jeg altså. Men selvfølgelig ikke midt om natten L

Hvad du kan gøre ved jeg ikke. Hvis du lukker ham ude fra soveværelset vræler han vel endnu højere?

Når Stevie synes vi skal lege og jeg synes vi skal sove plejer jeg at proppe ham ind under dynen og “vold-ae” ham. Så bli’r han 9 ud af 10 gange så forvirret at han lægger sig til at sove L Måske det virker?[/QUOTE]

Tja, det må komme an på en prøve :). Det værste ved det, er, at så må somalierne også ud af værelset, for I ved jo, hvordan katte er, når der er en lukket dør i rummet :mad:

Har også prøvet at holde fast i Fris og kæle ham - det virker kun få minutter, så skal der ske noget :hyp:

Jeg kan nu godt se, hvad Line mener med, at han ikke kan skelne, om det er morgen og vi skal op, eller jeg bare ligger der, fordi jeg ikke kan sove, hvordan skal han også vide det. Men desperat - det bliver man, når ens nattesøvn bliver ødelagt :lynogtorden:

Mine er egentligt ret gode til ‘at sove igennem om natten’ :tihi: - men hvis jeg fx står op og tisser om natten/tidlig morgen, så plejer de også at stå op - for ja, så er det jo netop ‘morgen’, synes de. :wink:

Overraskende nok er jeg faktisk blevet bedre til at sove selvom de drøner rundt og slåsser og miaver og bræger og larmer… :gruble:Det mest trælse er, når de løber rundt i sengen…og bruger ens krop som afsætningsrampe til nogle gode, lange spring… :surrender1: :hyp:…SÅ er det godt nok svært at sove! :høhø:

Bailey kan ofte godt rende rundt og bræge nede i stuen, når jeg ligger i soveværelset - nogle gange kan man få ham til at kølne lidt af ved at svare ham. :slight_smile:

[QUOTE=Bastet;1158259]Tak fugl. Jeg bruger også afledningsmanøvrer om dagen, og det virker OK, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke gider stå op om natten for at gøre det, når han går i gang. Hos mig må kattene være alle vegne - jeg ved, at når jeg ikke er hjemme, så går de på køkkenbordet, så det må de gerne, medmindre jeg er ved at lave mad - det har de alle forstået.

De må dog ikke lave ballade om natten eller være en pestilens over for hinanden - og det er det, Fris ikke helt forstår.

Nej, jeg har ikke overvejet en ekstra siam. Jeg synes Fris er sød, men der kommer ikke en ekstra siam i huset, for så bliver jeg og somalierne sindssyge.[/QUOTE]

Nej, kan godt se problemet med om natten, det ville sikkert også bare virke omvendt end hensigten, hvis du begyndte at give ham opmærksomhed når han råbte på dig.
Måske en ekstra siam ville gøre det blev mindre irriterende? :stuck_out_tongue: Nej, hvis det ikke er en race du ønsker i fremtiden skal man selvfølgelig ikke have en ekstra.

Bare ud fra min egen fornemmelse af mine egne katte, så tænker jeg det er fordi han bliver under- eller forkert stimuleret. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan du leger med ham, men kunne det måske være en mulighed at han har mere brug for at bruge hovedet, end lege jagt-lege? Du kunne måske klikkertræne et par minutter med ham inden sengetid og så lægge forskellige aktivitets ting som f.eks. en foderbold med noget andet (lækkert) foder end det han får normalt frem lige når du går i seng?
Hvis de er i soveværelset ville jeg få dem ud derfra om natten. Hvis han ser at du reagere selvom det er negativt på hans miauven, er det måske uheldigt?
Jeg har denne, som er rigtig god fordi den ikke kan komme op i fart og de skal bruge noget tid på at vende den. Den jeg har kan indstilles i det hul som foderet kommer ud af, så det kan variere i størrelse. For variationens skyld bruger jeg flere forskellige ting, f.eks papæsker kan tapes til og sværhedsgraden ændres ved placering og størrelse på hullet man laver i den. Eller en colaflaske med hul i. Det er selvfølgelig svært hvis han ikke er specielt madglad, her hjemme fodre jeg kun i sådan nogle ting, så de på den måde er tvunget til at tænke sig om når de er sultne.

Håber du finder på noget, for det er da synd for jer, der er ikke noget værre end at miste sin nattesøvn…

oooog her har vi så grunden til at jeg ikke længere har kat i soveværelset !!! jeg syntes ikke de generede mig og det var jo hyggeligt. så fik jeg en der ikke kunne administere det og så røg de ud. Måtte endda vende dørhåndtaget, for hun åbnede bare døren.
Og pludselig sov jeg - hele natten- uden at være halvvågen, få kolde poter i armhulen, ikke kunne vende mig fordi nogen lå på mine ben etc. Det har forbedret min søvn ekstremt meget.
Og når man har stort søvnbehov af både fysiske og psykiske grunde- så skal de altså ud !
Tror SÅ mange kattefolk ville have glæde af at smide kattene ud, de forstyrrer mere end man lige regner med.
det tager lige lidt tid før de holder op med at plage men så er det også overstået.
Jeg kan tage dem med ind til en lur, for så er det hygge men KUN i dagtimerne

Da jeg besøgte Frisbee for nogen uger siden virkede han på ingenmåde understimuleret. Han virkede faktisk til at stortrives hos Isabella og somalierne.

Men han har en mental brist, iogmed at han er overbevist om at alle elsker ham, uanset hvad han laver og gør.
Da han boede herhjemme overskred han også de andre kattes grænser uden at opdage at han gjorde det. Det er altså slet ikke noget han gør med vilje, han véd bare i sit hoved at de elsker ham helt vildt, også når de hvæser og slår. (hvem sagde retardo-kat! DOH)
Det gør det selvfølgelig utrolig nemt at være Frisbee, for han oplever livet som noget helt fantastisk fyldt med kærlighed omkring sig. Men gør det noget vanskeligere at opdrage på ham for at lære ham grænser.

Jeg ville også lukke ham ud af soveværelset når du får migræne, evt tag nogen ørepropper i. Han skal nok finde på noget at lave, og med tiden vil han ligge sig til at sove. Han ER debil/dum/uintelligent/retarderet, så det tager noget tid, men det skal nok komme.

Det var ikke det store problem hos mig, men der var også rigeligt af katte han kunne putte med og også nogen som godt gad ham. (Bare ikke Cæsar eller Teddy, som begge mente at han var pænt irriterende og pågående!)

[QUOTE=fugl;1158122]For mig virker det at tilbyde dem alternativer til den adfærd som er irriterende.
F.eks. noget whiskas tørfoder i en foderbold, eller kaste spidsen af en drillepind til dem (klipper pinden af nogle af dem). Gemmer det ekstra gode legetøj til den slags situationer, og så synes jeg de er nemme at distrahere. Det kunne også være en papkasse med papir i eller sådan noget, bare det er noget de ikke er vant til så er det mere spændende end det de har gang i.

De må ikke være på sofabordet eller køkkenbordet. Køkkenbordet har de ikke helt forstået, men det er fordi jeg ikke er helt konsekvent nok.
Sofabordet ved de godt de ikke skal gå på, men hvis der står noget som frister for meget kan der godt snige sig en pote derop, så står de og kigger på mig med poten på kanten af bordpladen og når jeg så siger ah ah eller sådan noget, dropper de det for det meste igen. Det er så sødt, Urik miauver i protest når det sker, så trækker han poten til siger og brokker sig :slight_smile:
Har brugt afledning og at fjerne dem fysisk, synes de virker meget lærenemme når man klikkertræner og interesserede, så tror måske det handler mest om at de skal være motiverede og få deres behov for aktivitet stillet. Og at når man vil have dem til at droppe en adfærd skal man vise dem noget de kan gøre i stedet.

Har du overvejet at finde en sindsyg siam-ven til ham? Når mine bræger plejer det at være for at starte noget ballade, det ser i hvert fald ud som om den anden opfatter det sådan og kommer farende for at lege :slight_smile:

Her en motiveret orientaler, synes den er såååå fin :smiley:

//youtu.be/yjqxVXYAEWw
[/QUOTE]

Hold da op, så skal man da ikke sige, at de næsten ikke er til at opdrage, det er da helt vildt flot…så altså ikke hele videoen, men det jeg så…hold da op :slight_smile:

I øvrigt så må jeg altså se disse katte IRL for de lyder altså skægge, og kan faktisk ikke rigtig forestille mig sådan en kat i action :slight_smile: det lyder jo lidt vanvittigt…he he…hmm…mon det så er her man skal skrive at krage finder mage :høhø: så alle dem der er helt skudt i sia og ori er ligeså skøre som racen…fnis…nej, jeg synes faktisk de lyder sjove, men kan godt se problemet om natten :slight_smile: I øvrigt, så er jeg bange for, at jeg også ville få pip i kasketten, hvis mine katte brægede meget som jeg har hørt på nogle af videoerne…OMG det er højt.

Man bliver lidt døv overfor det med tiden, men jo nogle gange får man lyst til at kvæle dyret, når den ikke vil holde kæft. :høhø:

:yikes::uha::blegne:Du kan da altid aflevere hende tilbage, hvis det er:p