Kan man leve uden en kindtand?

Ok overskrift er så måske lige en kende for dramatisk, men det fik dig til at læse videre :slight_smile:

Den manglende kindtand er på et menneske, mig.

Jeg har knækket en tand, som ja både var rodbehandlet og som jeg ofrede en krone på for 3 år siden, så munter er jeg ikke, men livet går videre.

Jeg skal have fjernet de sørgelige rester af kindtanden, venstre overmund, 6 års kindtand, så langt inde. Når den er fjernet og gummen/knoglen er kommet sig skal jeg jo have lavet enten en bro eller et implantat eller helt undvære.

Bro og implantat er sådan en kr. 20.000 udgift og broens ene ende skal hænge på en anden rodbehandlet kindtand, så jeg er egentlig ikke så meget for at skulle lave det byggearbejde og slet ikke til den pris. Så ender den skallede tand jo med at have kostet mig kr. 30.000 (5K til rodbehandling, 5K til krone og så 20K til bro).

Så er der nogen her på KG som har fået fjernet en kindtand og er der til at leve med?

Er der nogle ulemper som jeg ikke lige har tænkt igennem (ingen kosmetisk betydning, da den manglende tand ikke ville kunne ses med mindre jeg render rundt med vidt åben mund og det har jeg ikke tendens til…)

Fordele er jo at de 20.000 kr så kunne bruges på noget sjovt :slight_smile:

Jeg har ikke lige tjek på hvilke der er 6 års kindtand, prøvede lige at google, og det kunne godt se ud til at det er en af dem jeg har fået fjernet. Nummer seks tand fra midten af munden, i venstre overmund og den side jeg tygger mest med. Jeg var også gennem rodbehandling og flere efterfølgende behandlinger, til sidst fik jeg og min pengepung nok, og jeg fik trukket den ud.

Jeg var lidt bekymret for om jeg ville mangle den når jeg skulle tygge, men overhovedet ikke. Ud over store stykker mad kan sætte sig på tværs, så mærker jeg intet til at den mangler. Og det kan heldigvis hellere ikke ses når jeg smiler eller griner. Og det må være 4-6 år siden jeg fik den trukket ud.

1 Synes om

Ja, det går fint. Jeg tænker ikke over det til dagligt. Selvfølgelig mangler der en anelse tyggefunktion; men så må man spise bøffen lidt langsommere.

Beslutningen kom egentlig helt af sig selv. Først skulle hullet gro sammen. Og så havde jeg vænnet mig til det. Og jeg havde ikke lyst til, at der skulle bygges på de velbevarede nabotænder.

3 Synes om

Jeg har fået fjernet kindtand i højre side af undermunden … og jeg lever lykkeligt videre uden :slight_smile:

forskellen her er måske, at jeg fik fjernet den bagerste. der sidder op ad visdomstanden. Begge røg simpelthen ud samtidigt ved en operation.
Visdomstanden kom aldrig op, da den lå vandret i kæben og rødderne havde fat om kindtandens rødder. Den drejede så på kindtanden og det hele gik i ged og smuldrede nedefra (JA det gjorde ondt :s: ) … Derfor for var det meget simpelt - ud med begge dele.
Vi drøftede faktisk aldrig overhovedet at erstatte den, for lige over sad en visdomstand i overmunden med et lille hul i - så den røg også. :slight_smile: Så passede tænderne nemlig sammen igen over/under hinanden.

For som min tandlæge siger - tænder uden en makker over/under, de bliver et HELVEDE at holde fri af huller, da der ingen slidtage bliver på den.
Og så kan man børste tænder 3-4 gange dagligt og få tandrens konstant, men hullerne kommer altså. hun fjernede helst “over/under” samtidigt, hvis det var tænder der skulle væk-væk, som visdomstænder jo som regel skal.

Jeg er så heldig, at da jeg mistede både visdomstand og kindtand, at så passede mine kindtænder sammen alligevel :slight_smile: jeg fik nemlig fjernet 2 tænder i overmunden ifm tandregulering som barn, så antallet gik lige pludseligt op og tænderne “passer sammen” nu i højre side.

Har jo så faktisk en kindtandtand “for meget” i undermunden til venstre, som har mistet sin vidsomstand-makker over sig. Og derfor går jeg til tandrens gange to om året. det kan LIGE holde hullerne deri i skak.

Det går fordi fordi jeg har “halv om halv” overlap i venstre side med tænderne og ikke hel overlap som i højre (JA tænderne var som kastet ind i min mund, som barn og det kunne ikke rettes helt lige ind :hoho:).
Det giver LIDT slidtage heldigvis på bagerste kindtand nederst, men nederste enlige visdomstand - den kommer til at ryge, den dag den kommer mere frem end nu - for den vil der kun kommer bøvl ud af forsøge at holde fri af huller!

Men altså - jeg lever fint med de lidt færre tænder - jeg kan sagtens tygge min mad alligevel.
jeg ville kun være betænkelig, hvis ikke der så bliver en hel fri tand over eller under, som så slet ikke får slidtage …

Jeg lever fint uden den tant der hedder +4, fjerde tand fra midten i venstre side af overmunden. (Den første - og meget lille - kindtand)

Den blev fjernet for snart 2 år siden efter en betændelse i rod, og hvor tanden så flækkede ifm den efterfølgende rodbehandling.
Selvom tanden sidder så langt fremme ses det ikke, og jeg har vænnet mig til det.
Min tandlæge taler for et implantat til i omegnen af 16K, jeg tror aldrig det kommer til at ske.

Super det lyder jo til vi er en flok tandløse KG’er :wink:

Men essensen er jo at det bliver da vist ingen problemer ved at være nærig og så leve med det hul der kommer i tandrækken.

@Andreas det siges jo også at det er sundt at spise langsomt, så måske ville det ligefrem blive en fordel for mig :slight_smile:

Jeg melder mig i koret, jeg mangler anden bagerste kindtand i højre side. Lige i starten var jeg meget bevidst om at den manglede og ville ikke smile bredt, men nu er jeg ligeglad

Jeg er så en af dem der mangler flere tænder - men sådan er det når nogen aldrig er dukket op og jeg derfor har fået fjernet så antallet passer.

1 Synes om

Jeg havde de problemer med kindtand som du beskriver igennem knap 5 år og kostede penge i den i lige så lang tid endelig færdig
Også sagde jeg med den værdi den havde skulle den blive, det holdt knap 1 år

Så kom den ud nu for knap 2 år siden, det skulle havde været gjort først.
Men nemt og være bagklog
Jeg har ikke nogle problemer i dag på nogen måde
Det eneste der lider er min stolhed, er ked af den mangler

Det her er min erfaring

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Jeg har fået fjernet den bagerste kindtand, fordi den var blevet for løs, og har foreløbig ikke savnet den. Umiddelbart tror jeg, der skal flere tænder til, før det bliver et decideret problem i forhold til at spise og i forhold til det kosmetiske kommer jeg i hvert fald ikke til at ofre implantat eller lignende på tænder, der ikke kan ses, når jeg åbner munden. Det er jeg sgu for nærig til :slight_smile:

2 Synes om

Jeg ville under alle omstændigheder lade det komme an på en prøve - hvis det viser sig at være generende at den mangler, kan du jo til enhver tid vælge at få den erstattet… :wink:

4 Synes om

Jeg er jo også grundlæggende for nærig, derfor opslaget om jeg overså noget eller om nærig egentlig var ok.

Rigeligt med manglende tænder til at jeg roligt kan holde fast i at være nærig.

@DorteH ja jeg skal jo under alle omstændigheder vente 3 mdr fra de sørgelige rester er hevet ud til jeg et kan få noget bygget op/sat ind - så har jeg såmænd nok vænnet mig til det. Og som du jo så rigtigt skriver så kan jeg jo altid bestemme mig om og få lavet en bro senere

3 Synes om

Situations rapport på den operative fjernelse af kindtanden.
Den blev moslet ud i går mandag og det tog en times tid og sting til at lukke arnestedet…

Det kostede mig 2.400 kr - var da nær besvimet. Det er godt nok dyrt at gå til tandlæge, men den pris for at få den hevet ud, øger ikke lysten til at få bro eller lign.

I går var jeg noget vag, jeg tåler ikke bedøvelse tilgengæld skal jeg have så meget før det virker, så først omkring kl. 16, dvs 7 timer efter den var fjernet var jeg i stand til at samle tankerne. Øv for en spildt dag.

Har ikke super ondt i den, mere en muren og ja så må jeg jo kun spise koldt og blødt i går og i dag… koldt, blødt, vaniljeis… Ikke så skidt det ikke er godt for noget…

Sting skal fjernes på mandag og så er det jo bare at vente til det hele er groet sammen igen.

Tak for alle jeres historier og holdninger!! Det har hjulpet til at blive sikker på at nej der kommer ikke en lappeløsning, jeg må leve med den mangel.

10 Synes om