Kan man neutralisere en hunkat i løb?

Kære alle,

Som overskriften siger…kan man neutralisere en hunkat der er i løbetid eller kan det ikke anbefales?

Det kan man godt - men det er at foretrække hun ikke er det, da vævet er opsvulmet og blodfyldt

Min dyrlæge anbefaler altid man venter til hunkatten er ude af løb

Super - tak for det :slight_smile:

Ja også her har jeg fået rådet af dyrlægen, vent til løbetiden er over :slight_smile:

Jeg tror det kommer meget an på dyrlægen og hvor stor klinikken er (læs om de har ekstra hænder til hjælp ved operationer) :slight_smile: Jeg har fået neutraliseret 2 hunkatte, der begge gik i løbetid et par dage før deres planlagte neutraliseringer (typisk!). Da jeg spurgte dyrlægen om vi skulle udsætte var svaret, at det var op til mig men ikke nødvendigt set fra deres synspunkt - blot de var forberedte på forhånd. Begge kattes neutralisering forløb ganske problemfrit - dog blev Pips ikke ved samme lejlighed øremærket, da hun var for ‘vågen’ da de nåede dertil i forløbet.

Helt enig, og så tror jeg også det kommer an på kattens og hvordan dens løbetider er :slight_smile:

Sikkert nok :slight_smile: Jeg fik en god forklaring fra dyrlægen på hvorfor nogen vælger at vente - men jeg kan sgu’ette huske den længere (er efterhånden mange år siden jeg sidst har fået neutraliseret katte :høhø: )

Min dyrlæge har også kastreret hunkatte for mig der har været i løbetid. Uden nogen som helst problemer af nogen art. Så jeg tror måske mere det har noget at gøre med
dyrlægen end med katten.

[QUOTE=Teresa Guldager;1019869]Min dyrlæge har også kastreret hunkatte for mig der har været i løbetid. Uden nogen som helst problemer af nogen art. Så jeg tror måske mere det har noget at gøre med
dyrlægen end med katten.[/QUOTE]

Mjaeee - jeg har også fået det gjort helt uden problemer - men ved de foretrækker katten ikke er i løbetid

I følge min dyrlæge foretrækker de at katten ikke er i løb netop pga. den øgede blodtilførsel til området. Opstår der uventede blødninger eller er underlivet spækket med cyster eller misdannelser kan der være større risiko ved indgrebet end ved en normal neutralisering.

Når det er sagt, så opererer hun gerne når de er i løbetid. Men foretrækker og anbefaler at vente med mindre der er akutte årsager.