Kan man planlække en bestemt farve? og hvordan?

Der er nogle bestemte farver jeg virkelig elsker ved katte [bigloony]

det er helt sort - helt hvid - eller den farve som den i wiskas reklamen.

Nu kommer spørgsmålet, kan man planlække de farver, sådan så man er sikret at den farve kommer?
Hvis man kan hvordan?
Hvordan finder jeg ud af hvilke farver min kat kan være med til at lave?
denne gang blev hun parret med en hvid og blå hankat, jeg fik at vide der kunne komme sølvfarve, nogle med blåt og måske endda helt blå hvis jeg var heldig.
Men den farve min bine har, vil der da altid være bestemte farver hun “laver” eller ikke kan “lave”.
Jeg nåede ikke at tilmelde mig det norskskovkatte kursus som skovkatteringen tilbød, men næste gang skal jeg med, da jeg har fået fortalt at man bla. lære om diss ting også.
Men det kunne da være rart hvis nogen havde erfaringer eller viden om dette da jeg personligt syntes man aldrig kan suge nok til sig med den slags.

Det kommer helt an på, hvad du parrer din hunkat med - men jo man kan godt planlægge, hvilke farver, man gerne vil have, men det er jo ikke sikkert, at det lige går efter planen - ikke at der kommer andre farver, men at der ikke lige bliver født en killing blå hankilling i kuldet, hvis det var det, man stilede efter, hvis du forstår [smilie=hate-tunz.gif]

ok vil da lise læse lidt på dem :o)

det er fordi når man kigger på bine, den farve hun har, vil man så kunne sige at hvis hun parre med en helt sort så kan der kommer, den -den- og den slags farve? ellers skal man længere tilbage på tavlen (som man skal med hunde)

jeg har f.eks en lavendel farvet (fortyndinsgfarve) chihuahua tæve, hvis hun parres med en anden lavendel, så er der 1% chance for at bare én hvalp bliver det, da det 1: er en fortyndings farve er blå eller choko 2: fordi den ikke er en stærk gen farve 3: fordi tit spiller mormor, morfar osv farver mere ind, medmindre mor og far har en dominant farve som hos chihuahuaen er sort.

hvis i kan følge mig :o)

Nej, man skal ikke længere tilbage - det er forældrenes farver, men går efter -kat4

hehe nej det går :o)

men den farve Bine har, hvad farver kan hun så være med til at give killingerne?

Altså hun kan vel ikke lave helt hvide og helt sorte.
Jeg så hendes kærste :o) og han var hvid og blå, utrolig flot, men ville hun kunne lave den farve killing?

ved chihuahua’en er sort, det mest dominante gen, så hvis moren eller faren bære sort, så vil største delen af hvalpene være med sort.
er det også sådan ved katte, at nogle farver er mere dominante?
PÅ Bines stamtavle står der hun er Sort silver makrel tabby.

må ærligt indrømme jeg syntes det er svært at finde rundt i fordi så har de en farve, men et mønster som hedder noget andet hehe og så lige nogle aftegn :o) så jeg har meget svært ved at finde ud af det :o( er der ingen nem huske regl på alle de ting hehe.
jeg har set at mange killinger som er sorte/mørkebrune med noget rødbrunt i panden tit hedder tortie, ved ik om det altid er sådan eller om det lige har været tilfældigt :o)

Det er faktisk ganske nemt. Det handler blot i stor udstrækning om at kende missernes farve-bagland -høhø
NÅR Ouna (hjemmelavet missepige) engang inden så længe skal have mislinger OG jeg eventuelt parrer hende med en blå hanmis, så ved jeg der vil komme sorte OG blå mislinger. Og dèt fordi hanmis KUN kan give blå og fordi jeg med 100 % sikkerhed ved Ouna bærer fortynding. Og dèt fordi jeg både har hendes farmis og mormis og de to er blå og sort. Ouna er sort …KULsort.
SÅ JO…man kan godt planlægge farver…det handler om at vide hvad der ligger bag -thumbs

Da vores Silke som er sort/hvid fik killinger med en blå han, blev det til 1 sort og 7 sort/hvide. Vi havde regnet med at der kom nogen med rødt el. røde, da begge bedstemødre er tortie, farfar er rød og morfar blå/sølv.

Er det tilfældig el var farverne ikke arvelig ???

For at få Tortie eller røde killinger skal den ene eller begge forældre bære rødt
Derfor der ikke kom nogle af dem [smilie=hate-smile.gif]

Hmm vildt spændende læsning, og da jeg jo har søgt stamnavn for om nogen år vil igang med opdræt, så er lige netop farve genitiken en af de ting jeg også godt vil lære noget mere om. Så tænkte om der er nogen der har gode links hvor man kan læse om det eller evt. kan anbefale nogen bøger.
på forhånd tak

For at få Tortie eller røde killinger skal den ene eller begge forældre bære rødt
Derfor der ikke kom nogle af dem [smilie=hate-smile.gif][/quote]

Mange tak for svaret, så forstår jeg det bedre.

Det her er en rigtig god side http://pawpeds.com/ der kan du finde mange gode ting.

Her finder du noget om genetik http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/ desværre står det ikke på dansk -ked (lidt nede på siden, er der et helt afsnit om farve genetik).

mange tak stine, der står jo en masse troede kun pawpads var en side med stamtavler -toshy