Kan p-piller give adfærdsforstyrelser?

kl 7.30 kom Missebarnet op i sengen til os og ville kæle. Hun lagde sig i mellem os, og spandt en noget rusten melodi for os, og var bare det gamle, ægte, glade Missebarn fra før hun fik børn.
Det har hun ikke gjort siden før hun fik børn 30. april.

Hun hvæser næsten heller ikke længere af Askja. De har lige siddet og spist sammen. Og de kan også dytte næser og bare være tæt sammen uden hvæs og sprutten fra Missebarnets side. Askja ser helt forbløffet ud.

Og så er det jeg tænker: Er det mon pga det i dag er 14 dage siden hun fik en p-pille? Hun fik jo ikke en i søndags pga hendes mundproblem.
Eller er hormonerne endnu ikke ude af kroppen på hende? Hun virker ellers ikke som om der er en løbetid lige på trapperne.

Hun er glad, afslappet, har fået blå øjne igen, hun kan fanges og tages op, og så kan hun både spinde og kæle igen.

Ja p-piller kan godt give adfærdsforstyrrelser, det er set at kærlige kælne katte bliver sure og ikke vil kæle, der var i sin tid, i den nu hedengangne Somaliklubs blad en artikel om det

Om P-piller kan give adfærdsforstyrrelser, det tror jeg sagtens det kan og ofte gør. Dog ved jeg ikke om det er årsagen i dit tilfælde Pia :slight_smile:

Jeg har fulgt dine beskrivelser, og meget af det du fortæller kan jeg nikke genkendende til, da jeg valgte at beholde en killing efter Pretty. Det var bestemt ikke med Prettys gode vilje, og hun var stjerne sur på hendes datter ( Crazy ) i rimelig lang tid. For at vi alle og ikke mindst Pretty skulle ha’ det godt, tog jeg hende ofte væk fra flokken/Crazy, og tog hende med ind i soveværelset, hvor hun og jeg havde vores daglige kvalitetstimer sammen - Pludselig en dag havde Pretty tilsyneladende glemt at Crazy var hendes afkom, eller osse var det Crazy som begyndte at ændre hendes opførsel overfor Pretty, så hun ikke længere signalerede ‘mødrende bånd’ og derefter havde vi fred …Nu 4 år efter, er der knyttet et stærkt bånd mellem Pretty og Crazy - Hvis en af mine andre tøzer er frække overfor Crazy går Pretty straks i forsvar for hende :slight_smile:

Ork ja, det kan de - det er jo alment kendt at hormoner kan påvirke humøret hos kvinder, og det gør sig også gældende for katte :slight_smile:

Om det så er tilfældet lige med din kat, ved jeg selvfølgelig ikke - men det kunne være tilfældet!

Vores Silke “som desværre er forsvundet” Blevet en rigtig arrig mokke, både over for os og de andre dyr vi havde, når hun fik p-piller.

har Missebarnet ikke lige været syg? eller husker jeg forkert? Jeg tror snarere årsagen skal findes der end ved pillerne

Vi har stadig ikke givet Missebarnet p-piller.
Og der er ikke dukket nogen løbetid op.

Når hun spiser sin Zylkene, er hun sød og rar ved Askja.
De få gange hvor hun ikke har ville spise det, er der dagen efter en reaktion hvor hun ikke gider at have Askja i nærheden.

Så ingen p-piller til Missebarnet så længe hun ikke går i løb konstant.
Og en daglig dosis Zylkene - så kører det bare for den lille kattefamilie :slight_smile:

Jeg har oplevet det mange gange, at det ikke kan være tilfældigheder:

Med p-piller - en sky, indelukket og ret aggressiv kat.
Uden p-piller - kontaktsøgende og kærlig kat.

Jeg har oplevet det mange gange, at det ikke kan være tilfældigheder:

Med p-piller - en sky, indelukket og ret aggressiv kat.
Uden p-piller - en kontaktsøgende og kærlig kat.

Der er flere der har gode erfaringer med at skifte fra Perlutex til Promon (andet bærestof og ca. 20% billigere) på “humørsvingere”

Jeg har indtil videre kun brugt Promon og lagde ikke mærke til nogen humørforandringer hos Fanny, da hun kom på p-piller :slight_smile: Så jeg kan absolut anbefale dem.

Jeg har også til de “adfærdsvanskelige” i en lang periode brugt Promon - men resultatet var det samme som med Perlutex.

Det er også en af årsagerne til at jeg gerne vil have mine hunkatte brugt forholdsvist hurtigt og så kastreret. For hormonændringer kan i aller højeste grad gøre hunkatte til nogen sure nogen - og et problem er at en sådan adfærd KAN blive en vane - dvs. at selv om adfærden skyldes hormoner så kan man risikere at de fortsætter med den efter kastrationen hvis de efterhånden har vænnet sig til en speciel adfærd.

Det er iøvrigt en af mange årsager til at vi bruger tidlig kastration - for hunkatte der vokser op som kastrater får ikke disse hormonelle humørudsving :slight_smile:

Teresa