Kan udekatte vænnes til at være indekatte?

Hej, jeg står i den situation at mine 4 katte skal vænnes til at være inde, fordi jeg har fået klager fra genboerne om at mine katte nærmest har invaderet deres udestue, besørger i deres have, ligger på deres bil osv. Jeg har valgt at tage den konsekvens at beholde misserne inde, for jeg bryder mig ikke om at de skal genere nogen og er også bange for at folk kan risikere at tage drastiske midler i brug for at holde mine katte væk. Men sagen er, at mine katte altid har været vant til at være ude en stor del af tiden, og i hvert fald de 3 af dem har rigtig svært ved at acceptere at de ikke må komme ud.

Kan de vænne sig til at de kun må være inde? Synes i det er synd for dem? Jeg synes selv det er temmelig synd for dem, i min verden må det føles lidt som at komme i fængsel.

Hvad mener i?

Har du mulighed for at lave en indhegning omkring haven til dem ?

Hvad med at indhegne haven?

Nogle katte kan godt vænne sig til at være indekatte, men det er langt fra alle.
En bedre ide ville helt klart være at kattesikre din have så kattene forsat havde mulighed for at komme ud, dog uden at kunne forlade din egen grund :slight_smile:

Tak for svar. Haven er allerede indhegnet men de kan sagtens springe over. Tror hegnet er ca. en meter højt.

Du skal lave hegnet ca 1,80 cm i højden og enten sætte stød på toppen, eller lave et indfald på det øverste hegn.

Min personlige holdning er, at det er synd at gøre fritløbere til indendørskatte,
men en haveindhegning er et rigtig godt alternativ.

I al beskedenhed dropper jeg lige et link til dig her som inspiration
http://www.mainecoonkat.dk/Indhegnet-have-kattesikret-have

Da vi flyttede bestemte jeg mig for at mine ude/inde katte nu udelukkende skulle være indekatte, de har dog adgang til 60m2 løbegård, men det er gået over al forventning…kun 1 blev voldsomt stresset over det og han er så blevet staldkat.

Det betyder imidlertid at vi ALTID skal LÅSE vores fordør, da han kan åbne den, han har haft held til at lukke et par katte ud, men de ved heldigvis hvad de hedder og kommer når man kalder…men det er ikke spor fedt at tælle katte klokken 5 om morgenen når man vågner ved at en kold og småvåd kat gnider sig op ad ens ansigt, du kan tro man kan få fart på, da de jo slet ikke er kendt med området…

Skal man gøre udekatte til indekatte, kræver det, at man flytter - så kan det ofte lade sig gøre.
Ellers er sandsynligheden meget lille for, at de vil trives med det.

Men som de andre skriver, er der god mulighed for at hegne haven ind :slight_smile:

Du skal da have en løbegård. Et hegn på bare en meter kan alle katte komme over, og selv ved 1,80 vil min gamle og let overvægtige Snehvide forsøge at klatre over. :smiley:
Så der skal enten overdækkes, laves indfald i toppen eller sættes strøm på. Der er mange måder at gøre det på og det behøves ikke at være så kompliceret.
Jeg har samlet en masse links til alle mulige slags indhegninger her Links til Andre Katteindhegninger - prøv at kigge dem igennem og lad dig så inspirere til din egen løsning. :slight_smile:

Det er min erfaring, at en løbegård ikke vil være løsningen, når kattene er vant til og også kender territoriet uden for. - Jeg taler af bitter erfaring.
Gør i stedet for hegnet højere som foreslået.
Vis os nogle billeder af, som det er nu, så kommer det sikkert nogle forslag til, hvordan det kan gøres.

Tak for alle de gode råd. Ideen med indhegning af haven er super, jeg var inde og kigge på linket med maincoon-kattene der havde en hel have indhegnet, og det så bare supergodt ud, MEN jeg har bare desværre ikke penge til det pt. Tænkte også på: Hvad med fremmede katte? De kan jo i princippet komme IND i haven, men derefter ikke komme ud?
Jeg må indrømme at jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg står og skal flytte snarligt fordi jeg ikke længere har råd til den høje husleje her hvor jeg bor nu, og søger lejlighed men i lejlighed vil jeg ikke kunne have udekatte, så de skal under alle omstændigheder vænnes til at være inde, hvis de skal blive hos mig. Det er virkelig en svær situation, synes jeg. Min gammelmis på 8 år tager det fint med at være inde, men hun har længe ikke rigtig gidet komme ud, så hun vil sagtens kunne vænne sig til at blive 100% indekat. Men de andre… uha de har det virkelig ikke godt med det. Og jeg har bare så dårlig samvittighed overfor dem, fordi jeg har frataget dem deres frihed. Øv altså.

Chancen for et godt udfald er væsentligt større, hvis skiftet fra ude- til indekat sker i forbindelse med en flytning til et sted, kattene ikke kender.
Jeg ved ikke, hvordan boligsituationen er i dit område, men prøv evt. at finde et lille hus, der udlejes, fordi det ikke kan sælges, eller en lejlighed med altan, der kan kattesikres. Gør også indretningen spændende for kattene med gulv-loft klatremiljøer.
Og så skal du være obs på, om der er tilladelse til at holde husdyr.

Hej, vil bare sige at det går væsentligt bedre med de 2 af misserne nu. Det er faktisk kun Sillepigen der har det svært nu. De andre kommer da også og beder om at komme ud, men synes ikke det er så slemt mere som de andre dage. Så jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Vi må se hvordan det udvikler sig med Sille. :slight_smile:

Min Leise flyttede fra villa i 3 etager med stor, indhegnet have til en lille “studio flat” på 3. sal midt i Kbh - og det gik fint! Hanne har vist - som så ofte før - forklaringen på, hvorfor det gik godt :slight_smile: Han var så også en rolig EXO på 8 år da :slight_smile: