Kan vi ikke finde et navn

Det stride imod alt fornuft at kalde Cæsar og Lille My for huskat:

I min verden har de intet med huskatte at gøre, dog er de heller ikke racekatte da jeg ikke har stamtavler på dem (de er fra internat).
Det må være muligt at finde et ord der dækker bedre fx noget i stil med det amerikanske “House Hold Pet”.
Jeg elsker huskatte og har desværre en katastrofal mangle på en sådan pt. så det er ikke fordi jeg gerne vil have at Cæsar er “noget” andet end han er, men at kalde ham huskat, det kan jeg dog ikke.
Hjælp mig med at finde en passende betegnelse for denne type kat

Langhårede familiekatte måske?

“Familiekat” er rigtig godt. :ok:
.
Dog - de fleste stamtavlekatte er jo også familiekatte, men den samme indvending kan også rejses mod udtrykket “household pet”.

blandingskat :slight_smile:

i mine øjne er der også stor forskel på en “rigtig” huskat og på blandingskattene… i hvert fald fra den nordiske huskat og så de blandingskatte vi ser…
jeg bryder mig IKKE om, at den huskatten skal sættes i bås med alle de blandingskatte… i mine øjne bliver blandingskatte ALDRIG huskatte - de bliver kun blandingskatte…

de er hvad de er : “sofakartofler”… :hjerte:

Har du læst tråden her på kattegale om “dengang” Margrethe fandt hendes stamtavle - måske det kan lade sig gøre for dine sofakartofler også… Jeg har ikke noget som helst at bruge Margrethes tavle til - og jeg er også ligeglad med om hun er sofakartoffel eller EXO men hendes opdrætter blev noget så glad for at finde hende igen :smiley:

“Familiekat” er rigtig et rigtigt godt bud, jeg har selv tænkt noget i retning af “kælekat” men igen denne betegnelse blive ofte brugt om racekatte der blive solgt til kæl :-).

Jeg er klar over at det er svært at finde et passende navn, der ikke bliver brugt i forvejen i katteverden.

Hvad er der i vejen med “Perserblanding”, “Uægte perser” eller - hvis det rent faktisk er persere, der bare ikke har fået papirerne med, så “Papirløse persere”?
Det der politisk korrektheds-newspeak, hvor man skal konstruere et helt nyt ord (der ikke siger nogen noget), for ikke at træde på nogen ligtorne, det kan jeg ikke rigtig med.

I hundeverdenen fungerer det fint med udtrykket “-blanding” eller “-kryds”.

[QUOTE=Margrethe;628638]de er hvad de er : “sofakartofler”… :hjerte:

Har du læst tråden her på kattegale om “dengang” Margrethe fandt hendes stamtavle - måske det kan lade sig gøre for dine sofakartofler også… Jeg har ikke noget som helst at bruge Margrethes tavle til - og jeg er også ligeglad med om hun er sofakartoffel eller EXO men hendes opdrætter blev noget så glad for at finde hende igen :D[/QUOTE]

Nej deres stamtavler kan ikke finde, har forsøgt.

Det er ikke specielt Cæsar og Lille My som jeg søger et navn til, de er blot et eksempel, men de er så tydeligt ikke huskatte, og det vil være en direkte fornærmelse mod huskatte at kalde dem det.

Det jeg søger er et navn til alle katte “med ukendt baggrund” som IKKE er huskatte.

[QUOTE=cæsar;628645]Nej deres stamtavler kan ikke finde, har forsøgt.

Det er ikke specielt Cæsar og Lille My som jeg søger et navn til, de er blot et eksempel, men de er så tydeligt ikke huskatte, og det vil være en direkte fornærmelse mod huskatte at kalde dem det.

Det jeg søger er et navn til alle katte “med ukendt baggrund” som IKKE er huskatte.[/QUOTE]
øhh fornærmelse mod huskatte ? mine er nok ligeglade og det er dine nok også :høhø:

Min killing fra internat er en fin racekat - han er den eneste af slagsen, og derfor meget sjælden race :tihi:

PS jeg har fået at vide herinde, at ALT uden stamtavle er huskatte - og det er jo faktisk rigtigt… kælekatte syntes jeg er et godt ord :slight_smile:

Elses “papirløse” er også godt og dejligt uformelt.

Man kunne også sige “udokumenterede”, men det virker lidt stift…

Ja, det er jo den almindelige definition, som jeg også bruger.

Men for mange af os er en huskat også en ganske bestemt type kat (eller race uden stamtavle, om du vil).
Nemlig den traditionelle danske kat, uden påvirkning af importerede racekatte. Sådan som den stadig fandtes mange steder bare for 30-40 år siden.

Derfor kunne man godt savne et andet udtryk, når katte uden stamtavle f.eks. skal udstilles.

p.s. Og hermed siger jeg ikke noget negativt om din helt vidunderlige blandingskat med orientalsk anstrøg. Han er bare så dejlig.:hjerte:

Jeg tror det er fordi man blander tingene lidt sammen. På en katteudstilling under Felis Danica, vil samtlige katte uden stamtavle skulle konkurrere som huskatte.
Men det betyder ikke - i hvert fald i mine øjne - at kattene er huskatte.

For mig er en huskat den gode gamle landkat. Korthåret og robust.

Alt det andet er blandingskatte i mine øjne - og det ville jeg nok også betegne Cæsar og Lille-My som :slight_smile:

Det er da bare Sofaløver… Eller tigermisser :slight_smile: Det er de jo i bund og grund alle sammen, med eller uden stiber, med eller uden tavle:)

Problemet med at kalde sådanne katte for Papirløs, er jo at betegnelsen også kan bruges om “den rigtige huskat” - der vel netop udmærker sig ved ikke at have nogen former for papirer :slight_smile:

Kælekat duer heller ikke rigtigt - mest fordi alle katte vel er Kælekatte hos deres familer… (Ja, jeg bor i Utopia lige nu, okay? :wink: )

Blandinger… nahhhh - duer ikke! Især ikke med katte, som tydelig er en eller anden race - som fx Cæsar og My, der begge er indleveret på internat, den ene endda med sine papirer, som internatet ifølge sine egne procedurer omgående smed ud… Eller fx de bengaler, der blev videreformidlet ovenpå den store vanrøgtssag… Eller de der, hvor folk har købt katten som x-race og har set forældrenes papirer - meget lig fx Trekkies gamle siam Bøv, der jo bare aldrig blev søgt en stamtavle til…

Kattene er uden tvivl racekatte… men uden papirer i baglommen… og hvad kalder man så den slags?

Huskatte… niks… huskatte er sådan nogle som man kan se hos Felis eler Skattekat (og andre brugere for den sags skyld, men de to har vist nogle gode billeder gennem tiden :slight_smile: ) - en helt bestemt type kat og af udseeende sin egen… ikke noget racepræg af nogen art over dem - de udmærker sig ved deres type og sjovt nok også forskellighed.
(Hvis nogen havde spurgt om der var noget racekat i min dejlige Saga ville jeg have svaret at det i så fald ville have været en eller anden letbygget korthårsrace, for det var dét hun mindede mest om - i virkeligheden må det nok snarere have været perser, da hun ved parring med en semilanghårskat, var i stand til at procucere to langhårskillinger :wink: Saga var fra en tid, hvor det endnu ikke var særligt almindeligt med (fritgående) fertile mco eller NFO, og da Saga selv var korthåret ligesom hendes søskende, hendes mor og dennes mor, må genet for langhår ligge langt tilbage i hendes totalt ukendte aner :slight_smile: Trods mit (erhvervede) kendskab til hendes langhårsgen og dermed hendes status som en eller anden form for langt-tilbage-blanding, må jeg dog indrømme at jeg gennem hele hendes liv fortsat kaldte hende for en huskat - for det var dét hun var :hjerte: … )

Humlen er jo, at det ikke er papiret, der definerer katten. Papiret er en form for garanti, men det har ingen som helst indflydelse på kattens udseende, temperament, gener eller noget som helst andet, ud over kattens værdi som udstillings- og avlskat.

Eksemplet med racekatte på internat er derfor glimrende. En internatsperser er ikke spor mindre perser end alle andre persere, bare fordi dens papirer er bortkommet.
Og afkommet efter to persere ændrer sig heller ikke afhængigt af, om der søges stamtavle på dem eller ej. Det er kun et spørgsmål om, at opdrætterne ikke vil have, at ordet bruges af andre. (Og persere er kun et eksempel, det gælder selvfølgelig alle andre racer også)

Jeg nævnte hundeverdenen før. Jeg træner sammen med adskillige ‘papirløse’ hunde, og der er ingen, der kunne finde på at kalde dem gadekryds, blandingshunde eller lignende, når de nu så tydeligt er fx cairn terrier, da/sv. gårdhund o.l. Min egen hund er derimod lige præcis en blanding, så det er også det, jeg kalder ham (og ikke et gadekryds, for det er mere uspecificeret). Han er trekvart shih tzu og kvart gravhund, så i det tilfælde synes jeg det er mest logisk at kalde ham en shih tzu-blanding. Og det er der ingen, der gør ad. :stuck_out_tongue:

Mit bud på betegnelserne:

En uægte racekat (tydeligvis race, men ingen papirer): Papirløs [racenavn]
En blanding mellem kendte / genkendelige racer: [Racenavn]sblanding Eks. Skovkatteblanding, perser-birma-blanding
Korthårede katte uden specifikke racetegn: Huskat

[QUOTE=FinnFrode;628657]

p.s. Og hermed siger jeg ikke noget negativt om din helt vidunderlige blandingskat med orientalsk anstrøg. Han er bare så dejlig.:hjerte:[/QUOTE]
Tak :slight_smile: han er virkelig meget dejlig :hjerte::hjerte: jeg var bare så heldig

[QUOTE=Else;628665]Humlen er jo, at det ikke er papiret, der definerer katten. Papiret er en form for garanti, men det har ingen som helst indflydelse på kattens udseende, temperament, gener eller noget som helst andet, ud over kattens værdi som udstillings- og avlskat.

Eksemplet med racekatte på internat er derfor glimrende. En internatsperser er ikke spor mindre perser end alle andre persere, bare fordi dens papirer er bortkommet.
Og afkommet efter to persere ændrer sig heller ikke afhængigt af, om der søges stamtavle på dem eller ej. Det er kun et spørgsmål om, at opdrætterne ikke vil have, at ordet bruges af andre. (Og persere er kun et eksempel, det gælder selvfølgelig alle andre racer også)

Jeg nævnte hundeverdenen før. Jeg træner sammen med adskillige ‘papirløse’ hunde, og der er ingen, der kunne finde på at kalde dem gadekryds, blandingshunde eller lignende, når de nu så tydeligt er fx cairn terrier, da/sv. gårdhund o.l. Min egen hund er derimod lige præcis en blanding, så det er også det, jeg kalder ham (og ikke et gadekryds, for det er mere uspecificeret). Han er trekvart shih tzu og kvart gravhund, så i det tilfælde synes jeg det er mest logisk at kalde ham en shih tzu-blanding. Og det er der ingen, der gør ad. :stuck_out_tongue:

Mit bud på betegnelserne:

En uægte racekat (tydeligvis race, men ingen papirer): Papirløs [racenavn]
En blanding mellem kendte / genkendelige racer: [Racenavn]sblanding Eks. Skovkatteblanding, perser-birma-blanding
Korthårede katte uden specifikke racetegn: Huskat[/QUOTE]

Det er et rigtigt godt bud, som vel ikke kan fornærme nogle.
Det kan jo være at vi så i fremtiden slipper for udsagn som: snobbet racekatteejer, hvis vi bliver enige om at kalde dem noget andet end Huskat, når der er tydeligt racepræg.

Der kunne jeg så ikke andet end :tihi:, for jeg har desværre aldrig haft en vaskeægte huskat … Tarzan var 1/4 MCO, Ossy var 1/2 orientaler, B’ernes mor var helt klart af norsk afstamning og B’erne har begge arvet hendes lige profil … men så er der selvfølgelig Bølle-Far, han er så vidt vides ‘‘bare’’ en huskat :stuck_out_tongue:

Miden til gengæld har aldrig været og bliver aldrig, en huskat … men hvad han er, udover en slem, slem mide … jeg stemmer for blandingskat :ok:

De to persere (for det er de jo) som Inge har, er jo ikke blandingskatte, så jeg vil nok kalde dem persere uden pap … eller papfri perserkat :tihi:

min internatsperser betegnede jeg da som perser. når folk spurgte om han var “ægte”, blev svaret; “ja men han har ingen stamtavle”

så hvorfor ikke bare kalde dem persere - det er jo det de er.

det er jo kun på udstillinger de skal gå rundt med id i baglommen…