Kan vi ikke finde et navn

begge er tydeligvis persere så mit bud vil være “perser uden tavle”… langhårskatte uden tavler…kan også bruges…iøvrig smukke katte du har

tak det er de 2 som er Regional winners :slight_smile:

Det er mere en general betegnelse for katte uden stamtavle, men med tydelig racepræg er jeg er ude efter. Jeg brugte blot disse som et eksempel. Der findes jo mange MCO, NFO, Birma osv uden tavle, men som aldrig i min verden vil være en huskat.

Hvad med en John Doe kat?:tihi:

jaeee så har de meget sjældne racer: John Doe og Jane Doe :slight_smile:

I min verden er netop de 2 der helt klart persere, hvor stamtavlen er bortkommet! Jeg er ikke i tvivl om, at de er ægte - begge forældre ER persere, for så typede katte får man trods alt ikke ud af at krydse en perser med noget som helst. Jeg synes “huskat” er helt malplaceret her :slight_smile: Perser med borkommet stamtavle ville række fint til mig, for det er uden tvivl det de er - både kattene og stamtavlerne :slight_smile:
VH
Susanne

Susanne… ville du også acceptere betegnelsen, hvis jeg viste dig billede af en skovkat uden papirer - katten tullede rundt for sig selv, ingen mærkning og eftersøgning gav ingen resultater… eller måske de to cooner, der pt sider på et internat i Kbhs-området - indleveret med stamtavle, men hvor denne er smidt ud ifølge normal procedure… Eller de to tidligere alvsbirmakatte, som en opdrætter (jeps!!!) afleverede på internat, komplet med alle papirer…
Eller en bruger herinde, hvis kat er fra en registreret opdrætter, men hvor opdrætteren pgr en masse bøvl ikke har søgt stamtavlen - bruger står nu med en meget dyr “en-eller-anden-slags-kat”…
Eller mit Kludetæppe, der blev omplaceret - alt gik galt og hun endte heldigvis hos en som tog sig godt af hende… stamtavlen havde jeg, så ny ejer kunne ikke bevise kattens herkomst… Jeg ville være blevet meget (lad os kalde det) irriteret, hvis nogen havde kaldt Kludetæppet for en “huskat” eller “blanding” - bare fordi ny ejer ikke havde hendes papirer… Kræet var så “ægte” at hun har deltaget i ikke mindre end to FIFe WS :smiley:

Osv osv… der er masser af eksempler og scenarier, hvor en racekat ikke længere har sine papirer i orden…
Og hvad skal man lige kalde den slags katte???

Jeg har en falsk skovkat :stuck_out_tongue:

Og så er det ikke engang løgn!

Folk må kalde sin kat, hvad de vil - men nej det ville set fra min side af søen være en anden sag. Man kan sagtens finde andre race lookalikes, der ikke har noget med en given race at gøre - men man kan ikke med netop persere få så typet afkom ud af tilfældige krydsninger. Det kan man kun ved at parre persere med hinanden.
VH
Susanne

Vi er for så vidt helt enige Susanne… men som jeg forstår det, så vil Inge gerne have at vi finder en betegnelse for de katte, som så tydeligt ER racekatte (ikke kun persere), men som af en eller anden grund ikke har deres papirer i orden…
Her bliver det illustreret med et billede af to persere… men man kunne lige så godt have lagt et billede ind af mit Kludetæppe eller den der Brite, jeg kender, eller af den bruger herinde, som blev snydt af sin mco’s opdrætter…

Hvad kalder vi de katte? Papirløs racekat dur ikke rigtigt - et eller andet sted skurrer den betegnelse i mine ører, den virker selvmodsigende :wink: Og jeg er ret sikker på at betegnelsen heller ikke vil ende den der evige siskussion om statavlens betydning for at bevise kattens herkomst…

Men hvorfor skal det gøres så svært? Det er jo bare ord!
Jeg ville fint kunne leve med betegnelserne papirløs skovkat eller skovkatteblanding.

Og så synes jeg, at diskussionen om stamtavlens værdi er en helt anden, der ikke skal blandes sammen med debatten om hvilke ord, vi bruger.

I øvrigt kan man jo kalde dem, præcis hvad man vil - det er der ingen lovgivning om :wink: Der er bare opstået en diskurs på diverse kattefora der siger, at enhver kat uden stamtavle er en huskat. Det har jeg hørt sagt rigtig mange gange, men det bliver det jo ikke mere rigtigt af. :slight_smile: