Kartofler, kartofler :-P

Jeg elsker kartofler!
MMMMmmmm!

Bagte kartofler, nye kogte kartofler, og hjemmepisket stormaffelkos i særdeleshed!

Og jeg glæder mig til at nyde et par eller 4 af det batch, der lige er kogt - nye, udenlandske, lækre!

Der er 2 ting, som min barndoms eensformige kost ikke har ødelagt for mig: Spidskål (stuvet), og kartofler!

Tak til Amerika for denne formidable spise (og ikke et halvt kvæk om, at tobakken kom med i samme ombæring - en cigar i ny og næ er ikke skadeligt). :thumbup:

Jeg må have fat igen i den yiddische sang om bulbes - kartofler - igår, idag og imorgen.

Tilståelse: En del af mit vægtproblem hedder for mange kulhydrater. Men kartoflerne har dog den højeste mæthedsfaktor og det laveste kalorietal pr 100g - og en stor, stor nydelsesfaktor!

Kartofler :thumbup:
I madbrød, i moussaka, eller bare i sig selv :savle:

Måske har du en god opskrift, du gerne vil dele?

Enig…
Der er ikke noget skønnere end kartofler.

Tilberedt på alle mulige måder - eller blot en kartoffel, som slik.
Nu de er helt nye :savle: :savle:

hmmmm, jeg ved squ ikke rigtig hvad jeg skal syntes om kartofler, jeg er opvokset i en kartoffelsyg familie, det eneste der duede var kartofler kartofler kartofler og så var det kun hjemmeavl.
og efter jeg har været grønthandler/købmand i 10 år har jeg altså fået et eller andet imod kartofler, samtiddig syntes jeg de kartofler der avles idag smager helt forkert, de er pesset frem med alverdens vækstfremme, samtiddig syntes jeg at de rådner alt alt for hurtigt, selv når man køber nye kartofler.
vi er begyndt når vi skal ha kartofler kun at købe den absolut bedste kvalitet og så er det en omkostelig affære.

Stuvet spidskål MUMS…det lavede jeg lige forleden :wehu::wehu:

Og er også vild med kartofler i alle afskygninger…

Og det var spanierne der importerede kartoflerne til Europa fra sydamerika…og det første land derudover, der fik smag for kartofler var faktisk spaghettiens hjemland, Italien…forstår man sgu godt, hvis de kun var vant til spaghetti :s:S

jeg kan huske noget af sådan en italiensk “synge i det uendelige” kartoffelsang…noget i retning af:

Vi italienere vi elsker kartofler
vi elsker kartofler, vi sætter dem gern’
vi skræller dem gern’
vi koger dem gern’
vi spiser dem gern’
ååååh åh kartofler
de smager nu godt
uhm dada
uhm dada

Vi italienere vi elsker…

:wehu::wehu::wehu:

Opskrift med kartofler

Skipperlabskovs MUMS :ok::ok:

Så vil jeg sige at jeg syntes at de bedste kartofler er Asparges kartofler. Når vi spiser kogte kartofler er det den art. Alt andet syntes jeg næsten bliver bløde, smasked, vandede og træls -høhø

Nå men det er nu heller ikke hverdagskost i vores lille familie :slight_smile:

[quote=Felis;194119]Stuvet spidskål MUMS…det lavede jeg lige forleden :wehu::wehu:

Og er også vild med kartofler i alle afskygninger…

Og det var spanierne der importerede kartoflerne til Europa fra sydamerika…og det første land derudover, der fik smag for kartofler var faktisk spaghettiens hjemland, Italien…forstår man sgu godt, hvis de kun var vant til spaghetti :s:S

jeg kan huske noget af sådan en italiensk “synge i det uendelige” kartoffelsang…noget i retning af:

Vi italienere vi elsker kartofler
vi elsker kartofler, vi sætter dem gern’
vi skræller dem gern’
vi koger dem gern’
vi spiser dem gern’
ååååh åh kartofler
de smager nu godt
uhm dada
uhm dada

Vi italienere vi elsker…

:wehu::wehu::wehu:

Opskrift med kartofler

Skipperlabskovs MUMS :ok::ok:

Skipperlabskovs er bare mums :savle:

Det spiser vi i vinterperioden op til flere gange :savle:

kartoffel porresuppe … eller katoffel/jordskok suppe

MUUUUUUUUUMS -wehuu

Misi, hvad går der egentlig af dig…

Det er jo en MAD tråd -høhø

Jeg elsker også kartofler…mos hvor halvdelen er blomkål får mig til at spise mere end min mavse ofte kan kapèrer :ups:
Kartoffelmos med broccoli er også gudespise Og rösti, kartoffelbåde og ISÆR nye kartofler lige opgravede er GUF
Tror jeg vil lave nye kartioler, persillesovs (så den hænger ved toflerne):tihi: og paneret flæsk imorgen…mumsi mumsi
Stuvede spidskål er også en af mine yndlingsspise :rock:

Jeg har kartofler i haven :smiley: Det var bestemt en af de ting, der SKULLE stå i haven, når vi fik den :slight_smile: For ELSKER helt nye og friske kartofler.

Men ellers er en bagt kartoffel også guf :savle:

Lige som stuvet hvidkål med hvid sovs, kartofler og frikadeller :savle::savle: Uhh, jeg får SÅ meget mavepine, når vi får det :tihi:

Samt svensk pølseret :savle::savle: uhhaaa, det er også bare GUUFFF -love

:savle::savle::savle:

Hjemmelavet kartoffelsalt er nu heller ikke dårligt…

:savle:

[quote=birtheras;194150]Misi, hvad går der egentlig af dig…

Det er jo en MAD tråd -høhø[/quote]

:tihi::tihi::tihi: Ja da! Bohemer gør skøre ting, ved du - kovendinger, omkalfatringer, gå over stag - som Diaghilev sagde til Jean Cocteau: “Etonnez-moi!”

Jeg elsker skam mad! Slik og kager og is undværer jeg snildt, men jeg er et madøre :ups:
Stuvet spidskål med grøntsagsfrikadeller
Kartoffelsalat, bare med godt rugbrød til
Åh jo, enkel mad er ren salighed!

Meeeen mht aspargeskartofler er den lokale Bruws vist ikke velassorteret. Har prøvet deres med intervaller, men de er ikke gode. Det er deres kartofler til mos til gengæld - gyldenthvide og fluffy - naaammenam!

[quote=MiSi;194349]:tihi::tihi::tihi: Ja da! Bohemer gør skøre ting, ved du - kovendinger, omkalfatringer, gå over stag - som Diaghilev sagde til Jean Cocteau: “Etonnez-moi!”

Jeg elsker skam mad! Slik og kager og is undværer jeg snildt, men jeg er et madøre :ups:
Stuvet spidskål med grøntsagsfrikadeller
Kartoffelsalat, bare med godt rugbrød til
Åh jo, enkel mad er ren salighed!

Meeeen mht aspargeskartofler er den lokale Bruws vist ikke velassorteret. Har prøvet deres med intervaller, men de er ikke gode. Det er deres kartofler til mos til gengæld - gyldenthvide og fluffy - naaammenam![/quote]

:savle::savle:

Prøv at skifte brødet ud med hjemmestrikkede tunfrikadeller…

:ok:

Kan godt se at jeg er riiimelig meget i undertal :wink:

Jeg bryder mig ikke specielt meget om kogte kartofler - jo de helt nye små nogen, men ellers ikke.

Kartofler i ovnen er udmærket.

Kartoffel mos kan ikke spises — puha, det “vokser” i munden… hehe

Hilsen Alice 5 år :wink:

[quote=AliceM82;194731]Kan godt se at jeg er riiimelig meget i undertal :wink:

Jeg bryder mig ikke specielt meget om kogte kartofler - jo de helt nye små nogen, men ellers ikke.

Kartofler i ovnen er udmærket.

Kartoffel mos kan ikke spises — puha, det “vokser” i munden… hehe

Hilsen Alice 5 år ;)[/quote]

Kartoffelmos skal være lind og blød ikke sådanne noget tørt noget :slight_smile:

Jeg laver det gerne med kogte kartofler der bliver pisket rigtig godt med elektrisk pisker. Dertil tilsættes sødmælk eller fløde, gerne lidt smør og så revet ost. Til slut smages til med salt og peber :slight_smile:

Prøv at skifte brødet ud med hjemmestrikkede tunfrikadeller…

:ok:[/quote]

Nææ Therese, fisken får du, Silke og Leise helt for jer selv :tihi:

:inlove::inlove:

Okai… tak for det, jeg elsker fisk og har lige set, at de har deeeeejlige tunbøffer i Fakta i næste uge…

:savle:

Min yndlings kartoffelopskrift:

Man tager en kartoffel…
Man skræller den…

… og så… SPISER man den!

Og mens man så spiser den, så skræller man meget hurtigt en kartoffel mere, som får lov til at overleve (indtil den bliver kogt! ), fordi man jo allerede er ved at spise den første.

Så tager man en kartoffel mere, som man skræller… men på dette tidspunkt er man jo færdig med at spise den første kartoffel… så den tredje kartoffel når heller ikke ned i gryden!!

Uhmmmm… jeg elsker rå kartofler. Jeg kan spise dem lige til jeg og .

damn - rå kartofler… det har jeg godt nok aldrig prøvet…

det er da forsøget værd :slight_smile: det forkorter jo tilberedningstiden en del :slight_smile:

Rå kartofler er ganske lækre, men bare ikke for mange af dem.

Jeg ELSKER kartofler, lavet på alle mulige måder…

NAM NAM