Kaster han på grund af nyt foder?

Hej alle :slight_smile:

For lidt tid siden oprettede jeg tråden med en killing, som hylede hysterisk ved fodringstid. Her fik jeg af jer af vide, at jeg skulle finde nyt foder, for der er vist ikke nok protein i RC Sterilised. Det gjorde jeg så. Jeg fandt Porta 21 uden korn, hvor der er en rigtig høj procent protein i, og jeg gik så i gang med en langsom tilvænning, fordi jeg fik af vide at nogle katte kunne få mavevrøvl med dette foder.

Killingen, Emil, har klaret det til perfektion. Intet mavevrøvl overhovedet. Og heller ingen overspisning, som han havde lidt tendens til før i tiden. Men min fire år gamle kat, Oskar, kaster op nærmest én gang om dagen. Det er begyndt siden foderet primært bestod af Porta 21 (i tilvænningsfasen). Kun i går hvor jeg styrede deres foderforbrug (hældte mindre portioner op) var der ikke noget opkast. I dag fyldte jeg igen skålene op til kanten, så de kunne spise som de ville, og mine stakkels bademåtter blev endnu engang brækket til :frowning:

Oskar har altid været god til at spise, når han var sulten, og har aldrig overspist. Når han kaster op, er det primært mad, opkastet består af, så det må jo være foderet, der er skyld i det. Kan det virkelig være rigtigt at han pludseligt begynder at overspise? Jeg synes jeg fik af vide, at de blev hurtigere mæt af foder med højere proteinhold, så det undrer mig lidt. Kan det være selve foderet, som han bare ikke tåler så godt?

Stakkels Oskar altså :frowning: Er der nogen, som har prøvet noget lignende, eller som har et godt råd?

Mit umiddelbare råd er at fodre i et foderbræt, så de spiser langsommere. Det kunne nemlig lyde, som om din kat spiser for meget for hurtigt.

Den billige version af et foderbræt: tag en lille papæske og tape den til, klip eller skær et lille hul i som lige passer til en katte arm :slight_smile: Så kan de bruge tid på at fiske foderet ud derfra. Jeg startede med at lave et forholdsvist stort hul og plasere det i et hjørne og så lave en ny med øget sværgedsgrad da de havde fattet pointen, og blandede i starten lidt godbidder i for at øge motivationen.

rigtig mange katte er VILDE med FP21GF - og så skal der bare spises igennem i en fart…

det er ikke usædvanligt… så et foderbræt eller en forderboldt med små huller er din ven :slight_smile:

I skal have tusind tak for jeres svar :slight_smile:

Jeg havde heldigvis allerede et foderbræt. Det var bare ikke blevet pakket ud efter flytningen. Det er nu pakket ud, og det har virkelig hjulpet! Ikke én eneste omgang opkast siden det kom i brug :slight_smile:
Det var virkelig dejligt, at det var løsningen. Jeg blev helt bekymret for om Oskar pludseligt ikke kunne tåle det, for det ville da have været ærgerligt. Men så var det bare fordi det smagte FOR godt :smiley: