Kastratdellen.. kan den overhovedet undgås?

Jeg sidder og tænker lidt på Ozzy’s mavse. For han har fået den fineste (NOT) dellepy under mavsen… og den pynter sgutte ligefrem.

Samtidig er han jo stadig en ungkat og super aktiv… så hvis en ung siameser får sådan en hængedelle… er der så overhovet noget at gøre? Kommer de altid? Hvorfor kommer de overhovedet? Det er jo ikke fordi katten pludselig bli’r forvandlet til en sofapude - plus det virker egentlig ikke som om det er fedt, det er bare hud og … blæwer…

Hvad er årsagen til kastratdeller (altså udover selve kastrationen?) Og kan de undgås?

Jeg ved et ikke er alle katte der får den. Ingen af mine har den, selvom de begge er kastrerede. Bastian blev det da han var killing, og Isis for 1½ år siden.
Hvad det er der gør at nogle katte får den der kastratdelle, og andre ikke er et rigtig godt spørgsmål. Jeg aner det ikke, men mon ikke der er andre herinde, der ved en hel del mere :smiley:

der er også forskel på delle py og hud py- flere af mine har hudpy, tror det har noget med designet at gøre, ex har både kronk og flap sindsygt meget extra hud, hvorimod rynke ikke har mere end det hun behøver

Jeg tror også det har noget med arvelighed at gøre, Brazil har været kastrat i snart 6 år (han blev 6 i august) og har ikke engang ekstra hud, men han mor var også slank uden kastrat delle.

Hm så Ozzy er bare “uheldig”? Og hans mærker som hud-py mere end delle-

Nå så håber jeg bare at Ib og Stevie slipper.

Delle ser ikke ud til at ha’ anlæg for en og Phumba har så meget pels og er bare generelt en anden facon… så jeg tror egentlig ikke hun har noget heller. Desuden tro’de jeg egentlig kun det var hannerne der fik hængevom…?

Jeg har i hvert fald erfaring med, at det er arveligt, idet en bedstemor, mor og hendes killinger alle har det - killingerne allerede som små.

Det har intet at gøre med overvægt, ej heller kastration - store vildkatte har det også:

Ah ja den løve har da en flot en af slagsen :tihi:

Det er da egentlig spøjst hvorfor den kommer… Og hvorfor ikke alle får den (ja altså der er jo så arvelighed med i spillet, men hvorfor mon nogen overhovedet har anlæg for det?)

Bailey har heller ikke en kastrat-delle :slight_smile:

To billeder, hvor man tydeligt på det ene ser en flad Tøffe og på det andet ser man tydeligt fussevarmeren.

Fussevarmeren :lol: Det kan være det er DET den er til? :wink:

Snehvide bryder sig i hvert fald ikke om udtrykket “delle” - “fussevarner” lyder meget bedre. :smiley:

Tullen har det faktisk ikke. Ikke endnu, i hvertfald (hun blev 3 igår). Om det så er dyrlægens håndelag i sin tid - det er den nemmeste operation jeg har prøvet endnu, der var bare intet bagefter.
Eller det måske skyldes Tullens gener og aktivitetsniveau, det ved jeg ikke. Greven har faktisk også kun minimalt, men han har jo heller ikke været snittet op i maveregionen.
Creamy, derimod… :fløjte: Donna og Ditte havde det også i stor stil :pose:

Jeg tror samtlige kastrater har den her i huset… De tre har med sikkerhed, jeg har endnu ikke gramset så meget på molly, da hun ikke er så vild med det, med det ligner hun også har den :slight_smile:
Tarzan er ikke et år endnu og den er tydeligt på vej :smiley:

Så længe der ikke er fedt i den, så er den der bare og ikke til at gøre noget ved, og skader ikke :slight_smile: Og nogle racer har den mere end andre, har jeg langt mærke til :slight_smile:

Nimbus herhjemme har i hvert fald en ordentlig madpakke under bugen. Men han er også en snot-forkælet kat.

Jeg har netop nu devonbørn på 6 uger og en af pigerne har også sådan en delle :slight_smile:
Så i hendes tilfælde kan det nok næppe kaldes en kastratdelle…:wink:
Hun er heller ikke fed på nogen måde,så hvordan dellen så skal “forklares” ved jeg ikke…:slight_smile:

Oliver har en lille kastratdelle… :høhø: Ikke noget man sådan lægger mærke til når han tøffer rundt, men jeg kan godt mærke den, hvis han står op, og jeg giver ham en ordenlig nusse tur på mavsen… :tihi:

Jeg troede egentlig at alle kasterede katte fik sådan en…:? Men kan se på jeres svar at det er noget med arveligheden… Interressant :smiley:

Jeg ved ikke hvorfor den kommer, men har hørt det er noget hormonelt?
Men ved det ikke…

Mine 3 drenge (kastrater) har alle en :slight_smile:
Isabell er snart 6 måneder og har ikke en,
men hun er så heller ikke sterellieseret :slight_smile:

Altså, hvis du har en pose der er fyldt med sten, og du så fjerner stenene… så bliver posen jo også flappet ikk’? :tihi:

Ej, jeg ved ikke hvorfor den kommer… min mor’s kat var en tynd starut, men han fik den altså også da han blev kastrat. Men han fik også dobbelthage :? måske hans kastratdelle hoppede op under hagen? :?:høhø:

[QUOTE=Darc;721917]Altså, hvis du har en pose der er fyldt med sten, og du så fjerner stenene… så bliver posen jo også flappet ikk’? :tihi:

Ej, jeg ved ikke hvorfor den kommer… min mor’s kat var en tynd starut, men han fik den altså også da han blev kastrat. Men han fik også dobbelthage :? måske hans kastratdelle hoppede op under hagen? :?:høhø:[/QUOTE]

Hehe nu er det jo ikke dér dellen sidder… og åbenbart får hunner den osse (det vidste jeg faktisk ikke(

Men… til de kloge… Det er ikke noget der vil trække ned ved en udstilling, vel? Hvis “alle” katte får det…