Kastration og udstilling

Hvor tæt på en udstilling må eller kan katte kasteres?
Jeg tænker både på han- og hunkatte/killinger.

Det er der jo ingen regler om - men du skal nok ikke regne med den store respekt fra de øvrige udstillere, hvis du kommer med en hunkilling, der stadig har sting :slight_smile: Min egen tommefingerregel siger at hvis katten er i narkose uanset årsag, så er den dømt ude resten af den uge, også selv om det er mandag og det kun er for en mindre ting. Men det er min private tommelfingerregel.
VH
Susanne

Og jeg ville gå så vidt som til at sige 14 dage, fordi begge dele er meget stressende for katten :slight_smile:

Og jeg vil så nok lade der gå 2-3 uger fra kastrering til udstilling, for at sikre at der ikke tilstøder nogle komplikationer, og omvendt 1-2 uger fra udstilling til kastrering for lige at være sikker på at stress fra udstillingen ikke blusser noget sygdomsværk op :slight_smile:

Hmmm er jeg den eneste som tænker på at det jo er en skønhedskonkurrence? Og med det mener jeg, at pelsen også spiller ind, og jeg synes absolut ikke det klæder en kat at være barberet på maven.

Selvfølgelig vil en dommer være klar over hvorfor den er det, men alligevel.

Hankatte bliver jo ikke barberet, men der vil jeg sige samme tidsrum som Eife.

Hos mine dyrlæger bliver hanmisserne skam barberet bagi. Selv ved en blodprøvetagning bliver der barberet.
Hvor længe der skal være mellem en narkose/neutralisering eller hvad det nu er, vil jeg skønne fra tilfælde til tilfælde, men ALDRIG om jeg ville udstille en kat i samme uge endsige igen efter.

Min regel er også mindst en uge - ikke pga. narkosen, men sådan i al almindelighed efter udsættelse af stresset situation, så det ville også gælde en alm. tur til dyrlægen til vaccination.

For hunner er det så min. 14 dage - det tager 8-10 dage mht. stingene, så jeg synes mindst 14 dage er passende. Jeg tror dog ikke jeg selv har udstillet så tæt på en operation, hverken af hanner eller hunner - men jeg kan huske, at Pinen havde bar mave på Verdensudstillingen i 2003, tror hun blev snippet en måneds tid før …

Du kan også risikere at komme op til en dommer der er imod TN. Der var en dommer (ikke dansk) der skældte ud på en udstilling, fordi drengene manglede kuglerne (til kuld bedømmelse) hun blev virkelig sur og mente at opdrætter var dyremishandler osv fordi hun havde neutraliseret dem så tidligt.

Ah, jeg havde ikke lige tænkt på det med manglende pels. Har i øvrigt aldrig bemærket det på drengene når de blev kastrerede, kun pigerne.

he - jeg har en idé om, at det var på en RK udstilling og at det var en italiensk dommer …? Jeg talte faktisk med hende om det bagefter og fortalte, at det var normal praksis i DK af forskellige årsager. Og det forstod hun sådan set godt :slight_smile: Men ja, det er unormalt i andre dele af Europa/verden at neutralisere tidligt … egentlig utroligt at de trods alt er så langt fremme i USA, når de stadig er så langt tilbage på andre punkter dyrevelfærdsmæssigt - declawing, fx …

Det kan godt være du har ret, jeg kan ikke huske det :ups:

Jeg kan dog udemærket huske hvem det var der fik læst og påskrevet.