Kastreret hankat strinter

Jeg skriver på vejne af min mor. Hun har to katte, de går både inde og ude og er begge kastreret og kommer fint ud af det med hinanden. Her indenfor de sidste par måneder er den ene så begyndt at strinte, for det meste op af møbler, men idag gjorde han det også op af min mors ben…
Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved denne pludselige opståede adfærd??

Har han været fertil længe? Altså fx tidligere avlshan?

Jeg har haft en enkelt af den slags - han var overbevist om, at han var hankat. Strintede aldrig som fertil, men til gengæld som kastrat.

Jeg fandt intet, der hjalp - desværre.

Jeg har haft 2 neutraliserede hankatte, som aldrig havde været fertile, som begge strintede, jeg prøvede alt men intet hjælp.
De strintede så vel ude som inde.
De begyndte begge i en alder af 4 og 5 år.

Næ han blev neutraliseret da han var 6 mdr, og der har aldrig været noget…

Hvor gammel er han nu?
Er hans urinveje tjekket for diverse sten/krystaller/infektioner?
Er der måske kommet en ny (fertil han)kat i nabolaget, som han skal markere territorium imod?
Har din mor måske fået en ny kæreste, som katten ikke kan lide?
Har din mor evt fået nye arbejdstider, der stresser katten?

Nogle katte er meget dårlige til at håndtere selv de mindste ændringer i deres hverdag:S

Jeg tror helt sikkert ikke det er sygdom - i så fald plejer de at blive urenlige og ikke begynde at strinte.
Det er sikkert noget territorielt med andre katte i nabolaget.

Din mor kunne prøve med Zylkene … alternativt må hun nok leve med det.

Jeg er enig med Vivi i, at det kan være noget territorielt.

Vi har en huskat på 5 år. Han blev kastreret som lille killing.
For det meste lever han udenfor, idet han ikke bryder sig om vores andre katte.

Han er dog indenfor af og til (selvfølgelig er han det - han er fars yndlingsmis :hjerte:)… og så er det gerne, at han lige skal markere.
Han går direkte over til vores radiator og pisser meget bevidst på den, sådan - så kan vi lære det, kan vi.

Faktisk ser han ret selvtilfreds ud, når har har pisset sit territorie af - for det er jo dét han gør.

Dette er en adfærd, som jeg er overbevist om ikke kan ændres.
Jeg glæder mig så bare over, at det ikke lugter som hos en fertil hankat.

Det er faktisk helt normalt at kastrater begynder at strinte på et tidspunkt.

Mine 4 kastrater (blev de da de var 10-12 måneder for 6½ år siden) er alle begyndt at strinte da de var omkring 4-5 og 6 år.

De gør det ikke indendøre, men ofte udenfor og det har jeg opfattelsen af, de er startet på i forbindelse med, at de har villet hævde sig når der kom vildtlevende fertile hankatte hertil.

Ziggy har dog også gjort det på mit ben en gang…jeg sad og var ved at tage et billede af ham på græsplænen, så kom han hen og gned sig omkring mit ben og vupti, så vendte han lige r**** til og sendte en stråle…kun få centimeter fra det nyindkøbte kamera til 11000,-…gys.

I kan ikke få dem til at stoppe med det efter min mening, kun være glade for, at det ikke stinker som hos fertile hanner…

-what Godt han ikke ramte.

Vi havde også en kastrat der strintede, han. startede først da han var en ældre herre på omkring 11 år.
Til gengæld var han grundig, bla ramte han et lille hul i bunde af vores nyindkøbte B&O fjernsyn, så det ikke virkede mere :frowning: Surt show, men han var dejlig og elsket alligevel, selvom vi blev lidt trætte af ham en gang i mellem.

:slight_smile:

Jeg er ret sikker på at han ikke er syg… Jeg tror faktisk at han gør det fordi han ikke bliver lukket ud så snart han siger miav…
Ved ikke om det vil virke med zylkene hvis det er årsagen?

Men selvom det ikke stinker så slemt som en fertil han, så lugter det altså af tis alligevel, og det er ikke rart !
Vores hankatte gjorde det osse af ren demonstration og kiggede endda på os mens de lige sprøjtede hele tvreolen til.

[quote=Prinsessejulie;486701]… Jeg tror faktisk at han gør det fordi han ikke bliver lukket ud så snart han siger miav…
?[/quote]

Det er ikke årsagen…men katten gør det af en eneste grund, nemlig at afmærke sit territorium

Jeg har behandlet flere urenlige kastrater og de to seneste strintede faktisk for at få opmærksomhed… Så der er ikke kun en grund til urenlighed. Der kan være mange.

Sygdom og stress er de mest udbredte, opmærksomhed/indlært adfærd er nummer to lige efter, så kommer usikkerhed, ofte som følge af ændringer i hjemmet, ved ejer eller uden for hjemmet, og endelig topper markeringsadfærd - ofte ved fertile eller sent neutraliserede dyr - som årsag. Generelt: En sø er lig med sygdom, strint er lig med en psykisk årsag.

Iøvrigt er urenlighed et af verdens nok mest omtalte (i enhver kattebog fx) adfærdsproblem - naturligvis er der da noget man kan gøre ved urenlighed.
Det er det mest “normale” adfærdsproblem overhovedet ved katte.

At det er svært at løse er sandt, men ikke altid. Nogle gange går det overraskende let. Andre gange virker det uløseligt - som med alt andet i denne verden findes der ingen generaliseringer.

Jeg har en kollega i USA; der KUN arbejder med dette problem. Jeg henviser gerne din veninde.

Er urenlighed lig med strint for dig?

For mig er der himmelvid forskel på om en kat er urenlig eller om den strinter. Urenlig kan have rigtig mange årsager, sygdom osv - det har jeg endnu til gode at se hos en kat, der strinter.

Jeg er helt enig i, at urenlighed er det største katteadfærdsproblem.

Strint har generelt ét formål: At markere sit territorie.

Urenlighed kan godt vise sig som strint. Det er det jeg ser mest da jeg oftest kommer, når årsagen er psykisk. Så ja det er det jeg kalder urenlighed.

Urenlighed er alt uden for det ønskede sted - ofte bakken - herunder strint, sjattisseri, søer og afføring

Katte der pludselig begynder at afmærke kan gøre det af flere årsager - herunder usikkerhed og stress. Det kan løses.

Ejeren kan også opretholde adfærden uden at ville det ved at give katten opmærksomhed, når den strinter eller lige bagefter. Den er svær at løse, men den kan løses.

[quote=lenschow;487282]Urenlighed kan godt vise sig som strint. Det er det jeg ser mest da jeg oftest kommer, når årsagen er psykisk. Så ja det er det jeg kalder urenlighed.

.[/quote]

Her er vi så dybt uenige.

Urenlighed er ikke strint
Strint er instinkt, afmærkning af territorie.

En kat tænker ikke at “XXXXXX og derfor så strinter jeg altså lige for at “pisse dem af””, i bogstaveligste foratand.

Hvis strint opfattes som noget psykisk, kan det kun være fordi folk fejlagtigt overfører strint som hørende til et adfærdsproblem fordi det er et problem for mennesket… og at man derved negligerer kattens naturlige adfærd

Enig med Felis.
Jeg har aldrig oplevet, at strintere har gjort det af andre årsager end at markere territorie.

Men mange mennesker kender ikke forskellen på strint og urenlighed og derfor tror jeg mange ikke-kattekyndige, sætter det i samme bås. Ofte skal man spørge lidt ind til det, for at finde ud af, om der er tale om det ene eller det andet.

Helt uenig bortset fra, at katte ikke tænker menneskelige tanker naturligvis - jeg har vist for skrevet min holdning til protest-tisseri :slight_smile: Iøvrigt kan man lige så lidt sige hvad katte IKKE tænker som hvad de tænker, mener jeg:ups::ok:

Urenlighed er når katten på den ene eller anden måde gør sig ren uden for bakken eller inde, hvis det er en udekat. En naturlig adfærd kan sagtens være et adfærdsproblem - faktisk er adfærden yderst sjælden unormal/patologisk. At en urenlig kat måske udføre adfærden med det motiv at markere gør ikke katten mere renlig. Eller adfærden mindre problematisk. Men årsagerne kan være flere

Der står en del her http://www.kattens-vaern.dk/assets/adfaerdsproblemer.pdf

Deres løsningsmodeller er jeg uenige i, og jeg har endnu aldrig mødt en kat, der gjorde noget af hævnlyst:p Men beskrivelsen af adfærden er meget dækkende for hvad jeg mener om den sag - den urenlige kat er en kat, der ikke hver gang gør sig ren i kattebakken. Punktum.

Men I behøver ikke være enige, ganske som jeg ikke behøver være det med jer så lad den nu ligge der :slight_smile:

Ang urenlighed, så er ni ud af ti pludselige urenligheder forårsaget af sygdom, så jeg ville altid starte med et grundigt dyrlæge tjek.

MVH

Snakker vi tisseri på gulv og lign er jeg helt enig - der er meget ofte en fysisk årsag.

Snakker vi strint har jeg aldrig nogensinde oplevet sygdom eller lign som årsag.

Se venligst hvad jeg skrev før - strint er ofte psykisk betinget, en sø er oftest sygdomsbetinget - men der er ingen generelle regler for katte. De er alle som en individer

MVH