Kat bider

Jeg har for en måned siden adopteret en internatkat Maine coon på ca 2 år. Han er den skønneste og er med hvor jeg end går hen. Han har bare en skavank, når jeg går løber han ofte efter og bider efter mig. Eller hvis jeg sidder i sofaen, så kan jeg ae ham lidt og pludselig bider han mig i armen uden advarsel. Er her nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre, så han stopper. Har indtil nu, rystet ham af benet, med et nej og stillet en pude foran ham også fulgt af et nej, når jeg sidder i sofaen. Han bider ikke til blods, men det gør pænt ondt pga hans størrelse.

Det lyder som en rigtig kedelig vane, han har der. Opdragelse er ikke lige min spidskompetence, men jeg er sikker på, der må være andre, der har bud på, hvordan man kan vænne ham af med det. @Eva_K måske?

1 Synes om

Det kan være en dårlig vane, men kan også være et udtryk for smerte.
Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at få en dyrlæge til at tjekke hans tænder, og evt. undersøge ham for andre lidelser, hvis munden ikke fejler noget.
Det lyder som det man kalder omdirigeret adfærd/aggression, hvor katten altså lader sine frustrationer gå ud over nærmeste. Han prøver i hvert fald at fortælle dig noget, men indtil videre må du nøjes med et “Nej!” og så ignorere hans adfærd, selvom det kan være svært.

2 Synes om

Derudover som sidebemærkning: Racen taget i betragtning, er der en lille risiko for, at der faktisk er tale om dårligt tandkød. Men det forekommer også i huskatte og blandinger.
Er/var din Maine Coon med stamtavle?

Han er fra internatet og er lige blevet gennemtjekket, fra top til tå. Har haft mit barnebarn på ferie, så han er nærmest blevet leget træt og problemet har ikke været der. Så jeg skal nok bare aktivere ham lidt mere. Han havde stamtavle, men de tidligere ejere gad hverken pleje ham eller have kontakt. Han var så filtret at han ikke kunne gå (han er ny raget over det hele) og langt mindre lede efter stamtavlen.

Når nu aktivering ser ud til at virke… Har du overvejet en ven til ham? :slight_smile:

3 Synes om

hvis du ved hvad han hedder på stamtavlen, kan vi måske hjælpe med at finde opdrætteren og du kan få en ny, hvis han er chippet hos opdrætter kan det også være en hjælp

Jeg vender lige tilbage til dit første indlæg, hvor du skrev:

Det er så ikke måden, for så bliver man for alvor et “byttedyr, der skal dræbes”. Du siger jo selv, at han ikke bider igennem, så i stedet prøv at “fryse” og hold dig helt passiv indtil han slipper af sig selv.

Vi har haft flere, der er vænnet af med “kærlighedsbid” på den måde. Ja, jeg tror faktisk Bastian stadig kan finde på det, men ham har vi lært at læse, så vi stopper inden legen går for vidt… :wink:

3 Synes om

Vores Anoushka er også en lille bisse med det bideri :slight_smile:
Hos hende er der et tydeligt mønster… Hun er en kærlig lille mis og kan af og til kærlighedsbide. Det kan vi stoppe med et Nej, så det er ikke et problem. :slight_smile:
Hendes problem er hun i den grad er dampbarn og når hun keder sig bider hun :slight_smile: Det er os, Brian eller Sugieh… Hun har nemlig lært at hvis man bider de store så udløser det gerne fangeleg :slight_smile:
De to store sætter hende på plads og vi smider hende på gulvet og ignorerer hende :slight_smile: Det har hjulpet en hel del men vi er ikke i mål endnu :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har allerede 2 katte, men hun er endnu ikke helt tryk ved ham pga hans størrelse. Men jeg prøver med lidt mere aktivering.

Han er som skrevet internat kat på 1 1/2 år og den tidligere ejer gad, som han sagde ikke lede, han ville bare af med ham hurtigst muligt.

Ja, det læste jeg, men derfor er det stadigt muligt at få en ny stamtavle til den, hvis du kender navnet eller noget af navnet fra stamtavle, eller hvis den er chippet hos opdrætter.
Mit indlæg var kun ment som et velmenende råd/vejledning til at du kunne få en ny stamtavle til katten. Jeg beklager hvis jeg trådte dig på tæerne :frowning:

Har ingen oplysninger. Da tidligere ejer bare lossede ham af på internatet.

Her der “hyler” vi bare helt vildt når vi lærer killingerne at alt der hedder tænder og kløer på mennesker er no go. Det kan evt. stadig virke på ham. Altså giv højlydt udtryk for smerte. F.eks. ved at sige Av av av av av! (Højt og med en lys stemme, ikke vredt eller surt), og så rose rigtig meget når han giver slip. Dvs. at vi ikke fjerner katten, men tydeligt giver udtryk for at det gør ondt, så katten selv slipper, og lærer at det kan mennesket ikke lide.

Mht at han gør det når I nusser, så forsøg at stoppe Inden han når til det punkt/den situation, hvor han begynder at nappe.

3 Synes om