Kat der ikke trives

Som nogen jo ved tog vi tidligere på året i mod en 4 år skovkatte dreng fra vores eget opdræt. Historien bag ham er han som 2 ugers flyttede herfra til en god opdrætter ven som havde fået en enkelt killing og min havde nok med at passe sine 4 killinger. Han flyttede senere fra dette opdræt med en anden kat derfra og voksede op med denne.
Ejeren kunne pludselig ikke have dem mere og Xanthos kom derfor her hjem og opdrætteren til den anden kat tog denne hjem.

Xanthos er en kat som i det store hele bare ikke trives, først troede vi det var de andre katte som generede ham og han kom derfor på 1 .salen som ene kat, men dette er heller ikke en holdbar løsning. Han giver ofte udstryk for sin mistrivsel ved at han hvæser af os, tidligere af de andre katte/hunde og slog ud efter dem. Nu er det så børnene som står for tur da de har værelser på 1 .salen
Han opsøger dem selv og kan komme gnide sig op af dem veltilpas for så 2 sek. efter at slå efter dem, hvæse og bide sig fat

Han er undersøgt grundigt ved dyrlægen og det eneste som vi har kunne finde på ham er han har HCM i mildgrad.
Vi har nu prøvet zylkene i en periode uden fremgang, fik i samråd med dyrlægen sat dosis op, men stadig ingen fremgang og den sidste uge her, har han det bare skidt.

Han er begyndt at sætte sig foran bakken og besørge 1-2 gange om dagen. Han spiser fint nok, men er begyndt at slikke/bide totter af pels af sig selv.

Hvad ville I forsøge at gøre mere for ham, er rigtig ked af han ikke trives og syntes ikke dette er ham værdigt. Bente (Haneben) har set hvordan han er, da hun var her og leverede Delight. Og hun kunne også se en dreng der bare ikke var glad.

MVH
Gitte

Den er svær… Måske han savner sin ven gennem flere år:? Hvorfor blev de to skilt ad:?

Nu svarer jeg lige for Gitte, siden det er mig der har opdrætter Buster - Xanthos’ ven.

Buster og Xanthos blev adskilt da tidligere ejer og jeg vurderede Xanthos ikke ville kunne trives under de forhold vi har at tilbyde her.
En familiesammenføring vil dog ikke engang være mulig. Buster gik desværre over regnbuebroen for 2 måneder siden. Hovedpulsåren sprang simpelthen på det punkt hvor den går op til hjernen - og der var intet dyrlægen kunne gøre.

Jeg har simpelthen ingen ide om hvad du kan gøre Gitte. Det lyder ikke som den Xanthos vi så da vi hentede Buster - og det får mig til at tænke på der er noget galt som måske ikke er fundet.
De få gange vi har feriepasset ham har vi aldrig set den adfærd - heller ikke over for vores egne katte eller gæsters børn.
Så min vurdering er umiddelbart han må ha smerter et eller andet sted.

En kat der har HCM kan godt udvikle adfærdsproblemer, og især hvis de har et lidt svært sind. Jeg ville køre på LIFE med ham og få en god snak med Jørgen om der kan prøves at sætte ham i medicinsk behandling. Min egen positive blev aggresiv og på et tidspunkt overvejede jeg om det overhovedet var værdigt for ham at være her mere fordi jeg meget ofte måtte sætte ham i time-out og køle lidt af. Der har været en periode hvor jeg ikke selv stolede på ham, men efter han er kommet i dedicinsk behandling går det bedre. Katten har ikke det overskud som andre katte har og for at beskytte sig selv, kan han blive agressiv. Held og lykke med det.

Jeg synes umiddelbart det lyder som smerter - tag til dyrlægen og bed om noget smertestillende og lad ham gå på det i tre uger - ser du en forskel er det smerter. Herefter kan du afgøre hvad der skal ske i samråd med dyrlægen.

Måske er 3 uger ikke nødvendigt, men det er standarden i min anbefaling, da dyrlægerne har fortalt mig, at skader på bevægeapparartet kræver så lang tids smertedækning. Så tager man 14 dage, så ser man måske ingen bedring, hvis der fx er tale om en HD

MVH

[quote=milos mor;504139]En kat der har HCM kan godt udvikle adfærdsproblemer, og især hvis de har et lidt svært sind…

… Katten har ikke det overskud som andre katte har og for at beskytte sig selv, kan han blive agressiv. Held og lykke med det.[/quote]

Det her lyder også som en rigtig god forklaring. Jeg har aldrig kendt katte med HCM - hvad jeg ved af - men syge dyr kan bestemt blive kortluntede. Det kender vi også fra os selv.

Overskuddet forsvinder. Alle irriterer. Man er sårbar.

Og for en kat kan det at vise sårbarhed betyde døden. Så derfor angriber de - aggressionen er en art dækfølelse for noget andet.

Jeg kan kun give dig et :kram:

det med smerterne lyder rigtigt i mine ører

håber I finder en løsning for Xanthos

Åh nej da hvor trist :frowning:
Det kunne da godt være smerter, han reagerer på - håber du snart finder ud af noget for at hjælpe ham, for det er da såååå svært for dig, at se han ikke trives :trøste:

Undskyld mit sene svar, har været uden internet indtil nu. Jeg vil kontakte vores dyrlæge mandag morgen for endnu et tjek og høre om det er muligt at få smertestillende til ham og få snakket igennem vedr. HCM og medicinering, for som han har det nu så er det bare synd for ham.

Tusind tak for jeres input, er nu fornyet med håb for ham og det betyder bare så meget

MVH
Gitte

[quote=GitteS;504709]Undskyld mit sene svar, har været uden internet indtil nu. Jeg vil kontakte vores dyrlæge mandag morgen for endnu et tjek og høre om det er muligt at få smertestillende til ham og få snakket igennem vedr. HCM og medicinering, for som han har det nu så er det bare synd for ham.

Tusind tak for jeres input, er nu fornyet med håb for ham og det betyder bare så meget

MVH
Gitte[/quote]

Lyder godt - håber dr. dyr kan hjælpe ham hurtigt :slight_smile: