Kat der sulter sig?

Jeg er ved at blive fuldstændig skør, uden at ane hvad jeg skal stille op! Min 3 årig hun mis er enten urimeligt kræsen, eller komplet skør. Jeg har generelt fodret dem begge med tørfoder og dåsemad, indtil jeg til sidst ikke kunne holde ud at skulle give dem dåsemåd, i det de slugte de på få minutter, og var stadig sultne bagefter. Samtidig lagde jeg også mærke at Baby (hun mis på 3) aldrig spiste tørfoderet lige meget hvor mange gange jeg skiftede, og da dette ikke er næring nok måtte det jo laves om.

Jeg besluttede mig for at være hård, og skære alt hvad der hed godbidder, dåsemad og alt andet fra, så der kun lå tørfoder fremme, i et forsøg på at få hende til at spise det (de er forøvrigt også begge i den lave ende mht vægten selvom de aldrig har manglet mad, ikke undervægtige, bare små). Nu er der gået 2 eller 3 dage, og hun har stadig ikke rørt det. Den første dag blandede jeg lidt whiskas godbidder i, men dem spiste hun op mens huns spiste pænt uden om det andet.

Har prøvede med så mange forskellige foder som jeg kunne finde, de har altid frisk vand stående, og de brokker sig overhovedet ikke. Hun spiser de bare ikke.

Skal jeg bare holde ud og håbe hun begynder at spise, eller må jeg overgive mig til dåsemaden igen, som jo er ingen næring i sig selv? :confused:

Er virkelig fortabt, for kan da ikke holde ud at hun ingenting spiser?

Nogen der kan svare?

Hvad slags vådfoder er det du fodrer med ?

Der findes da flere slags der er ganske udemærkede slags.

øh! hvorfor mener du der ingen næring er i vådkost…

men det er så en anden snak… men kattene kan sagtens være kræsne. jeg har silke gående der også hellere ville dø af sult end og spise tørkost… faktisk er hun kræsen så det grænser til perfektionisme - hun spiser intet tørt hvad enten det er tørkost, guf, ell.

i den anden ende af skalaen har jeg så også haft en kat der nægtede at røre noget der var den mindste smule vådt - hun spiste rc persian og intet andet, og jeg mener absolut intet andet. de to sammen og jeg opgav, og gav dem lov til at spise det de helst ville, dog var jeg dog meget ked af hende der kun spiste tørkost da det efter min mening absolut ikke er “rigtig kattemad”

så overgiv dig og giv hende det hun helst vil have og lad hende absolut ikke sulte sig i protest det er jo heller ikke særligt sundt for en kat (ifølge min dyrlæge max 20 timer og så bliver det sundhedsskadeligt)

Whiskas & Kitekat. Jeg synes bare det ryger ind den ene ende og ud den anden, og som sagt laver de ikke andet end at stå og tigge om mere 5 min. efter?

Hvis du har en Aldi i nærheden så prøv at købe LUX, der er ikke tilsat noget sukker og kødindholdet er fint … og en dåse med 400g koster 5.50.

Ellers er der flere forskellige slags dåsemad på feks zoo-plus (nettet)

  1. Katte må ikke undvære mad i ret lang tid af gangen, da de er meget følsomme ifht. at få fedtlever.

  2. Vådmad kan nu altså være rigtigt godt, og bedre end tørkost på mange måder. Mange katte der kun lever af tørkost får af den grund problemer med både tandsten, dårlige nyrer og blærebetændelse. De to sidste fordi tørkost ikke indeholder nok vand, og katte ikke drikker nok til at kompensere. Yderligt indeholder tørkost ofte alt for meget kulhydrat, så mange katte mistrives faktisk på det - ofte med overvægt til følge.
    Vådfoder kan fås i rigtig god kvalitet. Prøve at kigge påzoopluspå mærker som Applaws, Porta 21 og Almo nature :slight_smile: Derudover så er LUX fra Aldi til 5,5 bedre end de fleste andre supermarkeds produkter, da det ikke indeholder sukker eller andet kulhydrat :slight_smile:

Pivnu herinde stillede et glimrende regnestykke op, der sammenlignede tørkost og vådkosts tørstof procenter. Ser lige om jeg kan finde det

Hvor meget får de? Hvis en kat kun får vådfoder skal den have omkring 300 g om dagen - hvis Baby ikke får det, er det da klart at hun er sulten.
Du kan evt. prøve at skifte vådfoder til det der hedder Lux (fås i Aldi). Det er billigere end Kitekat og Whiskas, men indeholder langt mere kød (og ikke noget korn), dermed er der mere næring for katten i det.

Tjah, det ved jeg da egentlig heller ikke. Fordi det er det jeg får at vide af dyrlæge og dyrhandel, samtidig med at de som sagt ikke fylder meget, sluger det i sig, og er stadig sultne. Udover dette bliver kattebakken også fyldt godt grundigt, så den må tømmes helt dagligt, ikke kun “sorteres i”. Plus, tror jeg, en vane sag, alle mine katte siden jeg var helt lille har altid levet af tørfoder, og det har altid virket for mig.

Det jeg ikke forstår er, at hun gerne spiser godbidder. Hvis jeg bare ryster på bøtten kommer hun farende. Så det handler jo atlså ikke om, at det er tørt, da hendes godbidder ligner hendes tørfoder, men om noget andet. Hvad ved jeg så bare ikke.

Er heller ikke glad for at “sulte” hende, men samtidig er jeg i tvivl om, om hun virkelig gøre det. Hun opfører sig ikke som en der er sulten. De farer begge ud i køkkenet når jeg går derud, men det er intet nyt, det har de altid gjort. Men har aldrig set hende spise noget af det, selvom jeg (selvom det føltes latterligt) “sniger” mig ind på hende en gang i mellem i håb om at fange hende mens hun spiser. Men ved ikke hvordan jeg kan være sikker, og er bange for hvis hun ingenting får.

Samtidig, vil jeg gerne at de begge tog lidt på, men kan ikke se hvordan dette skulle gøres ved vådfoder?

Bingo, det er i denne tråd

Jamen jeg vil jo helst at de fik en blanding af begge, hvilket var grunden til at jeg startede med at få Baby til at spise tørfoder, for så kune hun få vådfoder ved siden af som supplement, men sådan så der altid står tørfoder fremme. Samtidig har jeg lagt mærke til, at Basil (han kat på 2) heller ikke spiser tørfoder når først der kommer dåsemad på bordet, men hvis det ikke er der, har han ingen problemer ved at spise det tørre.

Synes bare det er mærekligt når de, som sagt, ingen problemer har ved at spise godbidder. Er der virkelig intet jeg kan gøre for at få dem vendt af med dette?

Hvordan kender man forskel på supermarkedets dåsemad? Har en lidl, men er ikke specielt glad for deres dåsemåd da det oftest er i klumper og gele, og de gider de ikke rigtig, i modsætning til whiskas hvor det er i sovs, som er væk i løbet af få sekunder.

Nu kan jeg ikke huske hvor meget der plejer at være i en dåse, men der plejer de at spise mellem 1 og 2 dåser … og stadig mener at de vil have mere. Generelt er det et problem at de aldrig mener de får nok, og tigger hele tiden - også selvom skålen kun har været tøm i et par minutter. Det er blandt andet derfor jeg ikke er så glad igen for at de kun lever af dåsemåd.

Hvis din kat kan lide vådfoder, og det i øvrigt er fuldfoder, så kan jeg ikke se, hvorfor du vil tvinge hende til at spise tørfoder?

Godt vådfoder er fuldt ud lige så næringsrigt som tørfoder, men katten skal naturligvis have en hel del mere af det, fordi det i modsætning til tørfoder indeholder omkring 75 % væske. En voksen kat på 4-5 kg skal have 300-400 gram vådfoder om dagen, gerne fordelt på mange mindre portioner dagen igennem. Men det er kun en tommelfingerregel. Det bedste er, hvis det er muligt, at katten har fri adgang til maden og selv kan regulere det.

Fuldfoder vil i øvrigt sige, at foderet er tilsat alle de vitaminer og mineraler m.m., som katten har brug for, så den netop kan nøjes med fx vådfoder uden at skulle have supplement af tørfoder ved siden af. Så det er vigtigt, at det ER fuldfoder, men det kan du altid se på dåsen.

Bare Missebarnet ville have samme appetit på det våde fremfor det tørre…

Hvis du vil have hende til at spise mere tørt, så prøv at blande det i vådfoderet i en periode.

Derudover er jeg i øvrigt enig med de andre - det rigtige vådmad er ganske udmærket ernæring. Og jeg vil fraråde dig kun at fodre med tørt.

Nu har jeg læst den hele igennem, men synes stadig der er nogen debat vedr. hvad der skulle være “bedst”. Selv er jeg født og opvokset i England, og havde aldrig mødt “vådfoder” før jeg kom til DK, og er derfor blevet opdraget til at katte spiser tørfoder. Jeg kan godt se at det i princippet giver god mening udfra det der står skrevet at dåsemad skulle være ligeså godt som tørfoder, men hvordan kan man regulere det?
Og hvordan kan man vide hvad de putter i?

[QUOTE=Nestea;866277]
Og hvordan kan man vide hvad de putter i?[/QUOTE]

Læs deklarationen - det er et krav på alle fødevarer i Danmark.
Gå efter det med højt indhold af protein og lavt indhold af kulhydrat. Vådfoder har naturligvis et højt indhold af vand - derfor det faktisk er sundt for katte, for de fleste af dem drikker for lidt.

Den er altså god nok med Lux fra Aldi - så giv dem det. Og så kan du jo lade en skål tørfoder stå fremme, så de frit kan nippe af det hvis de får lyst :slight_smile:

[QUOTE=Nestea;866277]Nu har jeg læst den hele igennem, men synes stadig der er nogen debat vedr. hvad der skulle være “bedst”. Selv er jeg født og opvokset i England, og havde aldrig mødt “vådfoder” før jeg kom til DK, og er derfor blevet opdraget til at katte spiser tørfoder. Jeg kan godt se at det i princippet giver god mening udfra det der står skrevet at dåsemad skulle være ligeså godt som tørfoder, men hvordan kan man regulere det?
Og hvordan kan man vide hvad de putter i?[/QUOTE]

Tjah, hvordan kan man vide, hvad de kommer i tørfoder? :slight_smile:

Man kan jo læse ingredienserne på dåsen, og hvis der er en masse korn og sukker i, er det ikke godt kattefoder. Katte er rovdyr, de er kødædere og kun kødædere, så korn har de ikke brug for. Samtidig skal ingredienserne stå i rækkefølge efter den mængde, der er i. Så kødet skal i hvert fald helst stå først.

Hvordan kan du vide, hvad de putter i tørfoder? :slight_smile:

Du har en klog missepige, og hun skal have noget at spise lige nu, som hun vil have! Ellers risikerer du, at hun bliver uopretteligt syg af fedtlever. Jeg har en kat, der brokker sig højlydt over spisetidspunkter - og to, som hvis man sparker dem bag i, så vender de sig om og siger undskyld (i overført betydning). Så ikke alle katte gør opmærksom på deres sult.

Vådfoder har omtrentlig samme næringsindhold som tørfoder - pr. tørstofmængde! Da vådfoder indholder i omegnen af 75% vand, som andre har nævnt, så skal du give ca. 4 gange så meget vådfoder, som du ville have givet i tørfoder. Og i praksis skal du give så meget, som misserne gider at æde. Væsken menes tilmed at være sund for kattene og deres urinveje, da de ikke på samme måde opsøger vand ved tørst som f.eks. hunde. Vand er ikke bare fyld, og vådfoder er ikke bare slik :slight_smile:

Man kan godt bruge sult til at vænne katte til at spise ting, som de ikke umiddelbart synes er det mest interessante. Men det er en balancegang, hvor maden altså ikke må være helt umulig at overbevise katten om. Du kunne f.eks. opbløde tørfoder og blande i vådfoderet gradvist, så smagen først tilvænnes osv. (vær opmærksom på, at vådt tørfoder er meget nemt fordærveligt). Og så bør der efter min mening ikke gå mere end 12 timers faste - og langt mindre kan også sagtens gøre det, hvis man sørger for at “snyde”/gradvist skifte kattens foder.