Kat der sulter sig?

[QUOTE=Eife;866386]Kyllingeknogler må de ikke få i tilberedt tilstand, rå må de gerne :slight_smile:
Svinekød må de kun få råt når det er dansk. Oksekød må de også godt få råt, jeg har dog lidt erfaring med at nogle af mine ikke kan tåle det, og kaster det op igen :slight_smile: Selvfølgelig skal man også lige være varsom med f.eks. hakket kød, det har jo en rigtig stor overflade, så her vokser bakterier ofte.

Men jo, man kan såmænd bare gå ned i Kvickly og købe en pose frosen kyllingelår og give dem sådan et. Eller evt. noget af kyllingefiletten eller fisken til aftensmaden. At det har været frosset først er især vigtigt med fisk pga evt. parasitter (ligesom med sushi) :slight_smile:

Vær dog lige opmærksom på evt. saltlage i f.eks. kyllingefiletterne, salt i store mængder har katte slet ikke godt af :)[/QUOTE]

Men det må gerne være frossent inden de får det? Tænk, man bliver overrasket hver dag! Jeg vil prøve ad, og se hvad de synes om det, mange tak (:

Jeg skrev at jeg ikke ville lade 2 eller 3 dage gå uden at mine katte spiste (pga. mig og mine holdninger/ønsker om et andet foder), og den udtalelse står jeg 100% indenfor.
Katte kan nemlig være ualmindelige stædige.

OG at nogle katte bare foretrækker vådkost frem for tørkost.

Det er dig der bringer ord som at sulte sine katte på banen i dit svar til mig.
Men lad nu det ligge, for det er jo ikke det egentlige “problem”.
Hvis du kan finde en god og lødig vådkost som både du og hende er tilfredse med, så er det vel fint.
I øvrigt synes jeg der er kommet mange, og gode ting ved vådkost frem i denne tråd.

Du virker til at have intetesse i hvad du fodrer din kat med, så må jeg anbefale denne bog: Your Cat: Simple New Secrets to a Longer, Stronger Life: Hodgkins, Elizabeth M.: 9780312358013: Books

Egentlig er det jo logisk at katte burde foretrække vådfoder. Katte i naturen får jo ikke mad, der er bagt, fået fjernet al fugt - som de så skal drikke for at tilsætte igen. Katte er oprindeligt ørkendyr, så det er slet ikke naturligt at drikke for dem. De får normalt deres væske fra det bytte de spiser.
Tørfoder er bare så dejligt NEMT - for os :wink: Det kan stå fremme uden at blive dårligt, det kan indkøbes i store sække, du kan slæbe mere “næring” med dig, fordi det naturlige vandindhold i dåsemaden vejer til og fylder… men kattenes tarmsystem og nyrer er ikke lavet til tørkost.
De fleste dyrlæger der følger lidt med anbefaler vist nu 50% vådfoder og 50% tørkost. Bruger du foder af god kvalitet, er det nok ligemeget næringsmæssigt om du vælger vådt eller tørt; men man ved at salte og mineraler er voldsomt koncentrerede i kattens nyrer og blære lige efter et måltid med tørfoder. Og at den høje koncentration øger risikoen for krystaller og sten i blæren. Måske sparer du faktisk en dyrlægeregning på blæresten og nyrevrøvl senere i kattens liv, hvis den foretrækker vådfoder. Og de lever altså fint på det. Måske endda bedre.
Min siameser nægtede at indtage tørfoder til hun var et år, dvs hun er vokset op på vådmad. Hun er den flotteste af mine katte, den der er i bedst kondition.
Idag har jeg simpelthen bare altid både tørfoder og vådmad stående, så de selv kan bestemme. Jeg tror de spiser ca. halvt af hvert, og de spiser mange gange pr dag. Vådfoder hælder jeg op 2 gange dagligt, tørkost, når skålen er tom. Jeg bruger kvalitetsvådfoder, der er næsten rent kød, men selvfølgelig tilsat de mineraler og vitaminer en kat bør ha’.

Noget andet: hvis din kat faktisk ikke har spist i 2-3 døgn, så skal hun spise nu. Katte nedbryder deres egen krop når de faster, de er ikke indrettet som os… så hun skal ha’ hvad hun kan lide nu, bare hun spiser… du risikerer hun udvikler fedtlever, det kan være ret farligt.

Ang. knogler. Du må ganske rigtigt ikke give varmebehandlede, tilberedte knogler, de splintrer. Men de rå knogler er noget andet. Tænk på en kat i det fri, der fanger en fugl - der ryger knoglerne jo også med indenbords :slight_smile: Faktisk er kalken i knoglerne vigtig for katte. :slight_smile:

Men der er altså trods alt ingen med kendskab til kattens følsomhed overfor faste, der nogensinde vil anbefale at lade en kat sulte i 2-3 dage! Fair nok hvis du ikke vidste det, men hvis vi skal diskutere valide anbefalinger, så er den her altså dumpet.

Fordi det er nemt?
Og nu lever et stort antal katte jo et udemærket langt liv på tørfoder.
Jeg ser blot en masse fordele ved, at mine katte har et større væskeindtag ved at få vådfoder. De fodres meget varieret med primært fuldfoderprodukter.
Jeg tillader mig at forholde mig skeptisk overfor den kommercielle tørfoder-propaganda, for den er altså fremført af interessenter. Hvad er det, der skulle gøre væskeholdigt vådfoder så dårligt ift. kornholdige kibbles? Til et rovdyr, der i naturen ville leve af væskeholdige byttedyr?
Mine katte får også tørfoder, for det gør det trods alt nemmere for min kattepasser eller når jeg bare er hjemmefra i mange timer. Ligeledes fodrer nogle opdrættere varieret, så deres killinger kan spise lidt af hvert - også tørfoder - når de kommer ud i deres nye hjem.

[QUOTE=pivnu;866397]Men der er altså trods alt ingen med kendskab til kattens følsomhed overfor faste, der nogensinde vil anbefale at lade en kat sulte i 2-3 dage! Fair nok hvis du ikke vidste det, men hvis vi skal diskutere valide anbefalinger, så er den her altså dumpet.

Fordi det er nemt?
Og nu lever et stort antal katte jo et udemærket langt liv på tørfoder.
Jeg ser blot en masse fordele ved, at mine katte har et større væskeindtag ved at få vådfoder. De fodres meget varieret med primært fuldfoderprodukter.
Jeg tillader mig at forholde mig skeptisk overfor den kommercielle tørfoder-propaganda, for den er altså fremført af interessenter. Hvad er det, der skulle gøre væskeholdigt vådfoder så dårligt ift. kornholdige kibbles? Til et rovdyr, der i naturen ville leve af væskeholdige byttedyr?
Mine katte får også tørfoder, for det gør det trods alt nemmere for min kattepasser eller når jeg bare er hjemmefra i mange timer. Ligeledes fodrer nogle opdrættere varieret, så deres killinger kan spise lidt af hvert - også tørfoder - når de kommer ud i deres nye hjem.[/QUOTE]

Hun fik dåsemad og godbidder lørdag aften, det samme gjorde hun nu til aften. Om hun har spist minimalt i mellemtiden vides ikke. Det er såmænd heller ikke det det handler om. Jeg diskutere ikke hvorvidt det var rigtigt eller forkert at fjerne hendes mad, diskussionen handler om, at du pålægger mig skylden som skulle det være fordi jeg havde en eller anden ekstrem unaturlig holdning til hvad mine katte skal spise. Jeg har ikke taget maden fra hende grundet mine egne overbevisninger, men grundet bekymring for hendes helbred, og på opfordring af en der havde forstand på at rette kattes spisevaner. Om du mener metoden er rigtig eller forkert er jeg fuldstændig ligeglad med, det jeg ikke er ligeglad med er din ufattelig hurtige dom der hedder at jeg har gjort det grundet mine egne overbevisninger.
Igen, det har været kattens helbred og velfærd der har været i fokus, ikke mig selv, og det vil jeg sætte pris på at du ikke satte spørgsmålstegn ved.

Jeg er udmærket godt klar over kattens følsomhed overfor faste, og det er også derfor jeg skriver herinde og spørger til råds med hensyn til om katten selv ville gå det stykke og lade vær med at spise, eller om jeg skulle stole på at hun spiste i det mindste bare lidt, men at jeg bare ikke har været der for at se det. Katte er klogere end som så, og derfor er det unormalt for mig at en kat vil undgå at spise grundet kræsenhed, og det er det mit spørgsmål bunder i, og vil derfor sætte pris på at du lod vær med at beskylde mig for at “sulte min kat” grundet “mine holdninger og overbevisninger”. Jeg ville aldrig lade mine kat lide, eller sulte, hvsi ikke det var fordi der var en god grund grund bag. Der er en lang historie der følger med hende hvor hun generelt har undladt at spise hos hendes tidligere ejer grundet forskellige komplikationer, og dette forsøger jeg at rette op på, så hun kan komme tilbage til der hvor hun burde være.

Jeg har efterhånden haft et par stykker som jeg har skulle genoprette efter at de har været hos ejere som ikke har kunnet finde ud af at behandle dem ordenligt, og jeg lægger alt hvad jeg har i, at kunne få dem på benene igen, og kunne fungere sammen med mennesker og katte uden sundheds problemer eller lignende, og vil derfor ikke beskyldes at skulle have behandlet min kat dårligt.

Synes egentlig heller ikke at man kan tillade sig at udtale sig sådan,uden at have en forståelse for, hvad der ligger bag. At metoden er forkert, det har du ret til at mene, men at hensigten har været forkert mener jeg ærlig talt du skal holde for dig selv.

Du har også ret til at være skeptisk, og ligemeget hvad man taler om vil de informationer du får være bøjet alt efter hvem afsender er. Jeg siger ikke at vådfoder er decideret dårligt, jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, at det skulle være så meget bedre end tørfoder, når der er så mange katte der lever af tørfoder og er glade og tilfredse. Jeg vil heller end gerne prøve det med vådfoder af, men jeg derfor vil jeg altid være forsigtig med det når jeg altid har gjort det anderledes. Jeg er da glad for at der er nogle der kan forklare nogle ting vedr. vådfoder vs tørfoder, og er da altid frisk på at prøve noget nyt hvis det skulle vise sig at være bedre. Men bare fordi en jeg ikke kender siger at jeg skal give min kat vådfoder er det da ikke ensbetydende med, at jeg bare er overbevist og ikke tænker mere over det,

Det kan godt være at katte oprindeligt er rovdyr der lever af byttedyr, og de derfor burde fodres med det der ligner. Men katte er også udedyr, og burde ikke bo indenfor uden at komme ud, men det er der mange der gør, og det er der mange der burde grundet race mm. Vi mennesker har gået ind og ændret så meget på dyr sådan at de skal passe til vores behov, er derfor ændrer deres behov sig også. Jeg forsøger bare at tilgodese de behov så godt jeg nu kan, med det jeg nu har.

Jeg mener, og har altid ment, at det er bedst at de får det varieret, så de kan få dækket alle behov. Det gjorde hun ikke, og det ville jeg gerne lave om på, da jeg mener at det er bedst. Jeg blev overrasket over reaktionen da jeg endnu ikke har mødt en kat der har nægtet at spise noget som helst når der ingen alternativ var, og derfor spurgte jeg herinde, i håb om at nogen kunne kaste lys på hvorfor hun gjorde det. Det var der åbenbart ikke, men har fået en helt masse en omkring vådfoder som jeg nu vil tag med mig og prøve af. Hvorfor det skal vendes til en sag om behandling af dyr forstår jeg ærlig talt ikke.

En af mine katte, nægter at spise tørkost. Så han lever udelukkende af vådkost, men også der er han lidt vanskelig, Han spiser kun Applaws, Cosma, FP 21, Gourmet Perle og Gourmet Gold. Men fint nok, det får han så. Han har den nemmeste og pæneste pels, af dem alle. Hans tænder og tandkød er super. Så helt dårligt, kan vådkost ikke være.
De andre får også vådkost, men de er også glade ved deres tørkost.

Vores katte ELSKER Lidl’s pose-vådmad. (Coshida) Det er ikke specielt lødigt (nok på linje med kitekat) men det er bidder i sovs og spørger du dem, så er det MUMS! Det forsvinder som dug for solen.
De spiser Aldi’s LUX, den gule og orange variant (det er bidder i gele, den røde og blå (og grønne, men den fås kun i Tyskland) er pate-typen, det rører de ikke. - men de vil hellere ha’ det fra Lidl.

Dyrlæger vil gerne sælge tørfoder, det tjener de nemlig godt på.

Vores 5 katte får tilsammen 1 kilo vådmad om dagen, (fordelt over 3 måltider) + der står altid tørfoder fremme. Ingen af dem er hverken for sultne eller for tykke :slight_smile:

Den ene af dem spiser egentlig ikke vådmad, andet end hun slikker sovsen af og så spiser hun Gourmet Gold mousse’rne. Så det får hun som supplement til det tørfoder der er hendes hovedernæring. hun kommer fra et sted hvor de kun fodrer med tørfoder. Men jeg har da fået hende lært at man også kan spise mad der IKKE kanser, nu…

Vores katte får så varieret en mad som muligt. Pt. får de 4 slags tørfoder og vådfoder fra Lux. Og de kan lide alle 5 varianter - ja vi henter i Tyskland :tihi:

EN af mine katte bryder sig ikke om den ene variant Lux, men de er gået fra slet ikke at ville spise Lux og til, at de nu alle spiser det. Det har været en tilvending, da mine luksusdyr før var vant til at få FP21. :slight_smile:

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke slags tørfoder du alt har prøvet, for det burde være muligt at finde noget, som selv din kræsne misser kan lide :slight_smile:

Citat Nestea: Jeg siger ikke at vådfoder er decideret dårligt, jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, at det skulle være så meget bedre end tørfoder, når der er så mange katte der lever af tørfoder og er glade og tilfredse.

Hm. Jeg har så spekuleret på, om de mange katte der får dårlige nyrer, kunne skyldes at vi fodrer dem som vi gør. Om det også var noget man så for få år siden, hvor man ikke kendte til tørfoder - det er trods alt en ret ny ting. :gruble: Jeg kan også spekulere på om grunden til at foderallergi er i voldsom fremvækst, skyldes at vi findeler og nedbryder maden - og giver katte ting at spise som de aldrig var beregnet til. (Kartofler? Majs? Soja? Køer?). Nå, det er et sidespring. :slight_smile:

Det kan godt være at katte oprindeligt er rovdyr der lever af byttedyr, og de derfor burde fodres med det der ligner. Men katte er også udedyr, og burde ikke bo indenfor uden at komme ud, men det er der mange der gør, og det er der mange der burde grundet race mm. Vi mennesker har gået ind og ændret så meget på dyr sådan at de skal passe til vores behov, er derfor ændrer deres behov sig også. Jeg forsøger bare at tilgodese de behov så godt jeg nu kan, med det jeg nu har.

Åh nej - vi kan netop ikke ændre på deres grundlæggende fysiologi - det tager evolutionen mange, mange år - århundreder. Fysiologisk er katten stadig det samme dyr, som kom ud af ørkenen. Ingen dyr er skabte til at leve af tørre piller. At man kan holde katte som indedyr, hvis man vel at mærke sørger for at de får tilgodeset deres basale instinkter, er en ting; men en ting er psyke, en anden fysiologi. (Jeg holder så ikke indekatte pga race, men for kattens sikkerheds skyld, for mine naboers skyld, for min sjælefreds skyld og pga lovgivningen. I den rækkefølge ;))

Problemet her er nok i meget høj grad, at der ikke er penge i at forske i katte. I modsætning til fx hunde. Så det kniber - som du selv siger - i nogen grad med solide, håndfaste og videnskabeligt uangribelige beviser. Du har sikkert ret i, at du herinde vil høre mange fortalere for vådfoder, blandt andet baseret på at det indeholder den så vigtige væske, som katten ikke altid selv er lige god til selv at indtage. Og det er så én af de ting, der ER beviser for. Men der er dog forskel på at sige til dig, at du godt kan tillade dig at fodre din kat med vådfoder, når den nu ikke vil have tørfoder - og så på at sige, at vådfoder er det eneste rigtige. Det var i hvert fald aldrig MIN hensigt.

Du har uden tvivl ret i, at meget kattemad ikke er særlig fantastisk, men jeg tror nu ikke, at vådfoderet er mere underlødigt end tørfoderet.

Har du prøvet at give tørfoderet som godbidder?

Jeg hæfter mig ved at hun gerne vil have tørre godbidder, men ikke tørfoder… Prøv at give hende tørfoder som godbidder? Måske det bare er det at du har haft det i hånden der gør at det er spændende? Vådfoderet er jo også noget du fikser til dem… Måske hun bare vil have mad der kommer fra dig og ikke fra en dum skål?

Det var ikke mig, der skrev det om holdninger og overbevisninger. Jeg påpeger blot, at der aldrig er en god grund til at lade en kat sulte i 2-3 dage, og at ingen vil anbefale at gøre sådan.

Enig i betragtningen.

Nestea, som jeg skrev til dig tidligere, har jeg stadig til gode at høre andre end tørfoderfabrikanter og dyrlæger der sælger produkterne, anbefale tørfoder til kattene.
Du skriver at det er fakta mange anbefaler det - og ja, ovenstående gør - og vil sikkert vedblive med at gøre det.

Derimod har jeg hørt mange upartiske mennesker med forstand på ernæring, anbefale og argumentere hvorfor man ikke udelukkende bør fodre med tørfoder.

Men grundlæggende skal du naturligvis følge din egen overbevisning - og som jeg også skrev tidligere, så start med at blande tørfoder i vådfoderet - så plejer det at komme lidt efter lidt, at de lære at synes om det der knaser.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;866478]Nestea, som jeg skrev til dig tidligere, har jeg stadig til gode at høre andre end tørfoderfabrikanter og dyrlæger der sælger produkterne, anbefale tørfoder til kattene.
Du skriver at det er fakta mange anbefaler det - og ja, ovenstående gør - og vil sikkert vedblive med at gøre det.

Derimod har jeg hørt mange upartiske mennesker med forstand på ernæring, anbefale og argumentere hvorfor man ikke udelukkende bør fodre med tørfoder.

Men grundlæggende skal du naturligvis følge din egen overbevisning - og som jeg også skrev tidligere, så start med at blande tørfoder i vådfoderet - så plejer det at komme lidt efter lidt, at de lære at synes om det der knaser.[/QUOTE]

Enig… det er faktisk KUN dem der tjener på foderet der vil anbefale det :slight_smile: … sjovt nok dyrlægerne og producenterne … tørkost er nem mad - men ikke ubetinget korrekt mad når det står alene.

Du spørger flere gange hvordan de kan tage på af vådfoder… det kan de hvis det er sammensat korrekt og de får nok af det! og vigtigst - de tager på på den rigtige måde

Du har helt ret i at underlødigt vådfoder (alm whiskas og kitekat) bare ryger ud i den anden ende - jf det du skrev om en fulde kattebakke… MEN - hvis de får et rigtig godt vådfoder, så kan du være sikker på 4 ting:

  1. de holder op med at være konstant sultne fordi de for det første får det de skal bruge af animalske proteiner
  2. de får væske nok så deres nyrer kommer i bedre form/stand… gennemgang af væske er altid en god ting
  3. de tager på på den rigtige måde (muskelvægt) fordi de ikke bliver pumpet med sukker/øvrige kulhydrater som de gør med det dårlige foder
  4. din kattebakke bliver MEGET mindre fuld af bæ og får flere men mindre tissetåre … det er en GOD!!! ting :slight_smile:

Tørkost er godt som mellemmåltider eller godbidder… men det har alt for lidt væske i :slight_smile: de kan sagtens overleve på det og være i fin stand - men det er ikke optimalt

Jeg kan læse du gerne vil gøre det rigtig godt for missen og at det heller ikke behøver være det billigste - prøv sheba, FP21, bozita, cosma (stinker fælt) eller lign - og se hvad din mis er til… det er rigtig rigtig gode vådfodere… og alternativt LUX hvis det skal være lidt billigere men ligeså godt :slight_smile:

Måske man lige kan tilføje, at de ubetingede største sygdomme hos katte er nyre- og urinvejsrelaterede.
Disse problemer har ikke altid været der, men er sjovt nok blusset op efter tørfoderet kom til.
Behandlingen hos dyrlægen, når katten bliver indlagt, er at blive lagt i drop og dermed “skyllet igennem”.
Dette er fakta.

Jeg ved ikke med dig, Nestea, men for mig er det indlysende, at denne gennemskylning lige så vel kan foretages i hjemmet via vådfoder :slight_smile:
Ikke at jeg er dyrlæge og kan bevise det, men logikken siger mig …

[QUOTE=Vivi_Fletcher;866498]Jeg ved ikke med dig, Nestea, men for mig er det indlysende, at denne gennemskylning lige så vel kan foretages i hjemmet via vådfoder :slight_smile:
Ikke at jeg er dyrlæge og kan bevise det, men logikken siger mig …[/QUOTE]

Det er jo den behandling, jeg har givet Galliano i nu 3 år herhjemme - og dermed undgået de blærebetændelser, han havde en gang om måneden i 7 måneder med det resultat, at dyrlægen tog blodprøver for at se, om hans nyrer snart havde taget skade (i en alder af knap 2 år). Siden han har fået vådfoder hver dag, har der ikke været noget - overhovedet.

Derudover kan jeg kun anbefale den bog, JKJ også nævner længere oppe og i og med, at Nestea øjensynlig er engelsk født, burde sproget ikke være noget problem. Forfatteren er uddannet dyrlæge, har arbejdet for Hills i mange år og har derfor i høj grad sin baggrundsviden i orden til at kunne skrive, som hun gør.

[QUOTE=DK Blackangel;866424]Vores katte får så varieret en mad som muligt. Pt. får de 4 slags tørfoder og vådfoder fra Lux. Og de kan lide alle 5 varianter - ja vi henter i Tyskland :tihi:

EN af mine katte bryder sig ikke om den ene variant Lux, men de er gået fra slet ikke at ville spise Lux og til, at de nu alle spiser det. Det har været en tilvending, da mine luksusdyr før var vant til at få FP21. :slight_smile:

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke slags tørfoder du alt har prøvet, for det burde være muligt at finde noget, som selv din kræsne misser kan lide :)[/QUOTE]

Har også selv tænkt tanken med at tag til Tyskland for at købe et ordenligt læs dåsemad, nu hvor det jo så bliver det de spiser, men når jeg ser på nettet efter det kan jeg kun finde Whiskas og Kitekat (mener jeg). Hvor køber du dit?

Og jamen har været lidt igennem det hele.De har ikke været mine fra starten af, og ham som havde dem før gav dem udelukkende Best Friend Bintax Lamb & Rice, og sagde at de spiste begge fint af det. Jeg fandt så senere ud af at dette var løgn, da hun IKKE spiste det, og faktisk nægtede at komme i nærheden af det da jeg fik hende hjem. Tilgengæld har han også ladt nogle andre helt basale ting slippe, som fx at børste dem eller behandle Basils fedthale, så meget har der været at rette op på :confused:

Udover det har de fået Hills, Royal Canin, og nogle andre som jeg ikke kan huske fra dyrhandlen af, samt dyrlægens foder som Basil elsker (han spiste nemlig ikke det andet) men Baby gad stadig ikke. Generelt har jeg bare været igennem alt hvad der hedder “normalt foder” og foder til kræsne eller sarte katte mm.

Jeg tror nu at jeg måske frygter at det ligger i personlighed, da Basil fylder enormt meget, er hele tiden under fødderne på dig, og bliver ufattelig fornærmet hvis man nusser Baby istedet for ham. Jeg opdagede så også idag da jeg aktiverede og trænede dem lidt med godbidder, at hun også holder sig tilabge der hvis hun får godbidder, og giver Basil lov til at tag dem. Jeg frygter lidt at det samme sker i kækkenet, da selvom de har utallelige skåle, spiser altid af den samme samtidig opgivende suk. Og med dåsemad har hun lettere ved at få det trukket til sig.

Og, ville ønske jeg kunne det samme med mine som du gør med dine (varieret) men når nu det ikke virker, må man finder på noget nyt, ikke? (;

[QUOTE=Ann R;866432]Hm. Jeg har så spekuleret på, om de mange katte der får dårlige nyrer, kunne skyldes at vi fodrer dem som vi gør. Om det også var noget man så for få år siden, hvor man ikke kendte til tørfoder - det er trods alt en ret ny ting. :gruble: Jeg kan også spekulere på om grunden til at foderallergi er i voldsom fremvækst, skyldes at vi findeler og nedbryder maden - og giver katte ting at spise som de aldrig var beregnet til. (Kartofler? Majs? Soja? Køer?). Nå, det er et sidespring. :slight_smile:

Åh nej - vi kan netop ikke ændre på deres grundlæggende fysiologi - det tager evolutionen mange, mange år - århundreder. Fysiologisk er katten stadig det samme dyr, som kom ud af ørkenen. Ingen dyr er skabte til at leve af tørre piller. At man kan holde katte som indedyr, hvis man vel at mærke sørger for at de får tilgodeset deres basale instinkter, er en ting; men en ting er psyke, en anden fysiologi. (Jeg holder så ikke indekatte pga race, men for kattens sikkerheds skyld, for mine naboers skyld, for min sjælefreds skyld og pga lovgivningen. I den rækkefølge ;))[/QUOTE]

Tørfoder er noget nyt?? Jeg troede at dåsemad var noget nyt :S Men jeg er så heller ikke gammel nok til at kunne huske andet end tørfoder, så ved slet ikke hvordan “kattemads historien” ser ud. Havde bare altid troede at tørfodret kom først, og dåsemad kom senere hen i takt med vores behov for at gøre vores dyr til en del af familien og forkæle dem.

Jeg forstår hvad du siger mht evolution osv. Var måske også lidt for hurtig med at få skrevet hvad der lige kom til hovedet der grundet en mindre irritiration! Jeg tænker mere, at jeg havde en rednings kat som intet fejlet sundhedsmæssigt, men kastede op hvis hun spiste dåsemad eller andet lignende. Tørfoder kunne hun sagtens spise, og spiste det også gerne, men alt vådt vendte lige tilbage igen. Det samme gjaldt min hellig birma hjemme i England, og hun levede sundt og havde fantastisk pels, vægt og alt det der hører til. Hun levede til hun blev 15, og levede udelukkende af tørfødder (og isterninger og frosne ærter når de engang imellem faldt på gulvet uden at nogen så det).

Så noget må der vel være med hvordan reagere på den mad de får, selvfølgelig er alle katte individuelle, men har da mødt flere hvor dåsemad bare ikke vil blive nede?

Forøvrigt, kommer jeg lige til at tænke på, at jeg også har haft svært ved at tro at noget der kommer fra en dåse kan være sundt! Tørfoder ser jo både bedre ud og er ikke i en metal dåse? Tror blandt andet også det er derfor jeg har stolet (måske lidt for meget) på tørfoder frem for dåsemad.

[QUOTE=PivC;866459]Har du prøvet at give tørfoderet som godbidder?

Jeg hæfter mig ved at hun gerne vil have tørre godbidder, men ikke tørfoder… Prøv at give hende tørfoder som godbidder? Måske det bare er det at du har haft det i hånden der gør at det er spændende? Vådfoderet er jo også noget du fikser til dem… Måske hun bare vil have mad der kommer fra dig og ikke fra en dum skål?[/QUOTE]

Navnet “Baby” har ikke været et navn der bare lød godt, hun ER en baby … eller måske nærmere prinsesse, men det kan man vel ikke tillade sig at kalde en kat? (; … (Nej okay, Baby er heller ikke det bedste navn, men herre gud)
Hun fik navnet fordi hun er meget forsigtig, meget stille, har oftest næsen i vejret og synes at alt hvad vi gr er fjollet, og det der med at nusse er altså kun noget der kan komme på tale når HUN gider. Derfor er det med at fodre hende fra hånden noget vanskeligt! Da vi først fik hende ville hun slet ikke have noget med os at gøre (mere end normalt) og der er først efter langt tid og meeeget tålmodighed at jeg har fået hende til at blive så kælen og “menneskevenlig” som hun er nu. Dette betyder dog at hende godbidder bliver serveret på gulvet, og det med at spise fra hånden er kun noget man gør hvis man virkelig gerne vil have den. Derfor har jeg svært ved at tro på at det handler om fodringsteknik, og efter at havde forsøgt at give hende tørfoder som godbidder har hun også (igen) vist sig at være klogere end mig, og vender bare næsen i vejret!

Og så med den “dumme skål” spiser hun faktisk også helst godbidderne af bøtten frem for hånden, så den ligger åbenbart heller ikke der (: