Kat går meget på bakken

Øv min Tilde går ikke på bakken som hun plejer
Hun er derude mange gange og et par gange er hun gået uden at tisse eller tisser meget lidt
Jeg har en tid i eftermiddag hos Skovlunde
Jeg tænker det måske er blærebetændelse er der andet det kan tyde på og hvis det er blærebetændelse er det så nemt at kurerer hende
Hun virker ellers som hun plejer men den måde hun går på bakken på har jeg ikke oplevet før

Det lyder som blærebetændelse. Det kan kureres med antibiotika. Dyrlægen vil nok tage en urinprøve fra hende. Det kan gøres med en kanyle gennem bugen. Lyder voldsomt, er det ikke :slight_smile: Urinprøven skal testes for at bestemme, hvilken type antibiotika der skal bruges. Men derfor kan det godt være, hun kan få noget medicin med det samme. Og så måske noget smertestillende.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at det kan være et symptom på noget andet, men siden det er en hunkat, er det nok mest sandsynligt, det er blærebetændelse.

4 Synes om

Mange tak galath :grinning: håber det går godt og de hurtigt finder ud af hvad det er
Hvis det er blærebetændelse er det så ikke noget med at fodre med noget andet foder fremover

Det er nok især, hvis der er sten i urinen. Det kan der selvfølgelig også være. Jeg ved faktisk ikke, om det også er nødvendigt, hvis det “kun” er blærebetændelse. Det kan andre måske svare på.

1 Synes om

Hvis du kan medbringe en urinprøve selv, så er det smart. :slight_smile: hvis bakken er tom for grus, så kan man være heldig at de tisser i den.
Mht foder så kan det være du vil få anbefalet foder der beskytter mod urinvejssten og øget risiko for blærebetændelse.

1 Synes om

Frida hvordan gør man det :slightly_smiling_face:

Hun tisser simpelthen så lidt så tror en prøve bliver svært
Men det er ca hvert tiende minut hun er på bakken
Hvis de ikke kan få en urinprøve i dag kan man så ikke gå i gang med at behandle?
Bare de sidste to timer er der sket en ændring med hvor tit hun går derud så jeg vil faktisk være nervøs hvis de bare siger kom igen i morgen

Hvis det er en kompetent dyrlæge - så er svaret nej. De skal jo finde ud af hvilken antibiotika hun skal sættes på og det kan de kun hvis de har analyseret en prøve fra hende.

Men ring og snak med din dyrlæge, de kan sikkert vejlede dig hvordan og hvorledes.
God bedring med hende. :heart:

1 Synes om

Tak så har vi været hos dyrlægen og hun havde tom blærer så jeg har fået noget specielt grus og pipette med hjem og skal tage en urinprøve i morgen tidligt og hvis det ikke lykkes må vi forbi dyrlægen og lade Tilde blive indtil de får taget en prøve
Hun har fået smertestillende og de regner med at det er blærebetændelse og de var gode til at berolige mig at det ikke er farligt at vente med behandlingen ( fordi de har mærket på hende nu og ikke mener der sidder sten ikke at man skal gå med en blærebetændelse)

Vil det være en god idé at få lavet en blodprøve eller er det ikke noget man gør i forbindelse med blærebetændelse

Da jeg havde Frida til dyrlægen med de samme symptomer da afgjorde de det via en blodprøve men de ville gerne have haft urin fra hende. Det lykkedes bare ikke. Jeg synes også hendes bakke lugtede grimt gennem et stykke tid men jeg har tre katte der bruger den ovenpå så jeg vidste ikke helt hvem der var ramt. Frida drak også rigtig meget og mistede så appetitten hen ad vejen og så var det dyrlæge. Hun havde blærebetændelse men de fandt så også tegn på nedsat nyre funktion i mild grad. Frida nærmer sig jo også de 16 år. Antibiotika virker ofte hurtigt på betændelsestilstande.

1 Synes om

Tak her i dag har hun drukket rigtig meget og er enda kommet og drukket af vores vandglas og almindelig vand hun plejer kun at gide vand der er kommet på vådfoder så jeg glæder mig til at snakke med dyrlægen i morgen
Men det var måske en god idé at få blodprøve i dag da vi var der

Håber din Frida har det godt igen :relaxed:

1 Synes om

Ekstra vådfoder med vand plejer at være en god ting, både til at gøre det nemmere at få en urinprøve, og til generelt af lindre symptomerne. Vådfoder er også til at forebygge tilbagefald senere :slight_smile:

3 Synes om

Så kom der svar på urinprøve og det er struvitter og lidt blod øv så kan jeg da godt forstå det gør ondt

Jeg skal give smertestillende og skifte til Hills cd og til tjek om nogen uger

Er der nogen der har god erfaring med det foder og er det noget der højst sandsynligt kommer igen

Det er OK til at opløse krystaller, skulle jeg bruge et af special diæt mærkerne til det ville det uden tvivl være Hill’s c/d. Det kan nemt komme igen ja, krystaller opstår når kattes pH er forkert. Vådfoder hjælper, også fordi at urin ikke bliver så opkoncenteret som hos katte der kun får tørkost :slight_smile:

2 Synes om

Tak Eva :relaxed:
Jeg giver en masse vådfoder med ekstra vand det har jeg gjort helt fra starten
Håber virkelig at foderet hjælper hende

1 Synes om

Jeg tager ud til dyrlægen og henter foderet men er cd ikke forebyggende og af sd opløsning af struvitter

Jo, men det kan dog også være at hun har så lidt at de anbefaler c/d fra starten, de kan du jo lige spørge dem til :slight_smile:

1 Synes om

Eva Ja det var det nemlig :relaxed: hun spiser af maden ja hun guffer faktisk løs af tørfoderet og vådfoder kan bruges til at drikke væsken men ellers har det ikke den store interesse
Puha krydser fingre for at jeg hurtigt ser en bedring
Og det varede kun små to timer om formiddagen hvor hendes bakkebesøg var anderledes inden jeg bestille en tid så jeg har ikke set symptomerne længe så håber det her foder klarer det

2 Synes om

Vand vand og vand (vådfoder og andet væskeholdigt) er vejen frem hvis der er krystaller i deres urin. De fælder kun ud i urinen når de er meget koncentrerede og når pH er på et bestemt niveau.

For nogen af dem er ekstra vand ikke nok, også er du nødt til at kigge på indholdet af fosfat, magnesium (og måske også ammonium (sidstnævnte fra kommer fra proteinnedbrydningen).
Fosfat og magnesium er hovedbestanddelen i de krystaller der fælder ud (sammen med nævnte ammonium). Hvis du kigger på indholdet af de to på Hills prescription foderet og sammenligner vil du sandsynligvis også se at niveauet af disse er lavere sammenlignet med dit normale foder.

Men som sagt, det at få katten til at drikke mere vand kan være nok, fordi så sænkes koncentrationen af dem, også kan de ikke lave ballade i blæren på samme måde.

God bedring :ok: :slight_smile:

2 Synes om