Kat går meget på bakken

I er altså guld værd herinde tak :relaxed:
Dyrlægen nævnte fosfat og magnesium
Tilde har fået en blanding af Iams Hair Ball/ Orijen fisk / Hills oral care og vådfoder Royal Canin intense beauty/ Sheba
Hun gider ikke rigtig Hills c/d vådfoder men er det ikke bedre hun spiser vådfoder og så Hills c/ d tørfoder
I dag har hun tisset større portioner end de sidste dage så håber det allerede er ved at gå fremad
Hvornår tror i det bliver bedre

Jo, det er bedre at hun spiser vådfoder uanset mærke end at hun ikke gør :slight_smile: (Jeg har aldrig fodret med c/d-vådfoderet i øvrigt).

1 Synes om

Sålænge hun bare får rigeligt med vand. Som nævnt tidligere så formindskes sandsynligheden for at de her krystaller fælder ud meget mindre. Denne udfældning er også pH-styret, derfor er fodertyper mod krystalproblemer også pH-justeret.

Det med udfældningen af krystaler i blæren skal sammenlignes lidt med at du har et glas vand (glasset = kattens blære, vandet = dannede urin). Hvis du så forestiller dig at du kommer bordsalt i det her glas vand, så kan du røre rundt og det bliver opløst. Smid mere salt i, rør rundt, det opløses. Men på et tidspunkt kan du ikke smide mere salt i og få det opløst, også vil du se at det lægger sig på bunden af glasset. Princippet i det her tænkte eksempel er meget lig det der sker i blæren. I blæren er det bare nyrerne der bliver ved med at “smide salt i glasset”, hvor det salt nyrerne kommer i bla. indeholder fosfat og magnesium fra kattens mad. Det skal lige siges at det her er meget forsimplet, men alligevel ikke meget langt fra virkeligheden (der er lidt flere faktorer der gør sig gældende. Men det illustrerer meget godt hvorfor det er vigtigt at få katten til at drikke mere væske. Så noget vådfoder (uanset at det så ikke er Hills c/d vådfoder) er bedre end slet ikke noget vådfoder. Hvis du så supplerer det op med Hills c/d som tørfoder så kompenserer du får fosfat og magnesium niveau på den måde

Hvor lang tid det tager… pas. Det tør jeg ikke sige noget om. Det kommer nok an på hvor slemt et tilfælde det er.

Fortsat god bedring

1 Synes om

Eva og Vips :relaxed: tak der er sket så meget godt de sidste dage fredag aften synes jeg der var en bedring med hende og lørdag og i dag er hun faktisk som hun plejer og vækker os med sin morgenkurren
(Miaver indtil vi giver hende mad)
Hun tisser store portioner og klager ikke når hun er på bakken jeg troede ikke at der ville være en bedring så hurtigt og hun spiser også vådfoderet fra Hills så jeg er så glad :relaxed:
Vil det være en god idé med blodprøve når hun skal til tjek bare for en sikkerheds skyld der er jo ikke lavet en nu så man kan sammenligne
Og Vips tak for forklaringen :relaxed:

5 Synes om

Hvis hun har det godt igen og drikker og spiser og tisser normalt igen, så mener jeg ikke det er nødvendigt med en blodprøve. Dejligt hun er frisk igen. :blush:

Øv altså i går aftes begyndte hun igen at tisse hele tiden og bare en lille smule og kan mærke hun bliver frustreret
Vi skal til tjek i næste uge jeg håber det hurtigt går fremad igen jeg håber ikke der er noget der bliver ved med at komme igen hun får kun det tørfoder de anbefaler og så meget vådfoder med ekstra vand som jeg kan få i hende

Er du stoppet med at give hende smertestillende indenfor den seneste uge (de fleste er vanddrivende)?

1 Synes om

Hej ja efter aftale med dyrlægen skulle jeg prøve at se hvordan det vil gå så torsdag gav jeg ikke noget
Men fredag aften gav jeg igen og så vil jeg fortsætte indtil besøg hos dyrlægen
Det er metacam hun får
Jeg vidste ikke at det var vanddrivende ved du noget om hvor længe en blærebetændelse er og hvor længe man anbefaler smertestillende :relaxed:

Jeg skal ikke gøre mig klog på standardlængden af behandlede blærebetændelser for katte, men da blærebetændelser kan komme i serier og nogen gange er svære at behandle i bund, så kan det vare længe.

Det samme med passende brug af smertelindring: Det kommer sgu an på så meget (ikke mere end nødvendigt, men heller ikke mindre end rimeligt, i en kompleks afvejning af fysiologisk for og imod).

Så det er ikke særligt brugbart… Men:

De anti-inflammatoriske, altså typisk NSAID preparaterne, herunder Metacam, er alle sammen vanddrivende i et eller andet omfang. Det er en ofte overset effekt.

Grunden til jeg spurgte til det, er skriverierne om urin udskilning og krystallisering tidligere i tråden, hvor et vanddrivende middel som Metacam kan spille en ‘skjult’ rolle. Det kan også spille en rolle for surhedsgraden af urinen. Specielt ved pludselig ophør af brug af vanddrivende ændres udskildningen af væske.

Jeg tror det er en god ide at fortsætte Metacam’en indtil lægebesøget, som du jo havde tænkt dig, og så få talt om langsom og forsigtig aftrapning af Metacam’en, når katten er blevet tisse-stabil igen (eller hvad man nu skal kalde det). NSAID midlerne er ikke helt uden problemer (nyrer!), så man skal ikke bare fortsætte i det uendelige (med mindre det er nødvendigt).

3 Synes om

Mange tak for dit svar :relaxed: jeg vil nævne det for dyrlægen og så vil jeg bede om en blodprøve den burde vise hvis der er noget med nyrerne som godt kan blive påvirket (sådan har jeg opfattet det ) hvis hun har haft blærebetændelse længere tid jeg har jo først reageret på en masse tisseri men hun har vel haft det noget tid

Nu ved jeg ikke, hvad hun får af vådfoder, og hvad hun kan lide af vådfoder. Men jeg faldt over dette i dag, da jeg ledte efter noget paté til min Chili.

Miamor Paté
Sart kødpaté med magnesiumbalance, perfekt til katte, der har tendens til at danne urinsten
Miamor kattefoder | zooplus.dk

Jeg har slet ikke viden nok til at vurdere, om det er godt nok. Ville bare nævne det, nu der står, det skulle være godt til urinsten.

1 Synes om

Tak galath
Hun er til bidder i sovs af vådfoder men jeg kigger alligevel på det senere :grinning:
Hun sidder hos dyrlægen i dag det var meningen det først var onsdag men de ville gerne se hende da hun burde have det bedre og der bliver taget blodprøve og muligvis røntgen jeg er ikke god til syge dyr det gør ondt på mig også og vil bare gerne at det går fremad med min Tilde :sweat:

5 Synes om

Det tror jeg, vi alle sammen kan sætte os ind i. Jeg synes, det er godt, du er taget af sted med hende i dag, når hun havde det sådan.

4 Synes om

Hun har fået taget blodprøver som skulle være fine og røntgen som heller ikke viser noget og så er der taget urinprøve igen som viser en anden slags sten og så er der nu også kommet en bakterie så hun skal have pencilin
Hun må nu kun få Hills vådfoder er bare lidt nervøs for om hun får vand nok så

Derudover skal hun have cystophan

Og hun får hver dag noget pulver der hedder gang i den der bliver rørt op i vand og på vådfoder jeg tænker om det kan gøre noget mht struvitter?
Måske vipstøsen kan hjælpe med det :relaxed:

Uden på nogen måde at ha’ erfaring med netop netop jeres problematik, så har jeg oplevet, at vand blandet i vådfoder glider ned - så det kunne måske være en option?

2 Synes om

Dorthe hun får også vand på vådfoder ved alle serveringer :relaxed: og vandfontæne og vand flere steder

Jeg kan ikke helt lure hvad det pulver hun får ovenpå hedder? Er det cystophanen du henviser til eller noget andet?

Hun bør få vand nok hvis hun får vådfoder, og kom gerne en ekstra sjat vand i. Du skriver hun har dannet en anden slags sten også… hvilken?

Det er ikke unormalt at der kan komme en bakterie infektion oveni, og hun er i behandling for det, så det er godt. God bedring

1 Synes om

Tak Vips :relaxed:
Jeg får tilsendt blodprøvesvar osv kan ikke lige huske hvilken sten
Og tage et billede af indhold i pulveret gang i den som du måske vil kigge på :relaxed:

Vips det er det her pulver der bliver rørt op i vand og så får hun det på sit vådfoder