Kat går meget på bakken

Så har hun kværnet et brev vådfoder fra Royal Canin urinary s/o :grinning: så hvis jeg skifter mellem Hills cd og Royal Canin urinary vådfoder og kun Hills cd tørfoder håber jeg det lykkedes

Hun kører altid sur i vådfoder hvis det er samme slags og kan se Royal Canin også laver en med oksekød så nu har jeg forskelligt at tilbyde hende :heartbeat:

6 Synes om

Så er der svar på urinprøve fra i dag som siger hun er rask :relaxed: jeg forstår dog ikke at det er gået så hurtigt men hold da op hvor er jeg glad
Det vådfoder fra Royal Canin urinary bliver guffet hun tømmer skålen hver gang :relaxed:

8 Synes om

Har du farve og pH på den seneste urinprøve?

Nej det har jeg ikke
Hvad tænker du på :relaxed:
Jeg ringede og talte med dem hvor de sagde at alt var fint
Skal jeg spørge om de kan sende resultatet?

Nu gætter jeg lige på hvad @MandOgKat mener, så tilføjer han nok hvis jeg gætter forkert :wink:
pH er relevant ift. struvitstendannelsen da denne er pH-afhængig (kemisk forklaring der ligger bag).

Hvis urinens pH er basisk, dvs højere end 7 er det fremmende for udfældning af struvitkrystaller. Så pH skal ned i det svagt sure område, dvs under 7, men jeg kan ikke lige på stående fod huske det nøjagtige tal. Når det pH er i dette område modvirker det struvitdannelse. Der er dog et “men” her, for hvis pH bliver for sur risikerer man at katten i stedet for begynder at danne oxalatsten, og det er noget værre, fordi de er sværere at behandle end struvitsten. Så mht. til pH så er det en balancegang hvor man helst skal befinde sig i det rigtige område.

Farven på urinen kan fortælle noget om hvor koncentreret urinen er. Jo mørkere jo mere koncentreret. Koncentreret urin indeholder sandsynligvis flere af de ioner (magnesium, fosfor og ammonium), som udgør bestanddelen af struvitstenen. Husk at der er større sandsynlighed for at der dannes struvitsten ved høje koncentrationer af disse ioner.

Så derfor kan det være en hjælp (for nogen, især hvis de er fagnørder :wink: at vide hvad status er/var på pH og urinens farve :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er så glad for jer :kissing_smiling_eyes: og alt jeres viden

Dvs det er noget jeg kan spørge dyrlægen om mht til ph

Jeg mener bare at de andre urinprøver der er taget er der svar efter nogen timer og igen et svar efter et døgn derfor forstår jeg ikke helt at de ved det allerede efter nogen timer

Vil det være en god idé for en sikkerheds skyld at tage en urinprøve igen om noget tid og vil hun kunne tåle at blive på Hills cd eller er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på fremover vil det så kunne give oxalatsten i stedet?

Hvis man snakker godt med sin Dyrelæge (eller selv er gravid) så har de papir pinde i en dåse som de dypper i urin for at tjekke pH, blod i urin mm (man tjekker farver på papiret og sammenligner med dåsen)

(Jeg fik en kasse hjem da jeg var gravid og den var magen til dyrelægens, men den røg ud så jeg kan ikke tjekke hvad den måler men det var flere ting, så måske det var en nemmere løsning)

1 Synes om

@Vipstosen @Kattens7 Nemlig. Optimal pH er omkring 6.0-6.5. Højere end det er befordrende for struvitter (magnesium-ammonium-phosphor krystaller) og lavere er befordrende for Oxalat krystaller (Calcium), såfremt de relevante mineraler er til stede i høje nok koncentrationer (diætkost rammer her) og væske flowet er lavt nok til at de når at vokse store nok til at skabe problemer, inden de bliver skyllet ud.

Første urin-prøve sagde 7.0 pH, hvilket faldt til 6.5, som jo er godt. Straw color er lys gul og indikerer ok hydrering, så ‘hovedskurken’ har nok været pH’en. Det er typisk proteinerne i kosten man giver skylden for det.

Den direkte grund til jeg spurgte til pH og farve på denne sidste prøve, er risikoen for at behandlingen bliver ‘for god’ og man får sænket pH for lavt og får et problem med Oxalat krystaller i stedet. Er farven stadigvæk straw el lignende, er du i den gode omegn af optimal hydrering.

Jeg synes det lyder som om du har rimeligt godt fat i problemet, så en bekræftelse af at de to store faktorer er i orden (pH og væske) sammen med mineralindholdet (de store analyser), ville lette rigtig meget på min bekymring, hvis det var min kat der var tale om. :slight_smile:

1 Synes om

Tak jeg vil spørge om de vil sende en mail med svar :relaxed:

Hendes tørfoder før var normalt en blanding med Iams Hair Ball pga forstoppelse og dyrlægen nævnte at det måske skulle skiftes ud på et tidspunkt Orijen og Aplaws og en masse vådfoder

Dvs jeg skal være opmærksom på oxalatsten der måske kan opstå hvis hun kun får det her foder og ph bliver lav
Det vil give mig ro at tjekke hendes urin det næste stykke tid jeg kan slet ikke holde ud hvis der sker hende noget

Det er næsten 1 år siden jeg mistede min gamle bassekat💓 og jeg har været hamrende nervøs for at hun ville blive så syg at jeg også skulle miste hende

Så længe pH, hydrering og mineralindhold er i sikker zone, så kan man lægge bekymrings-boldene for kost/væske en smule til side. Forstoppelse, blærebetændelse, smerter og kostplanlægning er ubehageligt mange bolde at skulle jonglere med på samme tid, så jeg håber virkeligt at der nu kommer ro på cirklerne. :slight_smile:

1 Synes om

Tak jeg vil jo det bedste for hende
Her er svaret på den sidste test

Hun er blevet meget glad for Royal Canin urinary S/O så hun spiser mere vådt end jeg før har fået hende til :flode1: så hun tisser og der er ingen problemer når hun er derude

Hun er også en sjov kat for hun gider bestemt ikke vaner det hjælper at servere vådfoder forskellige steder så er det meget mere spændende end hvis det "bare"står i køkkenet som det plejer eller give hende det på ske så fortsætter hun selv med skålen

Jeg er så glad og lettet for at hun har det godt igen og tak for jeres hjælp herinde

5 Synes om

Nå men ro skal vi åbenbart ikke have hun har pevet et par gange på bakken i sidste uge og testen viste en smule blod i urinen
I morgen skal blæren så scannes
Jeg kan ikke forstå det bliver ved med at komme igen og er nervøs og det er jo synd for hende

Det lyder til at hun kunne hænde at have sten i blæren. Håber I får svar fra scanningen. Jeg har haft en der fik opereret 7 oxalat sten ud for 2½ år siden. Alt gik bare tip top med det, og der har intet været siden :slight_smile:

Tak det er rart at høre at det endte godt hos jer :relaxed:
Hun har jo fået taget røntgen der var fin så håber også de kan finde ud af det
Det holder jo heller ikke hvis det forsætter da jeg synes det er synd for min kat og jeg har virkelig ikke lyst til at skulle træffe en hård beslutning men krydser fingre for at de har et svar og behandling og vi kommer igennem det