Kat hopper på køkkenbord / komfur

Hej alle!

Jeg har længe døjet med “problemer” med min halvt år gamle huskat hankilling, der bare er en rigtig vild og uartig lille tigermis! :muhaha: Han har generelt altid været en ballademager og da jeg har været på ferie og kattene blev passet af en kattepasser, så har han lært at hoppe op på ALT i lejligheder (og har nok fået lov til det!). Han er oppe på vitrineskabet, dørene (hvor han hygger med at svinge frem og tilbage) og specielt meget køkkenbordet, hvor han for det meste hopper direkte op på komfuret! :S Jeg er er SÅÅ bange for at han skal hoppe op på komfuret, mens det er varmt og brænde sig! :frowning:

Det er jo for det første irriterende, at han hopper op på køkkenbordet… Men jeg er nu mest bekymret for, at han skal komme til skade. Jeg lukker ham ude, når jeg laver mad osv, men det kan bare så hurtigt ske en forglemmelse og han er desuden blev ret god til at åbne døre, så jeg er virkelig bekymret for dette voksende problem.

Jeg gør hvad jeg kan for at afvænne ham det… Jeg har startet med et “NEJ!” - og ordet kender han udmærket, men han hopper først ned, når jeg nærmer mig for at tage ham ned. Dernæst har jeg prøvet af tage ham i nakken sammen med et nej. Jeg har også prøvet vandpistol - men den synts han bare er sjovt! Og nu giver jeg ham “timeout” HVER gang jeg fanger ham i at hoppe op - sætter ham ud på toilettet i 15 min …

Men intet synes at virke… Hvad kan jeg mere gøre??? :brist:

Sætte en gryde på den varme plade, indtil den er kold :slight_smile:

Lev med at katten hopper op - katte er nysgerrige og elsker højder:) Sørg for at have en gryde eller andet på de varme kogeplader, så han ikke kan komme til skade, når han hopper op på komfuret - er det et elkomfur, kan man få nogle “plade-skjulere” til at lægge over pladerne, når de ikke er i brug.

Jeg har haft katte i over 25 år, og det er endnu ikke lykkes mig at finde en metode til at holde katte nede fra køkkenbord/komfur.

Jeg har Felina på 6 mdr. Hende er der virkelig krudt i, og hun er en udfordring, idet hun lynhurtigt hopper op på både køkkenbord og komfur.
Utallige er de gange jeg har taget hende ned med et højt NEJ.
I går aftes gik det galt. Jeg havde en gryde på komfuret, som er et gaskomfur. Jeg stod lige ved siden af komfuret … og så i øjenkrogen, at Felina hoppede op :uha: Hun hægtede sig fast med forpoterne i kanten af komfuret … lige foran den gryde, der var tændt for :yikes:

Hun slap selvfølgelig hurtig og løb 5 mtr. væk, hvor hun sad og slikkede på sin pote.
Jeg gik roligt hen til hende og tjekkede hende grundigt. Hun havde heldigvis ikke brændt sig, men pelsen på forpoten lugtede lidt brændt, og hendes knurhår vidner om, at hun har været FOR tæt på ilden/varmen, for de er lettere krøllede ude i spidsen. Forhåbentlig har hun nu lært, på den virkelig hårde måde :ked:at holde sig væk fra komfuret … tiden vil vise det.

Mht. dit komfur (som ikke er et gaskomfur) så læg evt. en bradepande over pladerne efter brug, og stil noget tungt ovenpå.
Så kan din kat ikke brænde sine poter.

Man kan ikke lære katte at blive nede fra bordene - Det er i hvert fald ikke lykkedes mig heller :slight_smile:

Altså, man kan lære de fleste katte ikke at hoppe op på bordene… Når man kigger.

Jeg er begyndt at tvivle på at Indy kan lære det, men måske han bliver gammel og træt om en 10 års tid :?

Jeg vil heller ikke have mine på køkkenbordet, og har efterhånden fået lært dem at det gør man ikke… i hvert fald ikke når jeg er tilstede derude. Så kan jeg godt leve med at de hopper op når jeg ikke er derude. Jeg har brugt time-out her, det har virket, men det tog også enormt langt tid, og det er vigtigt at du er konsekvent med “straffen”. Der har været forskel på hvor hurtigt mine katte har lært det via time-out, og der kan måske også være katte som måske slet ikke kan/vil lære det …

Jeg fik time-out øvelsen fra en katteadfærdsbehandler og fik i den forbindelse at vide at jeg kun måtte bruge den til de virkelig slemme ting og ikke bare i flæng. Håber du får løst problemet :slight_smile:

Er der ikke godt nogen der kan forklare mig hvorfor en time-out skulle virke?

Altså andet end at i de minutter katten er spærret væk, så hopper den af gode grunde ikke op på noget.

Men jeg kan ikke med min bedsteste vilje nogensinde se at en time-out på nogen mulig måde er andet end at ejer slipper for at se på dyret, og ikke hjælper dyret med at læære noget på nogen måde…

Jeg tror simpelthen ikke på at en kat (eller hund for den sags skyld), fatter sammenhængen.

[QUOTE=baremig;997583]Er der ikke godt nogen der kan forklare mig hvorfor en time-out skulle virke?

Altså andet end at i de minutter katten er spærret væk, så hopper den af gode grunde ikke op på noget.

Men jeg kan ikke med min bedsteste vilje nogensinde se at en time-out på nogen mulig måde er andet end at ejer slipper for at se på dyret, og ikke hjælper dyret med at læære noget på nogen måde…

Jeg tror simpelthen ikke på at en kat (eller hund for den sags skyld), fatter sammenhængen.[/QUOTE]

Jeg tænkte det samme da jeg læste det :gruble:
Så jeg er også spændt på at høre en, med mere forstand på katteadfærd end mig, forklare det.
Sidder katten virkelig ude på badeværelset og lægger to og to sammen og tænker: “Ok, hver gang jeg hopper op på bordet, bliver jeg lukket inde, så det må jeg hellere holde op med!” Opfatter den badeværelset som en straf? Og er det smart, hvis det er dér dens bakke står? :gruble:

Da vi lige var flyttet i hus, synes Piv også at hun skulle til at hoppe op på køkkenbordet (hun gjorde det ikke da vi boede i lejlighed). Vi fik hende afvænnet ved at lægge sølvpapir på bordpladen. Det er nemlig ikke ret sjovt at lande på (man glider). Vi havde sølvpapir på bordet i en uges tid.

Dejligt med så mange indlæg. Jeg tror på, at det kan læres, idet min anden kat SJÆLDENT gør det og straks lystrer, hvis jeg siger nej - så hopper den ned uden problemer. Men med vildbassen er det straks værre - jeg tror han begynder at forstå, at han ikke MÅ hoppe på bordet og bliver smidt ud fra toilettet, for nu har han to gange i træk hoppet direkte videre op på køkkenskabene, så snart jeg nærmer mig ham på køkkenbordet… tsktsk, de er jo ikke dumme de små kræ :slight_smile:

Det med at åbne døre kan oftest klares ved at vende håndtagene.

Her går de også på køkkenbordet, når de tror, at vi ikke ser det.

[QUOTE=Theomilou;997588]Jeg tænkte det samme da jeg læste det :gruble:
Så jeg er også spændt på at høre en, med mere forstand på katteadfærd end mig, forklare det.
Sidder katten virkelig ude på badeværelset og lægger to og to sammen og tænker: “Ok, hver gang jeg hopper op på bordet, bliver jeg lukket inde, så det må jeg hellere holde op med!” Opfatter den badeværelset som en straf? Og er det smart, hvis det er dér dens bakke står? :gruble:[/QUOTE]

Jeg tror heller ikke rigtig på ideen med time-out for at indlære at man ikek må være på komfuret…

Jeg har selv brugt time-out, da jeg skulel have Brian ind i flokken… og i den forbindelse er det en genial ting… For dér er connectionen omgående på at man skal være sød for at få lov at være sammen med Ann…
Og at hoppe op på et bord/komfur har intet at gøre med at være sød… Det er en naturlig ting for en nysgerrig kat.

Så fortsæt med at sige nej, og fjerne katten fra bordet/komfuret… på et eller andet tidspunkt forstår katten det… måske :wink:

Og sørg så i mellemtiden for at katten ikke kan komme til skade, hvis den skulle hoppe op inden du får forhindret det…

[QUOTE=Ann K;997618]Jeg tror heller ikke rigtig på ideen med time-out for at indlære at man ikek må være på komfuret…

Jeg har selv brugt time-out, da jeg skulel have Brian ind i flokken… og i den forbindelse er det en genial ting… For dér er connectionen omgående på at man skal være sød for at få lov at være sammen med Ann…
Helt enig !

Og at hoppe op på et bord/komfur har intet at gøre med at være sød… Det er en naturlig ting for en nysgerrig kat.
Igen helt enig !

Så fortsæt med at sige nej, og fjerne katten fra bordet/komfuret… på et eller andet tidspunkt forstår katten det… måske :wink:
Ja “måske” :høhø: Nogle katter ER bare for nysgerrige, og det instinkt er meget stærkt.

Og sørg så i mellemtiden for at katten ikke kan komme til skade, hvis den skulle hoppe op inden du får forhindret det…[/QUOTE]

Jeps - better safe that sorry (omend det kan være svært at forebygge alle tænkelige - og utænkelige - situationer)

[QUOTE=baremig;997583]Er der ikke godt nogen der kan forklare mig hvorfor en time-out skulle virke?

Altså andet end at i de minutter katten er spærret væk, så hopper den af gode grunde ikke op på noget.

Men jeg kan ikke med min bedsteste vilje nogensinde se at en time-out på nogen mulig måde er andet end at ejer slipper for at se på dyret, og ikke hjælper dyret med at læære noget på nogen måde…

Jeg tror simpelthen ikke på at en kat (eller hund for den sags skyld), fatter sammenhængen.[/QUOTE]

Jeg skal ikke kunne sige hvad der foregår inde i hovedet på katten, men jeg kan kun sige at jeg også har stoppet mine i at ødelægge forsk. ting via timeout. Udover det med at hoppe på bordet ved madlavningen 1) de ødelægger ikke tætningslisten på terrassedøren mere (den flænsede de på når de ville ud) 2) så forsøgte de at kradse på terrassedøren i stedet for, det medførte også en timeout.

Jeg troede heller ikke på det, men jeg havde absolut ikke noget at miste ved at prøve det. Bottomline er at de nu ikke gør de ting mere. Så kan I andre jo tro hvad I vil :slight_smile: Jeg har tænkt mig at fortsætte med at bruge det på ting som er fuldstændig uacceptable her i huset, og jeg forventer også at det kommer til at virke i det tilfælde det skulle blive aktuelt.

Derudover bruger jeg det også på Honey når han har uacceptabel adfærd overfor Bimserne fuldstændig som Ann K beskriver med Brian ind i flokken.

Hvor er det da synd at straffe en kat, der blot gør noget, der er helt naturlig katteadfærd :-(. Du får i øvrigt ikke nogen roligere eller mere ”velopdragen” kat ud af at behandle den sådan.

Hvor er det da synd at straffe en kat, der blot gør noget, der er helt naturlig katteadfærd :-(. Du får i øvrigt ikke nogen roligere eller mere ”velopdragen” kat ud af at behandle den sådan.

[QUOTE=baremig;997583]Er der ikke godt nogen der kan forklare mig hvorfor en time-out skulle virke?

Altså andet end at i de minutter katten er spærret væk, så hopper den af gode grunde ikke op på noget.

Men jeg kan ikke med min bedsteste vilje nogensinde se at en time-out på nogen mulig måde er andet end at ejer slipper for at se på dyret, og ikke hjælper dyret med at læære noget på nogen måde…

Jeg tror simpelthen ikke på at en kat (eller hund for den sags skyld), fatter sammenhængen.[/QUOTE]

Rigtig godt skrevet…jeg er HELT ENIG!

Man kan ikke straffe en kat med timeout…den fatter ikke begrebet.

Katte elsker at gå i højder…i de 40 år jeg har haft katte, er de altid hoppet op på køkkenbordet.
Jeg sætter dem ned på gulvet når jeg laver mad…tørrer køkkenbordet af for kattehår…og når jeg er færdig med at bruge komfuret, stiller jeg en stor sauterpande på de 2 af kogepladerne…

Jeg er hverken død af diverse bakterier, jeg har en normal køkkenhygiejne…og katte har aldrig brændt fødderne på et varmt komfur.

Du får det til at lyde, som om man er en forfærdelig katte-ejer, fordi man søger gode råd for at forebygge at ens kat kommer til skade?? Jeg syntes også, at det er synd, at katten skal afholdes fra fællesskabet, når man er i gang med at lave mad - som jo trods alt min. er 1 time dagligt. Jeg vil da intet hellere end at mine katte skal trives og have det godt, uden at risikere, at de kommer til skade. Og DERFOR prøver jeg at lære katten, at den ikke må hoppe op på komfuret - så den ikke skal “straffes” ved at være i et lukket rum, mens vi laver mad.

Ellers tak for alle de andre positive indlæg :slight_smile:

Du får det til at lyde, som om man er en forfærdelig katte-ejer, fordi man søger gode råd for at forebygge at ens kat kommer til skade?? Jeg syntes også, at det er synd, at katten skal afholdes fra fællesskabet, når man er i gang med at lave mad - som jo trods alt min. er 1 time dagligt. Jeg vil da intet hellere end at mine katte skal trives og have det godt, uden at risikere, at de kommer til skade. Og DERFOR prøver jeg at lære katten, at den ikke må hoppe op på komfuret - så den ikke skal “straffes” ved at være i et lukket rum, mens vi laver mad.

Ellers tak for alle de andre positive indlæg :slight_smile: