Kat hoster

Som barn havde vi kat der af og til hostede - sådan en tør hoste, hvor katten lægger hovedet ned mod gulvet og gør halsen lang. Min mor sagde det var pga orm.

Nu gør vores egen kat det også, men undrer mig da hun fik ormekur her i sommers. Tænker lidt at det i virkeligheden er pga hårbolde - der er ihvertfald en kat her i huset (har 2) der kaster en del mad op for tiden.

Nogen der ved om det er orm eller hårbolde ?

Jeg læser lige med her: Mattis gør det samme. Han fik ormekur i sidste weekend, så hos ham tror jeg ikke det er orm. Jeg tænker at det kunne være et hår der sidder og driller. Det er ikke hver dag han hoster men af og til.

Hoste kan have flere årsager - hårbolde er en af dem :slight_smile:

Mine katte gør det også en gang imellem … tror også at årsagen kan være mange …

Syntes du skal prøve at filme det og lægge en video ud. Hvis det er regulær hoste, ville jeg blive bekymret. Men hvis det er mere en harken - eller sådan en form for langtrukken hoste, hvor det også ligner lidt, at katten prøver at kaste op, så det er ret stor sandsynlighed for at det er hårbolde.

Hoste kan skyldes mange ting. Hvis det ikke sker så ofte - ville jeg ikke være bekymret. Men hvis det er en daglig begivenhed så bør katten undersøges af dyrlægen.
Det kan skyldes utrolig mange ting - lige fra mycoplasma/bordatella over hjertefejl, allergi, bronkitis til “stenlunge”. Kun en grundig undersøgelse hos dyrlægen kan give svaret.

Men sker det ikke så ofte så synes jeg bare du skal nævne det for dyrlægen næste gang du skal have katten til vaccination eller lignende dyrlægebesøg.

Jeg synes som sådan ikke at katte hoster pga orm eller hårbolde. Der brækker de sig mere - det kan i starten lyde lidt om en hosten - men giver “resultat” og jeg
synes sjældent det lyder som den der tørre hoste du beskriver. En afføringsprøve kan svare på om katten har orm. Men hvis I lige har givet en EFFEKTIV ormekur
( ikke banmindt pasta) så skulle risikoen for dette ikke være så stor.

Ja det er netop den tørre langtrukne hosten, hvor den til sidst forsøger at brække sig, og det sker måske et par gange om ugen. Ormekuren fik jeg af dyrlægen, ikke “pasta” men noget til at dryppe i nakken - det skulle være ok. Så det er nok hårbolde

Har den adgang til kattegræs? Phumba brækker sig næsten omgående når hun spiser græs - og somme tider er der pænt meget hår med. Men jeg har kun én gang i hendes 11 år set hende levere en “ægte hårbold” hvor der sådan var “facon” på den a la uglegylp L Ellers er det mere væske og lidt hår.

De kommer ud så kan spise al den græs de vil. Men af uvisse årsager brækker de sig ALTID indendørs :mad:

Katten kan jo også blive reinficeret, efter den har fået ormekuren.

For nogle år siden, havde næsten alle vores katte lidt hoste. Det var hverken orm eller andet, men vores tobaksrøg. Så vi stoppede med at ryge indenfor, det hjælp.Vi er heldigvis helt stoppet med at ryge, men det er vores valg. Børn og dyr, kan ikke vælge selv.